Skocz do zawartości


Zdjęcie

Nasze zakupy


8561 odpowiedzi w tym temacie

#5521 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 886 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 21 czerwiec 2020 - 22:50

Cena tu w ogóle nie grała roli, różnica jest pomijalna. Już byłem zdecydowany na 50, ale zmieniłem zdanie przed samym zamówieniem. Największą frajdę mam z jazdy w górach, więc wybrałem koła, które w teorii powinny się tam sprawdzać lepiej. Chłopaki z Evanlite też mnie przekonali, że 38 będą dla mnie lepsze. Wyjaśnili, że na płaskim 38ki będą niosły niewiele gorzej od 50tek, za to w górach mogą pomóc urwać trochę czasu na segmencie. 

Ja bym powiedział, że jest zupełnie odwrotnie :). Nie wiem jak u tego producenta, ale waga pomiędzy zestawem 38 a 50 to chyba z maksymalnie 40g. Śmiem wątpić, że na jakimkolwiek podjeździe da to więcej niż sekundę :).


  • 1415chris i Bzyk lubią to

#5522 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 06:22

https://www.cyclingw...n-weight-316952

#5523 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1981 postów
  • SkądWrocław

Napisano 22 czerwiec 2020 - 08:45

Ja bym powiedział, że jest zupełnie odwrotnie :). Nie wiem jak u tego producenta, ale waga pomiędzy zestawem 38 a 50 to chyba z maksymalnie 40g. Śmiem wątpić, że na jakimkolwiek podjeździe da to więcej niż sekundę :).

 

W tym przypadku wg producenta 100 gramów. Różnica jest niewielka.

 

 

Artykuł spoko, ale jednak 1000 metrów na 120 km to żadne wspinanie, lecz jazda po pagórkowatym terenie. Do tego przyjęli 25 km/h, czyli prędkość raczej niska. Gdyby przyjęli 30 km/h, zysk byłby jeszcze większy na korzyść aero. 

 

Z drugiej strony w konkluzji napisali:

To contextualise this, Ballard suggests that for pro riders, “The average gradient of the entire course where weight becomes more important than aerodynamics is 7.5 per cent.” For an amateur, “It lies around 4.5 per cent because they are slower.”

 

4,5% to znów dość małe nachylenie. Nawet jeżeli dla wytrenowanego amatora przyjmiemy 5,5%. W Górach Sowich mam ścianki po 11-14%, W Jesenikach też długie podjazdy o sporym nachyleniu.

Na pewno temat do dyskusji jest ciągle aktualny :) Ja jednak wybrałem na razie 38. W przyszłości może zakupię też 50tki, ale to juz raczej do nowego roweru. 



#5524 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 886 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 22 czerwiec 2020 - 09:11

Ja nie kwestionuje gdzie jest lepsze Aero a gdzie waga. Po prostu kwestionuje zysk wagowy ~50g oraz jego realny wpływ na czas na podjedzie. Większe wahania w wadze ma się podczas samego treningu, czy ścinając włosy lub brodę :).

 

Analogicznie można zapytać o różnicę w aerodynamice pomiędzy 38 a 50. Możliwe, że jest równie niska.

 

Temat można zakończyć, bo na pewno nie dojdziemy do niczego, ponieważ nie ma dokładnych danych na ten temat :).



#5525 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1981 postów
  • SkądWrocław

Napisano 22 czerwiec 2020 - 10:04

Pełna zgoda. Jest jeszcze zagadnienie masy rotującej i to tak naprawdę ma chyba najistotniejsze znaczenie na podjazdach. Niższa masa pozwala na bardziej dynamiczne zrywy. Ale nie chcę rozwijać tematu, bo mam skromną wiedzę w tym zakresie. 

 

Ja akurat zaufałem chłopakom z Evanlite. Wypełniłem formularz, odpisali, oddzwonili i w rozmowie telefonicznej polecali dla mnie 38. Na ich stronie jest opis eksperymentu, z którego wynika, że na podjeździe 6% o długości 4 km koła 38 były szybsze o 5 sekund. I wiem, że to jest różnica marginalna. Z drugiej strony dla mnie 4 minuty różnicy na płaskim dystansie 120 km (4 godziny jazdy) pomiędzy 50 a 38 to też margines. Wychodzi 1,6% zysku. 

 

Evanlite podaje, że przy 290 watach (sporo) różnica w prędkości pomiędzy 38 a 50 wynosi 0,22 km/h. Dla dystansu 10 km daje to 5 sekund korzyści dla stożka 50.

 

Na swojej stronie Evanlite pisze, że do typowo górskiej jazdy stożek 38 jest zdecydowanie lepszy. Dodatkowo wspominają o bocznym wietrze i tutaj dla osób o wadze poniżej 70 kg polecają też 38. Pod Wrocławiem niestety często wieje bardzo mocno, a ja ważę 67 - 68 kg w zależności od dnia i już nawet na moich aluminiowych niskich kołach (26 mm) czasami był problem. 

 

 


  • big75 lubi to

#5526 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 10:39

Ta są wszystko właśnie niuanse liczone w bardzo niskich procentach, kwestia kto, co preferuje.
Ja z racji, że jeżdżę głównie po terenie pagórkowatym, ale długich i stromych podjazdów brak to wziąłem 50. Decydując się na jeden komplet kół nie będę się sugerował jednym, czy dwoma wyjazdami rocznie w góry.
Druga rzecz to moja waga, która nigdy nie będzie niższa niż jakieś 83-85kg i próba oszczędzania na wadze komponentów za wszelką cenę jest daremna. ;)
Jestem bardzo zadowolony z kół evanlite bo przy bocznym wietrze łatwo zapanować nad tym co się dzieje, a tego się nieco obawiałem. Choć w jakiejś wielkiej wichurze nie jechałem jeszcze.

Ważne to żeby wybrać świadomie czego potrzebujesz i tyle.
  • bonobo lubi to

#5527 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 10:51

Ja miałem okazję na 50’tkach jechać przy bocznym 25 km/h+ i dramatu nie ma. Wystarczy się przechylić trochę w stronę wiatru i heja 😆
  • bonobo lubi to

#5528 EmPe

EmPe
  • Użytkownik
  • 1029 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 11:20

Ja miałem okazję na 50’tkach jechać przy bocznym 25 km/h+ i dramatu nie ma. Wystarczy się przechylić trochę w stronę wiatru i heja

Wystarczy taki podmuch boczny dostać gdzieś np zza budynku i będzie heja ale do rowu . Kiedyś coś takiego mi się przydarzyło na moich 38mm to ledwo rower opanowałem, a w pierwszej chwili myślałem że mi się tylne koło z wideł wypieło. Ale przy stałym bocznym wietrze to masz rację, z tym pochylaniem dobrze się to sprawdza .

#5529 hubertgal

hubertgal
  • Użytkownik
  • 119 postów
  • SkądWarszawa/Suchedniów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 11:28

Majk kiedyś robił porównanie: http://www.majkcycli...tozek-w-gorach/

 

GCN też: 

 

Ostatnie dwa sezony jeździłem na Evanlite 38 mm. Od tego sezonu jeżdżę na innych kołach 50 mm. Obawiałem się zachowania na wietrze ale nie ma tragedii. Na bardzo szybkich zjazdach trzeba mocniej dociążyć przód i mocniej trzymać kierownicę w porównaniu do 38 mm, ale myślałem że będzie gorzej. Aha, waga 60-62 kg, góry Świętokrzyskie ;)



#5530 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2241 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 czerwiec 2020 - 11:36

Gorsze są podmuchy, pamiętam na Gran Canarii - zjazd, zakręt, a za zakrętem dwóch kolarzy walczy z wiatrem. Znaczy jeden trzymał rower za siodło i kierownicę, a rower sobie wisiał poziomo napędzany wiatrem. Lekko mnie zmroziło jak pamiętam.

Swoje koła dobierałem tak żeby dobrze wizualnie pasowały do rurek ramy, rurki nie-areo to kupiłem 38mm :)

#5531 lukaszzsch

lukaszzsch
  • Użytkownik
  • 748 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 11:40

Wy tu pitu-pitu, a bmc się sam nie złoży
fcf1be3f5480b7a07698b8f015bebf91.jpg

#5532 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1981 postów
  • SkądWrocław

Napisano 22 czerwiec 2020 - 11:55

Gorsze są podmuchy, pamiętam na Gran Canarii - zjazd, zakręt, a za zakrętem dwóch kolarzy walczy z wiatrem. Znaczy jeden trzymał rower za siodło i kierownicę, a rower sobie wisiał poziomo napędzany wiatrem. Lekko mnie zmroziło jak pamiętam.

Swoje koła dobierałem tak żeby dobrze wizualnie pasowały do rurek ramy, rurki nie-areo to kupiłem 38mm :)

 

Miałem podobne story na Majorce, szczęśliwie taki wietrzny dzień był tylko jeden. Mój rower (BMC SLR01) też nie ma rurek aero i na 38 wygląda ekstra porównując do starych kół alu. Na 50 mógłby wyglądać już bardzo masywnie, ale zapewne też rewelacyjnie. 

 

Majk kiedyś robił porównanie: http://www.majkcycli...tozek-w-gorach/

 

 

Dzięki za ten test Majka - szukałem go ostatnio, ale był jakiś problem ze stroną.

 

Wyniki są obiecujące. Swoją drogą on tam wyciska bardzo mocne waty (353 - u mnie to VO2max), więc i prędkość jest wysoka nawet na podjeździe a z prędkością zyski aero się powiększają. Co prowadzi mnie do wniosku, że każdy powinien indywidualnie sprawdzić dwa zestawy, aby się przekonać, co dla niego lepsze.

 

 

lukaszzsch Super maszyna - powodzenia :) Swoją drogą, z jakiego roku to model? 

 

 



#5533 lukaszzsch

lukaszzsch
  • Użytkownik
  • 748 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 13:45

2017 jeszcze na 105 r5800, ale to super grupa.

#5534 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 13:59

Mam u siebie w Fuji R5800 i naprawdę nie mogę narzekać. Aż boję się przesiąść na Ultegre, bo nie wiem czy ogarnę tą rewelacyjność!
  • lukaszzsch lubi to

#5535 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2911 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 czerwiec 2020 - 18:56

bez różniczki

ta nowa ultegra ma ciut mniejszy zakres kliknięcia, to jest fajne, ale to kosmetyka

 

różnica jest dopiero w Di2, zwłaszcza w dolnym chwycie i w warunkach takich jak teraz w PL ;)



#5536 JHartman

JHartman
  • Użytkownik
  • 406 postów
  • SkądWarszaw

Napisano 22 czerwiec 2020 - 19:08

Mówisz o deszczach padających 7 dni w tygodniu czy o covid? Dlaczego Di2 na to pomaga?

Pozdrawiam

#5537 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 22 czerwiec 2020 - 19:52

No ale złośliwiec. Przecież wiadomo, że chodziło o kampanie wyborcze 💁‍♂️
  • tadzikpl lubi to

#5538 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2911 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 czerwiec 2020 - 20:31

proste że tak  :lol:



#5539 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1152 postów
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Napisano 23 czerwiec 2020 - 11:33

Mówisz o deszczach padających 7 dni w tygodniu czy o covid? Dlaczego Di2 na to pomaga?

Pozdrawiam

 

Deszcz i chłód. Jak masz lekko zdrętwiałe palce to zmiana biegu nic nie kosztuje, dotyk i cyk ;-)

 

Ja nie jeżdżę w taką pogodę, ale wygoda związana z Di2 mi się spodobała.



#5540 EmPe

EmPe
  • Użytkownik
  • 1029 postów

Napisano 23 czerwiec 2020 - 17:53

Będą testy 3fbbd769c268842739d2438bbf89f211.jpg



Dodaj odpowiedź