Skocz do zawartości


Zdjęcie

Centrowanie kół


49 odpowiedzi w tym temacie

#1 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 16 maj 2011 - 15:42

Spokojnie, nie będę pisać poradnika jak nacentrować koła, bo nie umiem :D, ale chętnie poczytałbym i pewnie pozostali użytkownicy jak się to robi.

Na początek proponuję luźną dyskusję, ciekawe uwagi, a potem może uda się stworzyć poradnik krok po kroku jak wycentrować pospolite kółko.

Nie ukrywam, że chciałbym umieć to robić, pytanie brzmi, czy będę w stanie ;-)

#2 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 16 maj 2011 - 16:40

Centrowanie kół to żadna filozofia. ;-) Wiele osób się tego boi, ale to wynika z braku naprawdę niewielkiej ilości wprawy. Generalnie w centrowaniu chodzi o to, by z wyczuciem to robić. Czyli nie za dużo za jednym zamachem kręcić nyplami i nie przesadzać ani nie żałować naciągu szprych. Te dwie rzeczy wymagają pewnej wprawy w tej robocie, jak i eksploatacji samodzielnie wycentrowanych kół.
Poradników o centrowaniu jest od groma, jedna wada 90% procent istniejących to ich teoretyczna idea - niby pięknie, naciągamy szprychy z jednej strony i z drugiej luzujemy jednocześnie, ale co do licha zrobić kiedy te zluzowane wiszą jak makaron, a tamte naprężone zaraz pękną? Trzeba stosunkowo często naprężać i luzować tylko tam, gdzie jest potrzeba. Należy też pamiętać o tym, że naciągając jedne szprychy, lekko naciągają się te z drugiej strony. W skrócie - trzeba umieć sobie wyobrazić mniej więcej siły rozkładające się na szprychach.
Jeszcze do tego dodać prawidłowy naciąg adekwatny do ilości szprych, zaplotu i dopuszczalnych wartości dla danego typu szprych i obręczy, a centrowanie idzie jak po masełku. Nawet bez centrownicy, mając do dyspozycji kredę, marker i proste przednie oraz tylne widły własnego roweru. 8-)
Tensometr czasem też się przydaje, ale ja malutko szprych nie mam, by tak bardzo dbać o ich naciąg. Choć moim zdaniem w przypadku serwisowania oczkowanych obręczy Mavic i innych dość delikatnych różnych firm - niezależnie od ich klasy - powinien być.

Moim zdaniem to jest całkiem niezły poradnik odnośnie centrowania:
http://blogrowerowy....-kol-odcinek-2/
Jeśli nie ma kłopotu ze zbyt luźnym ogółem szprych i asymetrią obręczy względem końcówek piasty dotykających haków od środka to możemy spokojnie przejść od razu do punktu 11.
PS. Asymetria też ładnie wychodzi kiedy koło jest równo włożone do ramy, oczywiście zakładając nie pokrzywione widły.

Mam jeden komplet kół do wycentrowania, może na nim pokażę jak to robię.

#3 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 16 maj 2011 - 17:27

Do tego dodać dobry klucz Park Tool'a który nie kaleczy nypli i jazda :-P

Ja sam zrobiłem ostatnio 2 koła dysponując jedynie częściami, kluczem, rowerem i olejem więc wszystko się da jak się odrobinę umie.

#4 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 16 maj 2011 - 21:40

Jest poradników w sieci masa, zdjećia filmiki i Dedi , wystarczy siąść i pomyśleć, każdy zaczynał od zera, hm ja zaczynałem jak nie było takich luksusów internetowych .

a propo kluczyka polecam kluczyk MAC Cn Spoke , zrobiłem nim sporo kół i jest nietknięty.

Można kupić chińszczyzne kolorową po 6-10 zł za sztuke ale raczej tylko do własnych potrzeb - podcentrowanie.

Tensometr - urzadzenie przydatne, wg mnie szybciej sie robi kółka dobrze , bo na bieżąco kontrolujemy naciąg - ale to dla tych co robią kółek dużo .

Jak zrobić dobre koło - spokojnie i powoli.

podstawowe zasady ??

1. sprawdź przd zapleceniem czy szprychy jakie masz są długości prawidłowej ,
2. nie pomieszaj sobie długości lewa z prawą- głównie dotyczy to tylnego koła .
3. Nie spiesz sie przy zaplataniu
4. nie spiesz sie przy centrowaniu
5. szprychy naciągmy wszystkie po kolei o ten sam kąt obrótu nypla ( do pewnego momentu , gdzie należy już zacząć symetryzować i centrować końcowo )
6. Jeśli dbasz o swoje bezpieczeństwo , powinieneś założyć opaske na obręcz jak naciągasz szprychy mocno - zdarzały sie przypadki wystrzału nypla w twarz .
7. naciągając szprychy na używanej zwłaszcza starszej obręczy patrz czy coś sie nie dzieje przy otworach na nyple.
Oczkowane obręcze, albo zbytnio wylajtowane mogą pękać przy oczkach , taka obręcz już sie nie nadaje do jazdy.
8. piasty które nie są przeznaczone - nie mają dopuszczenia do zaplotu na słonko powinny być zaplatane wyłacznie na krzyże.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#5 kuba259

kuba259
  • Użytkownik
  • 495 postów
  • Skądelbląg

Napisano 21 wrzesień 2011 - 18:36

A jak to wygląda w przypadku kół Mavica? Mam Ksyriumy Elite no i lekkie bicie, ale na tyle mocne, że odczuwam podczas hamowania. Czy da radę wycentrować je bez tego klucza co jest w zestawie? Gdzie taki klucz można kupić w miarę rozsądnej cenie? :D

#6 jac_m

jac_m
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądGłuchołazy

Napisano 21 luty 2012 - 13:01

koła mavica najlepiej centrować w serwisie są to drogie kola a jak przeciągniesz nyple to możesz popsuć koła

#7 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 21 luty 2012 - 20:07

Z kół mavica na pewno największą uwage czyli nie dawać byle komu do ręki są koła z alu szprychami .

każde koła "firmowe " są wykonane na max, naciąg szprych zgodnie z danymi technicznymi.

Przeciągnięcie nieumiejętne może doporwadzić do wyrwania oczka z felgi albo popekanie felgi przy nyplu .

Klucze nawet te "specjalne " do " specjalnych " nypli możesz zamówić w sklepie , który sprowadza koła Mavica .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#8 Gosc_łukasz_*

Gosc_łukasz_*
  • Gość

Napisano 21 luty 2012 - 22:16

Witam mam podobne pytanko ,kupilem używane koła mavic ksyrium sl , gdzie moge je wycentrowac ? gdzie jest dobry serwis?

#9 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 21 luty 2012 - 22:55

no z Włocławka do mnie troche daleko jest .

opytaj u siebie albo dookoła o autoryzowany .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#10 erico329

erico329
  • Użytkownik
  • 419 postów
  • SkądWielkopolska

Napisano 27 luty 2012 - 19:34

To mówicie że , obrecze typu ksyrium ES /SL są słabe , że pekaja ? Oczkowanie ? mam rozumieć ze w obreczy przy dziurze na nyple są jakies tulejki specjalnie podtoczone ,włozone ? A nie z jedno litego materiału tak ?

#11 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 22 kwiecień 2012 - 18:23

Uzywa/l ktos tych kluczy:

http://www.parktool....-wrenches-sw-20
http://www.parktool....ke-wrench-sw-40

Zastanawiam sie czy warto inwestowac w ten pierwszy?

#12 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 kwiecień 2012 - 18:46

ja nie, używam klucza MAC a na dopieszczenie , takiego długiego bocznego po przeszlifowaniu ostrych krawędzi zwłaszcza przy płaskich szprychach , aby klucz trzymajacy był jak najniżej nypla.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 22 kwiecień 2012 - 19:19

Kupiłem niedawno ten drugi (SW-40), który trzeba wsuwać od dołu. Jest bardzo ciasno spasowany, na nyple aluminiowe DT jak i CN wchodzi ze sporym oporem, a jeśli nypel jest tylko minimalnie zdeformowany, to już wcale nie chce wejść. Obawiam się, czy rysy, które zostawi na nyplu podczas wsuwania nie będą potencjalnym miejscem, gdzie nypel może pęknąć przy dokręcaniu.
Do normalnej pracy przed ostatecznym dociągnięciem używam innego (potrójnego, z magnesem), ale nie wiem jakiej marki (kartonik dawno wyrzuciłem), jest naprawdę mocny i wygodniejszy w użyciu.

#14 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 22 kwiecień 2012 - 19:59

Ja mam SW-40 i bardzo polecam. Trzyma nypel z 4 stron, więc trzeba go nasuwać od góry. Czasem jak nypel jest stary i np. zabrudzony to bardzo ciężko wchodzi. Na świeże nypelki wskakuje od razu. Godny polecenia.

#15 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 28 czerwiec 2012 - 17:45

Pytanko mam jedno, chodzi mi o tensometr. Czy jest jakaś alternatywa dla narzędzia Park Tool?? Czy na naszym rynku jestem zdany tylko na tego dostawcę narzędzi rowerowych?? Kolejna sprawa, czy dorwę gdzieś go w ciekawej cenie, czyli poniżej 280zł??


#16 majsst

majsst
  • Użytkownik
  • 6 postów
  • SkądPiaseczno

Napisano 28 czerwiec 2012 - 21:39

Dobre pytanie!

#17 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 28 czerwiec 2012 - 21:50

http://www.ebay.pl/s...-All-Categories

#18 getpeped

getpeped
  • Użytkownik
  • 20 postów
  • Skądz netu

Napisano 29 czerwiec 2012 - 06:48

czy dorwę gdzieś go w ciekawej cenie, czyli poniżej 280zł??

Jakiś czas temu też szukałem. Tensometr Park Tool'a wypada cenowo najlepiej pośród firm konkurencyjnych (DT, Sapim, Hozan, Wheelsmith) które mają w swojej ofercie to narzędzie i raczej ciężko będzie coś znaleźć poniżej tej ceny oprócz linka którego podał 1415chris

#19 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 29 czerwiec 2012 - 09:24

Maciej, do użytku takiego codziennego to PT jest idealnym, szybki pomiar, podręczny.
Reszta urzadzeń jest o wiele droższa , delikatniejsza, ale też i żywotniejsza.

PT TM-1 po jakimś czasie traci naciąg sprężyny, przekłamanie w stosunku do nowego egzemplarza po 2 latach pracy to ok 1 kreska przy 20-25.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#20 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 29 czerwiec 2012 - 10:22

SPIKE, takie pytanko, patrząc na budowę tego to ten PT TM-1 ma tą śrubkę do regulacji sprężyny - skąd mam wiedzieć jak mocno naciągnięta jest szprycha? Dają do tego jakiś wzorzec żeby móc to wywzorcować?



Dodaj odpowiedź