Skocz do zawartości


Zaplatanie kol


422 odpowiedzi w tym temacie

#221 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 17 wrzesień 2010 - 20:36

SPIKE, koło przednie więc obie strony na tej samej długości szły.

obrecz nie idealnie okrągła - zdarza sie.

Zgadzam się. Nie jest idealnie okrągła bo przy mierzeniu średnicy wew. wychodziły wyniki z małymi wachnięciami. Dodam ze obręcz podwójnie kapslowana.

Układałem szprychy rękami bardzo dokładnie więc ta sprawa odpada raczej. Dodam że za centrownicę służył mi widelec od roweru :mrgreen:

leslaw, 300 mm kupiłem DT Champion. Są o 1mm za długie bo po wycentrowaniu bardzo lekko wystają z nypli ale jest ok, to nie wadzi. Teraz wiem że kalkulator Sapimu jest najlepszy (podawał 298mm)

#222 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 17 wrzesień 2010 - 20:45

po wycentrowaniu bardzo lekko wystają z nypli ale jest ok, to nie wadzi.

Dopiero jak wystają 2mm, kończy się gwint.

#223 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 17 wrzesień 2010 - 20:55

leslaw, wiem bo "na sucho" to sprawdziłem ;) u mnie ~0,3mm wystają

Czy koło bez opony/szytki zawsze ciągnie w stronę spawu? (jak siedzi w centrownicy to dołem zawsze spada na spaw a górą na dziurę od wentyla) Rozumiem że wynika to z niewyważenia obreczy i braku dociążnika z drugiej strony jakim jest wentyl, tak?

#224 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 17 wrzesień 2010 - 20:58

Tak jest. I nawet wentyl plus magnes do licznika tego u mnie nie zrównoważył (DA22).

#225 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 17 wrzesień 2010 - 21:30

To ja bym dał 2 kontrowersyjne podkładki (niekoniecznie dokrecone do obręczy) na wentyl.

U mnie obręcz krzywa. Tylko pytanie jak to wyprostować? Chyba to oleję i będę jeździł jak jest bo te różnice wynikające z naciągu nie są aż tak znaczące. Ewentualnie wszystkie nyple podociągam o 1/4 obrotu aby było pewniej.

#226 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 17 wrzesień 2010 - 21:55

Nie warto wyważać - nie czuć tego nawet przy 90km/h.

Różnicami w naciągu też bym się nie przejmował, jeżeli, jak piszesz - są małe. Nawet nowe obręcze tak mają. Jak ktoś jest pedantem przy centrowaniu (jak ja :mrgreen: ) to nawet zauważa, że po napompowaniu opony obręcz rozcentrowuje się lekko. Wypadałoby centrować nadmuchane :mrgreen:. Nic nie jest idealne.

#227 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 17 wrzesień 2010 - 22:12

Pewnie i tak koło skończy w serwisie bo ja również lubię mieć idealne koła a bez centrownicy go nie zrobie tak jak bym chciał.

Prawda jest taka że małej różnicy w naciągu szprych nie da się wyczuć rękami a jedynie tensometrem. Jak czuć ręką że szprychy są naciągnięte z różną siłą to nie jest dobrze. :->

#228 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 17 wrzesień 2010 - 23:01

Ja oceniam różnice w naciągu pomiędzy szprychami po dźwięku. Jeżeli natomiast czuć różnicę przy naginaniu szprych ręką, to jest ona za duża...

W centrownicy z widełek zrobisz koło równie dobrze jak na profesjonalnej centrownicy, tylko mniej wygodnie.

#229 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 18 wrzesień 2010 - 09:37

hm poo dżwięku ?? a jakiż to dźwiek wydają szprychy ?

Co do szprych i długosci coś już napiusałęm na temat, ale :
wezcie po jednej szprysce z każdej firmy DT, CN, Sapim tej samej długości opisanej przez producenta i przyrównajcie - jakie wnioski widać ?????
Bo tutaj dopiero zaczynają sie podstawowe "tajniki " doboru szprych .
To samo nyple róznych firm, dlaczego jedne szprychy ( nyple ) sie układają lepiej w obręczy ( kąt ) a inne nie, jak to z obręczami jest i ich oczkami , czemu szprychy sie urywają w nyplach , dlaczego w jednych obreczach warto zastosować nyple 14 mm a w innych 12 ,itd, itp. no i takie przemyślenia na jesienne wieczory.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#230 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 18 wrzesień 2010 - 10:15

hm poo dżwięku ?? a jakiż to dźwiek wydają szprychy ?

Szarpnij szprychę paznokciem. To taki dźwięk ;-) Jego wysokość jest bezpośrednio związana z napięciem szprychy.

#231 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 18 wrzesień 2010 - 16:10

Aha, czyli jak fortepian, no to pwoodzenia, u mnie leci techno na warsztacie bo sie musze skupić na robocie i klienci co chwile zawracaja gitare, no nic, nie słyszałem o centrowaniu na ucho, musze poszperać w poradnikach jakiej częstotliwości to ma być dźwięk , pewnie w zależności od materiału komponentów.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#232 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 18 wrzesień 2010 - 20:25

u mnie leci techno na warsztacie bo sie musze skupić na robocie


Jedno nie sprzyja drugiemu....

Co do nypli to uważam że polyaxy najlepiej układają się w obręczy.

#233 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 18 wrzesień 2010 - 21:18

...musze poszperać w poradnikach jakiej częstotliwości to ma być dźwięk , pewnie w zależności od materiału komponentów.

...i długości szprychy, złośliwcze :mrgreen:

#234 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 18 wrzesień 2010 - 21:46

no nic, nie słyszałem o centrowaniu na ucho

Nie słyszałeś bo nikt nie centruje na ucho tylko na centrownicy a po dźwięku jaki wydaje naciągnięta szprycha wprawni rowerowi majsterklepkowie potrafią ocenić jedynie jej odpowiedni naciąg :)

#235 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 wrzesień 2010 - 22:05

Np. koła w fabryczce eastona składa się ze słuchawkami na uszach.

#236 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 18 wrzesień 2010 - 22:06

Z dźwięku możesz wywnioskować jedynie, że któreś szprychy mają większy lub mniejszy naciąg, ale w porządnych serwisach od tego są tensometry.


#237 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 wrzesień 2010 - 17:32

Porządne serwisy robią na ręke, reka wprawiona jest dobra, poza tym nie mamy tutaj słuchawek, kamertonów itd, o czym my rozmawiamy Panowie hehehe , koła jak sie zrobią tak jak ma być to jeżdzą , ale niekoniecznie czasem materiały są dobre - choćby obręcze których wybór na rynku jest tragiczny i trzeba robić to co jest.

A propo, ponownie wrzuce w temacik książke do poczytania , każdy moze coś znjadzie w niej:
http://icelord.net/b...icyclewheel.pdf

To podstawowe informacje, ale wystarczają .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#238 Gosc_cookie_*

Gosc_cookie_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2010 - 18:11

Z dźwięku możesz wywnioskować jedynie, że któreś szprychy mają większy lub mniejszy naciąg, ale w porządnych serwisach od tego są tensometry.

Ja tam mam dynamometr i tensometr w prawym kciuku. POza pierwszą parą własnych kół, zrobionych na starsznie miekkich obręczach żadne koło mi sie nie rozwaliło. Zadne inne zrobione przeze mnie sie nie rozpadło, a 2 zestawy testowane sa już parę lat pod ocbiązeniem 120-130kg. czesem złapią jakąs centrę i to wszystko.
Co do jeżdzenia na luźnych szprychach to ja tez nei radzę. Imho jkest pewna róznica pomiedzy luźnym naciągiem a luźnymi szprychami. Dla mnie luxny naciag to taki pod którym przy delikatnym ocbciazeniu (lekki oblatywacz, nie używający duzego mementu) nie słychac pracy szprych ale pode mną jak stanę na pedałach- najbardziej (ważę 95kg).

#239 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 19 wrzesień 2010 - 21:42

cookie, ja mam mocno ponaciągane szprychy ale są różnice w naciągu. Nie mam żadnych szprych które latają na boki czy coś w tym stylu. Jednak szprychy w 3 miejscach są ponaciągane słabiej niż na całej obręczy. Wynika to z krzywej obręczy i cóż poradzić.. należy podprostować obręcz.

Zapewne koło wyląduje w serwisie bo ja nie czuje się mocny w prostowaniu obręczy, a wydanie 20 zł to nie majątek (poza tym jestem ciekawy efektu końcowego - czyli jak zaskoczy mnie serwis) 8-)

#240 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 20 wrzesień 2010 - 20:31

No i dziś w przypływie wolnego czasu zająłem się kółkiem.

Zluzowałem szprychy i zacząłem siłowo prostować obręcz. Okazało się że jest ją ciężko nagiąć ale się daje i obręcz się prostuje.

Jakie było moje zdziwienie gdy nagle zobaczyłem że obręcz zaczyna się rozchodzić na łączeniu :!: :!:

Nie mam pojęcia czemu tak się stało, nie giąłem jej na chama. Jednak po prostu puściła. Stało sie tak zapewne dlatego że była ona wcześniej używana i nie wiadomo co przechodziła (sądząc po jej krzywiźnie - wiele)

Nie zraziłem sie i wziąłem drugą obręcz - Ambrosio Montreal (również nie nowa) i w 20 min miałem zaplecione nowe kółko. Kolejne 20 min zajęło mi centrowanie.

Koło jest jak złoto. Centrowało sie praktycznie samo, szpryszki idealnie ponaciągane z równą siłą. Utyło o kilkanaście gram i wazy 802g.

Wniosek z tego taki że należy uważać na używane obręcze bo mogą sie trafić egzemplarze mocno pokrzywione. Przed zakupem jest to bardzo trudno sprawdzić, bo niby jak.



Dodaj odpowiedź