Jump to content


Photo

Tarcze w szosie ?


2153 replies to this topic

#421 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 13 October 2014 - 22:33

Amortyzatory w standardzie 27.5 cala robi choćby rock shox. 

.......

Ale z piwotami pod V-ki ? - wczoraj przeglądałem i nie spotkałem.

 

 

........

Wybór opon jest mały?

.........

Ja wiem, Schwalbe robi dobre opony, ale jakoś mi nie podchdzą  i ...... trochę za drogie są. Ja bym ich nie wybrał, ale może.

Z tego co przeglądałem, to tylko pasowałyby mi Conti RaceKing i Maxxis Ikon ..... i koniec - oczywiście imho.

 

 

No dobra, jako że się na nich nie znam, to możecie mi polecić jakieś tarczówki ?

Miałem do czynienia z Juicy (?) Avida, więc może jakieś Elixir ? - która wersja byłaby optymalna ? (cena/ jakość)

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#422 paulsen

paulsen
  • Użytkownik
  • 681 posts

Posted 13 October 2014 - 22:48

 

 

Mam rower MTB na kołąch 26" , ale od jakiegoś czasu obserwuję różne tendencje:

- twentyninery - mam kolegę, który jak tylko wyczytał, że Gary Fisher wpadł na to, że duże koło lepiej sobie radzi na wertepach, chorował na taki rower i go sobie w końcu złożył. Ja nie widziałem takiej potrzeby, ale widzę, że on jedzie płynniej.

- ostatnio jest lansowane koło 27,5" - teoria jest taka, że daje dynamikę, zwrotność i frajdę z jazdy jak koło 26", a w zdolności do pokonywania przeszkód, niewiele ustępuje rowerowi na kołach 29". Choć nie wiem ile w tym prawdy, bo nie jeździłem ani na 27,5" ani na 29".

 

 

 

Ale jak patrzę na tendencje, to aż korci mnie, żeby może popróbować większego koła.

 

 

 

29 cali podjeżdża łatwiej i o niebo lepiej zjeżdża, ale trzeba trafić ramę z dobrą geometrią i popracować trochę nad techniką jazdy (po przesiadce na 29 cali odnosi się wrażenie, że rower "nie skręca"). Polecam też do takiego roweru szeroką kierownicę min 680 mm. 27,5 cala raczej dla niższych kolarzy oraz do wycieczek i na szlaki (all-mountain). Podczas zjazdów na drobnych przeszkodach typu przepusty na leśnych duktach czuć różnicę między 27,5 oraz 29 na korzyść tych drugich. Na 29 cali najlepiej złożyć rower z napędem 2x10, przednia korba 38/24 wystarczy, komu mało może założyć 40/28 (Shimano). 

Hamulce? Nowe Deore XT, Formula R1 (ale dość kapryśny to model), Hayesów nie polecam. 



#423 elcidx

elcidx
  • Użytkownik
  • 662 posts
  • Skądłódzkie, Rawski-Tomaszowski

Posted 13 October 2014 - 22:52

Panowie, a czy ktoś miał do czynienia z Avid BB5 R? Jakieś opinie lub spostrzeżenia na ich temat?
U mnie padło akurat na takie hamulce ze względu, że trafiłem na niezła okazję (a przynajmniej tak mi się wydaje, komplet nówek z adapterami za 140 zł)


Mój rower własnej roboty Stealth Cx Homemade :)


#424 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 13 October 2014 - 22:53

No właśnie mam ze 169 cm, więc .... 27,5"

 

Na 29" nie było się jak przymierzy/przejechać, bo kolega dużo wyższy, rozmiar nie mój, więc to nie miałoby sensu.

27,5" nikt ze znajomych nie poosiada.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#425 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 October 2014 - 07:56

Panowie, a czy ktoś miał do czynienia z Avid BB5 R? Jakieś opinie lub spostrzeżenia na ich temat?
U mnie padło akurat na takie hamulce ze względu, że trafiłem na niezła okazję (a przynajmniej tak mi się wydaje, komplet nówek z adapterami za 140 zł)

Avidy czy 5 czy 7 to bardzo dobre hamulce tarczowe mechaniczne. Oba modele są jednak bardzo kapryśne przy regulacji i ustawianiu - współpraca z klamkomanetkami szosowymi. Optymalny przypadek to idealnie prosta tarcza - takich jednak nie ma. 

 

robo, nie wiem dlaczego uparcie szukasz amortyzatora z piwotami - standard 27.5 cala jest nowy a tarczówki w rowerach od paru lat zajęły definitywnie miejsce hamulców obręczowych, więc amortyzatory pod 27.5 nie będą oferowane do hamulców obręczowych.

Poza tym nie widzę żadnego sensu zmiany 26 na 27.5 - poza chęcią nabycia nowego roweru i wydania pieniędzy. Różnica w zachowaniu roweru a kołach 26 a 29 jest zdecydowanie wyczuwalna, różnica między 26 a 27,5 dla jednych zauważalna dla drugich nie. 


  • bans likes this

#426 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,225 posts
  • SkądPoznań

Posted 14 October 2014 - 08:24

http://velo.pl/czesc...tery-z-piwotami  nie wiem czy podejdzie to pod jakiś amorek.


Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.logo_phpBB.gif<p>

#427 bans

bans
  • Użytkownik
  • 464 posts
  • SkądPszczyna

Posted 14 October 2014 - 09:35

Nie kombinujcie... Rowery na kołach 29 czy 27.5 to są górale, które zaczęto lansować długo po tym, jak w MTB tarczówki stały się standardem, dlatego nie ma szans na takie amortyzatory z piwotami.

 

Do tego trzeba kupić obręcze do v-brake, a to już w przypadku 27,5 będzie cud większy niż ten w Kanie Galilejskiej.

 

To tak, jakbyście szukali współczesnego komputera ze stacją dysków.



#428 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 14 October 2014 - 18:42

Znów nikt nie może pojąć, że gusta są różne, i że jestem przekonany iż mógłbym założyć rower na kołach 27,5" z hamulcami V-brake, który spełniałby z naddatkiem wszystkie moje potrzeby, a dodatkowo byłby lżejszy, poręczniejszy, mniej uciążliwy w serwisowaniu/utrzymaniu, a przede wszystkim dużo tańszy.

 

Mi chodzi tylko o to, że chciałbym mieć wybór, a tak to wychodzi, że jestem uszczęśliwiany na siłę, a do tego zmuszony do wydania większej kasy. Jak pisałem wcześniej - forsa rządzi światem.

 

Ten sam mechanizm obserwujemy w przypadku kolejnych prób wylansowania hamulców tarczowych w rowerach szosowych - co jest akurat w temacie.

 

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#429 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 14 October 2014 - 19:39

Mam nadzieję, że za jakiś czas nie będzie tak, że większość ram i widelców szosowych będzie dostosowana tylko do tarczówek.

Wśród 29er-ów już tak jest, niestety. Rowerami 27,5 nie zawracałbym sobie głowy. 

Nie wiem, jakie stosujesz opony w swoim "archaicznym" góralu na kołach 26 cali, ale wiem jedno, że jeśli chcesz mieć większe koło, wystarczy założyć grubszą oponę. Różnica w zachowaniu roweru na wątłych oponach np. Maxxis Larsen TT 26x1,9 a np. Schwalbe Fast Fred 26x2,35 jest znaczna. Koło zyskuje prawie cal na średnicy i to się czuje. No, tylko ta masa (czy ktoś widział jeszcze Fast Fredy w wersji zwijanej, która ważyła ponoć mniej niż 500 g?).      

 

 

 



#430 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 14 October 2014 - 20:29

Dotychczas długo były Continentale RaceKing 26x2,2 drut.

 

Ostatnio zmieniłem na X-King 26x2,2 zwijane, ale nie jestem z nich zadowolony - chyba wrócę do RaceKing-ów, ale może w jakiejś lekkiej wersji, może RS (o ile nie przestanę inwestować w 26" i nie przesiądę się na większe koła).

 

Jak wcześniej pisałem, przy moich 169 cm wzrostu, twentyniner wydaje mi się monstrualny z lekka, więc dlatego moje zainteresowanie kołem 27,5".


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#431 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 October 2014 - 21:35

Znów nikt nie może pojąć, że gusta są różne, i że jestem przekonany iż mógłbym założyć rower na kołach 27,5" z hamulcami V-brake, który spełniałby z naddatkiem wszystkie moje potrzeby, a dodatkowo byłby lżejszy, poręczniejszy, mniej uciążliwy w serwisowaniu/utrzymaniu, a przede wszystkim dużo tańszy.

 

Mi chodzi tylko o to, że chciałbym mieć wybór, a tak to wychodzi, że jestem uszczęśliwiany na siłę, a do tego zmuszony do wydania większej kasy. Jak pisałem wcześniej - forsa rządzi światem.

 

Ten sam mechanizm obserwujemy w przypadku kolejnych prób wylansowania hamulców tarczowych w rowerach szosowych - co jest akurat w temacie.

Pojąć może, przekonanie też zrozumieć potrafi jednak rzeczywistość jest taka że do spełnienia "mógłbym" potrzebujesz paru istotnych elementów takich jak rama, widelec, obręcze kompatybilne w rozmiarze 27,5 z hamulcami v-brake. 

Ja też mógłbym zrobić wiele, problem w tym że bazy do realizacji pomysłów brak, bo tej bazy nie stworzy dla mnie żaden producent :)

 

Jeśli chcesz pozostać przy teoretyzowaniu to oczywiście możesz. Praktykować możesz jazdę na obecnie posiadanym rowerze z kołami 26 cali i zawartym w nim osprzęcie lub podjąć praktykę jazdy na 27,5 lub 29 cali z tarczówkami. Takie masz pola manewru.

 

Dla mnie również lepiej byłoby gdyby w tańszych rowerach nadal montowano hamulce v-brake zamiast np hydraulicznych Shimano 445/395 czy Hayesów Dyno, które to wynalazki wepchnęły się w niszę budżetowych rowerów mtb z tarczami a są bardzo badziewne sprawiając masę problemów, tym większych że rowery z nimi kupowane są masowo. 

Z moich obserwacji wynika jednak że nawet w segmencie tańszych rowerów jeśli ludzie mają alternatywę sprzętu do jazdy miejskiej czy do dojazdów do pracy bardzo wielu z nich woli ciut droższe rowery z tarczami, nawet mechanicznymi. 

Można przedstawić potencjalnym nabywcom plusy i minusy jednak tak czy inaczej dziś preferencje są dosyć zdeterminowane.



#432 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 08 November 2014 - 09:25

Yyy czy to forum o szosie czy mtb?

#433 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1,204 posts
  • SkądN. Tomyśl

Posted 08 November 2014 - 09:28

Problem jest podstawowy - szosa na tarczach. Już po 3 latach od wprowadzenia tarcz do przełaju i ponad rok na szosę ciężko dostać dobre koła firmowe przystosowane do tarcz. Pomijam Reynolds, Enve, gdzie trzeba położyć 4-6k PLN. Mówię tutaj o dobrej, sprawdzonej alternatywie np. Fulcrum 5, 7. Jest Mavic Crossmax i Crossride, no ale być ograniczonym tylko do Mavica to słabo trochę.



#434 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,630 posts
  • SkądSulęcin

Posted 08 November 2014 - 13:37

No właśnie, Shimano wprowadziło te swoje tarczówki, a kół nie robi? Dziwne…

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#435 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Posted 08 November 2014 - 16:16

Do szosy problem, ale do przełaja? Każde 29r i jazda.



#436 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,630 posts
  • SkądSulęcin

Posted 09 November 2014 - 13:10

Szerokość piast taka sama?

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#437 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,645 posts
  • SkądSzczecin

Posted 09 November 2014 - 13:59

Tak, 99% kół pod tarczę ma obecnie OLD 135 mm.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#438 bans

bans
  • Użytkownik
  • 464 posts
  • SkądPszczyna

Posted 09 November 2014 - 15:53

A jaki rozstaw haków mają przełajówki? Bo coś mi sie wydaje, że ze 135mm będzie problem.



#439 elcidx

elcidx
  • Użytkownik
  • 662 posts
  • Skądłódzkie, Rawski-Tomaszowski

Posted 09 November 2014 - 16:11

Przód 100 mm tył 135 mm.


Mój rower własnej roboty Stealth Cx Homemade :)


#440 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Posted 09 November 2014 - 16:12

Focus ma 135, jak MTB.





Reply to this topic