Budżet jest w sam raz na pierwszą szosę. Ja na pierwszą szosę polecam kupić coś na osprzęcie Claris lub Sora w górę, ale za wysoko też nie ma sensu. Ponad Tiagrę na pierwszy rower bym nie wychodził. Wynalazki (z nowych rowerów) za 1.5k często są poniżej osprzętu Claris i w to bym nie szedł. Z kolei używki po 1.5k to nie masz pojęcia w co się wpakujesz (np. fajny ale kompletnie zajechany rower do mocnego remontu).
Rozmiary to gruby temat, podstawa no to rama tylko liczona od siodełka do mostku. Szczegółowe rozmiary podaje większość producentów, wygląda to przykładowo tak:
https://www.trekbike...AndFitComponent
na podstawie takich bardziej szczegółowych wymiarów można lepiej oszacować geometrię, ciekawy kalkulator zrobiony na sąsiednim forum:
https://www.forumrow...-modeli/?page=1
Natomiast przy pierwszym rowerze oczywiście aż tak tymi wyliczeniami nie ma co się martwić, bardziej podaję info celem samorozwoju. Ten Triban to typowy endurance, nie ma zbyt mocno pochylonej i "trudnej" geometrii, do której trzeba być dobrze rozciągniętym sportowcem.
Ja na Twoim miejscu śmiało brałbym tego Tribana, natomiast bardziej szczegółową wymiarówkę do niego znajdzies tutaj:
https://www.decathlo...riban_rc500.jpg
w skrócie Twój wzrost pasuje do "L" . Na oponach, które założył właściciel pojeździsz i po żwirze i trochę po leśnych ścieżkach a gdy się wprawisz i zapragniesz bardziej stricte szosowych doznań to kupisz sobie jakieś slicki od Continentala i rower też sprawdzi się fajnie w takiej formie. Śmiało.