Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klucz dynamometryczny


144 odpowiedzi w tym temacie

#101 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 09 styczeń 2018 - 19:36

A co gdy rura będzie karbonowa? Z taką siłą dokręcasz?

Jeżeli producent zaleca, a wg informacji od producenta mostka można używać z rurami karbonowymi i producent widelca dopuszcza, to jak najbardziej tak.

Mam inny mostek, konstrukcyjnie identyczny (bo i czym miałby się różnić)

Skoro dla Ciebie każdy mostek jest konstrukcyjnie taki sam, to chyba nie mamy o czym mówić.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#102 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 09 styczeń 2018 - 21:06

Są pewnie jakieś wzory na to, ale może kiedy indziej.

O to to...brakuje jeszcze wzorów do każdej śruby i każdego gwintu :P I jak w pewnym kabarecie, na to wszystko... zasmażka :)

Aaa... zapomniał bym o podziałce ;) 



#103 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 09 styczeń 2018 - 21:29

Beskid,

Ciebie śmieszy, a mnie nie. Widzisz, ty robisz zdjęcia i ja ci się nie wpier... co tam wyprawiasz, nie interesują cię te tematy, to po cholerę trolujesz? Ile masz lat, 15?

 

 

 

Skoro dla Ciebie każdy mostek jest konstrukcyjnie taki sam, to chyba nie mamy o czym mówić.

Tak, większość podstawowych mostków konstrukcyjnie jest taka sama, tak samo jak zaciski sztyc. Jest dekiel, 4 śruby i wajta. Nie może być tak, by bez wyraźnego wzrostu powierzchni przylegania nagle dwukrotnie wzrastała liczba dedykowanego momentu dokręcenia gdy elementy wykonane są z tych samych materiałów. 

Każdy niech myśli po swojemu, dla mnie oznaczenie max 5Nm nie oznacza tego samego co rec. 5Nm (rekomendowane)



#104 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 09 styczeń 2018 - 22:27

Mylisz się, co kilka osób z rzędu już ci powiedziało, a ty dalej swoje. No ale ok, nie będę z tobą dyskutował, bo trochę cię znam i wiem,że to jak kopanie się z koniem. Stąd pozwoliłem sobie na żarty :)

A w temacie...zwróć choćby uwagę na rozcięcie w różnych mostkach: proste, skośne. Uwzględnij sprężystość materiału i wyciągnij wnioski. Może być z wzorami ;)

 



#105 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 09 styczeń 2018 - 23:13

Gdybasz i zgadujesz a przypomnę, zaczęło się od tego, iż podważyłem znaczenie wpisu na podzespołach i dla mnie max to to nie to samo co rekomendować. Ciśnienie w oponach min. 6 - max. 10bar. Czy to znaczy z automatu, iż zawsze powinniśmy stosować 10 bar? A co by było, gdyby producent wpisał tylko max 10 bar? Dymali byśmy do tylu, a za granicę wytrzymałości opony można by uznać np. 15 bar? Tak wynika z waszego rozumowania. Moim zdaniem dopóki nie znamy wartości maksymalnej dopuszczonej siły dla połączenia gwintowego, dopóty wartość podaną na podzespole i opisaną jako max, należy traktować jako nieprzekraczalną dla gwintu. Oczywiście może być jednocześnie też maksymalną wartością zalecaną dla montażu części, ale nie koniecznie obligatoryjną.

 

Gwintów nie oblicza się na podstawie skosów, nacięć i prostych lecz na podstawie średnic, długości, materiałów, zwoi. Podstawy projektowania. Umiesz wyliczyć, poproszę, z przyjemnością zapoznam się z wynikiem. Ręka w górę, kto na podstawie rzutu okiem jest w stanie określić wytrzymałość połączenia gwintowego M4, M5 w aluniniowym korpusie o długości 7mm ze stalową śrubą. Ja nie potrafię więc nie daję jako pewnika tego, iż podana wartość max nie odnosi się tylko do siły docisku elementów, a nie także wytrzymałości gwintu, który musi być odporny na zmęczenie itp.



#106 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 10 styczeń 2018 - 00:29

To nie ja robię z siebie "technicznego" i wybitnego fizyka, który chce stosować wzory do przykręcania mostka. No ale jeśli dla kogoś mostek to: "dekiel, 4 śruby i wajta" to nie mam pytań...podstawy projektowania :P

Zwróc jednak jeszcze raz uwagę na budowę mostków i pomyśl...to nie tylko gwinty i śruby, ale różny materiał, szerokość szczeliny pomiędzy elementami i parę innych szczegółów. Może to determinuje moment, z jakim trzeba dokręcić śruby, aby "ściągnąć" elementy do odpowiedniej średnicy wewnętrznej, która jest wystarczająca do utrzymania rury sterowej, jednocześnie jej nie uszkadzając?

Ale ja się nie znam, robię tylko zdjęcia :P

Acha...na podziałce też się nie znam ;)



#107 SILESIAN

SILESIAN
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądRudy

Napisano 10 styczeń 2018 - 14:41

To w końcu jak to ma być , do cholery !!! :-) ktoś z Was się myli co może doprowadzić do kosztownych wydatków , jakiś administrator nad tym czuwa ? ktoś tu powinien być zbanowany albo co najmniej wykluczony społecznie :-) :-)



#108 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 10 styczeń 2018 - 14:45

Prawda jest tylko jedna. I moja jest mojsza :P (żartuję)

Są tacy, co będą się kłócić do upadłego. Ja do nich nie należę i nikogo nie przekonuję do swoich racji.

Czyli...rób jak uważasz ;)



#109 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 10 styczeń 2018 - 15:59

Przejżałem instrukcje i w skrócie:
PRO - dokręcać do wartości podanej na komponencie. Pro podaje samą wartość Nm

3T - stosować pastę i jeśli montowana część się rusza mimo dokręcenia do maksymalnej wartości, to ... super glue ;) Podają max. X Nm.

FSA - krótko i na temat, nie przekraczać wartości maksymalnej podanej na komponencie. FSA podaje max. X Nm

Dla mnie jednoznaczne, mniej można, ale nie więcej. Tyle i aż tyle.

beskid, tak, tak, ty próbujesz tylko zabłysnąć jak 12 latek na fb. Nie mam nic do powiedzenia ciekawego, wybiorę sobie którąś opcję, a pozostałych będę trolował. Szkoda, że tu nie ma plusików, dał bym ci kilka.

Nie, chodzi o powierzchnię tarcia, one nie odbiegają zbytnio od siebie w większości przypadków, a więc i nic nie uzasadnia by u jednych stosować 4, a u innych prawie 9. Alu stosowane do produkcji mostków to najczęściej seria 6 i ewentualnie 7, to nie stal czy tytan, a więc z grubsza założyć można, iż wytrzymałość takiego samego gwintu, o tej samej długości jest taka sama. Różnicę zatem stanowi napis, jedni podają konkret, a inni wartość której przekroczyć nie wolno co nie znaczy z automatu, iż nie można stosować mniejszej.

#110 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 10 styczeń 2018 - 16:17

Arni, Ty masz jakiś kompleks starości, czy jaki grzyb?
  • beskidbike lubi to

#111 SILESIAN

SILESIAN
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądRudy

Napisano 10 styczeń 2018 - 18:00

Już kończę ten wątek obserwować bo zaczynam mniej wiedzieć dzięki forum niż bez niego ;-) ;-)

Dla mnie , nie tylko w tym wątku , odpowiedzi Tobo czy mikroosa są wystarczające panowie DZIĘKUJĘ !!

A reszta może i ma rację ale nie chce mi się wgłębiać i tracić czas....wiem co mam kupić , to znaczy klucz do 200zł z zakresem najczęściej z tego co widzę 2-24Nm no i instrukcje do jakich wartości mam dociągać co by uszkodzić i to mi wystarcza w 99% moich potrzeb.



#112 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 10 styczeń 2018 - 23:15

Krótko i na temat. Jak niektórzy chcą się doktoryzować "z gwinta" to potem wychodzą takie jazdy ;)

Czasem z czegoś jawnie się nabijam i mam z tego powodu banana na gębie, a inny jak czyta to mało nie wejdzie do monitora   ;)

Wartość merytoryczna żadna, za co przepraszam, ale ubaw po pachy :P



#113 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 11 styczeń 2018 - 11:00

Lecimy dalej:

Deda - komponenty zaprojektowane tak, by dokręcać je z siłą od 4 do 5Nm

Ritchey - 5Nm jest zarówno idealną siłą dokręcenia jak i maksymalną

Thomson - dokręcać do konkretnej, podanej wartości

RaceFace - konkretne zakresy np. od 6.2 do 7.5; od 2.0 do 3.0, od 7.0 do 9.0

Avid, Sram, Truvativ - mieszanka zarówno zakresu momentu dokręcenia jak i konkretnych wartości. 

 

Wniosek? Czytać co pisze na komponencie i w instrukcji, a nie przyjmować wszystkiego jako pewność postępowania.

 



#114 SILESIAN

SILESIAN
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądRudy

Napisano 22 styczeń 2018 - 19:53

Witajcie, oblookałem swój bajk i większość momentów jest opisanych , przy okazji widzę kolejne wydatki typu pasta do karbonu itp... Jedynie nie czaje jakimi momentami siły trzeba operować przy : śrubie łączącej ramę karbonową z hamulcami , ramę z takimi małymi imbusami łączącej hak tylnej przerzutki oraz ramę z przednią przerzutką.

Nie wiem czy mikroos nie posłużył się jakimś linkiem akurat do tego ale może ktoś na szybko coś powie ?

Z góry dziękuję :-)



#115 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 styczeń 2018 - 19:57

Mówisz o śrubie mocującej hamulec do ramy/widelca? Przykładowo wg zaleceń dla BR-6800 poprawny moment to 8-10 Nm.

 

Dla haka przerzutki nie spotkałem się z jasnymi zaleceniami. Ale też nie dziel włosa na czworo - po prostu przykręć tak, żeby śruba się nie ruszała, ale nie na siłę. Nie wpadajmy w przesadę, bo zaraz zaczniemy się zastanawiać, z jaką siłą należy zakręcać bidon, a Elite wypuści specjalny przyrząd z logo Team Sky ;)


  • puchaty lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#116 SILESIAN

SILESIAN
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądRudy

Napisano 23 styczeń 2018 - 07:35

Mam u Ciebie dlug mikroos , i nawet wiem jak sie zrewanzuje...



#117 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 23 styczeń 2018 - 09:52

Zapraszam na zakupy ;)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#118 SILESIAN

SILESIAN
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądRudy

Napisano 23 styczeń 2018 - 11:02

Dokładnie , narazie kompletuje zamówienie , nie spieszę się też za bardzo z powodu pogody no i mam rozne warianty , zastanawiam się, latam po forach i analizuje co mi potrzebne ale w najbliższych dwóch miesiącach na pewno.
Takie gadki na tym forum w tym miejscu nie jest jakoś zakazane czy przy najmniej nie miłe widziane? ☺

#119 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 23 styczeń 2018 - 11:28

W miarę możliwości będę wdzięczny za kontakt przez adres e-mail sklepu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#120 SILESIAN

SILESIAN
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądRudy

Napisano 31 styczeń 2018 - 17:31

Zakupiłem klucz dynamometryczny z zakresem 2-24 Nm , mogę pochwalić sklep z Rybnika Bikesystem w którym na pewno przy składaniu roweru z paczki takowym kluczem musieli się posługiwać ;-) ( no chyba że ktoś ma takiego czuja w ręce w co nie uwierzę tak łatwo :-) ) po prawie 2 latach i ponad 10k km użytkowania roweru w którym nie dokręcałem ani jednej śrubki , oprócz koszyczków do bidonów , bawiąc się kluczem , sprawdzając pokolei wszystkie połączenia , okazuje się że momenty siły użyte przy składaniu są dokładnie co do  + - 0,5 Nm zachowane względem oznaczeń na częściach oraz zaleceń producentów itp...a z własnego doświadczenia mogę powiedzieć że na czuja każdą śrubkę bym na 100 % za mocno dokręcał.

Reasumując , zakup za około 200zł klucza , jak ktoś dba o sprzęt , ja się tematem zainteresowałem głównie z powodu karbonowej ramy , jest trafiony bardzo , dziękuję wszystkim za sensowne , praktyczne porady ... pozdrawiam





Dodaj odpowiedź