Skocz do zawartości


Zdjęcie

problem tylne kolo


73 odpowiedzi w tym temacie

#1 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 15 wrzesień 2008 - 17:58

mam pewien problem z tylnym kolem jak nim krece w powietrzu, wyglada to jakbym mial cos nietak z piasta, kaseta chodzi na boki tak jakby cos bylo zgiete( dodam ze kaseta jest na bank prosta, obrecz tez) ? ogolnie czuc to dosc mocno jak krece pedalmi reka i trzymam rower w powietrzu
i mam jeszcze lekki luz jak zlapie za obrecz i zaczne nia ruszac na boki
ma ktos jakies pomysly ? wiem ze niezle pokrecilem ale niewiem jak to wytlumaczyc :P

#2 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 wrzesień 2008 - 18:01

jeśli ruszasz obręczą na boki i wyczuwasz luz, a nie giętkość obręczy to znaczy że trzeba mocniej skręcić piastę
kaseta ma chyba prawo lekko chodzić na boki, ale nie jestem tego pewien

#3 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 15 wrzesień 2008 - 18:07

ale do tego stopna zeby czuc ze chodzi ? skrecic w sensie po zdjeciu kola ?

#4 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 15 wrzesień 2008 - 18:13

Koledze Fannadilowi zapewne chodzi o to,że gdy kręci kołem a napęd stoi to kaseta ( wielotryb ) "buja" się na boki. Też tak mam i w niższej klasie osprzętu i nie tylko to taka przypadłość jest. Stosując niskie przełożenia na kasetę działają ogromne siły a cały wielotryb umocowany jest na piaście. Rejon oparcia wielotrybu o piaste jest tylko w miejscu największych koronek toteż niestety nie jest to stabilna i wytrzymała konstrukcja. Od jakiegoś czasu stosuje się rozwiazania z dodatkowym punktem podparcia ( łożysko ) przy końcu kasety przy najmniejszej koronce. Wówczas problem bujania kasety jest wyeliminowany ponieważ cała kaseta ma dwa przeciwległe punkty oparcia.

#5 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 15 wrzesień 2008 - 18:23

rzeczywiscie to chyba to, dzieki za pomoc, pozostaje mi dokrecic ta piaste tylko, dzieki za wyjasnienie :)

#6 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 wrzesień 2008 - 18:34

Fannadil, jeśli piasta jest na tradycyjnych złożeniach kulkowych (np. Sh.) to łatwo jest skasować luz piasty. Gorzej, albo wcale niemożliwe, gdy łożyska są "maszynowe".

#7 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 15 wrzesień 2008 - 18:51

niewiem jakie lozyszka ma, ale jest to stary rower, piasta atom, jutro sproboje zlikwidowac te luzy

#8 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 15 wrzesień 2008 - 20:05

niewiem jakie lozyszka ma, ale jest to stary rower, piasta atom, jutro sproboje zlikwidowac te luzy

Piszesz ,że to stary rower więc luzy również może mieć sama kaseta , jak się domyślam jest ona nakręcania na gwint nacięty na piaście. Aby ją zdemontować trzeba mieć specjalny klucz niegdyś taka nasadówka z dwoma tylko wypustkami.
Ale do rzeczy sama kaseta dajmy na to ma luzy można je zlikwidować nie demontując jej z piasty. Na najmniejszej koronce jest wkręcany pierścień pod którym jest dość sporo małych uleczek i dystansowe podkładki ( nieraz dwie lub trzy o grubości 0,1 mm czasem więcej ). Można jedną z nich wyciągnać uważajac aby nam sie to wszystko nie rozleciało i ponownie wkręcic pierścień. Oczywiście po dokręceniu sprawdzajac czy całość jest nie za mocno spasowana poprzez pokręcenie reką , musi to chodzić lekko bez wyczuwalnego oporu. Likwidowanie luzu w tego typu kasetach jest czasami na zasadzie prób i błędów , wymaga niestety nieco doświadczenia i wprawy. Jeżeli kolega bardzo zainteresowany to mogę w najbliższym czasie powstawiać jekieś foty z opisem bo zdaję sobie sprawę że to nieco zagmatwane jest . Jednak próbować warto a co się nauczysz to Twoje. Pozdrawiam.

#9 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 15 wrzesień 2008 - 20:21

Gwoli ścisłosci mowa o wolnobiegu ;-)

#10 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 15 wrzesień 2008 - 20:24

No jasne w rzeczy samej. No taka choinka z trycek znaczy zębatek czy cóś. ;-)

#11 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 16 wrzesień 2008 - 10:49

Bardzo chetnie przeczytam jakis dokladniejszy opis, jak bedziesz miec czas Arnoldzik. Oglonie jak wezme w reke te zebatki z tylu to luzu sie raczej wyczuc nieda :)
Pozdrawiam

#12 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 16 wrzesień 2008 - 11:03

Skoro luzu nie ma (lub jest znikomy) to możesz zapomnieć o zabawie z podkładkami.
Falowanie wolnobiegu to wina niedokładnego wykonania piasty. W twoim przypadku wystarczy skorygować luz na piaście (klucze do konusów nr 15 + zwykłe nr 17(czasem 15,16)), ewentualnie jeśli piasta nie była serwisowana to warto by było ją rozebrać, przeczyścić i nasmarować.
Jeśli masz w tym wprawę lub jakiekolwiek pojęcie to sobie z tym poradzisz w przeciwnym razie proponuję oddać koło do serwisu.
Jeżdżąc na takim luzie można uszkodzić w najlepszym przypadku konusy oraz kulki, a w najgorszym bieżnię piasty i niestety wtedy sprzęt nadaje się na śmietnik.

#13 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 16 wrzesień 2008 - 11:42

Zakładam ,że luz na konusach prawie każdy umie zlikwidować . Jednak ja pisałem o luzie na samym wielotrybie ( wolnobiegu ) a tam niestety trzeba się pobawić podkładkami. ;-)

[ Dodano: 2008-09-16, 14:12 ]

Bardzo chetnie przeczytam jakis dokladniejszy opis, jak bedziesz miec czas Arnoldzik. Oglonie jak wezme w reke te zebatki z tylu to luzu sie raczej wyczuc nieda :)
Pozdrawiam

Może faktycznie nie ma luzu a "bujanie" wynikać może wynikać z innych opisanych już tu przez Malika czy przezemnie czynnkików. Jednak postaram się wstawić jakieś foty wnętrzna wolnobiegu nakręcanego i owych podkładek dystansowych bo nie każdy miał z tym styczność. ;-)

#14 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 16 wrzesień 2008 - 16:41

ok to skrece tylko ta piaste jak bede miec czas
dzieki za pomoc :)

#15 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 16 wrzesień 2008 - 17:15

Foty wolnobiegu i podkładek dystansowych umożliwiających regulację ewentualnych luzów.

Załączone pliki



#16 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 16 wrzesień 2008 - 20:19

ale dajesz czadu Arnoldzik-nigdy bym już w taką robotę nie wchodzil. rozleniwiły człeka kasety. ale prawdę mówiąc, kiwające się wolnobiegi w nizszych modelach, to standart. jak masz luzy na konusach, to je skasuj idaj sobie spokoj z dalszym grzebaniem. pozdr

#17 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 wrzesień 2008 - 09:30

nick, nie ma co bawić się wolnobiegiem za kilkanaście zł. Ale jak kto ma zadbaną starą Campę, albo innego Sachsa, to warto wiedzieć jak się zabrać do tematu. IMO Arnoldzik odwalił kawał dobrej roboty.

#18 Fannadil

Fannadil
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądZielonka

Napisano 17 wrzesień 2008 - 13:19

dobra robota wedlug mnie warte wrzucenia do dzialu warsztat :)

#19 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 17 wrzesień 2008 - 13:44

zgadzam się, dlatego pisałem o niższych modelach. pozdr

#20 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 17 wrzesień 2008 - 19:54

Się zrobi.



Dodaj odpowiedź