Jump to content


Zaplatanie kol


422 replies to this topic

#261 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 14 February 2011 - 11:03

ciekawe spostrzeżenie jakże mylne

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#262 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 14 February 2011 - 16:10

h/k zaplot na słonko jest trudnym zaplotem , a w zasadzie naciąganiem - jeśli mamy 16 szsprych i lekką obrecz to zapomnij o byle jakiej robocie to jest gorsze niż przy 3 x normalnie, bo szprychy muszą być mocno naciągnięte równomiernie bardzo - to nam gwarantuje dobre koło.

No jasne, zresztą po coś pisałem, by mieć tensometr do kół poniżej około 32 szprych.
Fajnie jest też mieć właśnie 100% poprawnie złożone koła na tyle samo szpryszek, co także pisałem wcześniej. Można sobie porównać czy w zbudowanych naciąg jest dobry. To ważne, gdyż za mocno naciągnięte szprychy przy danej ich ilości powoduje, ze koło ogólnie strasznie ciężko się centruje i nie da się go doprowadzić do ideału. Wiem, bo się właśnie chrzanię z budżetowym kołem do przełajki, w której to przeciągnąłem szprychy za bardzo. A zjawisko to zauważam wyraźniej im gorszej jakości jest obręcz.

A długie nyple uratują sprawę krótkich szprych, pod jednym warunkiem - wystarczająca długość gwintu szprychy, która wchodzi w nypel.

#263 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 14 February 2011 - 17:16

SPIKE, o co Ci chodziło z tym odpuszczaniem szprych? Czy nie o to że szprychy nalezy "układać" rękami podczas zaplatania? Bo jakoś nie kapuje za bardzo tej nomenklatury.

#264 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 14 February 2011 - 20:39

no to jeszcze długa droga przed tobą - tu masz wyjaśnione co i jak - to jeden ze sposobów


tu pokazano odpuszcanie na maszynach od 2 minuty filmu

tu http://www.youtube.com/watch?v=k8aEcVcaNqE&feature=more_related już extremum jest

A tutaj jest link do kół które dzisiaj złożyłem , obręcze Conbow stozek 90 mm karbon, piasty Bitex, szprychy Dt Champion czarne, nyple alu red , hm w rękach to wygląda ........ daje do myślenia , koła na bardzo dobry asfalt i czasówke.
https://picasaweb.google.com/110480830918110522375/KoACzasoweKarbonConbowBitex#



sorki ze nie mogłem sie oprzeć, śliczna szoska, kolor i koła takie sobie zrobie, czerwono- czarne http://www.youtube.com/watch?v=TH8wV0KB1q4&feature=related

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#265 goro

goro
  • Użytkownik
  • 42 posts
  • SkądWWA

Posted 15 February 2011 - 11:13

ja odpuszczanie wykonuje w warunkach naturalnych, tzn podczas kilku pierwszych kilkudziesięciu minutowych przejażdżek, ze wstawkami "sprinterskimi" z mocnym bujaniem na boki, po takiej przejażdżce docentrowanie i tak znowu, aż będzie ok.

#266 xGx

xGx
  • Użytkownik
  • 458 posts
  • SkądWrocław

Posted 15 February 2011 - 12:04

Na "jutube" masz taki poradnik pokazane na filmie szprycha po szprysze...
http://www.youtube.c...bike wheel&aq=f

Ps.Przeniosłem do tego tematu,są posty warte zapamiętania,a w tamtym temacie by zaginęły...
ten post mi się nie przeniósł dla tego pisze jeszcze raz.....

#267 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 15 February 2011 - 20:34

goro - wybacz ale taka robota to nie robota .
Koła mają wyjść do roweru i śmigać ,a centrować sie mają jak bedzie potrzeba już, a nie zaraz potem , czas marnować itd.

Co do obręczy Conbowa- kół, pare uwag.
Max naciąg jest możliwy ale należy dokładnie oglądać obręcz przy oczkach , raczej poniżej troche dawać .
Niestety nie jest to Easton i obręcze mają nierówny materiał pod nyplami wewnątrz - widać jak niektóre nyple wychodzą mniej lub wiecej - delikatne różnice , ale doświadczony montażysta sobie da rade.
Szkoda ze nie ma dobrych szprych w tym rozmiarze bo na cieniowanych szprychach koła by były jeszcze lepsze, ale trzeba sie cieszyć że w ogóle coś było dostępne.
Tylne można zrobić z lewej strony na słonko ( w tym przypadku nie miałem już tak krókich dobrych szprych ) .
Zaplot zrobiłem na 2x obydwie strony ale mijający sie , dlaczego - bo nie miałem takiej długości szprych coby zrobić na 1 x lewą , a zaginające sie szprychy wyglądały koszmarnie przy tej dlugości .
Ogólnie obręcze spoko, są sztywne na boki o pionie nie wspomne, krecą sie ladnie praktycznie bez bicia po rękach nawet przy mocnym puszczeniu .
I to na tyle, siadać i śmigać na czs.

Z normalną ramą koła sie prezentują tak , w sumie lepiej byłoby im w czasówce https://picasaweb.go...007010695147378

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#268 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 16 February 2011 - 10:27

Niezłe żagle ;-)
Współczuję temu kto będzie na nich jechał przy większym wietrze.

#269 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 posts
  • SkądRADOM

Posted 16 February 2011 - 11:09

karbonowe obręcze na betonie?! :shock: aż zęby bolą

#270 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 16 February 2011 - 12:03

no i nawet jazdy próbne bez opon były, i na obręczach śladu nie widać zużycia , kółko 30 km :mrgreen: :lol:

Ja Conbow poprawi sie w produkcji to w sumie oceniam je 4/5 , tylko przy takim profilu o szprychy jest niestety trudnoooo.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#271 borasad

borasad
  • Użytkownik
  • 202 posts
  • SkądSiedlce

Posted 22 February 2011 - 18:13

Witam. Od pewnego czasu interesuję się budową kół (jak dotąd teoretycznie i tylko na własną potrzebę) i chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych osób. Otóż chcę złożyć koła na popularnych piastach Novatec A171 SB i 172 SB, obręczach Alex Rims DA22 i szprychach DT Champion 1.8mm. Przy zaplocie przedniego koła na "słoneczko", a tylnego na 2x, długości szprych obliczone w kalkulatorze wynoszą: Przednie: 283mm, Tylne: 284 i 286. Moje pytanie brzmi: czy jest możliwe złożenie tych kół na szprychach tylko 284? Znacznie ułatwiło by to kupno szprych i ewentualny serwis. Jest jeszcze możliwość zaplecenia przedniego koła na 1x, co dało by długość szprych 285mm, można by się było wtedy pokusić o szprychy 286mm. Z góry dziękuję za pomoc.

#272 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Posted 23 February 2011 - 20:35

Przydatne narzędzie.
http://pro-bike.pl/spoke.frame.php
Słoneczko jest efektowne, lecz najmniej wytrzymałe.
Szprychy lepiej o mm dłuższe niż na krótkie.
Moja rada : Jeżeli jeszcze nigdy nie składałeś koła to popróbuj najpierw na jakimś starym kółeczku i zobacz co Ci wyjdzie. Ze składaniem kół jest podobnie jak z malarstwem, można się tego nauczyć, lecz Matejko rodzi się jeden na tysiąc...

#273 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 23 February 2011 - 20:52

Sensownie to wygląda na 3x oba koła nas 32 otw. optycznie - ładnie i technicznie dobrze.

przy 1 x krzyż jest wg mnie za nisko , przy 2 x jest minimalnie lepiej, przy 3 x jest najlepsza sztytwność boczna .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#274 wiki

wiki
  • Użytkownik
  • 2,190 posts
  • SkądOzorków k/Łodzi

Posted 23 February 2011 - 21:26

Arnoldzik wydaje mi się, że kółka złożyć (w sensie poskręcać wszystko do kupy) to każdy by potrafił (no prawie). Tym bardziej, że schemat znalazło by się w necie na bank. Wycentrować, podociągać - to jest sztuka. Ja dawno dawno temu raz próbowałem wycentrować swoje, tak chociaż mniej więcej (strasznie biło przez jakąś dziurę). Oczywiście koło w rowerku bo "fachowego widelca" brak. Co mi wyszło to się tego opisać nie da...Od tamtej pory nie tykam. Serwis i płacenie.

#275 borasad

borasad
  • Użytkownik
  • 202 posts
  • SkądSiedlce

Posted 23 February 2011 - 21:51

Ja zbudowania koła się nie boję, centrowałem już niejedno koło, więc wiem mniej więcej o co chodzi. Bardziej interesuje mnie żeby złożyć te koła dosyć małym kosztem, przez co prawdopodobnie długo mi się zejdzie na szukaniu okazji :lol:

#276 mr40164

mr40164
  • Użytkownik
  • 99 posts
  • SkądWarszawa

Posted 24 February 2011 - 09:43

Dobrze Arnoldzik prawi- zawsze lepiej 1mm za dużo niz za mało. Ja bym brał 284 i 286 i nie kombinował...

#277 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 24 February 2011 - 20:42

zawsze lepiej 1mm za dużo niz za mało.


To wszystko zależy od naciągu i bazowej długosci prawidłowej szprychy , końcowej po zaciągnięciu .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#278 elziomallo

elziomallo
  • Użytkownik
  • 97 posts
  • SkądMiasto Świętej Wieży

Posted 12 March 2011 - 21:02

Czołem

Przeplatam sobie przednie koło na Mavicu CXP 22 i 105-tce z rdzewnych szprych na DT Championy. Obręcz przebieg miała niewielki, grubszych kraks nie było.

Po napięciu szprych bez problemu centruje się w poziomie, za to w pionie ma upierdliwe bicie którego nie mogę zniwelować. Dodam, ze szprychy w miejscu gdzie występuje bicie przy tej samej liczbie obrotów nyplem są dużo mocniej napięte niż pozostałe. Bicie występuje w innym miejscu niż zgrzew obręczy.

Czy jest inne wytłumaczenie niż skrzywiona/wadliwa obręcz? Zaplot na 3x.

#279 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 12 March 2011 - 21:12

skad masz szprychy i jakie mają gwinty , zobacz czy nie były robione - czyli dotłaczane na długość a takze długość szprych czy jest identyczna, - gdzie kupowałeś - od tego zależy dalsza diagnoza.
Sprawdź długość gwintów w każdej szprysze czy jest taka sama.

Wiem o co pytam.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#280 elziomallo

elziomallo
  • Użytkownik
  • 97 posts
  • SkądMiasto Świętej Wieży

Posted 12 March 2011 - 21:19

Szprychy z zaufanego sklepu, świeżo przywiezione w większej paczce. Nie mierzyłem wszystkich, na oko nie było różnic. To jest 5-6 szprych mocniej napiętych, nawet gdyby były niedoróbki to trzeba by dużego pecha mieć żeby się w jednym rzędzie znalazły. Krzyżowanie poprawne, nyple Sapim Polyax.



Reply to this topic