Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zapytanie o kasetę CS-6600: 11-23 czy 12-23


28 odpowiedzi w tym temacie

#1 zomek10

zomek10
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 23 wrzesień 2011 - 10:46

Witam wszystkich!

Mój pierwszy post/zapytanie będzie dotyczyć kasety Shimano CS-6600, a konkretnie stopniowania. Jestem na etapie wymiany kasety do mojej szosówki. Łańcuch już zakupiony Ultegra CN-6600, przerzutka tylna RD-6600 G jest, przód FR-6600 G jest, pozostaje mi wymienić kasetę. Aktualnie mam założoną kasetę CS-6600 11-23.

Pytanie: Czy jest jakaś różnica w jeździe między 11-23 a 12-23? Czy to ważne?

Będę wdzięczny za odpowiedź.

Pozdrawiam

#2 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1536 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 wrzesień 2011 - 10:55

To jeszcze zależy jaka masz korbę...
Przełożenie 50-11 daje większą prędkość niż przełożenie 53-12 przy zachowaniu takiej samej kadencji.
Wszystko zależy też od tego gdzie chcesz jeździć ?
Jeśli chodzi Ci o samo stopniowanie i masz korbę standardową to 12-23 ma lepsze stopniowanie.
pzdr

#3 zomek10

zomek10
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 23 wrzesień 2011 - 11:13

Dziękuje za szybką odpowiedź.

Odpowiadając na pytanie: Korba: FC-6600 G, 53/39

Gdzie chcę jeździć: wylotówki z Warszawy, przeważnie w stronę Żelazowej Woli.

Która z kaset będzie dla mnie odpowiednia?

Dziekuje

#4 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 23 wrzesień 2011 - 11:51

jeśli jeździsz tylko po płaskim to może być nawet 13-23 lub 14-25 - im ciaśniejsze stopniowanie tym bardziej wydajne kręcenie, im miękksze przełożenia tym łatwiej jest je wykorzystać. Koronki 11 przy korbie 53 na 100% nie użyjesz na płaskiej drodze, 12 i 13 raczej też nie, więc skłaniałbym się ku opcji 13-23.

#5 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 wrzesień 2011 - 11:52

Aktualnie mam założoną kasetę CS-6600 11-23.
Pytanie: Czy jest jakaś różnica w jeździe między 11-23 a 12-23? Czy to ważne?


W kasecie 12-23 zamiast 11 dostajesz 18. To chyba bardziej użyteczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę ciaśniejsze zestopniowanie kasety. Jeśli masz założoną 11-23 to powinieneś wiedzieć ile razy, lub jak często (o ile w ogóle?) używasz 11. Przy blacie 53 i kadencji 90 obr/min uzyskujesz prędkości ok. 12: 50 km/h, 11: 54,5 km/h. Na płaskim terenie raczej czy 50 czy 55 km/h (o ile noga jest w stanie to zapodać...) to raczej mało realne jest. Na zjazdach 11 może się przydać.

Wybór należy do Ciebie ;-)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#6 zomek10

zomek10
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:00

kończąc... ostatnie słowo

Zapomniałem dodać, że napęd mam 2X10. Tak wiec zastanawiam się czy występują 13-23 w 10 rzędówkach.

11 z tego co pamiętam NIE UŻYŁEM ANI RAZU.

Zdarza mi się też jeździć ulicami Warszawy, chociaż staram się nie robić tego za często. Widzę że na Allegro są dostępne 11-23 i 12-23. Wybór chyba padnie na 12-23. Chyba.... że coś mi jeszcze podpowiecie :)

#7 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:06

Tak myślałem, że raczej 11 nie używałeś. Tak na prawdę to 11 wprowadzono do kaset całkiem niedawno, dla zawodowców może się i przydaje, dla większości amatorów (są wyjątki) przydaje się na zjazdach. Tylko.

Niby występuje w specyfikacji np. cs-6500
13 --14 --15 -- 16 --17 -- 18 -- 19 -- 21 -- 23 T
w nowszych ultegrach już specyfikacja tego nie obejmuje. Inne grupy tez tego nie mają.

ale kupić coś takiego już trudniej. Bierz 12-23.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#8 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:15

Deadi, daj spokój ludziom z tą kasetą 14-25. Może to i fajne jest do rekreacyjnej jazdy po płaskim, ale pierwsza lepsza ustawka i go nie ma. Przecież to przy kadencji 110 daje ledwo 53km/h.

#9 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1536 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:29

Zdecydowanie bierz opcję 12-23 jeśli masz taka możliwość.
pzdr

#10 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 23 wrzesień 2011 - 13:14

Deadi, daj spokój ludziom z tą kasetą 14-25. Może to i fajne jest do rekreacyjnej jazdy po płaskim, ale pierwsza lepsza ustawka i go nie ma. Przecież to przy kadencji 110 daje ledwo 53km/h.


a czy ustawki zapi******ją z prędkością 53 km/h? Jeśli jest się na ustawce, nawet tej mocniejszej to prędkość przelotowa wynosi maks 45 km/h, a raczej jeździ się do 40 km/h, a ta kaseta spokojnie pozwala tak jeździć. Poza tym dochodzi kwestia nogi - żeby kręcić sobie ot tak 53km/h przez jakiś dłuższy czas potrzeba dość rozwiniętej wytrzymałości siłowej, a bez tego żadna kaseta nie pomoże. Więc zapytajmy może lepiej dokładniej czego potrzebuje zomek. Ale tak jak pisze Virenque - opcja 12-23 jest najbardziej uniwersalną i wszechstronną.

#11 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2011 - 13:19

Deadi, nie wiem na jakie ustawki jeździsz ale ja jeżdząc nawet na te emeryckie (bez urazy) to zdarza się jechać z wiatrem po płaskim 50 na podwójnym i problemu to jakiegoś dużego nie sprawia. Dodatkowo ustawka zazwyczaj się kończy finiszem, tu każdy kto nie przepada za wysoką kadencja zostanie w tyle.

#12 zomek10

zomek10
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 23 wrzesień 2011 - 14:49

Serdecznie dziekuję za wszystkie Wasze opinie i rady!

Wybór padł na Ultegra 12-23


Wielkie podziękowania!!!

#13 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 23 wrzesień 2011 - 14:58

Jak sam napisałeś: "ustawka zazwyczaj się kończy finiszem, tu każdy kto nie przepada za wysoką kadencja zostanie w tyle." A to oznacza nic innego jak miękkie przełożenie, z którego można wykręcić od 100-110 rpm prędkość finishową, czyli jak sam napisałeś przy 110 rpm prędkość wynosi 53km/h, dokręcając do 130 rpm, na pewno 60km/h stuknie. Ja o sobie mogę tylko powiedzieć, że jeszcze nie mam takiej nogi by na prostej przy neutralnych warunkach wykręcić sobie 60 km/h, dlatego z mojego punktu widzenia miękka kaseta to bardzo dobry wybór. Tym bardziej, że nie raz się przekonałem, o tym co piszesz - źle dobrane przełożenie i dupa z finishu. A jesli ktoś pyta jaką założyć kasetę wychodzę prostego założenia - ten ktoś nie wie co to znaczy mieć takie czy owakie przełożenia, a to oznacza nic innego jak formę typowego początkującego amatora, który dopiero wspina się na szczyt własnych możliwości, poznając tajniki i podstawowe elementy kolarskiego treningu. Więc uważam, że na pewno więcej pożytku będzie z miękkiej kasety niż z kasety dla kogoś kto miałby się pojawiać na ustawkach i wygrywać finishe. Sam to przerabiałem, więc wiem o czym piszę, a puentując napiszę, że kadencja czyni cuda ;-)

#14 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 23 wrzesień 2011 - 15:37

12-23 ;-) a 13-23 jak sam zauważyłeś nie ma, co najwyżej juniorska od 14naście. Jednak o tej bym zapomniał, bo to za lajtowa kaseta (chyba że jeździsz lajtowo). Co do tekstów w stylu że na płaskim 12nastki się nie używa, to o przepraszam, ja używam ;-) . Co prawda może nie na zupełnie płaskim i bardzo rzadko, ale jednak. W Warszawie też są delikatne spadki oraz wiadukty i inne takie gdzie 12nastka czasem się przydaje, tym bardziej 13nastka (choć też rzadko). Tak więc lepiej mieć je dostępne, choć jak by była kaseta 13-23 to czemu nie. No ale niestety takich nie ma...

A kasety 11-23 generalnie stworzone są dla korb kompaktowych, bo przy takiej korbie mniej więcej wychodzi jak byś miał 13-25 (nie liczyłem, tak przykładowo/obrazowo mówię).

#15 Marcines

Marcines
  • Użytkownik
  • 168 postów
  • SkądPruszków

Napisano 23 wrzesień 2011 - 16:37

Ja powiem, że jaką byś se nie założysz to i tak pojedziesz.
KeNaJ, myślisz, że juniorzy to nie jeżdzą powyżej 50 km/h albo że tyle się nie da na 14 wyciągnąć ? Na własnym przykładzie powiem, że 55 km/h na 46x13 pocisknę. Jeżdzę na 46 bo chciałem koniecznie pozbyć się biopace'a a to była jedyna tarcza jaką posiadam.

#16 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2011 - 18:33

Marcines, nie twierdzę że się nie da ale wymaga to już wysokiej kadencji, której spora część ludzi nie trawi.

#17 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 wrzesień 2011 - 18:35

A kasety 11-23 generalnie stworzone są dla korb kompaktowych, bo przy takiej korbie mniej więcej wychodzi jak byś miał 13-25 (nie liczyłem, tak przykładowo/obrazowo mówię).


Nie: korba klasyczna a kompaktowa to różnica około (nie da się bezpośrednio przełożyć w ten sposób, ale porownanie jest) 1 ząbka koronki kasety na blacie i ok. 3 - 2 ząbków małej zębatki korby (w zależności od przełożenia, przy miękkim przełożeniu to 3). Czyli korba 53/12 = 4,42; 50/11 = 4,55 (czyli jak widać, kompakt w tym przypadku jest szybszy, a zwłaszcza jeśli weźmiemy częściej spotykane 52/12 = 4,33), a dla małej zębatki weźmiemy 39/26=1,5 i 34/23=1,48 - jak widać wraca stare rozważanie, czy lepszy kompakt czy klasyk z dużą rozpiętością kasety. Jeśli przyjmiemy, że na blacie 50 jedziemy praktycznie od 26 km/h w górę (bez problemu można ruszać również z blatu, prawda?) i używamy z blatem kasety bez dwóch największych (przy 10, chodzi o przekos, ale również o dublowanie przełożeń na przedostatniej zębatce), a mała zębatka korby służy tylko do jazdy do prędkości 27 km/h (bez używania dwóch najmniejszych) raczej pod górkę, gdzie nie da się pociągnąć szybciej, czyli przy kompakcie można mieć elastyczny napęd bez kasety z nie najlepszym stopniowaniem - a taką jest np. 12/26 czy 12/27 - więcej, przy kompakcie i kasecie 12/25 uzyskujemy przełożenie 34/25 = 1,36, żeby uzyskać takie przełożenie przy klasycznej korbie, musielibyśmy mieć kasetę 39/28 = 1,39. A taka kaseta oznacza mało ergonomiczne stopniowanie, zwłaszcza na miękkich przełożeniach. Oczywiście tego typu przełożenia są pomocne w specyficznych warunkach (kilku - kilkunastoprocentowe podjazdy), ale przydają się.

Czyli reasumując - kaseta 11-23 przy kompakcie to odpowiednik kasety 12-26 przy korbie klasycznej.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#18 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 23 wrzesień 2011 - 20:13

Dziś potestowałem co nieco.
50/14 - 90rpm i 42km/h - odczucia? tragiczne
Dzisiejszy 60km trening w 90% przejechałem na 50/19 z kadencją powyżej 90, średnia około 31km/h. Na zjazdach z hopek wrzucałem 17, dokręcałem do 110 rpm i jechałem ponad 40km/h. Zakłądając ciut bardziej stromy zjazd wrzucam 15, dokręcam do 110rpm i jadę ponad 50km/h. Z racji vbraku odpowiedniej wytrzymałości siłowej nie ma szans na wrzutkę 14 i dokręcenie do ponad 60km/h (oczywiście mowa o neutralnych warunkach) Dlatego dla mnie jako amatora kaseta juniorska w zupełności by styknęła na moje miękkie treningi. Zaznaczam, że mam kompaktową korbę, która jest zaprzeczeniem płaskiego terenu ;-)

PS. jeśli ktoś śledzi moje postępy to pewnie sam się kapnął jakie zrobiłem w kontekście kadencji. Jeszcze kilka miesięcy temu miałem problem by osiągnąc średnią kadencję powyżej 90, obecnie wykręcam około 95rpm, czyli 10rpm wiecej niż w początkowej fazie sezonu. I co ważne, jazda z kadencją poniżej 90rpm jest po prostu nieprzyjemna i nogi wręcz domagają się ponad 90 obrotów ;)

#19 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2011 - 20:24

Z racji vbraku odpowiedniej wytrzymałości siłowej

i tu masz główny problem wyboru kasety. Dodatkowo jak pisałem, do samotnej jazdy kaseta juniorska byłaby ok, ale nie do jazdy w grupie. I jeszcze, kadencji 110 naprawdę niektórzy w swoim życiu nie wykręcą.

#20 wiki

wiki
  • Użytkownik
  • 2190 postów
  • SkądOzorków k/Łodzi

Napisano 23 wrzesień 2011 - 20:59

Pytanie: Czy jest jakaś różnica w jeździe między 11-23 a 12-23? Czy to ważne?


Piszesz, że posiadasz korbę 53/39. Odpowiedź jest prosta: kaseta 12-23 Ci spokojnie wystarczy. Chociaż jak ja bym miał taki wybór to wolałbym jednak 11-23.
Teraz wszystko zależy od tego co jeździsz i jak jeździsz. Ja jestem w innej sytuacji bo mam z przodu 52/39. Ścigam się, kocham finisze i nie wyobrażam sobie nie mieć z tyłu "jedenastki". Szybki i długi finisz, do tego trochę z górki...11 musi być. Tylko teraz tak: jeżdżę twardo, czy to jest wyścig czy trening, nieważne. Na końcówkach muszę mieć twardo bo inaczej tracę prędkość i tyle. Sam musisz "wyczuć" czy jedenastka Ci się przyda i tyle. A to, że oprócz tego, że zamiast jedenastki masz dwanaście zębów na końcu, kaseta różni się jeszcze tym, że jest "mała zmiana" w środku (chodzi o stopniowanie) to według mnie już jest nieistotne.



Dodaj odpowiedź