Skocz do zawartości


Zdjęcie

Karbonowa Szosza A Hamulce Tarczowe


80 odpowiedzi w tym temacie

#41 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 08 maj 2021 - 09:46

Dobra, przeszukałem pół internetu i nie mogę znaleźć klocków półmetalicznych do BR8070. Nie robią takich czy źle szukam?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Bierz swissstop exotherm, bedziesz zadowolony, tylko trzeba je „ulozyc” wg instrukcji docierania

https://www.swisssto...sc34/exotherm2/
  • Bzyk lubi to

#42 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 08 maj 2021 - 10:00

Bierz swissstop exotherm, bedziesz zadowolony, tylko trzeba je „ulozyc” wg instrukcji docierania

https://www.swisssto...sc34/exotherm2/

 

Dzięki! Zapisane. 

Dla mnie generalnie to będzie niezłe wyzwanie, bo o serwisowaniu tarczowych hamulców nie wiem kompletnie nic. Tyle, że mam już zestaw do odpowietrzania hehe. Będzie trzeba sporo googlać. 



#43 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 08 maj 2021 - 10:23

Dzięki! Zapisane.
Dla mnie generalnie to będzie niezłe wyzwanie, bo o serwisowaniu tarczowych hamulców nie wiem kompletnie nic. Tyle, że mam już zestaw do odpowietrzania hehe. Będzie trzeba sporo googlać.


Tu bardziej chodzi o procedure ukladania tuz po zalozeniu, bardzo zblizone do procedury w samochodach rajdowych/wyscigowych. W linku ktory podalem jest dokladnie opisane
  • Bzyk lubi to

#44 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 09 maj 2021 - 20:31

[...] Za to nawet na logikę. Połączenie oparte o grubą, sztywną i do tego wkręcaną oś, musi być sztywniejsze. Oś qr gnie się w palcach. [...]

 

Sztywna oś jest sztywna tylko w języku polskim i ma z tego co mi wiadomo niewiele wspólnego ze sztywnością roweru. QR natomiast to nie oś tylko zacisk, rolę "sztywnej osi" w tym przypadku przejmuje piasta która nie ma 12 mm dziury na przestrzał i na której opiera się widelec / rama. 


  • Prozor lubi to

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#45 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 09 maj 2021 - 20:57

Sztywna oś jest wkręcona na przelot. Z jednej strony, zaciśnięta na gwincie. Zacisk qr tylko ściska widelec, a piasta, która w tym przypadku przejmuje również funkcję osi jest tylko dociśnięta z dwóch stron. Przy sztywnej osi, w widelcu rónież jest piasta, która dodatkowo w miejscu styku z widelcem, ma większą średnicę niż w przypadku zacisku qr. Na większej powierzchni przylega do widelca. To jak? Które połączenie będzie sztywniejsze?

#46 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 09 maj 2021 - 21:51

Jeżeli uważasz, że to gwintowane połączenie sprawia że sztywne osie zwiększają sztywność to Ci powiem, że są też "zaciski" QR które się wkręca a nie zaciska, np. DT Swiss takie robi.

 

Serio nie ma odczuwalnej różnicy w sztywności między jednym i drugim rozwiązaniem (przynajmniej jeśli mówimy o rowerach bez amortyzatora). Zaletą sztywnych osi w szosie jest to, że podczas hamowania nie wyrwie Ci koła z widelca co przy QR teoretycznie może się zdarzyć i że pozycja koła jest bardziej powtarzalna przez co tarcza nie powinna ocierać po ponownym montażu koła (działa tylko jeżeli oś jest dokręcona takim samym momentem). 


  • Prozor i admsk lubią to

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#47 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 09 maj 2021 - 22:04

Tutaj gościu porównuje:


  • uraz lubi to

#48 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 09 maj 2021 - 22:14

Podczas hamowania, na widelcu powstaje siła skręcająca. Wynika z przyłożenia siły z jednej strony widelca. Dlatego właśnie, widelec pracuje przy osi. Oprócz połączenia obu części widelca na górze, przy rurze sterowej, jest jeszcze połączenie poprzez oś i piastę. Końcówki piasty przy osi qr mają, jeśli dobrze pamiętam 9 mm. Do tego łączą się tylko na styk, wymuszany przez zacisk. Przy osi sztywnej, średnica zewn. końcówek piasty ma pewnie około 15 mm. Do tego przez otwory w widelcu, przechodzi jeszcze 12 mm oś, która sama z siebie, ma znacznie większą sztywność, niż zacisk qr. Oczywiście, różnice nie są bardzo odczuwalne, a już na pewno, nie dla amatora, który jeździ niewiele. Ale tu nie trzeba wielkiej wyobraźni, żeby to zrozumieć.

#49 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3217 postów
  • SkądPoznań

Napisano 10 maj 2021 - 00:28

To rozwiązanie ma ponad 10lat. Głównie pomaga producentom uniknąć narzekań mało rozgarniętych technicznie klientów. Jest prostsze i wygodniejsze. 


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#50 Kufir

Kufir
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 11 maj 2021 - 07:20

I proszę da się ? Da ! Tarcze tak ustawione że póki co ... NIC nie obciera podczas bujania rowerem na boki. Zobaczymy jak będzie podczas gwałtownego hamowania do zera i sprincie pod podjazd ...


Moje rowerowe foty z Jury:

https://www.instagra...ufir_jura_bike/


#51 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8609 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 maj 2021 - 08:16

podczas hamowania nie wyrwie Ci koła z widelca co przy QR teoretycznie może się zdarzyć

Tylko jeżeli spiłujesz "lawyer tabs" (co faktycznie w zawodowym peletonie zdarza się bardzo często, bo przyśpiesza wymianę kół). Standardowo każdy widelec każdego szanującego się producenta je ma (zresztą o ile się nie mylę, są one wymagane m.in. przez europejskie normy), więc ryzyko wysunięcia się zacisku nie istnieje.

i że pozycja koła jest bardziej powtarzalna

W tym miejscu 100% zgody. Powiedziałbym nawet, że dla użytkownika rekreacyjnego, zwłaszcza na szosie, właśnie to jest największa zaleta osi przelotowych.


  • admsk lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#52 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2241 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 maj 2021 - 11:49

Wy tak serio z tą sztywnością w rowerze na tarczach QR vs. thru-axle? Że niby bez różnicy?

#53 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 11 maj 2021 - 12:47

Nie mam zjeżdżonych tylu rowerów, żebm mógł z czystym sumieniem powiedzieć, jest duża różnica. Drobne różnice w dużej mierze pewnie wynikają nie tyle z rodzaju osi, a też konstrukcji, rodzaju użytego do produkcji karbonu, rodzaju kół itd. Natomiast w moim odczuciu, lekka różnica jest. Choć oczywiście, to może być efekt placebo...😀
Tak, czy inaczej, jest to standard zdecydowanie bardziej nadający się do tarcz niż qr i na dzień dzisiejszy, zdecydowanie bardziej przyszłościowy.

#54 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3217 postów
  • SkądPoznań

Napisano 11 maj 2021 - 13:54

Luzy na starym standardzie są tak duże, że jest uciążliwy i jeszcze czasem potrafi się trochę przestawić w trakcie użytkowania. Osie przelotowe powstały do amortyzatorów i eliminowały problemy z ustawianiem tarcz oraz usztywnialy golenie. I tyle, teraz weszły do szosy bo takie rozwiązanie producenci już mieli w śród dostępnych standardów. 


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#55 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 11 maj 2021 - 14:00

Wy tak serio z tą sztywnością w rowerze na tarczach QR vs. thru-axle? Że niby bez różnicy?

 

Całkiem serio, czego najlepszym przykładem jest cały ten temat. Niby autor ma sztywne osie a koło i tak się rusza w dropoutach. 

 

Jak jeszcze kiedyś miałem szosę na tarczach to trapił mnie podobny problem. Zawsze po wyjściu z zakrętu z dohamowaniem dzwoniły mi przez kilka sekund tarcze dopóki koło nie wróciło na docelową pozycję... Oczywiście są to minimalne przesunięcia ale jak widać wystarczają.  


  • admsk lubi to

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#56 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 11 maj 2021 - 14:11

[quote name="uraz" post="440100" timestamp="1620738034"]

Jak jeszcze kiedyś miałem szosę na tarczach to trapił mnie podobny problem. Zawsze po wyjściu z zakrętu z dohamowaniem dzwoniły mi przez kilka sekund tarcze dopóki koło nie wróciło na docelową pozycję...

No teraz to pojechałeś.
A może po prostu tarcza, materiał klocków, uszczelniaczy, płyn się rozszerzają od temperatury? Nigdy nie będzie ocierania, nawet po bardzo mocnym, ale krótkim dohamowaniu! Tylko przy długich, jak klocki się dostatecznie rozgrzewają.
Jak niby przesunięte koło miałoby wrócić podczas jazdy na poprzednią pozycję? Śmieszne.

#57 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8609 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 maj 2021 - 14:15

Jak niby przesunięte koło miałoby wrócić podczas jazdy na poprzednią pozycję? Śmieszne.

Pomijając cały wywód, to akurat nietrudno sobie wyobrazić.

 

Wystarczy, że gniazdo jest odrobinę większe niż oś. Przy wejściu w zakręt zostaje wytrącone ze swojej optymalnej pozycji, a po powrocie na prostą - siłą grawitacji - wraca na swoje miejsce.


  • uraz lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#58 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 11 maj 2021 - 14:19

Pomijając cały wywód, to akurat nietrudno sobie wyobrazić.

Wystarczy, że gniazdo jest odrobinę większe niż oś. Przy wejściu w zakręt zostaje wytrącone ze swojej optymalnej pozycji, a po powrocie na prostą - siłą grawitacji - wraca na swoje miejsce.

Wyobrazić sobie można, jasne. Tylko że piasta w obu systemach wchodzi końcami w jarzmo w widelcu. W obu systemach tak samo, więc oba mogą mieć tą samą przypadłość. A luz roboczy jest zawsze. Inaczej nie dało by się koła założyć.

#59 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8609 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 maj 2021 - 14:20

I właśnie ze względu na luz roboczy (oraz tolerancję) istnieje możliwość przesunięcia.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#60 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 11 maj 2021 - 14:22

I właśnie ze względu na luz roboczy (oraz tolerancję) istnieje możliwość przesunięcia.


W obu systemach...



Dodaj odpowiedź