Centrowanie kół
#1
Napisano 16 maj 2011 - 15:42
Na początek proponuję luźną dyskusję, ciekawe uwagi, a potem może uda się stworzyć poradnik krok po kroku jak wycentrować pospolite kółko.
Nie ukrywam, że chciałbym umieć to robić, pytanie brzmi, czy będę w stanie ;-)
#2
Napisano 16 maj 2011 - 16:40
Poradników o centrowaniu jest od groma, jedna wada 90% procent istniejących to ich teoretyczna idea - niby pięknie, naciągamy szprychy z jednej strony i z drugiej luzujemy jednocześnie, ale co do licha zrobić kiedy te zluzowane wiszą jak makaron, a tamte naprężone zaraz pękną? Trzeba stosunkowo często naprężać i luzować tylko tam, gdzie jest potrzeba. Należy też pamiętać o tym, że naciągając jedne szprychy, lekko naciągają się te z drugiej strony. W skrócie - trzeba umieć sobie wyobrazić mniej więcej siły rozkładające się na szprychach.
Jeszcze do tego dodać prawidłowy naciąg adekwatny do ilości szprych, zaplotu i dopuszczalnych wartości dla danego typu szprych i obręczy, a centrowanie idzie jak po masełku. Nawet bez centrownicy, mając do dyspozycji kredę, marker i proste przednie oraz tylne widły własnego roweru. 8-)
Tensometr czasem też się przydaje, ale ja malutko szprych nie mam, by tak bardzo dbać o ich naciąg. Choć moim zdaniem w przypadku serwisowania oczkowanych obręczy Mavic i innych dość delikatnych różnych firm - niezależnie od ich klasy - powinien być.
Moim zdaniem to jest całkiem niezły poradnik odnośnie centrowania:
http://blogrowerowy....-kol-odcinek-2/
Jeśli nie ma kłopotu ze zbyt luźnym ogółem szprych i asymetrią obręczy względem końcówek piasty dotykających haków od środka to możemy spokojnie przejść od razu do punktu 11.
PS. Asymetria też ładnie wychodzi kiedy koło jest równo włożone do ramy, oczywiście zakładając nie pokrzywione widły.
Mam jeden komplet kół do wycentrowania, może na nim pokażę jak to robię.
#4
Napisano 16 maj 2011 - 21:40
a propo kluczyka polecam kluczyk MAC Cn Spoke , zrobiłem nim sporo kół i jest nietknięty.
Można kupić chińszczyzne kolorową po 6-10 zł za sztuke ale raczej tylko do własnych potrzeb - podcentrowanie.
Tensometr - urzadzenie przydatne, wg mnie szybciej sie robi kółka dobrze , bo na bieżąco kontrolujemy naciąg - ale to dla tych co robią kółek dużo .
Jak zrobić dobre koło - spokojnie i powoli.
podstawowe zasady ??
1. sprawdź przd zapleceniem czy szprychy jakie masz są długości prawidłowej ,
2. nie pomieszaj sobie długości lewa z prawą- głównie dotyczy to tylnego koła .
3. Nie spiesz sie przy zaplataniu
4. nie spiesz sie przy centrowaniu
5. szprychy naciągmy wszystkie po kolei o ten sam kąt obrótu nypla ( do pewnego momentu , gdzie należy już zacząć symetryzować i centrować końcowo )
6. Jeśli dbasz o swoje bezpieczeństwo , powinieneś założyć opaske na obręcz jak naciągasz szprychy mocno - zdarzały sie przypadki wystrzału nypla w twarz .
7. naciągając szprychy na używanej zwłaszcza starszej obręczy patrz czy coś sie nie dzieje przy otworach na nyple.
Oczkowane obręcze, albo zbytnio wylajtowane mogą pękać przy oczkach , taka obręcz już sie nie nadaje do jazdy.
8. piasty które nie są przeznaczone - nie mają dopuszczenia do zaplotu na słonko powinny być zaplatane wyłacznie na krzyże.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#7
Napisano 21 luty 2012 - 20:07
każde koła "firmowe " są wykonane na max, naciąg szprych zgodnie z danymi technicznymi.
Przeciągnięcie nieumiejętne może doporwadzić do wyrwania oczka z felgi albo popekanie felgi przy nyplu .
Klucze nawet te "specjalne " do " specjalnych " nypli możesz zamówić w sklepie , który sprowadza koła Mavica .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#9
Napisano 21 luty 2012 - 22:55
opytaj u siebie albo dookoła o autoryzowany .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#11
Napisano 22 kwiecień 2012 - 18:23
http://www.parktool....-wrenches-sw-20
http://www.parktool....ke-wrench-sw-40
Zastanawiam sie czy warto inwestowac w ten pierwszy?
#12
Napisano 22 kwiecień 2012 - 18:46
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#13 Gosc_marvelo_*
Napisano 22 kwiecień 2012 - 19:19
Do normalnej pracy przed ostatecznym dociągnięciem używam innego (potrójnego, z magnesem), ale nie wiem jakiej marki (kartonik dawno wyrzuciłem), jest naprawdę mocny i wygodniejszy w użyciu.
#17
Napisano 28 czerwiec 2012 - 21:50
#18
Napisano 29 czerwiec 2012 - 06:48
Jakiś czas temu też szukałem. Tensometr Park Tool'a wypada cenowo najlepiej pośród firm konkurencyjnych (DT, Sapim, Hozan, Wheelsmith) które mają w swojej ofercie to narzędzie i raczej ciężko będzie coś znaleźć poniżej tej ceny oprócz linka którego podał 1415chrisczy dorwę gdzieś go w ciekawej cenie, czyli poniżej 280zł??
#19
Napisano 29 czerwiec 2012 - 09:24
Reszta urzadzeń jest o wiele droższa , delikatniejsza, ale też i żywotniejsza.
PT TM-1 po jakimś czasie traci naciąg sprężyny, przekłamanie w stosunku do nowego egzemplarza po 2 latach pracy to ok 1 kreska przy 20-25.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo