Skocz do zawartości


Zaplatanie kol


422 odpowiedzi w tym temacie

#201 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 12 kwiecień 2010 - 19:35

Tak sobie z ciekawości przeglądałem temat. Może za rok będę składał pierwsze koła ;-) I zaciekawiła mnie ta nazwa: tensometr. Co to właściwie jest i jak wygląda? Bo tu dowiedziałem si, że służy do naciągu szprych :-) W google jak szukam to wyskakują jakieś dziwne tematy, bo nie wiem jak to wygląda i do czego się odnieść.

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=TM%2D1
http://www.dtswiss.c...sio-analog.aspx
http://www.dtswiss.c...io-digital.aspx

#202 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 12 kwiecień 2010 - 19:38

Tenosmetr sluzy do mierzenia naprezen, medzy innymi uzywa sie tez do mierzenia naciagu szprych, ale to jest bardziej dodatkowe zastosowanie, bo nie do tego byl tworzony.

#203 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 kwiecień 2010 - 20:09

A robiłeś już koła kiedyś ???


Tak. Ale chcę je robić poprawnie :-P


Jesli chcesz robic poprawnie to 2.1,5 tak nieszczególnie sie nadają do tego, bo to twarda i jednocześnie delikatna szprycha, uważam ze super się nią robi na alu nypelkach.

1 . Koło zrobisz dobrze jak zrobisz powolutku wg opisów , czyli zaplecenie , podstawowe na 3 x, równe naciaganie - pisano o tym w odpowiednich książkach i opisach, im twardsze naciaganie tym mniejszy obrót nypla.
Naciagamy szprychy, układamy rekami doginamy, uginamy, pukamy w główki, w przypadku obreczy nieoczkowanych wyginamy lekko koła by zlikwidować luz - nypel obrecz, itd, itd.

Do tego dobrze dopasowany klucz do nypli i przynajmniej coś co służy za centrownice.

Dlaczego pisałem o 2 mm szprychach - bo te to trudno przeciągnąć, wcześniej obrecz pójdzie jak ktoś się zapomni

Hm Tensometr mam kiepską klawiature i czasem sie literki klepią .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#204 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 13 kwiecień 2010 - 18:47

A jakie są ceny tych bajerów? :mrgreen: Tak z wyglądu to ten Park Tool to chyba będzie najtańszy, ale ile? I czy ktoś z Was ma może coś takiego i czy jest to pomocne przy centrowaniu?

#205 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 13 kwiecień 2010 - 19:13

bobo100, http://velo.com.pl/w...11&pk=%&id=2937
Ale zakup tego typu narzędzia przez kogoś kto nie składa kół "na codzień" nie ma najmniejszego sensu. To tak jak ja bym sobie kupił profesjonalny zestaw do depilacji intymnej. Trzeba wiedzieć jak się coś robi, potrafić dobrze to robić, a potem można rozglądać się za metodami ułatwiającymi robienie tego.

#206 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 13 kwiecień 2010 - 19:30

Ja to w 100% rozumiem. Pytam z ciekawości, znów się czegoś więcej dowiedziałem ;-)

#207 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 23 kwiecień 2010 - 18:33

Dziś pokusiłem się o 3x/2x. Tylko pytanie jak to wyszło? Podsyłam efekty pracy i oczekuję oceny. Koła zaplecione i wstępnie podciągnięte aby szprychy w miarę proste były. Od strony 2x i tak wiszą bo długością przystosowane są do zaplotu 3x, z racji tego też koło jest "wypuczone" stroną zaplecioną na dwa, bo strona na trzy dociągnięta mocniej jest. Mniejsza..

Nie komentujcie też tego na czym plotłem bo to inna bajka :-P Oczekuję oceny samego zaplotu. Zdjęcia bardzo spore i widać wszystko.

http://img402.images...0100423149.jpg/

#208 kalkhoff

kalkhoff
  • Użytkownik
  • 91 postów
  • SkądKutno

Napisano 23 kwiecień 2010 - 23:28

Ale dlaczego przód 3x/2x ?

#209 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 24 kwiecień 2010 - 00:06

Ponieważ to mój debiut 2x/3x. Zauważ że składałem ze starych części. To nie będzie jeździć. To ma uczyć.

Tak będzie wyglądać tylne koło w szosie.

#210 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 15 wrzesień 2010 - 20:01

Powie mi ktoś czemu kalkulator DT wyliczył mi ZA KRÓTKIE szprychy?

Obręcz Wolber Aspin 36H
Piasta Tiagra HB-4400
Szprychy Cn 2.0 288mm (tak wyliczyło)
Nyple 12mm alu

Koło miało być 3x/3x a nawet na 2x/2x szprych nie starcza :!:

Ewentualnie ktoś mzoe dać jakieś informacje nt obliczenia dł. szprych?
Skoro taki kalkulator NIE jest w stanie obliczyć poprawnej długości to co jest w stanie?

Dodaję fotkę z wyliczeniami:
Dołączona grafika

#211 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 15 wrzesień 2010 - 20:30

Ja sobie liczę w Excelu. Jakoś nie ufam gotowcom...
Podaj średnicę na której maja się kończyć szprychy (średnicę mierzoną po łebkach nypli) to zobaczymy ile mi wyjdzie.

PS: Jeżeli ERD to ten wymiar to wychodzi mi 300mm

#212 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 15 wrzesień 2010 - 21:01

ERD to wymiar po średnicy mierzony między łożami nypli.

Kalkulator Sapimu liczy mi 298mm więc coś w tym jest...

Mogę liczyć że 298mm będzie dobre?

Swoją drogą Sapim posługuje się średnicą wewnętrzną obręczy i grubością kapsla/grubością obręczy. Dobrze kombinuję? :-?

#213 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 15 wrzesień 2010 - 21:06

Jeżeli ERD to średnica oparcia łebków nypli, to szprychy muszą się kończyć ok. 2mm wyżej. Czyli "moje ERD" to 619. Wtedy szprychy wychodzą 302mm.

Jeżeli możesz, to zmierz ten wymiar samemu (przymierzając nyple)

#214 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 15 wrzesień 2010 - 21:25

Jeżeli możesz, to zmierz ten wymiar samemu (przymierzając nyple)


U mnie ERD to 615 co było pokazane na foto, 2 posty wyżej.

Chciałbym tym razem trafić ze szprychami :-x Liczę że nie zawiodę sie na kalkulatorze Sapimu.

#215 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 17 wrzesień 2010 - 10:34

Czy w prawidłowo wycentrowanym kole wszystkie wiązki szprych mają taki sam naciąg? U mnie kilka wiązek siedzi nieco lżej niż reszta (ale tylko nieco). Dociągnięcie ich powoduje rozcentrowanie koła.

Co to oznacza?

#216 Gosc_cookie_*

Gosc_cookie_*
  • Gość

Napisano 17 wrzesień 2010 - 10:45

Czy w prawidłowo wycentrowanym kole wszystkie wiązki szprych mają taki sam naciąg? U mnie kilka wiązek siedzi nieco lżej niż reszta (ale tylko nieco). Dociągnięcie ich powoduje rozcentrowanie koła.

Co to oznacza?

Imho lipna obręcz. WYcentuj ją zgrubnie i zasymuluj prace sciągając krzyżedo siebie rękami. Może jej to pomoze się ułozyć. Ja swoje kółka z regóły objeżdzam pare km na bardzo luxnym naciągu i nie koniecznie idealnie wyprowadzonym kółku adopiero potem docentrowywuję na tip top. Wazne żeby nie było jakiś ekstremalnie naciagnietych i ekstremalnie luxnych szprych, a i objezdzający i teren nie moga być zbyt wymagające dla koła(równa droga i lekki oblatywacz). Raz mi się trafiła taka obręcz co to zebym nie wiem jak cudował przy naciągnietych równo szprychach ciagle biła w jednym miejscu. Pojexdziła trochę na srednim naciagu i nie do końca wycentrowana na boki i dała się jakotako wyprowadzić ale do ideału raczej nie dało się jej doprowadzic, a na prostowanie jakoś nigdy nie miałem odwagi.

#217 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 17 wrzesień 2010 - 19:00

U mnie kilka wiązek siedzi nieco lżej niż reszta

Czyli całe grupy sąsiadujących szprych (i z lewej i z prawej strony) są luźniejsze? Jeżeli tak, to oznacza, że obręcz jest zniekształcona w pionie, jajowata. Dziwi mnie tylko, że układają się one akurat w wiązki (grupy 4-ech szprych najbardziej zbliżonych "krzyżami")...

Przeprężaniem szprych i jazdą z niedociągniętymi szprychami nie naprostujesz krzywej obręczy...

#218 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 17 wrzesień 2010 - 19:49

leslaw, może tak być bo obręcz nie była kupiona nowa.

Luźniejsze są 4 szprychy po jednej stronie (2 wiązki) nie są one bardzo poluźnione a jedynie nieco.

W pionie? Raczej w poziomie, czyż nie? To obręcz może bić bardziej w którąś stronę prawo-lewo a nie góra-dół.
Chyba że źle myśle.

#219 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 wrzesień 2010 - 19:59

1. moze byctak ze niektóre szprychy sie ułozyły a niektóre nie, może byc piasta z oczkami niesymetrycznie , zdarza sie często.
Ale róznice przy naciąganiu szprych są , ale minimalne.
2. może pomyliłeś długosci i odruchowo dałeś krótsze gdzie dłuższe itd jeśli to tylne koło, czasem sie moze zdarzyć jak ktos zagada.

3. obrecz nie idealnie okrągła - zdarza sie.

ale róznice nie powinny być duże.

Po prostu na wyczucie ręki dociągnij wszystkie na jednolity naciąg , poukładaj szprychy, dociagaj, poukładaj, dociagaj itd , wycentruj w poziomie i centruj pion itd, itp aż uzyskasz efekt stanu nazywany Yoda, czyli pieknie i wspanial;e wykonana praca.

Co do jeźdzenia mna luznych szprychach i takie inne wynalazki to odradzam bo można obrecz uszkodzić w pionie, zwłaszcza te niskowagowe.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#220 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 17 wrzesień 2010 - 20:20

Bikemaster
Przez wiązkę rozumiem 4 szprychy: lewa wewnętrzna i zewnętrzna oraz prawa wewnętrzna i zewnętrzna, najbliższe krzyżem. To wiązkę chwytamy dłonią i ściskamy przy przeprężaniu. Stąd nieporozumienie. Jeżeli część szprych po jednej stronie jest luźniejsza to obręcz jest oczywiście krzywa bocznie.
Wiele nowych obręczy jest krzywych przy łączeniu. I tam szprychy często wypadają z bardzo różniącym się naciągiem.

PS: A jak z długością, trafiłeś? Jak się kończą szprychy względem nypla?
SPIKE
Pomyłka z długością szprychy nie wpłynie na naciąg. Chyba, że nie starczy gwintu, ale wtedy w ogóle się nie da wycentrować...



Dodaj odpowiedź