Skocz do zawartości


Zdjęcie

Aluminium czy karbon??


29 odpowiedzi w tym temacie

#21 he1885

he1885
  • Użytkownik
  • 58 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 kwiecień 2012 - 21:30

Na przykład Cube podaje takie ograniczenie: do 115 kg, ale liczone jako suma wagi roweru, bikera i ewentualnego dodatkowego bagażu czy osprzętu. Co ciekawe, limit podawany jest bez względu na materiał ramy, rozmiar, sposób budowy, etc.

Można chyba wnioskować, że rama carbonowa ma być przynajmniej tak samo wytrzymała jak aluminiowa, choć ich zachowanie, właściwości są różne.

#22 netta1987

netta1987
  • Użytkownik
  • 301 postów
  • SkądAugustow/ Białystok

Napisano 22 kwiecień 2012 - 21:57

niedawno było w scotta ramach ograniczenie (przynajmniej w scalu 35 2009 karbonowym 95kg)

#23 bogas

bogas
  • Użytkownik
  • 55 postów
  • SkądW-wa

Napisano 24 kwiecień 2012 - 16:25

niedawno było w scotta ramach ograniczenie (przynajmniej w scalu 35 2009 karbonowym 95kg)


Aktualnie Scott dla modelu CR1 podaje ograniczenie do 120 kg

#24 Maitre

Maitre
  • Użytkownik
  • 468 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 24 kwiecień 2012 - 18:49

Nie ma co się obawiać karbonu. Taki rower jest zazwyczaj sztywniejszy i bardziej komfortowy niż aluminiowy (a więc same zalety). Obchodzić się z nim trzeba tak samo jak z aluminiowym. Trzeba tylko bardziej dbać, żeby nie uderzyć mocniej w ramę lub widelec z boku czymś ostrym.

Co do limitu wagi, to np. Giant ma taki sam dla aluminium i karbonu - 125 kg dla rowerzysty + 4,5 kg (około 10 funtów) dla bagażu (torby podsiodłowej lub na kierownicę).

I jeszcze jedno. Nie słyszałem, żeby ktoś po przesiadce na karbon, chciał wrócić do aluminium. To chyba coś znaczy.

#25 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 25 kwiecień 2012 - 13:21

A ja mam takie pytanie. Może ktoś mi wyjaśni jak to działa, że karbon jest sztywny i dobrze tłumi drgania, alu tez sztywne ale słabo tłumi a stal nie jest sztywna, ale dobrze tłumi. Bo tak na zdrowy rozum, to jak coś jest sztywne, to jest sztywne i nic nie tłumi, bo się nie ugina, nie pracuje. Ja jeżdżę na ramie stalowej, na columbus SLX i jest miękka jak... no bardzo miękka, ale trzeba przyznać, że bardzo komfortowa. Podczas jazdy ugina się i pracuje jak cholera. To teraz jak to wytłumaczyć, że ramy karbonowe są super sztywne, a jednocześnie tłumią drania? Kumam, że aluminium nie jest sprężyste i jak się odkształci, to tak już zostaje (podobnie jak stal) a karbon sprężysty i po ugięciu (pod warunkiem, że nie zbyt mocnym) wraca do poprzedniego kształtu. Jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić. Czytałem kiedyś o jakiejś ramie S-works, że jest aż "boleśnie" sztywna. Jak to się odnosi do tłumienia drgań?

#26 cookie

cookie
  • Użytkownik
  • 360 postów
  • Skądprawie warszawa

Napisano 25 kwiecień 2012 - 17:40

Picca,
włókna karbonowe układa się warstwami i chodzi o to że można je ułożyć w taki sposób aby w pewnych kierunkach elementy były sztywne na maxa ale już w innych pozwalały na pracę i tłumienie drgań.

#27 Pirx

Pirx
  • Użytkownik
  • 268 postów
  • SkądKlucze

Napisano 30 czerwiec 2017 - 08:29

Otóż to. Inne materiały konstrukcyjne nie pozwalają tak łatwo się kształtować, ewentualnie uzyskana rama będzie albo mało sztywna, albo ciężka, albo bardzo droga. Karbon po prostu pozwala konstruktorom na (prawie) wszystko i dość tanio jak na uzyskane właściwości. Jedynie tytan mógłby tu coś namieszać, ale że jest horrendalnie drogi, więc nie ma tematu.



#28 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2672 postów
  • SkądPoznań

Napisano 30 czerwiec 2017 - 08:47

Zawsze można zrobić z włókna szklanego :)


7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#29 mexy

mexy
  • Użytkownik
  • 39 postów

Napisano 30 czerwiec 2017 - 14:07

Przesiadłem się z carbonowego Kelly's-a URC na aluminiowego Treka Emondę i jestem bardzo zadowolony.

 

Jednak muszę przyznać, gdy zobaczyłem jak pracuje rama carbon Treka Emonda SLR, to jestem pod wrażeniem. Ale to inna półka cenowa, moje rowery są budżetowe, a na prawdziwy carbon trzeba wydać górę pieniędzy. Taniej imitacji nie warto brać pod uwagę.


  • Jacam76 lubi to

#30 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1182 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 16 marzec 2018 - 22:23

No nic, pojeździłem trochę Canyonem Ultimate AL SLX. Rama alu, widelec karbon.

Jednak w razie potrzeby wymiany ramy znowu będzie to full-karbon.

Brak tłumienia drobnych drgań rozpiernicza mi mi.n. kręgosłup - bolał mnie po raz pierwszy od 2009 roku. Opony 25C na jakich jeździłem niewiele pomagają. Do optymalnej jazdy trzeba by 23c, co to tylko powiększy amplitudę drgań wysokiej częstości.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna



Dodaj odpowiedź