

Klucz dynamometryczny
#81
Napisano 18 październik 2016 - 17:32

#82
Napisano 05 styczeń 2018 - 21:25
#83
Napisano 05 styczeń 2018 - 21:57
Dość popularne są klucze działające w zakresie od 2 do 20 Nm. Taki klucz wystarczy Tobie w 100% - poza tym zakresem pozostaje dosłownie kilka nakrętek (np. w kasecie czy suporcie), ale w tych przypadkach trzeba mieć naprawdę dwie lewe ręce, żeby cokolwiek uszkodzić.
Przykładową listę zaleceń znajdziesz pod tym adresem: http://bicycletutor....specifications/. Dodatkowo wielu producentów podaje w instrukcjach obsługi wartości dla swoich części.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#85
Gosc_tobo_*
Napisano 06 styczeń 2018 - 07:48
SILESIAN, dnia 05 Sty 2018 - 20:25, napisał:
Witajcie ,przeczytałem cały wątek bo mam zamiar zakupić klucz dynamometryczny,widzę że jest z tym tak jak ze wszystkim prawie , im droższy tym lepszy w skrocie , moje pytanie jest takie : Skąd mam wiedzieć jaką siłą mogę co dokręcić, gdzie tego szukać ? W związku z tym jaki zakres taki klucz ma mieć? Może to banalne dla większości ale jestem zielony.
Na częściach masz info - mostek, sztyca - siodło, obejma sztycy, lewe ramię korb Shimano, obejmy klamkomanetek, lockring kasety. Resztę bez problemu na czuja - nie pamiętam żeby udało mi się coś ukręcić.
#86
Napisano 07 styczeń 2018 - 22:36
#87
Napisano 08 styczeń 2018 - 17:13
W domowym warsztaciku taki jak wspomniany Topeak Wrench Tool, Canyon lub Decathlon w zupełności wystarcza. Te klucze może i nie są super dokładne, ale nie popełniają błędu większego niż 10%, a tyle nam wystarczy. Ja nigdy nie dokręcam u siebie na maks zakres jaki jest podany na danej części, zawsze stosuję ze 2Nm mniej i wszystko się trzyma. W karbonie trzyma się nawet przy 3Nm tym bardziej, jeśli maźniemy pastą.
No i co ważne, te wartości podane na podzespołach to wartości maksymalne, a nie zalecane. Mniej można dać, ale więcej nie.
#88
Napisano 08 styczeń 2018 - 19:11
http://allegro.pl/Sh...item=7013660375
#89
Napisano 08 styczeń 2018 - 19:50
Klucz z kątomierzem. Sounds legit
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#90
Napisano 08 styczeń 2018 - 19:53
Arni, dnia 08 Sty 2018 - 16:13, napisał:
No i co ważne, te wartości podane na podzespołach to wartości maksymalne, a nie zalecane. Mniej można dać, ale więcej nie.
Właśnie podane wartości to te zalecane. Może to też być równoznaczne z wartościami maksymalnymi. I o ile przy sztycy, można dać mniej, to słabsze przykręcenie kierownicy może się nienajlepiej skończyć.
Od podanych wartości na pewno jest spora tolerancja na plus przyjęta przez producenta, ale to nie oznacza że można sobie dowolnie przekraczać tą granicę. Szczególnie jeśli później będziemy chcieli mieć roszczenia gwarancyjne z tytułu pęknięcia carbonowych elementu.
#93
Napisano 08 styczeń 2018 - 20:50
beskidbike, dnia 08 Sty 2018 - 18:53, napisał:
I właśnie z tego powodu mamy pomiażdżone sztyce i kierownice karbonowe, bo ludzie sugerują się tym co na mostkach lub zaciskach. Są to dopuszczalne wartości maksymalne na zerwanie gwintu, a to ile jest w stanie wytrzymać dokręcony element np. kierownica to całkowicie inna sprawa.Właśnie podane wartości to te zalecane.
Nawet długo nie szukałem, dwa mostki w domu i na obydwu jak byk - max 5Mn
#94
Napisano 08 styczeń 2018 - 21:22
Zeby zerwac gwint potrzeba o wiele, wiele wiekszej sily. Zamiast 5Nm trzebaby ok 10Nm. No chyba ze sruby sa wykonane z kiepskiego stopu stali. Oczywiscie zalezy to tez od wielkosci sruby.
Przykladowo tabelka z wartosciami optymalnymi (czyli sruba wytrzyma wiecej)
http://www.euro-met....mentów,446.html
M5 ma ok 8,5Nm przy twardosci 10.9 Mysle ze od 10Nm sie nie zerwie. Oczywiscie chodzi tu o sama srube, bo to czy taka sile wytrzyma mostek i kierownica to inna para kaloszy. Niemniej jednak zanim zerwie sie sruba duzo wczesniej uszkodzimy mostek/kierownice/cokolwiek innego. To co jest napisane na mostku to nie dopuszczalna wartosc maksymalna na zerwanie gwintu tylko optymalny moment ktory nie uszkodzi sprzetu. Przykladowo w Treku na top capie przy karbonowej sterowce mam napisane max 4Nm. Chyba nie uwazasz, z e dokrecajac wiecej zerwe gwint? Nic takiego sie nie stanie, po prostu wyrwe korek.
#95
Napisano 08 styczeń 2018 - 22:12
Arni, dnia 08 Sty 2018 - 19:50, napisał:
Nieprawda.Są to dopuszczalne wartości maksymalne na zerwanie gwintu
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#96
Napisano 08 styczeń 2018 - 22:22
Dokładnie. Prędzej uszkodzisz rurkę karbonową.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#97
Napisano 09 styczeń 2018 - 15:18
Do tego zmierzam właśnie. Nawet jeśli nie jest to maksymalna dopuszczalna siła na gwarancję nie zerwania gwintu (o tym poniżej), to jest to nadal wartość maksymalna na dokręcenie podzespołu. Maksymalna czyli musi być jakiś zakres od do. Minimum nie ma sensu ustalać, ale max podano na podzespole. I teraz znając przypadłość naszych wylajtowanych rurek, nie zawsze jest zdrowo stosować wartość maksymalną, bo łatwo je pomiażdżyć, a więc przyjmowanie jako wytycznej podanej wartości w każdym przypadku, jest błędem moim zdaniem. Tak jak pisałem wcześniej, karbonowe rurki świetnie trzymają już na 3/4Nm, po kiego dowalać je na 6? A mam mostek FSA gdzie pisze nawet max. 8,8Nm!!! To chyba dla stalowej kierownicy
A teraz o wytrzymałości gwintu. Miałem stary mostek alu, wkręciłem rurkę i...
wytrzymał 12Nm. Także tu zwracam honor, ale jest jeszcze coś takiego jak zmęczenie materiału i tolerancja wytrzymałościowa. Wiele też zależy od długości gwintu, a nie tylko jego średnicy. Są pewnie jakieś wzory na to, ale może kiedy indziej.
#98
Napisano 09 styczeń 2018 - 15:27
Bardzo wiele mostków FSA ma śruby w rozmiarze o 1 mm większym od standardu (M6 na sterówce i M5 na kierownicy), więc wyższa wartość momentu nie powinna dziwić. Zresztą nie ma żadnej liniowej zależności pomiędzy różnymi mostkami i momentami ich dokręcania a siłą, z jaką finalnie ściskają one sterówkę, więc ten wywód jest jałowy.
Minimalna długość gwintu również jest uwzględniona w projekcie danego elementu, więc ten wywód również jest bezzasadny.
Arni, dnia 09 Sty 2018 - 14:18, napisał:
nie zawsze jest zdrowo stosować wartość maksymalną, bo łatwo je pomiażdżyć, a więc przyjmowanie jako wytycznej podanej wartości w każdym przypadku, jest błędem moim zdaniem.
Co tam inżynieria i kilkadziesiąt lat w branży, Polak zawsze wie lepiej?
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#100
Napisano 09 styczeń 2018 - 17:49
Akurat w tym jest M5 od strony kierownicy i tę wartość podaję (z dekielka). M6 od strony rury widelca i 8,8Nm? A co gdy rura będzie karbonowa? Z taką siłą dokręcasz?
Nie dalej pewnie jak na tym forum wyczytywałem informacje, iż pomiażdżone zostały elementy karbonowe mimo zastosowania się do wartości podanych na podzespołach. Dziwne, bo miejsca to nie powinno mieć.
Kiedyś miałem kierę Ritcheya, jakąś zwykłą. Dokręcona na tym mostku FSA do 8,8 i zrobił się zwyczajny wgniot od dekielka. Ufać producentom, którzy wiele towarów zwyczajnie brandują? Jak? Mam inny mostek, konstrukcyjnie identyczny (bo i czym miałby się różnić), powierzchnie styku z kierownicą zbliżone, a na nim 4Nm (to ponad 2x mniej niż na FSA!). Mam 3T i jak byk max. 5Nm. Liniowo iść nie musi, ale nie powinno być takich różnic. Sądzisz, że ktoś robił testy miażdżenia kierownic czy sterówek?
Dodaj odpowiedź
