Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba Sram Rival 2008


33 odpowiedzi w tym temacie

#1 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 17 sierpień 2011 - 16:01

Pytanie do osób, które mają to coś. Czy wam też po paru dniach robi się luz na lewym ramieniu korby?

#2 BUBUs

BUBUs
  • Użytkownik
  • 335 postów
  • SkądPabianice

Napisano 17 sierpień 2011 - 22:04

Ja tej korby nie mam, ale miałem podobny problem.

Luz powstaje na korbie, gdyż wielowypust znajdujący się na lewym ramieniu jest uszkodzony. To powoduje, że korba luzuje się.

Dokręcając korbę imbusem, weź jakąś przedłużkę(kawałek rurki) i dokręć mocniej. Możliwe, że wielowypust jest na tyle mało uszkodzony, że będzie się trzymać. Jeżeli nie, możesz jeszcze spróbować na klej do metalu. Wyczyścić i odtłuścić wielowypust w ramieniu korby, posmarować klejem i znów dokręcić mocno(dobrze jest zostawić wtedy rower na 1 dzień, żeby klej dobrze złapał).

Gdy żaden z tych sposobów nie zadziała, niestety korba do wymiany...

#3 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 18 sierpień 2011 - 07:22

To jest nowa korba. Nie widzę w ramieniu ani w zintegrowanym suporcie żadnych uszkodzeń. Druga sprawa to aluminiowa śruba, którą dokręca się ramie, wydaje mi się, że jest ona za delikatna jak na to miejsce. Zanim jednak będę chciał reklamować sprzęt to wpierw chcę zasięgnąć trochę informacji aby się upewnić.

#4 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 18 sierpień 2011 - 07:43

general, co prawda nie mam korby Rival a Force, ale system mocowania lewego ramienia do ośki jest ten sam - alu śruba. I tak się skłąda, że od początku użytkowania owej korbki mam z nią problem typu 'luzowanie się lewego ramienia', co się wiąże z częstym kontrolowaniem tej części i dokręcaniem śruby. Próbowałem już na Loctite i sprawdzało się to, do momentu, kiedy musiałem zdjąć korbę do czyszczenia i już po raz kolejny nie użyłem kleju do gwintu (więc 'na klej' działa skutecznie i się nie luzuje nic). Tak czy inaczej, po ostatnim moim wypadzie, kiedy wróciłem pociągiem do domu, bo mi się gwint śruby wyrobił na tyle, że nie mogłem jej dokręcić (na szczęście to tylko śruba się sfakała a nie gwint w ośce, bo wtedy po korbie bym miał), to udało mi się dostać za symboliczbe 5zł w sklepie rowerowym śrubę stalową. Także polecam przejść się do jakiegoś serwisu i poszukać takiej śrubki solidniejszej, bo ta standardowa jest z lekka (bo lekka jest - w końcu to aluminium) zbyt delikatna.

#5 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 18 sierpień 2011 - 08:43

travisb, ja na tą chwilę, ale dopiero za jakiś czas powiem Ci czy się sprawdziło, zrobiłem tak... zamieniłem aluminiową na śrubę z suportu shimano octalink. Z łożyska zdjąłem tą "przykrywkę", która zabezpiecza przed przedostawaniem się brudu, dzięki czemu ramię wchodzi głębiej w suport.

#6 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 18 sierpień 2011 - 11:24

Z łożyska zdjąłem tą "przykrywkę", która zabezpiecza przed przedostawaniem się brudu, dzięki czemu ramię wchodzi głębiej w suport.

Tego bym nie robił, bo po jeździe w deszczu za każdym razem będziesz musiał odkręcać ramię i uzupełniac wypłukiwany smar.
Możesz zdjąć tą gumową/silikonową podkładkę, która przykrywa kulki łożyska i jest ona pod ową 'przykrywką', którą zdjąłeś - to powinno trochę pomóc, bo będzie lżej się korba kręciła przy mocno zaciśniętej śrubie. A samą śrubę polecam potraktowac klejem do gwintów, jakimś Loctit'em. Ja dziś musiałem się kilka razy zatrzymywać, żeby dokręcać śrubę (tą już wymienioną z alu na stalową), bo się nadal luzuje ;/ Ale teraz smyrnąłem ją Loctit'em i poczekam do weekendu (aż klej zaschnie) - zobaczę jak wtedy będzie się to spisywało.
A swoją drogą - ciekawe czemu owa śruba łapie luzy ... ? Przeciez tak nie powinno się dziać. Dziwne ...

#7 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 18 sierpień 2011 - 12:19

Porównując do octalinka to ramie zbyt łatwo wsuwa się w support. Zgodnie z Twoją radą , jeżeli mój sposób okaże się mało skuteczny, spróbuję kleju do gwintów. Miałem już taki problem, że musiałem użyć młotka żeby wybić suport, gdyż przy mocnym skręceniu wewnętrzny pierścień łożyska dostał takich ostrych krawędzi, które zmniejszyły odrobinę jego średnicę.

#8 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 18 sierpień 2011 - 15:17

travisb, Loctite z jakim numerem smarujesz?

#9 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 18 sierpień 2011 - 16:36

to niebieskie to chyba klej...

http://www.trekbikes...vice_062309.pdf

LOCTITE 638 - produkt do mocowania części cylindrycznych

#10 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 18 sierpień 2011 - 21:32

travisb, Loctite z jakim numerem smarujesz?


Używam niebieskiego 243. am nim zaklejoną koronkę na pieście w ostrzaku - dobrze trzyma.

#11 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 19 sierpień 2011 - 15:53

Mam korbę Truvativ Elite i to raczej to samo co Rival, w końcu sramowskie korby produkuje Truvativ. Problemów z luzowaniem ramienia nie miałem i nie mam, tak więc w tym temacie niewiele mogę pomóc.

Za to znalazłem sposób na wypłukiwanie smaru z łożysk po jeździe w mokrych warunkach - wymieniłem łożyska na Accenta i wreszcie mam święty spokój.
8-)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#12 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 21 sierpień 2011 - 20:09

... wymieniłem łożyska na Accenta i wreszcie mam święty spokój.

Ja też mam wymienione łożyska na Accentowskie, a raczej tylko jedno (prawe, od strony napędu) a drugie mam Sram'owskie GXP, więc mam suport kombinowany. A to dlatego, że przy prawym łożysku GXP, a więc standardowym SRAM'a, po dokręceniu lewego ramienia, powstawał mega opór - w ogóle się nie chciała korba obracać (chociaż możliwe, że coś z samą korbą mam nie tak - kupiona w promocji, więc może jakaś wybrakowana ...). Tak więc od strony napędu dałem łożysko Accent'a, a z lewej strony musiałem dac SRAM'owskie, bo średnica otworu łożyska Accentowskiego jest mniejsza o jakieś tam ułamki milimetra w porównaniu do idealnie dopasowanej średnicy osi korby w przypadku łożysk GXP, przez co po dokręceniu korby na obu łożyskach Accent'a dawało się wyczuć luz na ramionach korby. Teraz z kolei nie mam owego luzu i korba się obraca, ale nadal z oporem (tylko, że mniejszym niż poprzednio). Nie ulega wątpliwości, że łożyska suportowe GXP SRAM'a to chyba najsłabsze ogniwo całego napędu ...

#13 bezdred

bezdred
  • Użytkownik
  • 491 postów
  • SkądPTB

Napisano 22 sierpień 2011 - 06:57

Ja mam Truvativ elita i na początku użytkowania tez mi się ze 2 razy poluzowało lewe ramię. Teraz tą korbę przerzuciłem do nowej ramy i ma ona chyba (bo już nie mam jak porównać ale mam takie wrażenie) szerszy support w ramie i przez to ramię trochę mniej wchodzi we wkład przez co mniej wystaje z lewej strony ta część z wypustami. U mnie teraz przy skręceniu korby jak mocno nacisnę rękoma ramiona to jest wyczuwalny minimalny "przeskok" czy luz lewego ramienia w płaszczyźnie góra-dół ale podczas jazdy jest niewyczuwalny póki co. Nie mam żadnych podkładek pod łożyskami i ramą więc nie mam jak "wydłużyć" wystającej osi z lewej strony a w tedy chyba ta oś głębiej by weszła w otwór lewego ramienia. A patrząc na ten wielowypust w osi nie widać żadnych widocznych ubytków.

I mam pytanie czy gdy zdejmiecie lewe ramię to czy z lewej strony oś może mieć luz na tym łożysku bo u mnie ma?

#14 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 22 sierpień 2011 - 09:49

I mam pytanie czy gdy zdejmiecie lewe ramię to czy z lewej strony oś może mieć luz na tym łożysku bo u mnie ma?

No właśnie nie powinno być luzu - stąd ten 'przeskok', o którym wspomniałes wcześniej. Może nie czujesz tego jakoś wyrażnie podczas kręcenia, ale przekłada się taki luz na żywotność łożysk i pewnie na kolana też, bo noga nie pracuje w idealnej płaszczyźnie, tylko ma jakieś tam 'mikro odchyły' - to tak jakbyś jeździł z pedałem, który ma luzy. Już nie raz spotkałem się z sytuacją (z resztą na forum też ktoś o tym pisał), że od kiedy pedał dostał luzu, zaczęło go boleć kolano. Więc byłbym ostrożny w tym prypadku i dmuchajac na zimne, zastanwił się nad usztywnieniem korby w łożyskach, czyli nad wymianą łożysk na 'spasowane' do osi korby.
A co do podkładek między łożyskami suportu a mufą ramy, a raczej ich braku w Twoim przypadku ...
Jeśli w instrukcji korby nie określono prawidłowej odległości ramion od osi ramy, czyli że podkładki dystansowe nie sa potrzebne, to spoko. Ale jeśli dostałes owe podkładki w komplecie z korbą i w instrukcji korby jest sugestia, żeby w przypadku określonej szerokości mufy dac te podkładki, żeby uzyskac symetrię korb w stosunku do osi ramy, to powinieneś je tam założyć. W moim przypadku mam w instrukcji korby rysuneczek, gdzie pokazana jest mufa roweru szosowego oraz MTB, i w jednym przypadku podkładki są wymagane, a w drugim nie. Z resztą polecam Ci zmierzyć i porównać (najlepiej suwmiarką, bo łatwiej) odległość lewego i prawgo ramienia od środka mufy suportowej. Może się okazać, że np jedną nogę masz odddaloną od osi bardziej, a drugą mniej. Co prawda będzie to zakres minimalny na poziomie 2-3 mm, ale zawsze jest to jakieś odhylenie od normy, które powinno się skorygować właśnie owymi podkładdkami.

#15 bezdred

bezdred
  • Użytkownik
  • 491 postów
  • SkądPTB

Napisano 22 sierpień 2011 - 10:07

No właśnie ten luz na łożyskach jakiś tam jest i nie wyglądają one "najświeżej" ale kręcą się póki co ok. Moje korby już mają parę lat i blat też niedługo się będzie kończyć bo zęby się podostrzyły więc kupno samego wkładu nie wiem czy jest opłacalne teraz (bo cały zestaw nie jest drogi). Podkładek nie miałem żadnych w komplecie ale jak zakładam lewe ramię na oś bez skręcania to mam wrażenie, że za luźno wchodzi bo się słabo trzyma na samych wypustach tak jakby oś była przykrótka albo zużyte wypusty chociaż nie pamiętam jak od nowości wchodziło w starej ramie. Oczywiście jak skręcę to poza tym "przeskokiem" jest ok.
Pomierzę te odległości i pomyślę jeszcze co z tym suportem zrobić. A wymienialiście same łożysko z tej korby? I czy w ogóle da się to zrobić? poczytałem i wiem że, nie da się wymienić samych łożysk, tylko w shimano się da.

#16 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 23 sierpień 2011 - 21:26

bezdred , można to zrobić na dwa sposoby:
1. planowanie mufy suportowej, troszkę zeskrobiesz wejdzie głębiej
2. http://www.sram.com/...Cranksets_3.pdf, te czarne podkładki też zajmują trochę miejsca.

travisb, dałem ramę do serwisu, właściciel był również tokarzem, i ze zdjętymi z obu stron podkładkami na razie mam spokój.

Co do tego przeskoku góra dól to mam go tylko gdy skręcę korbę tak jak we wklejonym wcześnie filmie instruktażowym z oficjalnego kanału srama na youtubie. Korba ma wtedy minimalne ruchy przód tył.

#17 bezdred

bezdred
  • Użytkownik
  • 491 postów
  • SkądPTB

Napisano 24 sierpień 2011 - 09:34

Szkoda mi tej mufy ruszać bo prawie nową ramę mam...ale jak się zbiorę to luknę te łożyska w jakim są stanie. Nie wiem o jakich podkładkach piszesz bo coś nie halo z linkiem ale domyślam się, ze te uszczelniające bo tych dystansowych wewnątrz nie mam.?

#18 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 24 sierpień 2011 - 10:02

coś nie halo z linkiem


Z linkiem halo, jak sobie z adresu usuniesz przecinek na samym końcu - wtedy prawidłowo wskoczy PDF.

#19 bezdred

bezdred
  • Użytkownik
  • 491 postów
  • SkądPTB

Napisano 24 sierpień 2011 - 10:55

No fakt nie zauważyłem. Jeśli chodzi o tą podkładkę między łożyskiem a lewym ramieniem to jeśli ona jest zakładana osobno to ja jej w ogóle nie posiadam z tego co wiem. Miałem tylko miski z łożyskami i bez żadnych dodatkowych uszczelnień.

#20 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 24 sierpień 2011 - 12:13

http://www.labicicle...sram-gxp-bb.jpg

To czarne z napisem GXP to jest właśnie ta podkładka.



Dodaj odpowiedź