Skocz do zawartości


Zaplatanie kol


422 odpowiedzi w tym temacie

#321 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 08 październik 2012 - 17:56

no ba ! ja wiem :)


ale ja lubie prace manualne ... :mrgreen: :roll: :oops:

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#322 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 październik 2012 - 21:04

ja was naucze hehe za odp wynagrodzenie :lol: h/k, szprychy mają być tak dobrane zeby nie wystawały Petri, mówielm że coś nie tak ze szprychami

miłej roboty, jak nie dasz rady to wyślij bilet dwustronny przejade sie w odwiedziny na kafke

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#323 smartboy

smartboy
  • Użytkownik
  • 84 postów

Napisano 19 marzec 2014 - 13:15

Panowie! Jak radzicie sobie z bardzo cienkimi szprychami dt revolution / sapim laser? Ja mam problem ze skręcaniem się podczas centrowania. Koło na grubych szprychach mnie amatorowi można powiedzieć zaplata i centruje się się samo. Niestety na cieniasach jest nieco nieobliczalne. Może są tu fachowcy którym  idzie łatwo ale dla mnie taka ultra cienka szprycha zachowuje się jak struna - jest bardzo mocna (tu nie można się przyczepić) ale zwyczajnie wiotka i skrętna. W przypadku płaskich można kontrować skręcanie ale w okrągłych problem, może jakieś obcęgi? Koło mimo 4x więcej pracy niż na grubych szprychach wyszło niezłe ale mam problem z dopieszczeniem "w punkt".



#324 Gosc_marekr_*

Gosc_marekr_*
  • Gość

Napisano 02 maj 2014 - 10:27

Przymierzam się do zaplotu kół, obręcze dość sztywne DT RR465, 28h, piasty Novatek (F482SB , A291). Ważę około 65-75kg, chciałm w miarę mocne koła (dużo jeżdżę szosówką po mieście)- stąd podwójne oczkowanie i 28h;).

 

Rozmyślam tylko:

 

- ile krzyży? Do tej pory zawsze miałem 3 krzyże (i 4 w zjazdówce dawno temu). Teraz rozważam wersję 2x z przodu, tył 2x, a od kasety 3x (słoneczko na przód raczej odrzucam, boję się o piastę i gorsze tłumienie drgań). Czy może lepiej całość standard 3 krzyże?

 

-wybór szprych- na pewno czarne, tylko zastanawiam się czy CN Aero 424 czy coś innego w podobnych pieniądzach?

 

-nyple mosiężne od strony kasety- potrzebne? Przecież i tak szprychy powinny mieć w miarę równy naciąg- więc co to daje na połowie koła?



#325 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 maj 2014 - 11:56

Przy 28 szprychach zawsze miałem robione zaploty na 2x. Zaplatacz ze mnie raczej słaby, dlatego mówię tylko o tym, jak zaplatali moi zaufani koledzy-serwisanci.

 

A jeżeli o nyple chodzi, na tylnym kole absolutnie nie masz równego naciągu, bo szprychy są ułożone asymetrycznie. Po stronie kasety naciąg jest dużo mocniejszy i dlatego czasami zaleca się zaplot na nyplach mosiężnych - ale przy Twojej wadze dobre aluminiowe swobodnie wystarczą.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#326 Gosc_marekr_*

Gosc_marekr_*
  • Gość

Napisano 02 maj 2014 - 22:17

A inaczej spytam - czy normalny człowiek jest w stanie odczuć różnicę pomiędzy zaplotem 2x i 3x? Utwierdzam się w przekonaniu że 2x na przód i NDS byłoby OK, i 3x od kasety. Choć jak przeglądam  inne fora to zamieszanie jest konkretne- każdy poleca co ma.

 

Nyple mosiężne od strony kasety to tylko jakieś dodatkowe 10g więc chyba jeszcze przeżyję to ;)

 

Jeszcze wybór szprych.... wstępnie CN Aero 424 ;), choć DT Super Comp też ma bardzo dobrą opinię.



#327 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 maj 2014 - 07:37

Przede wszystkim dla każdej liczby szprych przewidziany jest określony typ zaplotu - inaczej zaplatasz przy 36 szprychach, inaczej przy 24, a jeszcze inaczej np. przy 36 na wysokim stożku.

Przykładowo: mam jedno koło zaplecione po partacku, które serwisant z przywyczajenia zaplótł na 36 szprychy i 3 krzyże, ale nie wziął pod uwagę, że piasta ma ogromne kołnierze, a obręcz jest "pół-aero". Efekt jest taki, że każda szprycha gnie się w kształt litery S, a kilka szprych pękło przy samym gwincie. Gdyby to samo koło było zaplecione na 2x, problemu by nie było, bo szprychy łączyłyby w linii prostej piastę i obręcz.

Wniosek? Oddaj koło do porządnego, doświadczonego serwisanta i poradź się go w kwestii zaplotu - niech obejrzy komponenty i wspólnie z Tobą wybierze najlepsze rozwiązanie. Przecież właśnie za to mu płacisz, a porady udzielane na odległość zawsze są obarczone większym ryzykiem błędu.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#328 Gosc_marekr_*

Gosc_marekr_*
  • Gość

Napisano 03 maj 2014 - 10:19

Problem polega na tym, że jeszcze nie mam piast u siebie. Czekam na potwierdzenie dość promocyjnej ceny F482SB ;). A chciałem mieć już wszystko w miarę zaplanowane, tak aby w poniedziałek zamówić szprychy.

 

Osoba która mi bedzie kółka robić polecała przy typowych piastach przód 2x, tył mieszankę 2x i 3x. Szukam potwierdzenia czy jest to najlepsze rozwiązanie.



#329 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 maj 2014 - 10:39

Tak jak pisałem, moje wszystke koła były 28H zaplatane na 2x i nic się z nimi nie działo (choć ważę 67 kg i nie mam nogi sprintera). Ale jeżeli Twój serwisant ma inną opinię, a wiesz, że jest dobrym fachowcem, równie dobrze możesz mu zaufać - a jeżeli mu nie ufasz, to po prostu wybierz innego ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#330 DrMike

DrMike
  • Użytkownik
  • 62 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 maj 2014 - 11:10

mikroos, a polecisz jakiś serwis rowery w Szczecinie który dobrze składa i koła i potrafi doradzić?



#331 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 maj 2014 - 12:51

W Szczecinie zaplatałem chyba tylko jedno koło do MTB, i to parę lat temu. Robili je serwisanci z Piotra Skargi (sklep u p. Kadrzyńskiego) i wg mnie wykonali bardzo dobrą robotę.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#332 luki99

luki99
  • Użytkownik
  • 426 postów
  • Skąddolny slask

Napisano 08 maj 2014 - 13:07

Jak to mozliwe zeby prosciutkie kolo po zalozeniu opony i jej dopompowaniu zlapalo lekka centre?



#333 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 08 maj 2014 - 17:36

Możliwe z co najmniej dwóch powodów:

1. Opona jest wadliwie wykonana i tak naprawdę bije opona, a nie koło.

2. Obręcz jest krzywa (np. bita albo nierówno złączona), ale została tak nacentrowana, że koło chodzi równo; po powstaniu "ujemnego" naciągu z powodu powietrza znajdującego się w dętce/oponie koło się odprężyło i bije.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#334 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 08 maj 2014 - 17:36

To się zdarza. Zwykle w świeżo zaplecionych kołach, jeśli nie usunięto wcześniej naprężeń w kole wynikających ze skręcenia szprych. Przy dociąganiu nypla w celu uzyskania ostatecznego naciągu praktycznie każda szprycha, a cieniowana 2-1.5-2 w szczególności, ulega skręcaniu. Jeśli nie odpuścimy tych naprężeń poprzez odciążenie takich szprych przez naciskanie na obręcz z boku, opierając koło na osi o podłogę, i korygując potem ewentualne bicie, to stanie się to po założeniu i napompowaniu opony, która zawsze powoduje niejako zmniejszenie się efektywnej średnicy obręczy i sprawia, że naprężenie szprych maleje i wracają one do swojego wstępnego położenia.

Nawet po odpuszczaniu naprężeń, napompowanie opony może nieznacznie wpłynąć na centryczność koła, bo obręcz ma różną sztywność np. w miejscu otworu na zawór czy w miejscu łączenia i różnie zareaguje w tych miejscach na nacisk wywierany przez oponę. 



#335 luki99

luki99
  • Użytkownik
  • 426 postów
  • Skąddolny slask

Napisano 09 maj 2014 - 11:20

To sa obrecze z tanich kol decathlonowskich, serwisant powiedzial, ze one nie bede nigdy idealnie proste taka jakosc - masówka, moze jest jak mowicie. W drugiej parze kol (fulcrumy) nigdy nic nie bije ale sa to znacznie drozsze/sztywniejsze kola.

 

A w lepszych obreczach np. mavic open pro przy skladakach rozumiem, ze taki efekt nie wystapi ?  Czy tez to przypadlosc kazdych skladakow. Gosc, u ktorego zostawialem jest uznawany za jednego z najlepszych w miescie.



#336 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 09 maj 2014 - 11:53

Dobre obręcze po poprawym zapleceniu i odprężeniu po zaplocie nie mają prawa bić.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#337 luki99

luki99
  • Użytkownik
  • 426 postów
  • Skąddolny slask

Napisano 09 maj 2014 - 11:55

A open pro sie do takich zaliczaja ? ;)



#338 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8629 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 09 maj 2014 - 12:32

Zdecydowanie tak. Używam i polecam ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#339 rszosowy

rszosowy
  • Użytkownik
  • 106 postów
  • SkądPolska

Napisano 24 maj 2014 - 17:31

.



#340 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 25 maj 2014 - 12:28

Jak to mozliwe zeby prosciutkie kolo po zalozeniu opony i jej dopompowaniu zlapalo lekka centre?

tak jest to możliwe, przy kołach na 32 i 36 szprych nie da sie w 100% odprezyć koła i taki efekt może wystąpić  zwłaszcza przy szprychach okrągłych, nie ma sie czym martwić , tylko po prostu wyrównać , poprawić zobaczyć czy jeszcze nie trzeba dociągnąć szprych, aczkowliek nie powinno tak być .

 

Czasem talki efekt powstaje przy zbyt miękkich obręczach lub zbyt sztywnych np dh czy enduro  - ciśnienie w oponie zmniejsza sporo naciąg szprych i tu występuje automatyczne odprężnie materiałów.

 

Dlatego w czasie centrowania  trzeba koło wielokrotnie odpreżać , aczkolwiek nawet najlepszym zdarzją sie takie  mecyje , to tylko materiał , nie ma co płakać ..

 

Co do zaplatania kół ...... najlepiej zaplata sie jedną strone połowe, potem drugą , nastenie wracamy do pierwszei i na koniec druga .


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź