Dzięki
Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#8622
Posted 09 May 2020 - 14:08
NIE. To nie jest mapa:
Panowie, a gdzie można pobrać najnowszą mapę OSMapa PL Light?
Ta jest do pobrania (jak można przeczytać w pierwszym wpisie tego wątu):
Gotowce OSM Mapa (Polska): http://garmin.osmapa.pl- sugeruję pobierać OSMapa-LIGHT (mapa bez zbędnych obrysów budynków itp, w praktyce zdecydowanie szybka).
tyle tylko, że aktualna OSMapa nie jest aktualizowana od końca 2018 roku, chociaż właściwie nie narzekam na brak dokładności.
A to co do pobrania z serwerów niderlandzkich, to co najwyżej Openfietsmap Lite, ostatnio jak niedawno to pobierałem, to niestety nie działała (przynajmniej gotowiec *.img), sprawdzę raz jeszcze... Jak nie gotowiec, to po przygotowaniu w PC.
Ok, działa, miałem włączoną mapę wysokości DEM 50 PL, która nagle przestała być transparentna, co dziwne. Muszę ją naprawić, podobnie jest z srtm z BBBike.org o rozdzielczości 40m, działa tylko DEM garminowski. Dziwne, muszę sprawdzić czy faktycznie są transparentne, bo DEM garmina ma dość kiepską rozdzielczość.
Aha - pamiętajcie, żeby przed umieszczeniem mapy w urządzeniu zmieniać nazwę z domyślnej gmapsupp.img na dowolną opisującą mapę np. Openfietsmap-Lite.img. Dlaczego? Bo domyślna nazwa ma swoje korzenie z zamierzchłych czasów i może być tylko jedna, co powoduje, że jeśli ktoś ma mapę o takiej nazwie (pewno jest), to zostanie ona nadpisana przez kolejną.
Niderlandzka mapka jest nieco szybsza od mapy garminowskiej, testowa "Mława po przyczepkę" przelicza się na mapie garminowskiej w 5 minut 16 sekund, niderlandzka w niecałe 3 minuty (2 min 53 sekundy), podczas gdy lekka wersja OSMapy robi to w niecałą minutę (59 sekund).
Na plus można zaliczyć wyjątkowo czytelną szatę graficzną, obszary leśne są jasno zielone, nie zaciemniają widoku mapy i dróg leśnych. Drogi gruntowe mają różną grubość w zależności od klasyfikacji. Całkiem ciekawa mapka, pod warunkiem, że ktoś nie potrzebuje szybkiego przeliczania na dłuższych dystansach. Do nawigowania na bliskich odcinkach, zwłaszcza na terenach leśnych (MTB?) wydaje się, że ta mapka będzie świetnie się sprawdzać (OSMapa ma wyłączone kolorowanie obszarów leśnych).
Pokazała się kolejna wersja publicznej bety dla 1030/830/530:
Edge 1030 Ver. 9.48 Beta - 05/08/2020 Fixed an issue with sensor connectivity.
Added diagnostics to help track down an issue where the device can lock up.
(This version can be downloaded from: Garmin Support Download Section)
To drugiej już było (może dopracowanie?) pierwsze poprawki do wykrytych błędów w połączeniu czujników. Powyższy link do oprogramowania dla 1030, dla 830: https://www8.garmin....ee.jsp?id=14955 dla 530: https://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=14953
No i dla:
Edge 520 Plus Ver. 12.43 Beta - 05/08/2020
Fixed an issue with sensor connectivity.
(This version can be downloaded from: Garmin Support Download Section)
- Maus3r and kudl4t4 like this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8624
Posted 09 May 2020 - 15:30
Po pierwsze: część map jest do pobrania jako "gotowce" czyli obrazy map w formacie *.img i niemalże zawsze ich nazwa to: gmapsupp.img.
Po drugie: BaseCamp i wszystkie aplikacje garminowskie do wysyłania map na urządzenia (właściwie w BC wysyłka jest realizowana przez aplikację Mapinstall) i efektem wysłania mapy na urządzenie jest właśnie plik: gmapsupp.img - jeśli masz już tam mapę tak nazwaną, to zostanie ona usunięta i zastąpiona tą, którą właśnie zainstalowałeś.
Mała różnica, prawda?
Na pocieszenie dodam, że w Edge żadna mapa garminowska nie nazywa się gmapsupp.img, stąd nie usuniesz w ten sposób takiej mapy, ale każdą inną o takiej nazwie i owszem.
Dawno temu w urządzeniach Garmina mapa mogła być tylko jedna i nazywała się gmapsupp.img - właściwie ten plik mógł zawierać wiele map, był to tak zwany mapset, czyli zbiór map. Wybór właściwej mapy następowało w urządzeniu, podobnie jak teraz, ale mapy musiały być umieszczone właśnie w tym jednym pliku. Od jakiegoś czasu urządzenia garmina wczytują już wszystkie mapy, o dowolnych nazwach, nie tylko tej jednej jedynie słusznej (czyli gmapsupp.img). No ale po części jako spadek po tamtych zasadach, ale również żeby umożliwić użycie map również w starszych urządzeniach mapy są wysyłane tylko jako gmapsupp.img i w dalszym ciągu w ten plik może zawierać więcej niż jedną mapę.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8625
Posted 10 May 2020 - 13:19
W którym miejscu pojawia się to info o przeliczaniu trasy? Ja wchodzę w kursy, wczytuje kurs (na dole ekranu pojawia się 'wczytywanie', co trwa jakieś 1-3 s) wciskam 'jazda' i ...jadę. Wczoraj w ten sposób jechałem np. po kursie 157 km. Inna sprawa, że na początku miałem jakieś problemy z responsywnością i nawigacją, więc pewnie coś się liczyło, ale jeśli tak, to jednak wolałbym wiedzieć, że coś się właśnie liczy, żebym mógł to przeczekać. Edge 830.
Czy jest jakieś pole, w którym widać odległość do najbliższego punktu kursu, ale takiego punktu nazwanego, który sami sobie ręcznie dodamy na etapie projektowania trasy? ("Dys. do nas." to oczywiście nie jest to). Bo generalnie mamy taki dedykowany ekran, który się pojawia podczas nawigacji po kursie z punktami, ale mi przydałoby się pole.
Z innej beczki, testowałem ostatnio długość działania radaru Varia rtl 510 (sumaryczny czas z kilku aktywności, podczas których nie używałem pauzy, jazda w mieście i poza miastem):
Radar + światło w trybie mrugania: 14 h
Sam radar (bez światła): 23 h.
Jeśli zaś chodzi o czas pracy Edge 830, to wczoraj w 9 godzin zeszło mi ze 100 do 40% przy aktywnym radarze, pilocie, pulsometrze, czujniku mocy, prędkości, sparowanym telefonie (z aktywnymi powiadomieniami, Live track, polami "pogodowymi"), bez pauzowania i przy ciągłej nawigacji po kursie i aktywnym przez cały czas ekranie w trybie automatycznej jasności. Czy to dużo, czy mało to nie wiem.... chyba w normie.
#8626
Posted 10 May 2020 - 14:03
W którym miejscu pojawia się to info o przeliczaniu trasy? Ja wchodzę w kursy, wczytuje kurs (na dole ekranu pojawia się 'wczytywanie', co trwa jakieś 1-3 s) wciskam 'jazda' i ...jadę. Wczoraj w ten sposób jechałem np. po kursie 157 km. Inna sprawa, że na początku miałem jakieś problemy z responsywnością i nawigacją, więc pewnie coś się liczyło, ale jeśli tak, to jednak wolałbym wiedzieć, że coś się właśnie liczy, żebym mógł to przeczekać. Edge 830.
Nie widzisz komunikatu o przeliczaniu/obliczaniu trasy po załadowaniu bo masz zapewne wyłączoną opcję "Tekst przewodnika" . O ile dobrze pamiętam w : Profil Aktywności > Twój profil > Nawigacja > Mapa > Tekst przewodnika
#8627
Posted 10 May 2020 - 17:16
Nie tyle "Tekst przewodnika" (bo - to jest pole na górze mapy) co "Przeliczanie - Wyłączono". Ale i tak powinien być komunikat o zjechaniu z kursu. Podobnie jak po wyłączeniu "szczegółowej nawigacji" czyli jazdy po kursie bez nawigacji wg mapy.
Pola z "następnym" informują o dystansie/czasie/pozycji następnego punktu. Tym punktem może być zakręt, albo własny wstawiony punkt. Jeśli chcesz zobaczyć gdzie on się znajduje na liście manewrów, musisz wcisnąć "Tekst przewodnika" (czyli te pole na górze mapy) i uzyskasz dostęp do ekranu z rozpiską manewrów - tam również będzie odległość do własnego punktu.
Oczywiście każdą pozycję na liście można nacisnąć, będzie widoczny manewr dla tej pozycji na mapie, na dole po lewej stronie będą dwie strzałki: < i > do przechodzenia pomiędzy kolejnymi manewrami, w polach powyżej informacja (o ile nie została zmieniona) o dystansie i czasie do tego punktu.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8628
Posted 12 May 2020 - 09:52
Z innej beczki
Sprawdziłem co nowego w chyba najlepszym polu DIY IQ, czyli HMs DIY.
Sporo dobrego, rozwój w toku i możliwości coraz większe. Ostatnio dodano np. ANT LightNet, czy możliwość kontroli baterii urządzenia ANT bez wchodzenia w czujnik.
Instrukcja obsługi ma obecnie 40 stron i jest tam chyba wszystko (no prawie) wyjaśnione.
Zip z programem do robienia ekranu zawiera przykłady ekranów dla różnych urządzeń.
Co ciekawe jest możliwość wykorzystania układu projektowanego dla innego urządzenia, po przeskalowaniu (przycisk: "Scale to device") dla danego urządzenia. Jest to praktyczne, bo można wykorzystać ekran zaprojektowany np. dla 830 i użyć go w 1030 bez problemów. Np. dla 830 jest dostępny projekt zestawienia czasów i procentów tętna:
(jedna z wersji - tu na 1/2 ekranu, numerowanie stref od "0" jest nieco dziwne i warto byłoby to od ręki zmienić)
Wystarczy wybrać urządzenie np. 1030 i przeskalować, a będzie to do użytku na 1030. Nawet można spróbować użyć tego na 520 - skalować się da, ale czy wystarczy pamięci i wersja IQC będzie wystarczająca, tego nie wiem. Przenoszenie projektów ma raczej sens w obrębie tych samych rodzin urządzeń, mniejszy (lub znikomy) gdy urządzenie obsługuje nawet tą samą wersję IQC, a ma inny ekran np. owalny czy pamięć. Co prawda można traktować to jako bazę projektową, co upraszcza projekt, zamiast składać wszystko od początku, wystarczy pozmieniać kawałki.
Tak jak na przykładzie powyższej tabeli HR wystarczy rozbudować ją o zestawienie mocy. I tak dalej. Możliwości są prawie nieograniczone. Polecam.
Jeszcze jedno - jeśli ktoś potrzebuje kilku konfiguracji np. na kilku ekranach, lub dla kilku profili (np. niemalże identyczne pole dla szosy/mtb, ale zamiast mocy mam co innego), to należy użyć kolejno numerowanych pól IQ, każde ma swoją konfigurację. Aktualnie jest 6 identycznych pól, każde z inną nazwą do wykorzystania w różnych konfiguracjach/profilach. Zestawienie: https://apps.garmin....f8617e7d94/apps
- artho likes this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8629
Posted 12 May 2020 - 15:49
Nurtuje mnie taki głupie pytanie. Czy Garmina można ładować z gniazdka, np. ładowarką 5V3A? Analogiczne pytanie do innych urządzeń z portem usb, jak lampki, słuchawki bezprzewodowe itd. Na lampkach jest np. napisane max 500mA, więc do tej pory ładowałem wszystko z portów komputera, ale nie wiem czy moje obawy mają jakiekolwiek uzasadnienie.
#8633
Posted 12 May 2020 - 20:27
Z innej beczki
Sprawdziłem co nowego w chyba najlepszym polu DIY IQ, czyli HMs DIY.
Jakoś nie przekonuje mnie użyteczność takiego DIY, rozumiem że bez kodowania aplikacji można sobie ustawić co dusza zapragnie - tylko czy to jest potrzebne i wygodne podczas jazdy?
Czy ekran w 1030 jest faktycznie o tyle większy/lepszy niż w 520 że da się to odczytać?
Podeślij swoje ekrany których używasz, szukam inspiracji ostatnio
#8634
Posted 12 May 2020 - 22:10
Sprawdź, przetestuj, zobaczysz
Tu nawet nie chodzi o pełnoekranowe pola z multum danych. DIY pozwala na wyświetlenie danych, których nigdy nie uzyskasz standardowymi sposobami. Sprawdź instrukcję, zwłaszcza zestawienie możliwych do uzyskania danych. Narzekasz na błędnie podawaną przez Edge temperaturę? Wystarczy pole temperatury z wprowadzonym offsetem (np. Edge zaniża o 5*C, ofsett 5 stopni i pole z właściwą temperaturą gotowe), chcesz pod mapą pole z kilkoma danymi np. ETA i czas do końca/następnego punktu wg średniej i bieżącej prędkości? Bez problemu. Potrzebujesz NP (z zerami, a nawet i bez) bieżącego/ostatniego okrążenia? Proszę bardzo. Może pole diagnostyczne z informacjami o wszystkich podłączonych czujnikach ANT+ (status/bateria), czy transmituje? I tak dalej. Można złożyć pole, którego nie ma standardowo w Edge, bez konieczności programowania od zera.
Na razie nie ma tu chyba możliwości wprowadzenia własnych pól wyliczeniowych, a szkoda.
Dla nieco bardziej potrzebujących można użyć innego pola, umożliwiającego zrobienie własnego pola wyliczającego dane wg wprowadzonej formuły wyliczeniowej: https://apps.garmin....c63ebdc901/apps
Prawo Ohma. Nie pobierze więcej niż jest w stanie, ograniczone jest po stronie urządzenia pobierającego prąd. Tak długo jest to samo jest napięcie - 5V nic się nie wydarzy.
Właściwie to po stronie układu pobierającego prąd - w Ege można ładować prądem 0,5A, nawet jeśli ładowarka ma wydajność prądową 3A/5V to odbiornik (Edge znaczy) będzie pobierać tylko w okolicy 0,5A (mój miernik wskazuje 0,523A).
Nic się nie wydarzy, nawet jeśli ładowarki mają możliwość ładowania QC w wersji 1 5V/2A (10W), wersji 2 czyli na gniazdach może być DC 5V3.4A, 9V2.3A, 12V1.5A czyli wersje 18W (QC3 napięcie od 3,6V do 20V co 0,2V prąd do 3A i moc 18+W) - jak to możliwe, że ładowarka na piny zasilające nie zapoda 12V i nie spali urządzenia ładującego? Proste - piny danych są po prostu wykorzystywane do komunikacji pomiędzy kontrolerami ładowania umieszczonymi w urządzeniu ładowanym i ładowarce komunikują się ze sobą przez linie kabla USB normalnie służące do przesyłania danych. Jeśli komunikacji nie ma, to kontroler daje najmniejszy możliwy prąd (w praktyce na ogół 0,5A lub połowę z tego) i napięcie 5V. To też tłumaczy, dlaczego niektóre urządzenia na początku ładowania pobierają większy prąd np. 2A, pod koniec ładowania zmniejsza on się dość znacznie. Za to odpowiada kontroler urządzenia ładowanego.
To nie jest prostownik akumulatorowy do akumulatorów samochodowych. Zresztą teraz na ogół i do akumulatorów samochodowych stosuje się inteligentne ładowarki zamiast prymitywnych prostowników transformatorowych.
Ot i cała tajemnica.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8635
Posted 13 May 2020 - 07:51
witam
kupilem okazyjnie 820 i tak zaczelem sie bawic mapami.Sciaglem mapy opo i wchodze w ustawienia profilu teningu i widze ze w mapach mam kilka roznych map i wsystkie sa właczone.I teraz zastanawiam sie czy musze je powyłączac zeby mi ta opo działała?na jakiej zasadzie te mapy funkconuja
#8636
Posted 13 May 2020 - 08:48
W teorii aktywna powinna być mapa o najwyższym priorytecie, czyli ta, którą widzisz wyświetlaną. Ewentualnie ostatnia transparentna. Jeśli więcej aktywnych, to routing jest prowadzony po tej z najwyższym priorytecie, ale przy wyznaczaniu tam gdzie się kończy siatka dróg na mapie z najwyższym priorytetem, uwzględniane są kolejne aktywne mapy - w praktyce może prowadzić to do błędów wyliczeń, no i może powodować długi (czasem znacznie) czas rekalkulacji.
W praktyce włącz mapę bazową, mapę DEM, mapę adresową, mapę żądaną (to "opo" cokolwiek to jest) i ewentualnie mapę transparentną (np. nałożenie ścieżek, szlaków turystycznych).
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8638
Posted 14 May 2020 - 10:27
E820 jest dość powolny w przeliczaniu trasy, zwłaszcza na aktualnych mapach garmina. Rzuć okiem na dyskusję na wcześniejszych stronach i porównaniach jak szybko/wolno dłuższe trasy są wyznaczane na E1030 (znacznie szybszy od 820). Stąd warto mieć aktywną szybką (lekką) mapę, wyłączone pozostałe.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#8640
Posted 14 May 2020 - 11:49
Ja mam też mapowe pytanie, ale nieco z innej beczki. Póki co, ściągnąłem sobie mapkę DEM_50 podlinkowaną przez Pozora i tak, przed wrzuceniem jej do urządzenia, zastanawiam się na działanie jakich funkcji w praktyce może mieć wpływ taka podmiana.
W szczególności z jakich danych wysokościowych korzysta urządzenie, żeby np. obliczyć przewyższenie pozostałe do celu, czy też ClimbPro?
Jeśli np. projektujemy sobie trasę w RWGPS i potem wysyłamy ślad do Edge'a za pośrednictwem GC w formie kursu, to dane wysokościowe dla tego kursu podczas nawigacji będą pochodziły z mapy zainstalowanej w urządzeniu, czy z mapy, na której "rysowaliśmy" kurs?
A jeśli kurs powstał w rezultacie naszej aktywności - wówczas Garmin też patrzy na dane wysokościowe mapy, czy bierze pod uwagę dane zapisane w przez urządzenie podczas aktywności?