Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1141 odpowiedzi w tym temacie

#321 gres

gres
  • Użytkownik
  • 640 postów
  • Skądkraków

Napisano 24 czerwiec 2010 - 11:59

moje 780 z suportem, w sumie wagowo niewielka różnica, jeśli naprawdę sztywniejsze ...

nie wiem co robić :(

geolog - www.geologpoludnie.cba.pl


#322 unick

unick
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 sierpień 2010 - 21:34

Planuję wymienić korbę w przełajówce (chcę coś z górnej półki a i moja obecna FSA Gossamer jest trochę za długa). Potrzebuję coś z tarczami 46/36 ..ew. 48/36.

Jak jestem w stanie takie coś takiego osiągnąć?

1.) Czy mogę kupić inną korbę FSA, np: http://www.jedi-spor...d-Crankset.html oraz przełożyć tarcze z mojej obecnej FSA Gossamer?
2.) Widzę, że Campagniolo ma spory wybór tarcz i może bym dobrał odpowiednie - pytanie czy jest tak, że duża tarcza musi pasować do małej? W jakimś sklepie internetowym widziałem, że tarcze są ponazywane w stylu: mała tarcza 34 dla dużej 50. I tak, są duże tarcze 46 oraz małe 36 ale z tego by wynikało, że nie dedykowane do siebie. Jak z tym dopasowaniem jest?
3.) Może jakiś inny pomysł na niezłe 46/36 (48/36). Od Shimano chyba się tak nie da?

pozdrawiam

#323 tcp

tcp
  • Użytkownik
  • 501 postów
  • SkądZ nienacka

Napisano 19 sierpień 2010 - 06:27

Do shimano możesz dobrać tarcze z BBB. Zerknij na stronę Harfa-Harrison.

#324 unick

unick
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 wrzesień 2010 - 21:51

Do shimano możesz dobrać tarcze z BBB. Zerknij na stronę Harfa-Harrison.

Jak się okazało, do kompaktowych korb Campagniolo nie pasują tarcze BBB ani pewnie żadnej innej firmy.

Piąty otwór, ten który jest jest umieszczony na poziomie ramienia korby (a w zasadzie w ramieniu) jest minimalnie w niestandardowym miejscu ...

#325 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 21 wrzesień 2010 - 23:11

Nie chcąc szmacić na forum podpytam w temacie o kurbielach. Ciut lamerskie pytanie, ale nie znalazłem na nie jasnej odpowiedzi ...
Do rzeczy. Zastanawiam się nad pewnym rozwiązaniem i nie jestem pewien na ile to może działać i czy w ogóle ma prawo działać.
Obecnie (z racji trenowania po przeważnie płaskich terenach) ujeżdżam klasyczną korbę 53/39 a coraz bardziej zastanawiam się nad wstawieniem 50/34, jako ułatwienia sobie życia w górach (czasem jakiś wyjazd w zagraniczne góry, albo maraton szosowy w naszych górach się przytrafi). I teraz proste pytanie - czy wymiana korby na kompaktową poniesie ze sobą skutki w postaci rozregulowanego napędu, czy też wsio powinno śmigać jak należy, bez obaw?
Mniejsze tarcze, więc większa odległość przerzutki przedniej od łańcucha, czyli że niby obniżyć wtedy przerzutkę, żeby nie obcierał łańcuch o jej wózek? Skracanie łańcucha? (Ewentualnie krótszy łańcuch w zapasie.)
Dolar ładnie teraz stoi i są ciekawe ceny na korby Sram Force, więc sobie kombinuję ;) Pomożecie?

#326 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 21 wrzesień 2010 - 23:56

travisb, ja zaliczyłem swap z kompakta 50z na klasyka 53z bez jakiejkolwiek przesiadki łańcuchowej. Też miałem to w obawie że łańcucha nie starczy ale okazało się że wszystko smigało jak trza.

Jednak wiele zależy od tego jak masz dobraną obecnie długość łańcucha. Pewnie zaraz całe forum się obruszy ale łańcuch można dobrać na kilka sposobów tymsamym uzyskując często różne jego długości (+/- 2 ogniwa). Napęd zarówno na tym nieco dłuższym jak i nieco krótszym będzie działać prawidłowo. Na krótszym może działać nieco głośniej. Jednak na dłuższym nie ma prawa ślizgać się po zebatkach. Proste.

Piszę to bowiem mając łańcuch dobrany w wersji nieco dłuższej napęd może nie pracować poprawnie (po zmianie z 53z na 50z). Łańcuch może obskakiwać na najmniejszych koronkach kasety. Oczywiście wcale być tak nie musi.

Jeśli wrzucisz z przodu na 53z a z tyłu na największa koronkę to masz wtedy najbardziej naprężony łańcuch. Patrzysz wtedy czy wózek przerzutki jest maksymalnie wychylony do przodu czy jeszcze może spokojnie podejść. Jak jest solidnie napręzony (niemal równoległy do prawego, dolnego pióra ramy) to nowa korba 50z z pewnością nie uczyni niczego złego.

Mniejsze tarcze, więc większa odległość przerzutki przedniej od łańcucha, czyli że niby obniżyć wtedy przerzutkę, żeby nie obcierał łańcuch o jej wózek?


Tak. Przerzutkę należy odkręcić i posunąć w dół ~ 2mm od zębów 50z. Oby Ci linki starczyło :-P

#327 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 23 wrzesień 2010 - 11:50

Pytanie. Z czego wykonane są osie suportowe w systemach z łożyskami zewnętrznymi - shimano HT, campa, SRAM? Stal czy aluminium?

#328 Gosc_vmax_*

Gosc_vmax_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2010 - 18:49

To jest jakiś "jokeżart' ? Oczywiście alu

#329 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 23 wrzesień 2010 - 19:59

Nie żart. Nie miałem do czynienia z tymi "wynalazkami" a chciałem wiedzieć. Boję się wyrabiania osi luźno osadzonej w łożyskach (shimano i SRAM) a nieśmiało myślę o wymianie mojego "kwadratu". Suport dobija do 20 tys. km i daje się już wyczuć malutki luz. Nie chcę, by w nowej korbie luz pojawił się po 5 tys...

#330 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2010 - 20:30

Ale przecież to zupełnie inna technologia, nie można w ten sposób porównywać korb na kwadrat i tych nowych. Moja korba 105 5600 zrobiła już jakieś 6000 km, chodzi tak samo jak gdy była nowa, więc bez obaw.

#331 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 23 wrzesień 2010 - 20:56

leslaw, z reg są to osie stalowe. Campagnolo na 2011 wprowadziło jeszcze osie tytanowe.

Jeśli boisz się wyrabiania osi.. to kup korbę Campy na Ultra Torque 8-)

#332 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 23 wrzesień 2010 - 21:15

Tak, campa najbardziej mi się podoba, i pod względem technicznym (łożyska związane z osią) i estetycznym. Tylko cena... A te paskudne shimano HT (np. Ultegra) też mają stalową oś?

#333 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 23 wrzesień 2010 - 22:32

A te paskudne shimano HT (np. Ultegra) też mają stalową oś?


Tak.


Campa Veloce na UT kosztuje 360 zł + miski. To nie aż tak wiele.

#334 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 29 wrzesień 2010 - 13:50

Campa Veloce na UT kosztuje 360 zł + miski. To nie aż tak wiele.

Nowa? Gdzie?

#335 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 29 wrzesień 2010 - 14:04

Była swego czasu na allegro za taką cenę...

#336 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1130 postów
  • SkądLeszno

Napisano 29 wrzesień 2010 - 14:13

http://allegro.pl/ko...1241410411.html

#337 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 29 wrzesień 2010 - 19:51

http://allegro.pl/korby-c...1241410411.html


Polecam sprzedającego. Sam u niego kupowałem, poza całą korbą dostałem jeszcze tę podkładkę sprężystą co to się ją wkłada pod lewe łożysko (teoretycznie ona jest z miską a nie z korbą. Jak się zgubi to nie da sie jej ani dorobić, ani nigdzie kupić, a bez niej korba ma luz)


8-)

#338 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 29 wrzesień 2010 - 22:00

Właśnie intensywnie zastanawiam się nad zakupem tej korby. Bikemaster, napisz jeszcze jak tam żyją łożyska w takiej korbie. Miałeś przecież problemy ze szczelnością łożysk...

#339 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 30 wrzesień 2010 - 00:36

leslaw, Fakt miałem problem. Obawiam się że mam go do chwili obecnej bo wtedy "wyleczyłem" łożysko a tak po prawdzie należało się je wywalić i dać nowe.

Po 1500 km od nowości łożysko osadzone na lewym ramieniu korby nie chodziło płynnie a zacinało. Zacinało lekko, nie w sposób który uniemożliwiał by płynny obrót jednak jego praca była znacząco gorsza od łożyska na prawym ramieniu korby które było idealne.
Pomogło rozebranie łożyska, wykąpanie i odtłuszczenie ze starego smaru oraz napakowanie nowego smarowidła. Pracowało znów idealnie.

Obiecałem sobie że po 1000 km od momentu serwisu łożyska ponownie odkręcę lewe ramie i skontroluje jego stan ale zaniedbałem się i tego nie uczyniłem. Pewnie dopiero przed zimą to uczynię. Jak coś ciekawego zobaczę to się pochwalę.

Zaobserwowałem jedną rzecz. System UT nie jest systemem szczelnym. Nie ma nic wspólnego ze szczelnością. Pisałem już że fakt ten nie byłby tak drażniący gdyby sposób w jaki uszczelnione są łożyska był nieco inny. Ale jest jak jest. Po rozbebeszeniu korby w oczy rzuca się fakt że w miejscu łączenia sprzęgła Hirtha, na osi osadzone jest wiele brudu i syfu. Nie mam pojęcia jak to sie tam dostało. Rozmieszczenie tych zanieczyszczeń bynajmniej nie jest przypadkowe bowiem znajdują się one ~2 cm właśnie od łączenia obu osi. Dodam od razu że mufę mam w 100% szczelną i zamkniętą, błąd z w montażu ew. złe przygotowanie do niego również nie wchodzi w grę.
Ja widział bym tutaj chociażby cienką uszczelkę założoną na łączeniu osi, wyprofilowaną tak aby nie wadziła. W Campagnolo oś jest "dziurawa na wylot". Można przełożyć patyk przez mufę. Jakoś tam musi się dostawać brud. Nie dość że system polega na łączeniu dwóch półosi niejako w wał, to jeszcze nie jest uszczelniony na łączeniu. Dodając do tego niefortunnie uszczelnione łożyska (od zewnątrz uszczelka na blaszce, od środka zwykły plastik zintegrowany z wiankiem) otrzymujemy nie za szczelne połączenie.

Jednak ja nie żałuję zakupy tej korby. Jest super sztywna, jak dla mnie bardzo lekka, jej wygląd jest zabójczy, bardzo niski q-factor zachęca do jazdy, moje blaty po 3000km wykazują stan dziewiczy. Jak bym miał ją wymieniać to tylko na Centaura UT (carbonu w korbie jakoś nie widzę). 8-) 8-)

Jak łożyska dostaną luzu to postaram się o jakieś w tym wymiarze od firm niezależnych typu Enduro czy Token z nadzieją że będą lepsze. :-)

Swoją drogą.. jak zdjąć bezboleśnie te łożyska? Chodzi mi o domowy sposób. Ma ktoś jakiś pomysł? :?:


Siuu.. przydługawo wyszło. :-?

#340 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 30 wrzesień 2010 - 08:50

http://www.velo.com....11&pk=%&id=2645

Łożyska to delikatna sprawa. Ale teoretycznie możemy zdjąć łożysko bez obawy o zniszczenie, ponieważ i tak idzie do śmieci, płaski śrubokręt i młotek i pobijasz dookoła, a nabicie nowego łożyska to za pomocą rury o odpowiedniej średnicy.



Dodaj odpowiedź