Skocz do zawartości


Zdjęcie

Bianchi Oltre Xr1 - Który Rozmiar?


42 odpowiedzi w tym temacie

#21 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 09 listopad 2019 - 10:26

Absolutnie nie. Bardziej podszedłem do tego w kategoriach ciekawostki. Osobiście nie przywiązuję jednak aż takiej wagi, do sterylności tego rozwiązania, w jedną lub drugą stronę (uważam to za kwestię indywidualną). Co by nie mówić, to jednak pozycja w Tarmacu SL6, uchodzi za sportową. W moim (rozmiar 58), mam siodełko na podobnej wysokości jak Maciek, ale tą wyjętą podkładkę 0,5 cm, mam włożoną jeszcze pod mostek. I jak tak patrzę na swoich znajomych, to nikt nie ma niżej kierownicy w stosunku do siodełka...



#22 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 09 listopad 2019 - 11:31

Dziwna rozkmina. Rower kupuję, żeby na nim jeździć czy żeby dobrze (wg kogoś obcego) wyglądał?


  • Robert74 lubi to

#23 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 09 listopad 2019 - 11:39

Też tak myślę, dlatego bardzo mnie dziwi, że są osoby, które tak drobiazgowo podchodzą do ilości podkładek pod mostkiem. Oczywiście, że lepiej to wygląda, gdy jest ich nieco mniej, ale nigdy kosztem wygody.

Nieco inaczej do takich spraw podchodzą kolarze, bo choćby Kwiatkowski używa kierownicy 38 cm. I raczej nie ze względu na wygodę, czy sterowność...



#24 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 09 listopad 2019 - 14:33

Przy 40mm podkladek pod mostkiem zastanawialbym sie, czy aby mamy dobrze dobrany rozmiar ramy albo czy rama ma adekwatna do potrzeb uzytkownika geometrie. Przy obecnym wyborze roznych ram, nie widze uzasadnienia dla takiego rozwiazania. Poza kiepskim wygladem, dochodzi jeszcze kwestia niepotrzebnego zwiekszania sil dzialajacych na sterowke przy tak wysoko zamontowanym mostku. Dodajac do tego dlugi mostek, ciezkiego rowerzyste i np kiepskie asfalty, mozna miec nieciekawe efekty.
  • Born Ready lubi to

#25 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 09 listopad 2019 - 18:56

Czytam Twój post już któryś raz i tak się nad nim zastanawiam...

Wydaje mi się, że trudno mówić o źle dobranym rowerze, jeśli użytkownik ma wzrost idealnie po środku rozmiaru. Natomiast rower o rozmiar mniejszy, jest wręcz malutki, a ten o rozmiar większy, jest już ogromny. Zupełnie inaczej ta sprawa wygląda w sytuacji, gdy użytkownik jest pomiędzy rozmiarami, wtedy rzeczywiście ma wybór.

Osobiście jestem jednak bliższy temu, co napisał Sirkozi, że: "Dziwna rozkmina. Rower kupuję, żeby na nim jeździć, czy żeby dobrze (wg kogoś obcego) wyglądał?".

 

Jeśli chodzi o dźwignę na rurą sterową, o której wspomniałeś, to już jest jakiś argument. Jednak gdzieś czytałem, że dotyczy to tylko sytuacji, gdy podkładki są nad mostkiem i tym samym ekspander jest zbyt wysoko...



#26 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 09 listopad 2019 - 19:29

Dotyczy sytuacji gdy mostek jest wysoko - wielu producentów zaleca żeby przy sterówce karbo było nie więcej niż 30 mm podkładek pod mostkiem.
Mocowanie mostka bez ekspandera w środku też nie jest zalecane.

#27 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 10 listopad 2019 - 10:19

Przy 40mm podkladek pod mostkiem zastanawialbym sie, czy aby mamy dobrze dobrany rozmiar ramy albo czy rama ma adekwatna do potrzeb uzytkownika geometrie. Przy obecnym wyborze roznych ram, nie widze uzasadnienia dla takiego rozwiazania. Poza kiepskim wygladem, dochodzi jeszcze kwestia niepotrzebnego zwiekszania sil dzialajacych na sterowke przy tak wysoko zamontowanym mostku.

 

W moim przypadku wygląda to tak, jak na zdjęciu. Jest to ustawienie fabryczne kokpitu, z mostkiem 11 cm. Obecnie mam zmienioną kasetę na mniejszą i przerzutkę na SS. Mam 186 cm wzrostu, a rower jest w rozmiarze 58, czyli mniej więcej na jakieś 183-190 cm.

Gdybym się ścigał, to wydaje mi się, że bez problemu mógłbym wyjąć spod mostka około 1 cm podkładek, ale ja sobie po prostu jeżdżę (bo lubię), więc nie widzę takiej potrzeby. Robię rocznie 10 000 km, a średni czas każdej jazdy to około 3 godziny (bez zsiadania z roweru) i przy średnim przewyższeniu ok. 900 m. Nie odczuwam żadnego dyskomfortu, nic mnie nie boli, więc nie widzę potrzeby kombinowania z czymkolwiek. Wcześniej używałem kierownicy 42 cm, ale w Tarmacu jest 44 cm. Początkowo chciałem ją zmienić na węższą, ale teraz zacząłem mieć wątpliwości...

Tak jak napisałem wyżej, nie ma takiej możliwości, abym mógł jeździć na rozmiarze 56, a już na pewno nie na 61.

Może kąt zrobienia zdjęcia tego nie oddaje, ale górną krawędź kierownicy, mam około 8 cm poniżej górnej linii siodełka.

 

https://scontent-waw...b0c&oe=5E51143E



#28 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 10 listopad 2019 - 14:02

Oczywiscie, ze 56 jest nie dla ciebie, bo musialbys miec jeszcze wiecej podkladek. A i przy tej geometrii nie wsadzalbym cie na 61. Ale widzac, ze pozycja na 58 mialaby sie zakonczyc duza iloscia podkladek, polecilbym zastanowienie sie nad inna rama.
W twoim wypadku, wydaje mi sie, ze Roubaix, jak juz pozostajac w obrebie tej samej marki, bylby lepiej dopasowana rama. Ogolnie osoby preferujace bardziej podniesiony przyod powinny raczej celowac w ramy o geometrii endurance, niz sport, zeby wlasnie unikac stosu podkladek.
I nie chodzi tu, ze komus cos sie nie podoba, raczej nie stosuje sie takich rozwiazan z wyboru, bo nie ma takiej potrzeby. Spokojnie mozna dobrac rame, aby uniknac pozniejszego dzwigania przodu poprzez duza wysokosc podkladek. Ale fakt, ze ludzie jezdza z takimi ustawieniami, bo kupuja ramy, ktore np im sie podobaja, a ktore niekoniecznie sa dobrym wyborem dla nich pod wzgledem geometrii. Mam tu na mysli ramy z klasycznym rozwiazaniem mocowania mostka.
Osobiscie nie kupilbym ramy, ktora wymagalaby zalozenie duzej ilosci podkladek i wydaje mi sie rowniez, ze bike fitting tez by nikogo na taka rame nie wsadzal. Oczywiscie, jak wspomnialem wczesniej, pomijajac sytuacje pacjenta z juz zakupionym rowerem. Wtedy czasami stosuje sie dosyc kuriozalne rozwiazania, sportowa rama 58 i mostek np 90 albo duza ilosc podkladek.
Ale pewnie te 4cm (?), jakie masz tez nie sa jakims kuriozum i zaraz nie urwiesz sterowki ;)

#29 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 10 listopad 2019 - 14:52

Też jestem podobnego zdania. Już sam fakt że różnica wysokości między siodełkiem i kierownicą jest relatywnie mała może świadczyć, że lepsza pod względem geometrii byłaby rama typu endurance. 
 
Ja przy praktycznie identycznym wzroście używam ramy 56 i z tego co przed chwilą sprawdziłem wychodzi że kierownicę mam 14,5 cm niżej niż siodełko. Dodatkowo większość czasu jeżdżę w dolnym chwycie bo tak mi wygodniej.
 

Dziwna rozkmina. Rower kupuję, żeby na nim jeździć czy żeby dobrze (wg kogoś obcego) wyglądał?


Jazda (optymalna pozycja) i dobry wygląd to nie są rzeczy które się wykluczają. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#30 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 10 listopad 2019 - 15:26

Zgadzam się. Doskonale zdawałem sobie z tego sprawę przed zakupem, jednak było dokładnie tak, jak napisał 1415chris. Nie chciałem mieć żadnego z rowerów, w których jestem pomiędzy rozmiarami, bo na tym mniejszym zawsze czułem się źle, a ten większy zazwyczaj miał gigantyczną główkę ramy. Idealnie po środku rozmiaru, jestem w zasadzie tylko w Specu, Meridzie i w Giancie. Kupiłem ten, który najbardziej mi się podobał. W Specu tych podkładek i tak nie jest aż tak wiele, bo np. w Meridzie Scultura i w Giancie TCR Advanced, jest ich jeszcze więcej. Wydaje mi się, że nie wszyscy zdają też sobie sprawę, że rowery endurance w większych rozmiarach, mają naprawdę bardzo wysoką główkę ramy i moim zdaniem, wygląda to znacznie gorzej, niż podkładki pod mostkiem.

Wcześniej jeździłem na Scottcie i tym razem też mocno rozważałem Scotta Addicta (endurance), w którym miałbym max. 1,5 cm podkładek, a może nawet wcale, ale za to miałbym rurę podsiodłową aż 58 cm i główkę ramy 20,5 cm (czyli o 1,5 cm więcej niż teraz!). Doszedłem do wniosku, że skoro w Specu mam zaledwie jedną 0,5 cm podkładkę więcej od Maćka Bodnara, to tragedii też nie ma... :)

Może dodam, że mam ten rower dopiero od 3 tygodni i przejechane około 1000 km, dlatego wciąż szukam odpowiedniej pozycji. Jestem dosyć dobrze rozciągnięty, dlatego stosunkowo szybko przyzwyczajam się do nowej pozycji ciała. Dzisiaj na próbę, przejechałem 80 km z krótszym 10 cm mostkiem i praktycznie nie zauważyłem żadnej różnicy, w stosunku do mostka 11 cm. No może tylko na bardzo sztywnym podjeździe, chyba nieco lepiej czułem się z kierownicą odrobinę bliżej.

Sądzę, że jestem też starszy niż Wy, dlatego mi nawet i chorągiewka by pasowała... :)



#31 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 10 listopad 2019 - 15:33

Jakbyś zmieniał mostek na krótszy to przy okazji proponuję przełożyć jedną 5 mm podkładkę spod mostka na górę. Nie chodzi nawet o wygląd tylko o większą powierzchnię rury sterowej na której jest zaciśnięty mostek. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#32 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 10 listopad 2019 - 15:36

Tak, masz rację. Zauważyłem to dzisiaj, że przy tym krótszym mostku, faktycznie mógłbym mieć mniej podkładek.



#33 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 554 postów

Napisano 10 listopad 2019 - 15:42

A nie próbowałeś tego mostka 100mm ustawić na -12° (powinien być regulowany). Wtedy z jedną podkładką nad mostkiem rower wyglądałby kozacko ? ;)
Ale zszedłbyś z ogólną wysokością kierownicy ponad 2cm.

#34 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 10 listopad 2019 - 15:48

Tarmac ma za duży sloping dla mostka -12. Taki kąt jaki jest obecnie wygląda bardzo dobrze. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#35 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 554 postów

Napisano 10 listopad 2019 - 15:53

Pozwolę się nie zgodzić - mnie niezależnie od slopingu najbardziej podoba się mostek równoległy z ziemią. Przy 12° brakuje tego 1° ale tego nie widać. Jest perfectum, przynajmniej dla mnie.

#36 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 10 listopad 2019 - 16:56

Tarmac w rozmiarze 58 ma kąt główki ramy 73,5 więc żeby mostek był równoległy do ziemi to musiałby mieć -16,5 stopna (lub w rzeczywistości -17).


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#37 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 554 postów

Napisano 10 listopad 2019 - 17:12

No, masz rację. Właśnie sprawdziłem. Mój Comp Multi właśnie ma regulacje do 16°. I tak jest założony. Tyle, że piszę o sl4 i tam górna rura jest gięta, a początek przy główce bardziej poziomy. Nie zmienia to mojego odczucia estetyki.

#38 Flop

Flop
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 luty 2020 - 04:12

Tak tylko w temacie podsumowania - chciałem dopisać, że ostatecznie stanęło na Bianchi Oltre XR3 (ale geometria taka sama tam jest jak w XR1 i XR2) w rozmiarze większym z rozpatrywanych, a więc w 53. Dwa miesiące temu rower do mnie dotarł i po tych dwóch miesiącach mogę już śmiało powiedzieć, że z pozycją jest idealnie, czuję się "jak w domu".

Dziękuję wszystkim za odzew.  



#39 Born Ready

Born Ready
  • Użytkownik
  • 1429 postów

Napisano 22 luty 2020 - 09:02

Tak tylko w temacie podsumowania - chciałem dopisać, że ostatecznie stanęło na Bianchi Oltre XR3 (ale geometria taka sama tam jest jak w XR1 i XR2) w rozmiarze większym z rozpatrywanych, a więc w 53. Dwa miesiące temu rower do mnie dotarł i po tych dwóch miesiącach mogę już śmiało powiedzieć, że z pozycją jest idealnie, czuję się "jak w domu".

Dziękuję wszystkim za odzew.  

Daj foto. 



#40 Flop

Flop
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 luty 2020 - 10:11

Zdjęcie zaraz po wstępnym skręceniu po wyjęciu z paczki. Jeszcze bez pedałów.Załączony plik  1.JPG.86b745d6bda6102e8a243ad36e5576d7.jpeg   202,58 KB   12 Ilość pobrań
  • Bzyk i Born Ready lubią to



Dodaj odpowiedź