Skocz do zawartości


Zdjęcie

Samodzielne Malowanie Ramy Karbonowej


38 odpowiedzi w tym temacie

#21 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 17 styczeń 2020 - 19:31

Z tego co sie orientuje, ramy robi sie z prepegow. Luzne plachty materialu wlokna z nieutwardzona zywica uklada sie w formie i wokol bladder (nie wiem jak to nazwac po PL). W temperaturze pod cisnieniem z zew i wew rama (jej czesc) nabiera spojnego ksztaltu. Potem w piecu utwardza sie zywice. Nie zauwazylem przy szlifowaniu, czy tez cieciu aby elementy karbonowe mialy jakas specjalna zew grubsza warstwe zywicy (warstwe prepegu). Po lakierze i podkladzie, jest oczywiscie odrobine zywicy (moze o tym piszesz?) ale to leciutko schodzi i zaczyna pylic sie karbon.
  • Rowerowy73 lubi to

#22 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2198 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 17 styczeń 2020 - 22:10

A to nie jest tak że żywicy jest tak mało jak to tylko możliwe, bo to nie ona daje wytrzymałość tylko włókno? I przy próżniowych formach finalnie zostaje jej tak niewiele że przy szlifowaniu i tak zaraz ruszymy węgiel?

Ja tam trzymam kciuki za samodzielny projekt. Czasem w życiu nie chodzi o kasę i optymalne rozwiązania tylko o frajdę z tego co się robi :) nawet jak nie wyjdzie idealnie to satysfakcja bezcenna
  • Rowerowy73 i tobo lubią to

#23 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 18 styczeń 2020 - 12:21

Żywicy jest tak mało, jak to możliwe. Natomiast na wierzchu przeważnie jest jeszcze przezroczysty lakier, który wyglądem przypomina żywicę i dlatego obie substancje bywają ze sobą mylone.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#24 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 18 styczeń 2020 - 13:41

https://www.easycomposites.co.uk/#!/

Warto poczytać i zobaczyć ich filmy



#25 Rowerowy73

Rowerowy73
  • Użytkownik
  • 13 postów

Napisano 18 styczeń 2020 - 17:11

Ja tam trzymam kciuki za samodzielny projekt. Czasem w życiu nie chodzi o kasę i optymalne rozwiązania tylko o frajdę z tego co się robi :) nawet jak nie wyjdzie idealnie to satysfakcja bezcenna

 

Dokładnie, chcę spróbować, zrobić sam, zobaczyć jak wyjdzie i jak będzie trzeba to zacząć od początku by poprawić ;).

 

 

Z tego co sie orientuje, ramy robi sie z prepegow. Luzne plachty materialu wlokna z nieutwardzona zywica uklada sie w formie i wokol bladder (nie wiem jak to nazwac po PL). W temperaturze pod cisnieniem z zew i wew rama (jej czesc) nabiera spojnego ksztaltu. Potem w piecu utwardza sie zywice. Nie zauwazylem przy szlifowaniu, czy tez cieciu aby elementy karbonowe mialy jakas specjalna zew grubsza warstwe zywicy (warstwe prepegu). Po lakierze i podkladzie, jest oczywiscie odrobine zywicy (moze o tym piszesz?) ale to leciutko schodzi i zaczyna pylic sie karbon.

 

Wydaje mi się, że często formy smaruje się żywicą przed położeniem pierwszej warstwy włókien karbonowych (perpegów) i z tego wynika fakt, że zawsze na zewnątrz mamy żywicę. Jest to jednak strasznie cieniutka warstwa



#26 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 19 styczeń 2020 - 12:03

W filmach z konta firmy powyżej masz pokazaną procedurę wykonania elementów z włókna.

#27 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 04 kwiecień 2020 - 21:10

Jeśli chcę uzyskać efekt gołe karbonu, bez żadnego koloru, to po prostu zdzieram lakier papierem ściernym wodnym i następnie mogę to potraktować tylko sprayem bezbarwnym 2k? Będzie to jakkolwiek trwałe bez żadnych podkładów itp?

#28 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 04 kwiecień 2020 - 21:35

Będzie, tylko że spraje są po prostu słabe mechanicznie. Dałbym jednak do lakiernika np samochodowego, żeby połozył klar.  pozdr



#29 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 04 kwiecień 2020 - 21:37

Jak najbardziej. W zaleznosci od koncowego efektu wykonczenia mozna potraktowac goly karbon jakims bezbarwnym lakierem ale i to nie jest konieczne. Sa srodki (wspomniane powyzej) ktore naklada sie w bardzo prosty sposob, ktore zabezpieczaja karbon.
Z tym papierem sciernym, to nie jest tak do konca "po prostu". Nawet przy dosc cienkiej warstwie lakieru, trzeba sporo przy tym popracowac. Dosc dobrze lakier sciaga sie ostrzami z nozykow, nie tych cienkich wysuwanych ale tych wiekszych trapezowych. Papier w drugiej kolejnosci, tam gdzie ostrzem juz sie nie da i wykonczenie.
Rowniez, gdybym mial polozyc bezbarwny lakier, oddalbym do specjalisty.

#30 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 05 kwiecień 2020 - 06:27

Dzięki za podpowiedzi. Pomyśle czy próbować sam czy dać do specjalisty.

#31 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 05 kwiecień 2020 - 09:51

Poza samą techniką przygotowanie ramy i samego malowania trzeba pamiętać o tym, że każdy lakier po malowaniu musi być twardy a przez to wytrzymały i odporny na zarysowania, wymaga w tym celu odpowiedniej obróbki cieplnej o co raczej trudno w warunkach domowych.


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#32 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 06 kwiecień 2020 - 08:39

Obróbka cieplna lakieru? W żadnym z poradników się nie spotkałem z tym tematem?

#33 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 06 kwiecień 2020 - 10:02

Z tego co sie orientuje malowanie proszkowe wymaga wygrzania ale pozostale, mokre lakiery nie wymagaja obrobki termicznej.

#34 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 06 kwiecień 2020 - 10:29

Dokładnie. W przypadku "lakierowania mokrego" wygrzewanie wyłącznie przyspiesza proces utwardzania. W lakierach dwuskładnikowych często podaje się 24h do pełnego utwardzenia w temperaturze 20 stopni. Mimo wszystko taki lakier dużo szybciej już jest dosyć tawrdy. Moim rekordem było pojechanie samochodem 30 min po lakieroawniu. Nic mu się nie stało.



#35 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 06 kwiecień 2020 - 11:03

KIdyś stosowało się lakiery, które wymagały grzania. chemoutwardzalne nie wymagają, al np epoksydowy jest wdzięczny za to.  pozdr



#36 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 06 kwiecień 2020 - 16:57

Ja jak już to użyje zwykłego 2k, a więc na szczęście wygrzewanie nie dotyczy :)

#37 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1133 postów
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Napisano 08 kwiecień 2020 - 10:35

Podepnę się, bo mam na swojej ramie mikro uszkodzenia lakieru, a bo to łańcuch spadł i trochę się przytarło, a to lotki przy hamulcach coś obtarły i pytanie jest takie, czy mi to lakiernik będzie w stanie wyprowadzić czy dać sobie siana?



#38 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 08 kwiecień 2020 - 10:48

Siano.  pozdr



#39 patryk_60

patryk_60
  • Użytkownik
  • 369 postów
  • SkądLublin

Napisano 08 kwiecień 2020 - 18:55

Musiał byś bawić się w doprowadzenie lakieru przy pomocy papierów wodnych. Nie wiem na jaką głębokość powstały rysy a to zależy od jakiej gradacji zacząć szlifowanie. Pewnie coś w okolicy 1500-2000-2500 i na koniec polerka przy pomocy past polerskich. Pasty też potrafią być całkiem agresywne bo masz mocno tnące jak i finishowe a do tego dobór gąbek, futer polerskich czy innych padów. Da radę to zrobić bez problemu o ile uszkodzony jest tylko klar a nie kolor bazowy. Ogarnięty lakiernik to zrobi ew chłopaki od auto detailingu nawet do takiego zakładu bym podjechał w pierwszej kolejności. W takich newralgicznych miejscach dobrym rozwiązaniem jest oklejenie roweru folią do zabezpieczania aut. Jest to praktycznie niewidoczne a sama folia jest bardzo wytrzymała. Powinni podzielić się w jakimś zakładzie ze ścinków coś wybierzesz. :)





Dodaj odpowiedź