Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba dwu, a trójrzędowa.


45 odpowiedzi w tym temacie

#21 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 luty 2013 - 18:17

4 mm to bardzo duża różnica, rzekłbym że ogromna. Próbowałem kiedyś wpasować nową korbę dwurzędową w miejsce innej dwurzędowej na tę samą oś, przy czym zalecany rozmiar osi dla obu modeli różnił się o 5 mm (czyli o ok. 2,5 mm na stronę) i już wtedy różnica była ogromna. W tym kontekście 4 mm to przepaść.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#22 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 16 luty 2013 - 18:20

Myślisz, że 4 mm pozwolą na korzystanie z nawet największej zębatki koronki bez przekosu i bez obaw?

#23 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 luty 2013 - 18:49

Nie sądzę, żebyś kiedykolwiek zyskał możliwość korzystania z 20 pełnych biegów - dlatego zresztą zakresy przełożeń na dużej i małej tarczy częściowo się nakładają.

Jestem natomiast pewny, że zyskasz i to wiele dodatkowych przełożeń.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#24 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 16 luty 2013 - 19:02

Jasna sprawa, że ze wszystkich zębatek na kasecie nie mogę korzystać z jednej tarczy z przodu. Chodzi jedynie o to, żeby móc korzystać z największej na kasecie w połączeniu z mniejszą zębatką w korbie, bo aktualnie nie mam tej możliwości.

#25 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 16 luty 2013 - 19:49

Freeq, będzie mógł korzystać bo nie ukrywając większość ludzi tak ma, a wątpię żeby produkowali ramy po trzy tarcze. Na oko 4 mm to akurat rozstaw dwóch zębatek na kasecie, dodatkowo jak pisałem z blatu który jest milimetr dalej niż twoja środkowa tarcza bez żadnych problemów obsługuję całą kasetę.

#26 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 16 luty 2013 - 19:56

Zatem co u mnie jest nie tak, skoro Ty mając blat dalej możesz wrzucać 1 tyłu, a ja spokojnie tylko 3 i to z mniejszej tarczy, bo 1 spada, a 2 chrobocze z powodu przekosu?

#27 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 luty 2013 - 20:12

Gadamy i gadamy, a czy zmierzyłeś chociaż obecną linię łańcucha? Może po prostu sprawdź? Dyskutowane bez tej informacji jest całkowicie jałowe.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#28 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 16 luty 2013 - 20:18

Dobry pomysł, aktualnie nie mam dostępu do roweru, ale kiedy tylko będę miał to zrobię to i dam znać.

#29 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 postów
  • SkądJawor

Napisano 16 luty 2013 - 22:42

Freeq,wiem, że nie odkryłem ;-) Przy okazji pomyliłem ET z czym innym :roll: chodziło mi o to, że bez względu na jaką dwurzędową korbę wymienisz to musi działać dobrze.
Pytania :
1. jaki masz łańcuch ?
2. jaką kasetę ?
3. jaką ramę ?

#30 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 17 luty 2013 - 01:53

Jest jeszcze kwestia długości tylnego widelca - im krótszy, tym przekos bardziej odczuwalny. Może Twoja rama ma właśnie ultrakrótki tył. Ale i tak przysunięcie zębatek o 4 mm w stronę ramy to gigantyczna różnica i powinno załatwić sprawę.

#31 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 17 luty 2013 - 09:42

Freeq,wiem, że nie odkryłem ;-) Przy okazji pomyliłem ET z czym innym :roll: chodziło mi o to, że bez względu na jaką dwurzędową korbę wymienisz to musi działać dobrze.
Pytania :
1. jaki masz łańcuch ?
2. jaką kasetę ?
3. jaką ramę ?

No, działać będzie wiadomo, nawet będzie działać lepiej niż aktualnie, bo zębatki zbliżą się do mufy o powiedzmy te 4mm. Tylko główną sprawą jest to, czy będzie działać idealnie? Bo jeśli będzie działać tylko lepiej niż obecnie, ale nadal będą zgrzyty to zmiana całkiem dobrej korby jest dla mnie niepotrzebnym wydatkiem.
1. Łańcuch Campagnolo C9
2. Kaseta modelu nie pamiętam, ale Campa 11-23.
3. Rama jest bliżej nieokreślona. Jedynie na haku napisane jest "Kinesis".

Nie wydaje mi się, żeby tył miała jakoś specjalnie krótki, ale dla wszystkiego wrzucę zdjęcie.
Dołączona grafika

#32 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 postów
  • SkądJawor

Napisano 17 luty 2013 - 12:33

Zastanawia mnie w tym wszystkim sam łańcuch i jego "elastyka" może zafunduj mu kąpiel w benzynie ekstrakcyjnej a później dobrze przesmaruj... Może to coś da ?

#33 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 17 luty 2013 - 14:20

Freeq, a możesz jeszcze dać zdjęcie samej korby, aby było dobrze widać zębatki? Tak z daleka wydaje mi się, że już trochę zużyte, co też może wpływać na głośniejszą pracę i spadanie łańcucha do wewnątrz.

Jeśli chodzi o idealne działanie, to już ustaliliśmy, że wielobiegowy napęd łańcuchowy tylko w kilku kombinacjach działa idealnie, przy innych zawsze jest jakiś przekos. W końcu kaseta jest dużo szersza od rozstawu dwóch zębatek w korbie. W dodatku, masz kasetę Campagnolo, która jest też nieco szersza od Shimano (około 1,7 mm), a łańcuch C9 jest uznawany za dość sztywny bocznie, więc można powiedzieć, że wszelkie przekosy będą bardziej odczuwalne niż w napędzie Shimano.

#34 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 17 luty 2013 - 15:54

KAEM, łańcuch był wielokrotnie myty, czyszczony, smarowany i nigdy nic się nie zmieniło pod względem przekosów i odgłosów.

Zmierzyłem linię łańcucha, obecnie wynosi 45mm, mierząc tak jak na stronie Sheldona Browna, do środkowej tarczy.

marvelo załączam zdjęcie korby, łańcuch co do zasady nie spada do wewnątrz. Po prostu jest mega przekos i słychać jak zębatka z przodu na siłę ściąga łańcuch w prawo swoimi ząbkami. Sporadycznie zdarzy się, żeby przy połączeniu z 1 z tyłu spadnie tak w ramach testów, bo na jedynce z tyłu nigdy nie jeżdżę z powodu przekosu.
Jestem świadom, że idealnie na wszystkich przełożeniach nie będzie działać, ale przynajmniej tak, jak powinno, z lekkimi przekosami.

Póki co poluję na korbę dwurzędową, może zlikwiduje na tyle przekos, że zjawisko to nie będzie aż tak odczuwalne i bez obaw będzie można korzystać nawet z 1 z tyłu.

Zdjęcie jest w dużej rozdzielczości, można kliknąć na lupkę i powiększyć jeszcze po kliknięciu w miniaturkę.
Dołączona grafika

#35 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 luty 2013 - 17:41

Czyli masz zdecydowanie za dużą linię, bo w tej konfiguracji powinieneś mieć 41 mm do środkowej (czyli de facto małej, jeśli mówimy o tej konfiguracji) tarczy.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#36 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 17 luty 2013 - 17:46

Ale to jest korba trzyrzędowa, inaczej się nie da i linia 45mm jest właściwa dla korby trzyrzędowej. Jak wrzucę korbę dwurzędową to będzie 41mm.

#37 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 luty 2013 - 17:49

Dobrze, ale Ty próbujesz de facto przerobić korbę trzyrzędową na dwurzędową, więc powinieneś stosować zalecenia właśnie dla dwurzędowej.

Jeżeli nie dasz rady przybliżyć już korb bliżej ramy, to pozostaje Tobie jedynie wymiana mechanizmu na właściwy dwurzędowy.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#38 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 17 luty 2013 - 17:55

No tak, ale tego, czego nie wiedziałem już wyszło w trakcie tematu, korba trzyrzędowa jest bardziej oddalona od ramy niż dwurzędowa. Nie da się upodobnić trójki do dwójki, tak żeby była identyczna jak dedykowana dwójka.

Jeśli da radę to przybliżenie będzie mniejsze niż przy zmianie na dedykowaną korbę dwurzędową. Gdyż tak zmieni się o 4mm, a od ramienia korby do mufy jest 4mm albo i mniej.
Chodzi tylko o to, czy te 4mm wystarczą do właściwego korzystania z największych koronek kasety. Koledzy wyżej twierdzą, że 4mm to dużo i będzie dobrze, ja jestem nieco powściągliwy w tej kwestii. Ale wiadomo, trzeba by dorwać korbę dwurzędową, założyć i wtedy będzie wszystko jasne.

marvelo, głośniejsza praca pochodzi nie z okolic korby, a z okolic kasety. Więc zużycie korby lub nie, to nie to.

#39 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 17 luty 2013 - 19:31

Zębatki faktycznie jeszcze całkiem dobre, chociaż widać, jak łańcuch tnie je od zewnątrz. A czym smarujesz łańcuch? Na wyciszenie pracy napędu najlepszy jest Rohloff.
A jaka jest odległość tarczy 42 z od rurki tylnego widelca?

#40 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 17 luty 2013 - 20:15

No właśnie o to chodzi, mówiłem że zębatki na korbie muszą ściągać łańcuch w prawo z ułożenia wg. kasety.
Stosuję właśnie Rohloffa.
Tej odległości o której mówisz nie mam aktualnie jak zmierzyć, ale przy najbliższej okazji zrobię to i dam znać. Dla ścisłości, ma to być odległość zębatki od rurki odchodzącej od mufy? Czyli tak jakby ile można ją przysunąć do ramy, tak?



Dodaj odpowiedź