Jump to content


Photo

PROJEKT OSTRE KO锟絆 - LOW COST ~7KG


  • This topic is locked This topic is locked
318 replies to this topic

#101 picca

picca
  • U偶ytkownik
  • 560 posts
  • Sk膮dWarszawa

Posted 17 January 2012 - 16:20

A ja si臋 tak zastanawiam, czy te dziury w ramie nie rozs膮dniej by艂o by zrobi膰 w osi k贸艂 zamiast w poprzek? Zw艂aszcza w rurze podsiod艂owej, kt贸ra chyba g艂贸wnie pracuje uginaj膮c si臋 w艂a艣nie do przodu i w ty艂. Wtedy rama mog艂aby straci膰 troch臋 sztywno艣ci bocznej ale na pewno mniejsze by艂oby ryzyko, 偶e si臋 z艂amie w czasie jazdy. Tak mi si臋 wydaje.

Czym robi艂e艣 te dziury? Na frezarce? Masz dost臋p do warsztatu 艣lusarskiego?

Pozdrawiam

#102 Gosc_dominik28382_*

Gosc_dominik28382_*
  • Go艣膰

Posted 17 January 2012 - 16:36

SMICA lite pro je艣li to jest to wa偶y 129g sam j膮 mam i tyle w艂a艣nie wa偶y chyba 偶e te 艣rubki tytanowe ale w膮tpie 偶e 2 艣rubki robi膮 r贸偶nic臋 20g bo te z przodu to na 100% seryjne i niewymieniane

#103 Adaasko

Adaasko
  • U偶ytkownik
  • 484 posts
  • Sk膮dKo艂obrzeg

Posted 17 January 2012 - 18:32

Picca, jak w osi http://www.forumszos...es/icon_eek.gif

poka偶 to obrazkowo, bo nie moge sobie tego wyobrazic :roll:

dziury robilem wiartark膮, k膮t贸wk膮, pilnikiem, g艂adzikiem, papierem itd...


dominik28382, m贸j jest 25,4mm i 90mm d艂ugosci - sruby stalowe - na wadze tak jak m贸wi艂 kolega - 108gr. :)

#104 picca

picca
  • U偶ytkownik
  • 560 posts
  • Sk膮dWarszawa

Posted 17 January 2012 - 20:34

W sensie nie w poprzek tylko wzd艂u偶 ramy.

#105 Adaasko

Adaasko
  • U偶ytkownik
  • 484 posts
  • Sk膮dKo艂obrzeg

Posted 17 January 2012 - 21:48

ale 偶e co, w g艂ownych rurach przedniego tr贸jk膮ta?

#106 D3biec

D3biec
  • U偶ytkownik
  • 318 posts
  • Sk膮dPozna艅

Posted 19 January 2012 - 11:27

koledze pewnie chodzi, co by te nawiercenia by艂y tak jakby patrze膰 od g贸ry na rower, lub tak jakby patrze膰 od przodu/ty艂u, a nie tak jak masz obecnie od boku. Faktycznie na ch艂opski rozum by艂o by to wytrzymalsze :-D

#107 krzy1976

krzy1976
  • U偶ytkownik
  • 2,670 posts
  • Sk膮dJary

Posted 19 January 2012 - 12:00

A ja si臋 tak zastanawiam, czy te dziury w ramie nie rozs膮dniej by艂o by zrobi膰 w osi k贸艂 zamiast w poprzek? Zw艂aszcza w rurze podsiod艂owej, kt贸ra chyba g艂贸wnie pracuje uginaj膮c si臋 w艂a艣nie do przodu i w ty艂. Wtedy rama mog艂aby straci膰 troch臋 sztywno艣ci bocznej ale na pewno mniejsze by艂oby ryzyko, 偶e si臋 z艂amie w czasie jazdy. Tak mi si臋 wydaje.

chyba odwrotnie ? poka偶cie jakie艣 zdj臋cie bo nie mog臋 znale藕膰 :-( Je偶eli jaka艣 rurka pracuje na zginanie to w osi pracy tej rurki ka偶dy otw贸r powoduje znaczny spadek jej wytrzyma艂o艣ci. Otwory z boku a nie w p艂aszczy藕nie dzia艂ania si艂 powoduj膮 minimalny spadek wytrzyma艂o艣ci takiego elementu.

#108 PsYhOl

PsYhOl
  • U偶ytkownik
  • 1,064 posts
  • Sk膮dBrzesko

Posted 19 January 2012 - 12:04

My艣l臋, 偶e chodzi艂o mu o p艂aszczyzn臋 k贸艂 i ramy, a nie o艣 ;)
Ingerencja w struktur臋 ramy zar贸wno w jeden, jak i drugi spos贸b nie jest zbyt dobrym pomys艂em - zw艂aszcza w alu. Rama pracuje i nie tylko na boki. Zobaczymy jak si臋 to sprawdzi, ale mam nadziej臋, 偶e pozytywnie - do wymiany ramy na co艣 l偶ejszego ;)

#109 Gosc_cookie_*

Gosc_cookie_*
  • Go艣膰

Posted 19 January 2012 - 13:15

A ja si臋 tak zastanawiam, czy te dziury w ramie nie rozs膮dniej by艂o by zrobi膰 w osi k贸艂 zamiast w poprzek? Zw艂aszcza w rurze podsiod艂owej, kt贸ra chyba g艂贸wnie pracuje uginaj膮c si臋 w艂a艣nie do przodu i w ty艂. Wtedy rama mog艂aby straci膰 troch臋 sztywno艣ci bocznej ale na pewno mniejsze by艂oby ryzyko, 偶e si臋 z艂amie w czasie jazdy. Tak mi si臋 wydaje.

chyba odwrotnie ? poka偶cie jakie艣 zdj臋cie bo nie mog臋 znale藕膰 :-( Je偶eli jaka艣 rurka pracuje na zginanie to w osi pracy tej rurki ka偶dy otw贸r powoduje znaczny spadek jej wytrzyma艂o艣ci. Otwory z boku a nie w p艂aszczy藕nie dzia艂ania si艂 powoduj膮 minimalny spadek wytrzyma艂o艣ci takiego elementu.

To co zrobi艂 autor projektu to nie sa otwory ale艣li juz przyj膮c 偶e te kilkucentymetrowe rozci臋膰ia sa otwoarami to z pewno艣ci膮 element na wysoko艣ci tych rozci臋膰 trudno nazwa膰 rur膮. No ale miejmy nadzij臋, ze blisko 2kg rama ma zapas na tego typu eksperymenty;-)

#110 Adaasko

Adaasko
  • U偶ytkownik
  • 484 posts
  • Sk膮dKo艂obrzeg

Posted 19 January 2012 - 17:42

cookie, rury ma naprawde grube - za blisko cieniowania to ona nie leza艂a - pozatym naprawde - jak sie spieprzy - pochwale sie 8-)
PsYhOl, ot贸z to - po wakacjach powinienem spokojnie miec 500-600 na rame - mozna ostro偶nie szukac czegos 1400-1500gram a wtedy juz 6,XXX, i po bo偶emu - chociaz przelotki itd napewn膮 powiedz膮 cze艣膰. :mrgreen:

D3biec, wkoo艅cu zrozumialem - w p艂aszczy藕nie k贸艂...
ale pomys艂 wiercenia w plaszy藕nie k贸艂 wg mnie nie jest trafiony.

#111 Gosc_cookie_*

Gosc_cookie_*
  • Go艣膰

Posted 19 January 2012 - 19:52

Adaasko,
Ja bym wola艂 偶eby艣 nie musia艂 si臋 tym chwali膰. Generalnie projekt mi sie bardzo podoba ale ja bym wierci艂 a nie rozcina艂.

#112 piotrfala

piotrfala
  • U偶ytkownik
  • 861 posts
  • Sk膮dPozna艅

Posted 19 January 2012 - 20:41

a nie lepiej by艂o po prostu zeszlifowa膰 z ka偶dej rury jak膮艣 warstw臋 materia艂u ?

www.facebook.com/strato.bike

 

gallery_2798_164_47484.jpg


#113 Adaasko

Adaasko
  • U偶ytkownik
  • 484 posts
  • Sk膮dKo艂obrzeg

Posted 19 January 2012 - 23:17

cookie, wspominalem gdzies - opieralem sie na tej ramie easterna w jakims stopniu - pozatym cheese style do mnie nie przemawia wizualne - tak jak mowie - pozyjem - zobaczym - zaczyna sie robi膰 z g贸rki :)

piotrfala, my艣le 偶e ci臋zko by艂o by mi ocenic na oko, czy rowno zdejmuje materia艂 + wieksze ryzyko przegrzania - za du偶e ryzyko - m贸wie, jaki艣 tam sw贸j 艂eb mam i wizje tego co robi艂em :)

#114 carloss

carloss
  • U偶ytkownik
  • 461 posts
  • Sk膮dKrak贸w/Bronowice

Posted 20 January 2012 - 00:14

Je偶eli jaka艣 rurka pracuje na zginanie to w osi pracy tej rurki ka偶dy otw贸r powoduje znaczny spadek jej wytrzyma艂o艣ci. Otwory z boku a nie w p艂aszczy藕nie dzia艂ania si艂 powoduj膮 minimalny spadek wytrzyma艂o艣ci takiego elementu.


Generalnie jest tak: dziury w rurce po bokach powoduja utrat臋 sztywno艣ci elementu poci膮gaj膮c za sob膮 tzw. wyboczenia w tym przypadku p艂aszczyznie prz贸d-ty艂 rowerka.
Analogicznie, gdyby dziury by艂y z "przodu" i z "ty艂u" (czyli jakby od strony k贸艂) w贸wczas element narazony jest na zginanie "na boki" (czyli lewo-prawo). Zatem dzia艂aj膮c soimi 4rema literami na rure podsiod艂ow膮, kt贸ra nie jest ustawiona pionowo a pod k膮tem TEORETYCZNIE b臋dzie tendencja do zginania rzeczonej rurki w kierunku przodu rowera. Z 2giej strony rurka ta jest troche "usztywniona" reszt膮 konstrukcji...
Czy w tej sytuacji to b臋dzie mia艂o znaczenie? Cholera wie. Zamiast wchodzic w uk艂ady spr臋偶yste element贸w jednokrzywiznowych i liczy膰 momenty gn膮ce lepiej poczeka膰 na jazde pr贸bn膮 i zobaczyc czy rower wr贸ci w jednym kawa艂ku:P

#115 scooby666

scooby666
  • U偶ytkownik
  • 119 posts
  • Sk膮drdz

Posted 20 January 2012 - 01:14

Adaasko, jak chcesz super OK szukaj tytanu, klasyczna geometria, 艣liczny wygl膮d z racji tego, ze nie potrzebuje lakieru... no i sztywno艣膰 i waga!

http://allegro.pl/ra...2057075442.html

sliczny diamant za 700:)

#116 Adaasko

Adaasko
  • U偶ytkownik
  • 484 posts
  • Sk膮dKo艂obrzeg

Posted 20 January 2012 - 01:30

carloss, ja r贸wnie偶 mam nadzieje ze m贸j ch艂opski rozum + po艂 roku jazdy to tam rama wytrzyma :)

scooby666, daj spok贸j... swietna rama, strasznie uwielbiam tytan, ale cos duzo uszkodzonych lata - strach troche to kupic, cena az za dobra, no i zabardzo minimalistyczne haki jak na ostre - brak mozliwosci pog艂臋bienia ich...
no i nie mam kasy... ale taki tytan... to by艂o by co艣.... :roll:

#117 bk

bk
  • U偶ytkownik
  • 137 posts
  • Sk膮dZawiercie/Krak贸w

Posted 20 January 2012 - 09:14

Siode艂ko mo偶na odchudzi膰 pozbywaj膮c si臋 poszycia i oklejaj膮c termoplastyczn膮 naklejk膮...
M贸j SLR przetar艂 si臋 w taki sam spos贸b, a przetarte miejsca przeciera艂y mi spodenki :-/ , wi臋c zalet膮 nie jest tylko ni偶sza masa i to, 偶e siod艂o wygl膮da jak nowe - ale te偶, 偶e nie niszczy ciuch贸w
Na ebay'u s膮 takie naklejki 20x30cm za 1,99$ (ju偶 z wysy艂k膮) - wpisz "carbon vinyl" - jest do wyboru kilka kolor贸w... Starczy na siod艂o i jeszcze troch臋 zostanie :-)
Do艂膮czona grafika

#118 piotrfala

piotrfala
  • U偶ytkownik
  • 861 posts
  • Sk膮dPozna艅

Posted 20 January 2012 - 11:04

przy pomocy suwmiarki i pilnika, zeszlifowuj膮c ze srednicy rury podsiod艂owej 0,8 mm by艂 by艣 w stanie zaoszcz臋dzi膰 ponad 100 gram.
a koledzy maj膮 racj臋 co do wyboczenia, jest to zjawisko kt贸re najcz臋艣ciej wyst臋puje tu偶 przed zniszczeniem np. rury przy 艣ciskaniu.

www.facebook.com/strato.bike

 

gallery_2798_164_47484.jpg


#119 esdopedoen

esdopedoen
  • U偶ytkownik
  • 31 posts
  • Sk膮dkatowice

Posted 20 January 2012 - 11:33

Sorry za offtopa, ale musze spyta膰 :) bk, jak to zrobi艂a艣, 偶e na na zagi臋ciach folia idealnie przylega?
Poni偶ej zdj臋cie SLRa 艂adnie zrobionego, ale ten czubek siod艂a nie do ko艅ca sie uda艂.

SIOD艁O

#120 bk

bk
  • U偶ytkownik
  • 137 posts
  • Sk膮dZawiercie/Krak贸w

Posted 20 January 2012 - 11:50

Zwyczajnie :-D
Naklejka jest termoplastyczna - trzeba j膮 podgrza膰 troch臋 suszark膮 i delikatnie naci膮gn膮膰 - pi臋knie si臋 naci膮ga... Ten kto艣 chyba to robi艂 na szybko, albo si臋 ba艂 偶e folia p臋knie... Mi tylko od spodu troszeczk臋 odstawa艂o - nie wida膰 tego, ale lubi臋 mie膰 wszystko dopracowane i dla pewno艣ci 偶e np. naklejka s臋 nie odklei i piasek si臋 nie przyklei zala艂am odrobin膮 kleju epoksydowego na kra艅cach naklejki, 偶eby nic si臋 pod ni膮 nie dosta艂o (chyba lepiej by艂oby to zrobi膰 slikonem albo czym艣 innym, ale tylko ten klej mia艂am pod r臋k膮 i da艂 jako艣 rad臋)

Edit: zdj臋cie od spodu (mo偶e nie wygl膮da super, ale nie wida膰 tego i spe艂nia zadanie):
Do艂膮czona grafika