Skocz do zawartości


Nowości sprzętowe


2552 odpowiedzi w tym temacie

#1661 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 593 postów
  • Skądz Polski

Napisano 28 maj 2018 - 21:07

Cauchy, w mtb mam korbę 38/28. 28 w ogóle nie używam, a na kasecie używam od 11 do 32z i wiem że w przyszłym roku zmieniam napęd na 1x11. I ja to rozumiem, dlaczego coraz więcej osób wybiera korbę z jedną tarvzą.

#1662 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 28 maj 2018 - 21:21

No.

 

Wyszła ta XTRka i już kombinuję co by zmienić :D ale to może za rok.. dla mnie ideałem byłaby kaseta 11rz zestopniowana 

10-11-12-14-16-18-21-24-28-32-36 i do tego 38T z przodu. Byłbym zupełnie spełniony. Tyle że kurna nie ma, ani w Sramie, ani w Shimano Pierdzielnęli 45 i 51, na cholere to komu :D Teraz z 42T i 11-36 brakuje mi dobrego zestopniowania w ciężkich biegach bo ich używam 80%, a 36tka daje jako tako radę, ale mogłoby być nieco lżej. Myślałem, że może dadzą rozbierane koronki i będzie sobie można złożyć kasetę - też nie. Ech życie.. Póki co cieszę się tym co mam :)

 

A, jedna super rzecz - ta tylna piasta bez cykania. No chciałbym, chciałbym, podobno DT Swiss coś takiego nawet ma, ale dopiero teraz się dowiedziałem. O ile w szosie cykanie ma jakiś urok, o tyle w crossie do lajtowych przejażdżek już nie jest cool. Kupiłem koła szosowe do Crossa i takie to głośne i mnie wnerwia i towarzyszy z którymi jadę też, przeszkadza w rozmowie, zagłusza wszystko dokoła. Już wiem, że moje kolejne koła w crossie będą właśnie miały ten cichy mechanizm. 



#1663 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 871 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 28 maj 2018 - 21:33

Cholera, ja rozumiem, że jestem miłośnikiem wysokiej kadencji, ale mi już zdarzyło się, że jechałem wielokrotnie na przełożeniu 26/36. W górach jest masa podjazdów mtb o nachyleniu miejscami grubo powyżej 20%, i tam się takie rzeczy przydają. Tyle, że to są wycieczki wielokrotnie pieszymi szlakami po górach. W zawodach XC takie cuda, to są krótkie i da się to przemielić na wysokiej mocy, więc nie dziwi mnie to, że do ścigania wybierają napędy 1x.
Naomiast jeśli chodzi o klikanie, to nie wiem jak SRAM, bo nie miałem okazji użytkować, ale przy XT rapidfire wrzucanie/zrzucanie z jednego końca kasety na drugi, to kwestia sekundy, a sam przeskok o 2-3 przełożenia to ułamki sekund.



#1664 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 28 maj 2018 - 21:47

NO wiem, że w górach, że w zawodach, itd. :) Ale ja na Mazowszu, tu płasko. Co ma Shimano i Sram dla mnie z 1x11, o to się pytam ;) ano nie ma nic.. trzeba kombinować.

 

Nie mam XT Rapidfire :( mam SLXa tego 10rz, fajna manetka, XT słyszałem że ciężko wrzuca i zrzuca biegi i dopiero ten nowy XTR ma 30% lżejsze klikanie. 



#1665 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 28 maj 2018 - 21:49

Cholera, ja rozumiem, że jestem miłośnikiem wysokiej kadencji, ale mi już zdarzyło się, że jechałem wielokrotnie na przełożeniu 26/36. W górach jest masa podjazdów mtb o nachyleniu miejscami grubo powyżej 20%, i tam się takie rzeczy przydają. Tyle, że to są wycieczki wielokrotnie pieszymi szlakami po górach. W zawodach XC takie cuda, to są krótkie i da się to przemielić na wysokiej mocy, więc nie dziwi mnie to, że do ścigania wybierają napędy 1x.
Naomiast jeśli chodzi o klikanie, to nie wiem jak SRAM, bo nie miałem okazji użytkować, ale przy XT rapidfire wrzucanie/zrzucanie z jednego końca kasety na drugi, to kwestia sekundy, a sam przeskok o 2-3 przełożenia to ułamki sekund.

Wychodzisz z naiwnego założenia, że ludzie używają rowery do tego do czego są przeznaczone :D Przecież "polak" sam wie najlepiej.


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#1666 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 871 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 28 maj 2018 - 22:01

Nie wiem jak inni, ja po prostu kupuje rowery i staram się je użytkować zgodnie z przeznaczeniem. Moment w którym znajduje się na trasie, gdzie mój rower nie daje już rady, to swojego rodzaju satysfakcja, a zarazem drobna informacja, że chyba trzeba rozbudować garaż na kolejny sprzęt :).

 

Jak jadę rowerem typowo cross country, to robię wszystko, byle nie jechać asfaltem. Bo jakbym chciał jechać asfaltem, to wziąłbym szosę a nie MTB. Tak na dobrą sprawę, to do jazdy w koło komina fajniejszy byłby przełaj, ale to jest niestety to o czym pisałem wcześniej - rozbudowa garażu :).

Z drugiej strony poznałem smak fajnych ścieżek w górach, kilka tras enduro, nie da się ukryć, że kiedyś sobie fulla sprawie, bo to fajna zabawa, tylko niestety takich wyjazdów zanotowałbym pewnie w sezonie z max 5, a taki rower kosztuje sporo siana.

 

Niestety, jest troche tak jak piszesz, na dobrą sprawę to trzeba by mieć dwa rowery - do ścigania się 1x12, a do zwykłej jazdy 2x11 :).

 

Nie mniej schodzę z tematu, a osprzęt XTR 1x12 to fajna sprawa, ale poczekam raczej na XT, bo po prostu mnie nie stać :). Pominę fakt zmiany kół .. 


  • Prozor lubi to

#1667 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 28 maj 2018 - 22:31

Normalni ludzie używają rowerów do tego, do czego są przeznaczone. Na szosę używam szosy, na drogi polne/leśne/szutry/bruki przełajówki, na trudniejszy teren ścieżkowca z pełnym zawieszeniem. Chociaż mam znajomych, którzy z uporem maniaka jeżdżą tylko po szosie rowerami przeznaczonymi stricte do terenu i kombinują jaki to kupić następny rower, mając oczywiście na myśli tylko i wyłącznie rower z pełnym zawieszeniem... Na szczęście coraz częściej widać jakąś świadomość w narodzie, bo do jazdy po mieście coraz częściej nie wybiera się już roweru "górskiego", ale rower miejski i tak dalej... 

 

Na płaski/pofałdowany teren z niewielkimi przewyższeniami to faktycznie 1x11 wystarczy. Właściwie przełajem depczę w terenie (ciężej niż na szosie ;)) do kilkunastu % na 34x32 i się zastanawiam, po co znajomym napęd jednoblatowy z patelnią na tylnej osi... Żeby faktycznie w górach jeździli... Na podjazdach OK, na zjazdach zostają z tyłu z 34x11, kręcąc jak głupi nie są w stanie dotrzymać mi koła nie tylko na przełaju 46, ale nawet na ścieżkowcu ze starą, dobrą korbą XT M770 z trójtarczem 44/32/22 (młynka praktycznie nie używam) i kasetą 11/34, gdybym miał zmieniać napęd to pewno na 2x10 (na bębenek nie założę 11) 38/26 byłby chyba optymalny do tego, do czego ten rower wykorzystuję, często wolę zmienić przełożenie na korbie zamiast przeklikiwać kasetę, aczkolwiek aktualnie nie widzę absolutnie sensu bawienia się w zmiany, cały XT 770 działa nienagannie, pewnie, wrzuca/rzuca na dotknięcie (odcisków nie robi :P).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1668 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 28 maj 2018 - 22:56

W tej opowieści o normalności są jeszcze dwa aspekty.
Zdecydowana większość ludzi nadal posiada jeden rower. Powody najczęściej są dwa.
Pierwszy to pieniądze. Mogę być bardzo normalny i bardzo świadomy ale mogę nie mieć kasy by posiadać choćby 2 bajki by możliwie szeroko pokryć zakres swoich potrzeb.
Drugi powód to miejsce. Nawet jeśli miałem pieniądze nie miałem miejsca by trzymać dwa rowery. Mieszkanie małe, źle zaprojektowane, do tego z małym moim wpływem na zagospodarowanie jego przestrzeni.
Obecnie spędzam 6 rok jeżdżąc szosą, przebywam w innym miejscu niż wtedy gdy jedynym moim rowerem był mtb. Wiem, że gdybym nadal tam mieszkał to najprawdopodobniej pozostalbym przy jednym rowerze, również mtb. Znam korzyści z jazdy szosą po dedykowanym dla niej podłożu i nie uważam że kontynuowanie jazdy po szosie na mtb byłoby dla mnie czymś uciążliwym. Bardzo dobrze wspominam te czasy.

#1669 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 lipiec 2018 - 07:07

Fajne to, jezdziłbym 🤩 Ceramicspeed Driven
https://www.ceramicspeed.com/en/driven
ce2670472247ba561248be1066ccede0.png



#1670 bmalkow

bmalkow
  • Użytkownik
  • 17 postów

Napisano 09 lipiec 2018 - 09:18

Na razie widzę dwa problemy:

1. Póki co, to żeby zmienić przełożenie trzeba się zatrzymać ;-) ;-) Jak w początkach przerzutek, taki powrót do źródeł ;-)

2. Wygląda to jak tarka do jarzyn. Skoro hamulce tarczowe są potencjalnym elementem tnącym, to co dopiero ta jarzynówka!



#1671 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 lipiec 2018 - 10:23

na razie mało informacji i jedno wideo, które mało pokazuje, nie wiem czego się boją :) 

co do tarki to na pewno dadzą jakąś osłonkę, tak żeby przynajmniej częściowo napęd był w miarę izolowany, tak jak w większości maszyn jak motocykl/auto



#1672 wojtek123

wojtek123
  • Użytkownik
  • 133 postów
  • SkądŁódź

Napisano 15 lipiec 2018 - 18:32

Jeśli było to przepraszam, Rotor 1x13



#1673 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 19 lipiec 2018 - 23:15

Cinelli w tym roku wypuściła w końcu stalówkę na szosę w przyzwoitej cenie, czyli Vigorelli Road

 

 http://cech.bike/roa...ctric-feel.html



#1674 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 20 lipiec 2018 - 07:09

Na razie widzę dwa problemy:

1. Póki co, to żeby zmienić przełożenie trzeba się zatrzymać ;-) ;-) Jak w początkach przerzutek, taki powrót do źródeł ;-)

 

 

Póki co to prototyp. Na przekroju wałka napędowego widać mechanizm przesuwania napędu wału - prosta przekładnia śrubowa z napędem silnikowym.

ok. 50 sekundy. Wersja "pisana": https://singletrackw...nk-differently/

stw-2018-07-09-CFDDF40D-5042-449A-A5A7-1

Z drugiej strony wymaga to umieszczenia w środku wału silnika ze śrubą przesuwu, ale również akumulatora (akumulatorów?) zasilającego no i bezprzewodowego strerowania przesuwem. Samo ładowanie akumulatora można zrobić nawet w czasie jazdy, wał się obraca - można użyć go jako generatora do ładowania wbudowanego akumulatora... Póki co pewno żeby naładować akumulatory (jak widać standardowe 18650) pewno trzeba zdemontować wał i odkręcić końcówkę od strony korby.

A właśnie, zastanawiam się co do żywotności łożysk przenoszących napęd po obu stronach wału. Wyglądają dość niepozornie, a że są to produkty ceramicspeed to koszt raczej do niskich należeć nie będzie...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1675 bmalkow

bmalkow
  • Użytkownik
  • 17 postów

Napisano 20 lipiec 2018 - 07:22

Przyznaję, nie widziałem tego. Powinienem był się domyślić :-P

 

Ładowanie w czasie jazdy wprowadzi opory, które to rozwiązanie ma wyeliminować, więc pewnie akumulator ładowany z zewnątrz będzie lepszym rozwiązaniem.

 

Pozostaje tylko czekać i patrzeć co z tego wyniknie.



#1676 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 27 lipiec 2018 - 07:34

Jeśli było to przepraszam, Rotor 1x13

Czytałem, wreszcie sensowna ilość koronek dla 1xX i co fajne, to jedna przerzutka obsłuży wszystkie cztery rozmiary kaset (10-36/52), a więc możliwości indywidualnej konfiguracji napędu są przeogromne w przeciwieństwie do dotychczasowych 1x11/12 gdzie mamy jedną lub dwie kasety o niewielkiej różnicy zakresu. Super.

#1677 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 27 lipiec 2018 - 09:57

Coś za coś. Przy 1x13 przejście pomiędzy końcami zakresu będzie wymagało trzech albo czterech pełnych ruchów manetki. Średnio ergonomiczne.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1678 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 27 lipiec 2018 - 10:18

Często lepsze wrogiem dobrego. Ale zatrudnieni konstruktorzy i ksiegowi coś muszą robić . pozdr



#1679 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 27 lipiec 2018 - 11:42

Coś za coś. Przy 1x13 przejście pomiędzy końcami zakresu będzie wymagało trzech albo czterech pełnych ruchów manetki. Średnio ergonomiczne.

 

A to się aż tak wiele różni od tego co teraz jest? Pomijam już fakt, że błyskawiczne przejście pomiędzy skrajnymi zębatkami kasety jest raczej incydentalnie (lub w ogóle nie jest) wykorzystywane, to na dodatek największą ergonomię pod tym względem (ale tylko od małych zębatek w kierunku dużych) zapewnia Sram 1x11: NX/GX dwa razy popcham manetkę i łańcuch z najmniejszej zębatki wędruje na największą (+5 za każdym razem). W 1x12 łańcuch jednak nie trafia na najwyższą, no i trzeba jeszcze raz kliknąć. W manetkach Shimano jest to +4 i jak widać pełne przejście w 1x11 wymaga jeszcze jednego ruchu manetki (choć o połowę maksymalnego zakresu), w 1x12 wiele nie zmienia (+1 klik), czyli tu z definicji są 3 ruchy (ostatni niemalże pełny). Ale to najwyższe grupy Shimano, od XT począwszy. SLX > wspięcie łańcucha zabiera więcej czasu, bo w górę to tylko 3 kliki, czyli przy 1x11 to i tak trzeba czwarty raz dociągnąć...

W dół wszystko Sram ma po kliku, XTR/XT do 2, poniżej 1 ząbek. Czyli 1x11 to 10 kliknięć do przejścia w dół kasety, XTR/XT skraca o połowę.

 

Żeby było ciekawiej - forum szosowe, zastosowania szosowe: manetka Shimano (mechaniczna, wszystkie nowsze do zastosowań sportowych) umożliwia przesunięcie łańcucha w górę o 2 koronki. Czyli przy kasecie 11 wymaga 5 ruchów manetką (a hipotetyczna obsługa kasety 13 rzędowej wymagałaby nawet 6). No i co? Jakiś problem? Absolutnie nie, bo nikt nie potrzebuje natychmiastowego przelotu przez całą kasetę. Jest ergonomicznie jak jest. Przy tarczach 50/34 faktycznie po zmianie na blat trzeba 2 razy przesunąć dźwignę do utrzymania w miarę stałej kadencji i tu przydałoby się przesunięcie jak w XT. Ale Sh wyraźnie uznało, że 2 w górę kasety wystarczy. No ale Sh w szosie jeszcze konfiguracji 1x nie wprowadza. Sram co prawda i owszem (ale nie w RED - póki co), jednak tam (o ile nic się nie zmieniło...) są przesunięcia do 3 zębatek, czyli przy 1x11 potrzebne są 3 pełne przesunięcia + czwarte przesunięcie (ale o 1 klik). Czyli pełne przesunięcie hipotetycznie obsłużyłoby kasetę 13 rzędową... Co prawda szybciej niż w przypadku manetek Sh, ale w praktyce i tak to nie ma aż takiego znaczenia...

 

A zresztą - nie mam pojęcia o ile położeń przesuwa łańcuch hydrauliczna zmieniarka UNO Rotora? Bo jeśli o 1 to trzeba się będzie naklikać, jeśli przesuń i przytrzymaj, a olej zrobi swoje, to właściwie tylko raz... ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1680 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 27 lipiec 2018 - 12:32

Różnica jest spora, szczególnie jeżeli ten sprzęt ma mieć zastosowanie wyścigowe (a sprzęt za takie pieniądze raczej nie jest kierowany do turystów). Różnica w szybkości zmiany biegów może mieć kolosalne znaczenie, kiedy np. ruszasz po kraksie albo nawet wychodzisz z ostrego zakrętu/nawrotu.

 

BTW przy 2x11 masz nie tylko kliknięcia prawej manetki, ale także (a raczej: przede wszystkim) lewej. Jedno kliknięcie zmienia przełożenie o ok. 30%, więc możesz błyskawicznie zejść na znacznie lżejszy bieg i ruszyć w pościg. Trzy pełne kliknięcia manetki to bardzo dużo, kiedy ludzie przed Tobą ruszają na wariata przed siebie.

 

A co do SRAM-a w MTB, zawsze jest GripShift i błyskawiczna zmiana od A do Z jednym ruchem ;)

 

O ile idea 1x w MTB przemawia do mnie w 90%, pchanie jej na szosę jest po prostu śmieszne i nie ma wg mnie uzasadnienia.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź