Skocz do zawartości


Zaplatanie kol


422 odpowiedzi w tym temacie

#301 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 sierpień 2012 - 19:56

RAFAL10, i jak tam koła teraz , jest różnica ??

marvelo, ja od dłuższego czasu używam takiego http://www.prowheelb...ngthcalculator/
Jest dosyć prosty i baze ma , choć powiem od razu ze z kalkulatora korzystam teoretycznie bo szprychy i tak dobieram po swojemu, ale kalkulator przynajmniej daje mi jako taką orientacje.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#302 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 29 sierpień 2012 - 14:07

Jest jedna rzecz, na którą chciałem zwrócić uwagę przy okazji tego kalkulatora. Jest to ERD (Effective Rim Diameter) kontra Nipple Seat Diameter. Rysunek obręczy i podpis pod strzałką może nieco wprowadzać w błąd, bo można odnieść mylne wrażenie, że to ten sam parametr. Strzałka pokazuje jednak na Nipple Seat Diameter, czyli średnicę wyznaczoną przez górną część otworu na nypel (oczka), tam gdzie opiera się dolna część główki nypla.
ERD jest bardziej umowne, bo jest to średnica okręgu wyznaczonego przez końce szprych w optymalnie zaplecionym kole, czyli mniej więcej NSD + 2 x wysokość główki nypla.

#303 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 29 sierpień 2012 - 20:30

hm tak sobie to nazywają jak nazywają , szprycha dobrze naciągnięta nie musi być równa z głowką nypla.
Poza tym Ty masz tam wpisać ERD, dla przykladu masz obręcz Kinlin xr-300 - erd http://fairwheelbike...rim-p-1216.html

a teraz z tej strony http://www.prowheelb...ngthcalculator/ wybierz z katalogu tą obręcz i to samo jest.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#304 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 29 sierpień 2012 - 20:40

Uwazasz, ze dobrze naciagnieta szprycha siedzaca w polowie dlugosci gwintu nypla, bedzie w taim samym stopniu dobrym "wyrobem" jak ta, ktora siedzi na calej jego dlugosci?

#305 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 07 październik 2012 - 13:05

Odkopuje :)

Niech mi ktos wyjasni co robie zle :(

2 rozne kalkulatory podaja to sama dlugosc szprych 261/262 i 262/261 . Zaplatam i KAZDA szprycha wychodzi z nypla w strone tasmy. Te , ktore mialy byc krotsze bardziej , te drugie mniej. Zaplecione kolo ( przed centrowaniem ) nie ma zadnego bicia pionowego i nieduze boczne - ale nie jest to klasyczne " silne zwichrowanie"

Szprychy wychodza od 1 do 2 mm ( nie sa dociagniete, kolo jest nieosiowe itp ) - jak zaczne dociagac to wyjda na 3-4 mm !!! :( :( :(

Dane :

Piasta Shimano XT FHM 756 A 6 srub tyl i HBM 756 przod .

Szprychy Sapim leader 2mm , nyple mosiezne

Obrecz : DT SWISS 445D c66 ( OEM Specialized )


Srednica obreczy : 532mm , osadzenie nypla 4mm ( czyli ERD 540mm )

Zaplot : 3 krzyze

CO JEST NIE TAK ???????

PS mialem i tak "sajgon" , bo szprychy maja nierowna dlugosc gwintu....

#306 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 07 październik 2012 - 14:24

Ile wyłażą? Szprycha ma konstrukcję taką że może wystawać aż do 2 mm z nypla i jak tylko masz komorową obręcz to nie powinno to przeszkadzać. Co jest nie tak? Wg mnie same szprychy i ich długość. Kup 2mm krótsze, czy ile tam wystają (szprycha po wycentrowaniu koła ma być cała w nyplu) i może warto zareklamować szprychy skoro mają różne gwinty? ja kiedyś też stosowałem się do kalkulatora DT i mnie okłamał.

#307 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 07 październik 2012 - 14:43

Zaprzyjazniony sklep, ktory czesto robi mi przysluge- wiec reklamowac nie bede ( na rabatach kwartalnie mam wiecej jak dalem za szprychy ;) ) .

Jesli przyjmiemy naciecie jako koniec nypla - to juz teraz bywa i po 3mm :( - a jak zaczne dociagac na osiowosc i centrowac ??

Zajrzalem Fulcrumom po tasiemke ( :roll: ) i tez niektore wystaja tak samo - i sa zalane jakims niebieskim "blokerem".

Jak tak popatrzylem na nypel, szpryche i "wystawanie" - to wychodzi, ze teraz max gwint , ktory trzma szpryche to 5-6 mm :-?


Tylko pytanie : Sapim'a i ProWheelBuilder'a kalkulatory podaja identyczne dane . A szprychy wyglada,ze za dlugie ...

tu place 0,70€ za sztuke, wiec pomylki nie sa smieszne :evil:


MOZE JA ERD ZLE MIERZE ???

#308 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 07 październik 2012 - 15:11

Osadzenie szprychy w nyplu:

http://wheelfanatyk....cceed-with.html

Ile szprych?

Przy 32 na kolo, dlugosci wychodza mi o 1-2mm krocej. Nie wiem na ile wymiary piast sa dokladne. Znalazlem pierwsze lepsze w necie.

#309 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 07 październik 2012 - 15:32

Max wystajace to 3mm ponad wyciecie

Wszystkie za bardzo wystajace sa po stronie hamulca ( non drive ) - rzecz o kolach 26" :oops: - kolo przod ( tyl rozplotlem )- wiec wystaja tam, gdzie odleglosc centrum piasty do flanszy jest mniejsza.

Wszystkie od strony napedu sa ok ( jak na podanym www ) lub pol mm-1mm wyzej

Nie moge zalaczyc zdjecia :( limit .

32 szprychy.

Dokladne wymiary :

Obrecz. Srednica od kapsla do kapsla ( kolo jest idealnie okragle ) to 532 mm. Nypel od naciecia do kapsla 4mm - wiec ERD powinno byc 532+8=540

Piasta tyl 135mm : srednica otworow szprych 60 ( obie strony )

Od lewej (non drive) do flanszy 37mm
Od prawej do flanszy : 47

Uzyskane wyniki : 260 P 261 L

Przod : 100mm srednica otworow szprych 60 ( obie strony )

Od lewej (non drive) do flanszy 29
Od prawej do flanszy : 19

Uzyskane wyniki : 261 P 262 L

Dane z prowheelbuilder, Sapim podaje identyczne....

#310 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1389 postów
  • SkądRumia

Napisano 07 październik 2012 - 15:53

(szprycha po wycentrowaniu koła ma być cała w nyplu)

Nie zawsze się tak da. Głównie piasty maja czasem niemałe błędy w wykonaniu. Jak też budując koła z części że tak powiem z odzysku narażamy się na taki problem. W takim wypadku po prostu lekko podszifowuję wysokoobrotową szlifiereczką z kamieniem i po problemie. :-) Grunt tylko, by szprycha trzymała na jak największej ilości zwojów.

#311 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 07 październik 2012 - 16:00

Obrecz jest fabrycznie nowa, dwukomorowa ( taka wersja dla Specialized obreczy XC450 ) , wiec szprychy bie beda kluly opaski, tylko pytanie co jak sie obrecz ugnie mocniej ?

Taka "zajawke" mam :

A moze ja naciagam za mocno ? i jak wezme kolo na "osiowanie" i centrowanie powinienem to robic przez odpuszczanie teraz, a potem ew dociagnac na "dobrze" .

Przyznam ( acz niechetnie) ,ze ja nigdy nic nie mialem niedokrecone... najwyzej gwint strzelil ;)

#312 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 07 październik 2012 - 16:40

1415chris, nie próbuj naginać moich wypowiedzi to idiotycznych montaży .

Petri, pisałeś że szprychy mają nierowną dł gwintu ?? na ile nierówna ? bo kiedyś zamówiełm szprychy Dt w Polskiej firmie , która juz nie jest dystrybutorem całe szczescie i ona po prostu robiła szprychy na okreslonśą dł i gwinty jakie dostałem różniły sie w dł 1-1,5 mm !!!! skandal był towar oddałem .

przy piastach Shimano jak opisujesz powinieneś dać 260/262 albo 258/260 zależnie od wysokości profilu obręczy, czasem kalkulator policzy ....... sobie a praktyka sobie , dlatego nigdy nie proponuje robić samemu , żeby nie iść w koszty dodatkowe.

z moich obliczeń przód wyszedł na 259.9/260,9 i tutaj ja próbowalbym właśnie zapleść 260/262 , a jesli by mi miało wystawać ponad 1 mm to 258/260

Po drugie jak opisujesz to masz na bank za długie szprychy i przed montażem trzeba było zmierzyć ich długość przyrządem
Sapim Leader w Polsce kosztują coś 1 zł/sztuke z nyplem srebrne

obręcz ma sie ugiać ?? a co to gumowe koła maja być ?? jakim cudem obręcz naprężona spzrychami moze sie ugiąć - spróbuj , raczej sie złamie w bok niż w pionie

h/k , szlifiereczką to se można kola w marketach podcinać :-P

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#313 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 07 październik 2012 - 17:25

Nierownosc to niecaly mm , najczesciej 0,5 mm .

Tya, zmierzyc przyrzadem - w Finlandii ????

Mozesz isc do "zaplatacza"- podobno bdb. Jak nie kupisz u niego piast ( powiedzmy p+t deore 525 za 80-100e ) , szprych (po 1 euro szt za Sapim Leader ) i obreczy Mavic 117 (po 50 e za szt) to ci nie zaplecie po 50 euro za kolo . Witaj w Tampere.

Nastepny dobry zaplatacz jest 3 godziny samochodem stad.


Dlatego 90% narodu jezdzi tu na fabrycznych.

Najbardziej oplacalne jest kupic gotowe kola za 120-150 e i jak sie zepsuje cokolwiek - wyrzucic , i kupic nowe za 120-150 e ...

I tak robilem, tylko zachcialo mi sie "serwisowalnych" kol . Juz mnie wyszlo jak niezle Mavici albo Fulcrumy :(



Zmierzylem wszystko dokladnie :

Szprychy maxymalnie wystaja 3mm ponad naciecie , ok 1-1,5 mm ponad nypel.

Tylko te non-drive (lewe )

Te "drugie" sa bardzo OK, lub wystaja ciut ciut poza nypel.


W mojej opinii Sapim leader to gowno.

"anoda" nierowna, gwinty nierowne najmniejsze dotkniecie kluczem i juz sa srebrne, nie czarne...

@ SPIKE : spale papieroska i napisze na Priv'a.

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#314 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 07 październik 2012 - 18:56

Teoretycznie można było koła wysłać z Polski zrobione ładnie :lol:

50Eu za koło ?? a jest tam gdzie wolny etat , szukam gdzieś za granicą :mrgreen: bo tu marudzą przy cenie 50 zł za koło highend !

spóbuj tak, nakręcić nyple wszystkie na szprychy równo do końca gwintu a następnie równo po 2 lub 1 pełny obrót nypla naciągaj wszystkie po kolei
po naciągnięciu równo do w miare sensownego naciagu sprawdź symetrie kola , bujnie na boki w pionie

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#315 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 08 październik 2012 - 00:13

Ja wolę zawsze zaokrąglić długość w dół, niż pod koniec budowy koła nie mieć już czym ciągnąć, bo nypel napotyka na zwiększony opór, dochodząc do końca gwintu. Moim zdaniem trwalsze będzie koło o nieco za krótkich, ale dobrze naprężonych szprychach, niż to zbudowane z przechodzących na wylot przez nyple, ale niedociągniętych szprych.
A trzeba powiedzieć, że nie zawsze można liczyć na to, że szprycha bez oporu będzie wystawać ponad górny koniec nypla na więcej niż 1 mm, czasem nawet mniej.

Przed chwilą sprawdziłem kilka kombinacji szprychy Mach 2 mm i różne nyple 12 mm (Cn Alu, Mach (stal?), Cn mosiądz, Dt Alu, Sapim (chyba?) mosiądz. Wkręcałem te nyple po kolei na szprychę do oporu. Po zrównaniu się końca szprychy z końcem nypla liczyłem, ile obrotów jeszcze da się wykonać palcami. Rozbieżności były duże. W Dt Alu można zrobić jeszcze 4 pełne obroty, w nyplu Sapim (chyba jest to model Polyax) żadnego, w pozostałych 1,5 - 2 obrotów. Dalej pojawia się znaczny opór, który wprawdzie w nieobciążonej szprysze da się pokonać chwytając szprychę kombinerkami i kręcąc kluczem, ale w gdy dołączy się naturalny opór gwintu, który pojawia się przy silnym naciągu, to już może być nie do pokonania i będzie powodował tylko skręcanie się szprychy, zwłaszcza cieniowanej i znacznie utrudniał drobne korekty.

Dlatego dobierając długość szprychy warto brać pod uwagę także model nypla.

Użytkuję dwa koła (przednie), w których szprychy są za krótkie, jedno w góralu, drugie w szosówce. Nypel ledwie zakrywa gwint na szprysze, co oznacza jakieś 12 obrotów (z około 20 gdy szprycha zrównuje się z końcem nypla). Dodam, że w obu kołach nyple są aluminiowe (Cn). Pytanie - dlaczego jeszcze nie pękają? Czekam i czekam i nic.
Czy tylko dlatego, że ważę 60 kg?.

#316 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 08 październik 2012 - 00:18

Szprychy sa napieta jak cholera- boje sie czy nie za mocno (?) - i sa 2.0 okragle- nie widze aby sie skrecaly ( znakuje )- pytanie czy 6mm ,czy 5mm gwintu szprychy w nyplu jest ok czy nie ok ? chodzi mi o trwalosc i wytrzymalosc.

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#317 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 październik 2012 - 07:31

wpyte, tylko moze jakaś fotka ??

a propo wkrecania nypla, ja pisałem o wstenym nakręceniu nypla na szpryche , czyli dół nypla ma sie zrównać z dołem gwintu ( nie główka !!!!! ) i od tego momentu rozpoczynamy dalsze naprężanie.

dobry dobór wystepuje wtedy jeśli po naprężeniu max szprycha równa sie z główką nypla , albo z przecięciem, oczywiscie wystawanie na ok 0.5 mm może być.
to jest wtedy jeśli koło jest naprawde zrobione na Max !!!! gdzie nie trzeba po jazdach naciagać , równać itd , czyli tak jak ja robie , bo pózniejsze dociąganie może być niemożliwe jeśli kończy sie gwint.

inna sprawa długoscgwinty szprychy m np Mac 424 ma dosyć długi ten gwint i dając np nyple tej firmy 14 mm mam naprawde dobre polącznenie i mocne .
Przykład, chłopak na kołach Sword bral udział w karambolu na wyścigu Doliną Popradu wpadł na kolesia, przednie koło szprycha pękła po środku !! na płaskim odcinku , więc siła byla spora , druga szprycha pozaginana, ani nypel , ani gwint nie został zerwany, po wymianie, wyrównaniu tensometrem , koło dalej proste , co też dowodzi faktu że jak sie zrobi okragłe koło i równo wszystko naciągnie to mamy większą szanse że przetrwa, na co zwrócić trzeba szczególną uwage

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#318 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1389 postów
  • SkądRumia

Napisano 08 październik 2012 - 16:08

SPIKE, nie wiem dlaczego sie smiejesz z patentu ze szlifierka.dla mnie to jak najbardziej normalne, jesli szprycha za mocno wystaje z gwintu. Przy moich niskoprofilowych obreczach bym tylko sobie detke zniszczyl, gdybym tego nie zrobil... A mysle, ze gwintu kazda szprycha ma w sam raz, ani za duzo ani tez - za malo.

#319 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 08 październik 2012 - 16:47

SPIKE, ... A mysle, ze gwintu kazda szprycha ma w sam raz, ani za duzo ani tez - za malo.


JAK CALY GWINT SIEDZI W NYPLU TO TAK, bo jak nie to nie... tak sobie mysle .


ja mysle, ze ze wzgledow estetycznych, praktycznych i ekonomicznych ( choc nie znam aktualnego kursu implantow zebowych ) Spike ma racje - tyle, zeby nalezalo obcinac to szprycha z nypla nie powinna wystawac... Zwlaszcza jakby "dlubala" w tasmie "skutecznie".

Wtedy iloma zwojami nypel trzma szpryche ? 30%, 40% ?

Stad i ja robilem "afere" na ten temat.
Choc moj problem rozwiazal sie "samoistnie" - paczka Sapimow miala nyple 14 i w ogole byla "walnieta" ( rozmiar gwintu , zlazaca anoda... )- i odlozona na reklamacje- a ojciec szefa sklepu- ktory mi toto sprzedal- o tym nie wiedzial....

Dzisiaj Pan Syn wymienil bezplatnie szprychy na DT Champion 261 mm, nyple DT 12mm i wszystko gra i buczy ( kalkulatory podawaly 260/261 , ale chce miec 1 rozmiar na rezerwe ) .

Zamowilem sobie tensometr Park Tool'a, centrownice ( amortyzator napisal petycje w sprawie nieoklejania go tasmami ) :oops: i bede "rzezbil" ;) jak na razie wszystko idzie tak jak powinno od poczatku :mrgreen: az sie geba smieje :lol: :lol: :lol:

jutro przychodza nowe opony na nowe kola ( schwalbe marathon mondial ) - tzn musze do rana wycentrowac....

A zalegla robota lezy.... :roll: :oops: :shock: :oops:

#320 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 08 październik 2012 - 17:48

To Cie teraz sporo nauki czeka....
Sam sie ciagle douczam :-D



Dodaj odpowiedź