Jump to content


Jaki mechanizm korbowy?


1141 replies to this topic

#241 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 15 February 2010 - 19:03

ja byl bral 172,5 i 105.Na allegro masz taka w dobrej cenie 105

#242 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 15 February 2010 - 19:39

105 poza blatami różni się znacząco od Tiagry tym, że jej ramiona są puste w środku przez co lżejsze. Ja bym dołożył do 105, sam obstawiam 105 jako mój wybór aczkolwiek pojawiła się ostatnio Ultegra 6700 poniżej 600zł.


#243 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 15 February 2010 - 20:20

Przy takim wzroscie 175 jest ok , różnice odczujesz jak będziesz chciał pocisnać na stojaco, na prostej tym bardziej.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#244 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 posts
  • SkądWarszawa

Posted 15 February 2010 - 21:03

Dzięki wszystkim za odzew. Po pierwszych wypowiedziach zacząłem się już skłaniać ku krótszej wersji dopóki SPIKE nie zburzył mojego nowego światopoglądu ;-) Czy mógłbyś dokładniej opisać tą "różnicę"? Czytałem o łatwiejszej jeździe w górach, ale to mnie praktycznie nie interesuje, bo ja chłop z nizin jestem ;-) Bardziej zależy mi na wrażeniach z jazdy właśnie "na prostej", bo z tą mam najczęściej do czynienia. Trudniej rozpędzić rower, ale można rozwinąć większe prędkości? Czy jakieś dodatkowe uwagi oprócz niższej kadencji i bardziej siłowej jazdy? ;-) Będę wdzięczny za wszystkie. O, widzę że na Allegro pojawiło się rozwiązanie optymalne w postaci 5600 za 290 zł, tyle że 175 mm :-> Może ktoś jeszcze podzieli się wrażeniami? :idea:

fs-userbar-blog-white.png


#245 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 15 February 2010 - 21:18

Porównać możesz odczucia głównie sam, najlepeij sprawdza sie to jak kumpel ma takie korby dłuższe.
Mam 1 cm mniej od ciebie i 172.5 korby i są stanowczo " za słabe " na szosie jak dla mnie, 170 to już porażka w ogóle, ale ja raczej jeżdże na twardszych przełożeniach bo krecenie lekko mnie zanudza i tyłek boli.
175 odpowiada mi i na szosie i na góralach gdzie najczęśej odczuwam pełniejszy obrót w porównaniu do 170.
Nie wiem jak to okreslić ale jak mi sie klient pyta jakie korby do takiego wzrostu to 175 jest optymalne.
Problemem jest po prostu styl jazdy, najlepiej jest mieć i takie i te i wtedy porównanie jest jak Ci pasuje, to tak jak z siodełkiem.
Spróbować nie zaszkodzi, kwestia kasy .
Długość korb , podobnie jak długość mostka, siodełko offset kierownicy należą do indywidualnych predyspozycji, jeden może mieć kość udową dłuższą, od kolana krótszą i przełożenia stają się inne a różnica w korbach jest co 2.5 mm !!

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#246 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Posted 15 February 2010 - 21:29

Paweł - zmieniłem korby 170 na 172.5 i różnica prawie żadna, nie masz się co aż tak bardzo stresować tym wyborem, tak czy siak będzie dobrze. Ewentualnie jakbyś kupił 105tki 175 i nie pasowałyby Ci to mogę się wymienić z Tobą na moje z jakąś dopłatą (moje mają rysy tu i tam).

#247 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 posts
  • SkądRoztocze

Posted 15 February 2010 - 21:30

Ja cale życie żyłem z przekonaniem, że w "podstawowym rowerze" ma za długie korby 175 przy 171 cm wzrostu. Od chwili kiedy w drugim pojawiły się 170 zmieniłem zdanie. Wg tabelek tyle właśnie jest dla mnie odpowiednie, ale dla mnie to porażka jeździć na takich. Ja lubię twardo i siłowo a i tak kadencje mam wysoką więc 170 jak dla mnie się nie sprawdza. Co prawda na 172,5 nie jeździłem, ale może następną taką właśnie zakupię. Poza tym ja po górkach jeżdżę przeważnie to jeszcze dodatkowy argument. Ja na Twoim miejscu 170 nawet bym nie brał pod uwagę, a kpupił bym 175 jak radzi SPIKE

#248 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 posts
  • SkądWarszawa

Posted 15 February 2010 - 21:32

Wielkie dzięki za rozwinięcie SPIKE. Jak pisałem wcześniej, mi też bardziej odpowiadają twardsze przełożenia. Nie wiem, może po prostu nie potrafię właściwie pedałować z wyższą kadencją, ale odkąd jeżdżę, to zawsze pasowało mi bardziej kręcenie wolniejsze, ale bardziej "konkretne", że tak to określę ;-)

Powrócę jeszcze do wcześniejszego pytania - czy łańcuch i kaseta 9s będzie współpracowała z korbą 5600? Podane jest niby, że jest dedykowana dla 10s, ale zagadki z zakresu kompatybilności różnych elementów napędu i różnych "rzędowości" zawsze były moją słabą stroną... ;-)



Dzięki za kolejne argumenty. Dominik - po prostu naczytałem się, jaką to niektórzy odczuli różnicę po przesiadce, dlatego wolę się zastanowić zanim wydam te 300 czy 500 zł, które przynajmniej dla mnie piechotą nie chodzi ;-) W razie co będę miał Twoją propozycję na uwadze, to dokonamy jakiejś cichej transakcji na wydziale :-)

Zupełnie mi wypadło z głowy, że przecież w MTB zmieniałem ze 2 czy 3 lata temu korby ze 170 na 175 i raczej pozytywnie to odczułem, więc mam kolejny argument ;-) Nie ma to jak przekonywać samego siebie... W takim razie pozostaje chyba decyzja pt. Tiagra czy 105, ale chyba coś mi już świta :-D

fs-userbar-blog-white.png


#249 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 15 February 2010 - 21:44

Ano widzicie - znowu jestem anomalią - przez 2 lata jeździłem na 170mm - potem kupiłem 172.5mm i przejeździłem cały sezon - już nie jest tak pięknie - trudniej mi kadencję pożądaną wykręcić... jak będę zmieniał osprzęt na nowy to będzie 170 mimo że mam 176cm wzrostu - ale ja to wiem z autopsji i wiem czego chcę...

#250 jarek996

jarek996
  • Użytkownik
  • 645 posts
  • SkądMALM�

Posted 15 February 2010 - 21:44

pawelkepien, przejrzyj jeszce to :

http://www.chainreac...?CategoryID=577

Tu czesto jakies "rodzynki" znajdziesz....

Tylko zmien walute , bo Ci podeslalem w SEKach...

#251 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 posts
  • SkądRoztocze

Posted 15 February 2010 - 21:46

kobrys Ty? A co ja mam powiedzieć? Rama za długa, korby za długie, ciekawe co jeszcze wyjdzie? :mrgreen:

#252 jarek996

jarek996
  • Użytkownik
  • 645 posts
  • SkądMALM�

Posted 15 February 2010 - 21:47

Np. to : 170 i na kwadrat !!!

http://www.chainreac...x?ModelID=10151

albo to ; 130 EUR !

http://www.chainreac...x?ModelID=28464

Maja tam czesto jakies "koncowki" ( 170 , albo 175 ) i tanio mozna wciagnac...

A tu masz baze do korb "czasowych " 177,5 ;-)

http://www.chainreac...x?ModelID=35736

#253 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 15 February 2010 - 21:53

Podzielam twoje zdanie thorian,
Ja mam tylko 169 cm, a po przejechaniu kilkudziesięciu tyś. km z korbą 170 mm i po przeczytaniu kilku uwag o szkodliwości zbyt długiej korby na kolana, z pełna premedytacją wybrałem korby 175 mm.

Dla mnie to straszenie przez teoretyków biomechaników, że długie korby szkodzą, to jak pisanie, że na podstawie wyliczeń powierzchni skrzydeł i masy trzmiel nie ma prawa unieść się w powietrze. Tylko trzmiel tego nie czytał i fruwa :lol: Jasne, że niektórym może się coś dziać, ale czy to z powodu zbyt długiej korby :?: Przyczyn może być wiele.

Dłuższa korba - mniejsze naciski (siły) potrzebne do wywołania tego samego efektu, choć ruch obszerniejszy, a przez to wolniejszy - teoretycznie :mrgreen: Podjazdy jeździ się lepiej.

#254 jarek996

jarek996
  • Użytkownik
  • 645 posts
  • SkądMALM�

Posted 15 February 2010 - 21:58

robo, to chyba nie tak.... Mysle , ze te teorie maja jakies pokrycie w praktyce ( choc to nie zadna sztywna zasada) . Jednak wiekszosc PRAWDZIWYCH kolarzy nie przesadza z dlugoscia korb i o czyms to swiadczy. Ale pewnie masz racje , ze niektorzy ponizej 165 cm moga cale zycie smigac na 180mm ( tez takie widzialem) i nic im nie bedzie...

#255 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 15 February 2010 - 22:11

Kuympel kiedys tak skwitował - 170 - będziesz mocniej musiał pod góre nacinąć , na prostej szybciej krecic aby uzyskać to samo na dłuższej.

Ale co użytkownik to teoria .

Jesli ktos np. nie czuje róznicy w tylnej długości trójkąta to róznicy 2.5 mm takze nie odczuje.
Tu musiałbyć przetrzepać tę samą testową trase i wyciągnąć wnioski.
Podobnie jest z wagą kół jak spada o 100 g.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#256 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 15 February 2010 - 22:24

jarek996, - zależy co się chce osiągnąć. Chłopy pokroju Boonena jeżdżą z korbami 170mm, bo są sprinterami i potrzebna im duża kadencja na finiszu - a siły do obrotu im nie zabraknie. Z drugiej strony czytam, że górale jeżdżą właśnie na korbach długich, bo lekki zawodnik nie ma masy (pedałując na stojąco) i siły do przepchnięcia krótkiej korby na podjeździe.

A przyczyn urazu kolana w kolarstwie może być co najmniej kilkanaście:
- siodełko: za nisko, za wysoko, za bardzo w przód, do tyłu
- bloki: źle ustawione, za wysoki system
- predyspozycje: niektórych kolana będą bolały nawet jak na rowerze nie jeździliby, a że jeżdżą to tym gorzej

Dlaczego akurat przyczyną ma być za długa korba. Może wybrać którąś z powyższych przyczyn.

#257 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Posted 16 February 2010 - 11:43

O długości korb było już sporo pisane na tym forum.
O ile pamiętam większość doszła do konsensusu:
- 170 mm, a jeśli ktoś lubi i ma długą nogę to 172,5 mm
- 175 tylko w wyjątkowych przypadkach.

Wcześniej nie używano korb innych niż 170 mm. Coś w tym jest. Za długie korby mogą spowodować kontuzję kolan.

Stas

#258 Rebe

Rebe
  • Użytkownik
  • 661 posts
  • SkądWłocławek

Posted 16 February 2010 - 12:43

Mam 185cm. wzrostu .od zawsze jezdziłem na korbach 170 i tak zostało . Pomimo 55 lat lubię przycisnąć twardo , a póki co sił jeszcze nie brakuje. Trochę experymentowałem , ale stare przyzwyczajenie zwyciężyło .

#259 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 16 February 2010 - 13:01

O długości korb było już sporo pisane na tym forum.
O ile pamiętam większość doszła do konsensusu:
- 170 mm, a jeśli ktoś lubi i ma długą nogę to 172,5 mm
- 175 tylko w wyjątkowych przypadkach.

Wyjątkowych - czyli jak ktoś ma więcej jak 185cm wzrostu.

IMO 170ki są dla tych co mają max 170-175cm wzrostu, 172,5 dla tych od 175 do 185cm, a 175 dla 185cm i więcej. Są jeszcze dłuższe korby, ale to już dla mega dryblasów.
(tolerancja 2-3 cm, pomijam ekstremalne przypadki mega długich nóg przy stosunkowo niewielkim wzroście i odwrotnie).

Wcześniej nie używano korb innych niż 170 mm. Coś w tym jest. Za długie korby mogą spowodować kontuzję kolan.
Stas

Mnie kolana bolały po treningach na zimówce gdzie mam właśnie 170ki.

#260 tcp

tcp
  • Użytkownik
  • 501 posts
  • SkądZ nienacka

Posted 16 February 2010 - 14:07

W szosie mam 172,5. W mtb 175. Żadnej różnicy nie zauważam.



Reply to this topic