Jump to content


Photo

Kask Aero


13 replies to this topic

#1 TomekSw

TomekSw
  • Użytkownik
  • 110 posts

Posted 22 June 2023 - 20:57

Tak się zastanawiam nad lepszym wykorzystaniem swoich watów :P Czy macie jakieś doświadczenia z kaskami aero? Nie chodzi mi tu oczywiście o kwestię wentylacji (ale to może też być), tylko czy zmiana ze zwykłego szosowego rzeczywiście daje oszczędność kilku/kilkunastu wat?

Osobiście upatrzyłem sobie na szybko ekoi aero14 evo w promocji. Warte jest to jakiejś uwagi?



#2 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 22 June 2023 - 21:45

Jak uważasz, że kask sprawi, że pojedziesz szybciej, to przykro mi, ale nie. Nie odczujesz tych 2,5 watów różnicy, ponieważ przełoży się to na jakąś jedną dziesiątą kilometra na godzinę przy 45 km/h. Kup sobie kask, który uważasz za ładny - taki zawsze jest wart ceny. 


  • Marcin321 likes this

#3 LuckyLuk

LuckyLuk
  • Użytkownik
  • 648 posts

Posted 23 June 2023 - 08:49

Musisz do tego podejść systemowo - tu jest ciekawy artykuł:

https://www.bikerada...-aero-upgrades/

 

Szczerze to nawet się nie spodziewałem, że na kasku będzie aż taka różnica. Czor go weź przy treningach ale przy wyścigu może to być zauważalne. 



#4 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 23 June 2023 - 09:17

To nigdy nie będzie zauważalne na wyścigu ze startu wspólnego, dlatego, że ten kask i jego oszczędność to tylko jeden z kilkuset czynników wpływających na wynik. Dlatego częściej wygrywają kolesie na kwadratowych rowerach o aerodynamice Tarpana, niż goście na topowym aero sprzęcie. 

 

Gdyby tak było, to każdy wyścig wygrywałaby ta sama ekipa, na konkretnym rowerze, w konkretnych skarpetkach i kaskach. 

 

Co innego czasówka. 

 

Polecam: https://www.youtube....h?v=3e10pAT38cs

 

w ogóle polecam kanał, fajnie gość tłumaczy jak bardzo niektóre marketingowe pierdolety nie mają znaczenia w świecie. Np. ceramika. Albo, że sztywność podeszwy buta nie ma totalnie znaczenia - ktoś to wymyślił, żeby dodawać cyfry do ceny i wszyscy to łykają



#5 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 23 June 2023 - 11:52

To jeszcze jeden artykuł z bikeradar, można zyskać 100W za 0$ ;)

https://www.bikerada...edaling-harder/

Moja ulubiona pozycja to 4), chyba że jest dziurawo albo wieje to 3)

#6 LuckyLuk

LuckyLuk
  • Użytkownik
  • 648 posts

Posted 23 June 2023 - 12:26

Trochę się zdziwiłem, że pozycja 4 daje mniejszą oszczędność niż nr 3. 

 

Kiedyś jeszcze czytałem o zawodnikowi, który na czasówkę na brzuch, pod koszulkę, dawał jakiąś poduszkę czy coś takiego. Wiatr wtedy nie uderza w płaską powierzchnię tylko w półokrągłą, przez co opór powietrza się zmniejsza. 

 

I wychodzi, że posiadacze piwnych brzuchów jadą szybciej :D



#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,621 posts
  • SkądSzczecin

Posted 23 June 2023 - 15:05

Kiedyś jeszcze czytałem o zawodnikowi, który na czasówkę na brzuch, pod koszulkę, dawał jakiąś poduszkę czy coś takiego. Wiatr wtedy nie uderza w płaską powierzchnię tylko w półokrągłą, przez co opór powietrza się zmniejsza.

Ładnych parę lat temu któryś zespół w ten sposób pakował Camelbaki swoim zawodnikom. Szybciutko tego zakazano.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 23 June 2023 - 16:01

Widziałem badania z tunelu gdzie CdA było mniejsze nawet jak w środkową kieszonkę włożony był zwykły duży bidon. Szacowany zysk coś ok 2W przy 35km/h.

#9 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,021 posts
  • SkądBrzesko

Posted 23 June 2023 - 17:21

Ja bym od siebie dorzucił jeszcze jeden niedoceniany i mało policzalny sposób na szybszą jazdę - głowa. W sensie psychika. 
Kupujesz sobie coś co jest ładne i aerodynamiczne i wiedząc, że tak jest jedziesz szybciej - głowa odblokowuje dodatkowe waty. Jak zależy mi na wyniku (chociażby podczas zabawy na jakimś segmencie stravy) to ubieram kombinezon do jazdy na czas, owiewy na buty, aero skarpetki, myję i smaruje napęd w rowerze itp*. Czuję się z tym tak zajebi*cie, że od razu jadę szybciej :P

 

Odpowiadając więc na pytanie autora tematu to tak - uważam, że zmiana kasku na aero może dać jakiś zysk. Ale z innych powodów niż się wydaje :) 

 

 

*kiedyś nawet wkładałem sobie do nosa waciki nasączone amolem żeby rozszerzyć drogi oddechowe. Sporo prosów tak robiło przed czasówkami to i ja próbowałem xD 



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#10 LuckyLuk

LuckyLuk
  • Użytkownik
  • 648 posts

Posted 23 June 2023 - 18:26

Tego zastosowania amolu nie znałem. Ale fakt, psychika jest mega ważna. Ja tak mam gdy jadę i nagle przed sobą kogoś widzę - automatycznie +100W. Kiedyś jadąc od mega ostry podjazd na wieże widokową na Słowenii trafiłem wycieczkę szkolną, która schodziła. Droga była wąska więc zrobili mi uliczkę stając po obu stronach. Nie mogłem przecież tak po prostu przejechać więc mimo bólu był ogień, załapałem się chyba na top5 na Stravie. Bez publiczności pewnie bym nie wszedł do top 50 😂
  • ROZMIAR, piotrkol, EmPe and 1 other like this

#11 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 1,384 posts
  • SkądSzczecinek

Posted 23 June 2023 - 19:34

Bidon w środkowej kieszonce w tunelu dał większy zysk niż kask Aero
Polecam:
https://youtu.be/N2_dey84MKY9f4e4d419a98040871828c1eda1d0518.jpgae7d47045f69709dbede0076e0dad58e.jpg

Wysłane z mojego motorola edge 20 przy użyciu Tapatalka
  • piotrkol and mikroos like this

#12 TomekSw

TomekSw
  • Użytkownik
  • 110 posts

Posted 23 June 2023 - 21:45

Każdy z Was zapewne ma rację. Ja ostatnio jestem w szoku po zmianie zwykłych dętek decathlonowych na TPU. W międzyczasie wreszcie polubiłem się z dolnym chwytem i myślę o przycięciu rury sterowej, bo ile można jeździć z kominem. W tym roku jestem szybszy pomimo, że ważę wyraźnie więcej niż w tamtym roku (a waty są podobne) i czasem te dodatkowe 0,2 km/h może ładnie zaokrąglić średnią z całego przejazdu. Cyfry też mogą dawać satysfakcję, choć nie są sensem jazdy, przynajmniej u mnie.

Ja to w pewnym sensie próżny jestem, bo mam satysfakcję jak docisnę kolegę, tak że słyszę jego sapanie, czy komentarze z tyłu. Działa to na mnie mega motywująco i uświadamia mi, że to co robiłem, aby do tego dojść miało sens. Zatem kask aero prędzej czy później zagości u mnie :)


  • piotrkol likes this

#13 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 886 posts
  • SkądOstrów Wlkp.

Posted 27 June 2023 - 20:11

Pamiętajcie te dwa zdania, bo one mają kluczowe znaczenie w ocenie wszystkiego.
 

Dlatego ze czegoś nie widzimy - nie znaczy że tego nie ma (lub nie ma znaczenia). Dlatego ze nam się coś wydaje, to nie znaczy ze tak jest w rzeczywistości.

 

 

Przykład 1
Nie widzimy powietrza, a ono jest. Nie widzimy oporu powietrza, a on jest!

 

Przykład 2

Jadąc S-klasą 150 km/h po autostradzie wydaje się nam ze płyniemy powoli. Jadąc maluchem 100 km/h mamy wrażenie ze zaraz umrzemy.

 

Przykład 3

Nie da się zaobserwować w czasie jazdy minuty różnicy na 30 minutowej czasówce - ale liczby nie kłamią, jeśli założysz dysk, kask i stój itp. przy tych samych watach.

 

Przykład 4

Pompując opony do 8 bar, wjeżdżając na dziurawą drogę z prędkością 30 km/h będzie wydawało się, że prędkość jest duża. Spróbuj zrobić to samo z niższym ciśnieniem, i porównaj waty - gwarantuje Ci, że niższe będą w przypadku drugim, przy tej samej prędkości.


Ogólnie takich przykładów jest więcej. Ludzie mają swoją percepcje świata, nie koniecznie Ona musi pokrywać się z liczbami.


  • piotrkol and blackrain like this

#14 Robert555

Robert555
  • Użytkownik
  • 243 posts

Posted 08 July 2023 - 04:53

Kask AERO ma ten problem że jak jedziesz w stylu Rafała Majki.. czyli co chwila się oglądasz za siebie to nic nie da... ba jak kupisz taki z długim ogonem to jeszcze stracisz jeśli nie masz sztywno karku w jednej pozycji. To daje dużo ale w określonych warunkach. Strój, skarpety, okulary itp to jest tani zysk AERO. Widoczny, nie potrzeba fitingu lub serwisu. Ja używam kasku AERO zimą, bo jest cieplej :). Normalnie wolę lekki POC Ventral. BO jest bardzo lekki i super wentylowany.


  • bzx likes this



Reply to this topic