Zaplatanie kol
#322
Napisano 08 październik 2012 - 21:04
miłej roboty, jak nie dasz rady to wyślij bilet dwustronny przejade sie w odwiedziny na kafke
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#323
Napisano 19 marzec 2014 - 13:15
Panowie! Jak radzicie sobie z bardzo cienkimi szprychami dt revolution / sapim laser? Ja mam problem ze skręcaniem się podczas centrowania. Koło na grubych szprychach mnie amatorowi można powiedzieć zaplata i centruje się się samo. Niestety na cieniasach jest nieco nieobliczalne. Może są tu fachowcy którym idzie łatwo ale dla mnie taka ultra cienka szprycha zachowuje się jak struna - jest bardzo mocna (tu nie można się przyczepić) ale zwyczajnie wiotka i skrętna. W przypadku płaskich można kontrować skręcanie ale w okrągłych problem, może jakieś obcęgi? Koło mimo 4x więcej pracy niż na grubych szprychach wyszło niezłe ale mam problem z dopieszczeniem "w punkt".
#324 Gosc_marekr_*
Napisano 02 maj 2014 - 10:27
Przymierzam się do zaplotu kół, obręcze dość sztywne DT RR465, 28h, piasty Novatek (F482SB , A291). Ważę około 65-75kg, chciałm w miarę mocne koła (dużo jeżdżę szosówką po mieście)- stąd podwójne oczkowanie i 28h;).
Rozmyślam tylko:
- ile krzyży? Do tej pory zawsze miałem 3 krzyże (i 4 w zjazdówce dawno temu). Teraz rozważam wersję 2x z przodu, tył 2x, a od kasety 3x (słoneczko na przód raczej odrzucam, boję się o piastę i gorsze tłumienie drgań). Czy może lepiej całość standard 3 krzyże?
-wybór szprych- na pewno czarne, tylko zastanawiam się czy CN Aero 424 czy coś innego w podobnych pieniądzach?
-nyple mosiężne od strony kasety- potrzebne? Przecież i tak szprychy powinny mieć w miarę równy naciąg- więc co to daje na połowie koła?
#325
Napisano 02 maj 2014 - 11:56
Przy 28 szprychach zawsze miałem robione zaploty na 2x. Zaplatacz ze mnie raczej słaby, dlatego mówię tylko o tym, jak zaplatali moi zaufani koledzy-serwisanci.
A jeżeli o nyple chodzi, na tylnym kole absolutnie nie masz równego naciągu, bo szprychy są ułożone asymetrycznie. Po stronie kasety naciąg jest dużo mocniejszy i dlatego czasami zaleca się zaplot na nyplach mosiężnych - ale przy Twojej wadze dobre aluminiowe swobodnie wystarczą.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#326 Gosc_marekr_*
Napisano 02 maj 2014 - 22:17
A inaczej spytam - czy normalny człowiek jest w stanie odczuć różnicę pomiędzy zaplotem 2x i 3x? Utwierdzam się w przekonaniu że 2x na przód i NDS byłoby OK, i 3x od kasety. Choć jak przeglądam inne fora to zamieszanie jest konkretne- każdy poleca co ma.
Nyple mosiężne od strony kasety to tylko jakieś dodatkowe 10g więc chyba jeszcze przeżyję to
Jeszcze wybór szprych.... wstępnie CN Aero 424 , choć DT Super Comp też ma bardzo dobrą opinię.
#327
Napisano 03 maj 2014 - 07:37
Przykładowo: mam jedno koło zaplecione po partacku, które serwisant z przywyczajenia zaplótł na 36 szprychy i 3 krzyże, ale nie wziął pod uwagę, że piasta ma ogromne kołnierze, a obręcz jest "pół-aero". Efekt jest taki, że każda szprycha gnie się w kształt litery S, a kilka szprych pękło przy samym gwincie. Gdyby to samo koło było zaplecione na 2x, problemu by nie było, bo szprychy łączyłyby w linii prostej piastę i obręcz.
Wniosek? Oddaj koło do porządnego, doświadczonego serwisanta i poradź się go w kwestii zaplotu - niech obejrzy komponenty i wspólnie z Tobą wybierze najlepsze rozwiązanie. Przecież właśnie za to mu płacisz, a porady udzielane na odległość zawsze są obarczone większym ryzykiem błędu.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#328 Gosc_marekr_*
Napisano 03 maj 2014 - 10:19
Problem polega na tym, że jeszcze nie mam piast u siebie. Czekam na potwierdzenie dość promocyjnej ceny F482SB . A chciałem mieć już wszystko w miarę zaplanowane, tak aby w poniedziałek zamówić szprychy.
Osoba która mi bedzie kółka robić polecała przy typowych piastach przód 2x, tył mieszankę 2x i 3x. Szukam potwierdzenia czy jest to najlepsze rozwiązanie.
#329
Napisano 03 maj 2014 - 10:39
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#331
Napisano 03 maj 2014 - 12:51
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#333
Napisano 08 maj 2014 - 17:36
1. Opona jest wadliwie wykonana i tak naprawdę bije opona, a nie koło.
2. Obręcz jest krzywa (np. bita albo nierówno złączona), ale została tak nacentrowana, że koło chodzi równo; po powstaniu "ujemnego" naciągu z powodu powietrza znajdującego się w dętce/oponie koło się odprężyło i bije.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#334 Gosc_marvelo_*
Napisano 08 maj 2014 - 17:36
To się zdarza. Zwykle w świeżo zaplecionych kołach, jeśli nie usunięto wcześniej naprężeń w kole wynikających ze skręcenia szprych. Przy dociąganiu nypla w celu uzyskania ostatecznego naciągu praktycznie każda szprycha, a cieniowana 2-1.5-2 w szczególności, ulega skręcaniu. Jeśli nie odpuścimy tych naprężeń poprzez odciążenie takich szprych przez naciskanie na obręcz z boku, opierając koło na osi o podłogę, i korygując potem ewentualne bicie, to stanie się to po założeniu i napompowaniu opony, która zawsze powoduje niejako zmniejszenie się efektywnej średnicy obręczy i sprawia, że naprężenie szprych maleje i wracają one do swojego wstępnego położenia.
Nawet po odpuszczaniu naprężeń, napompowanie opony może nieznacznie wpłynąć na centryczność koła, bo obręcz ma różną sztywność np. w miejscu otworu na zawór czy w miejscu łączenia i różnie zareaguje w tych miejscach na nacisk wywierany przez oponę.
#335
Napisano 09 maj 2014 - 11:20
To sa obrecze z tanich kol decathlonowskich, serwisant powiedzial, ze one nie bede nigdy idealnie proste taka jakosc - masówka, moze jest jak mowicie. W drugiej parze kol (fulcrumy) nigdy nic nie bije ale sa to znacznie drozsze/sztywniejsze kola.
A w lepszych obreczach np. mavic open pro przy skladakach rozumiem, ze taki efekt nie wystapi ? Czy tez to przypadlosc kazdych skladakow. Gosc, u ktorego zostawialem jest uznawany za jednego z najlepszych w miescie.
#336
Napisano 09 maj 2014 - 11:53
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#338
Napisano 09 maj 2014 - 12:32
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#340
Napisano 25 maj 2014 - 12:28
Jak to mozliwe zeby prosciutkie kolo po zalozeniu opony i jej dopompowaniu zlapalo lekka centre?
tak jest to możliwe, przy kołach na 32 i 36 szprych nie da sie w 100% odprezyć koła i taki efekt może wystąpić zwłaszcza przy szprychach okrągłych, nie ma sie czym martwić , tylko po prostu wyrównać , poprawić zobaczyć czy jeszcze nie trzeba dociągnąć szprych, aczkowliek nie powinno tak być .
Czasem talki efekt powstaje przy zbyt miękkich obręczach lub zbyt sztywnych np dh czy enduro - ciśnienie w oponie zmniejsza sporo naciąg szprych i tu występuje automatyczne odprężnie materiałów.
Dlatego w czasie centrowania trzeba koło wielokrotnie odpreżać , aczkolwiek nawet najlepszym zdarzją sie takie mecyje , to tylko materiał , nie ma co płakać ..
Co do zaplatania kół ...... najlepiej zaplata sie jedną strone połowe, potem drugą , nastenie wracamy do pierwszei i na koniec druga .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo