Skocz do zawartości


Aluminiowy bębenek a kaseta.


28 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2013 - 17:31

Przymierzam się do zmiany kół i pojawiła się kwestia aluminiowego bębenka. Teoretycznie powinna być do niego stosowana kaseta z dużymi zębatkami na aluminiowym pająku. W internecie ludzie piszą o 5 zębatkach, polecają Ultegre i DA, ale po przejrzeniu obecnej oferty kaset shimano to wszystkie mają na pająku tylko 3 największe zębatki - tak samo jak stalowa 105 więc sensu w tym nie widzę.

Jeździ ktoś na alu bębenkach Novateca/Chosen i kasetach z 3 zębatkami na pająku? Byłbym wdzięczny za opinie na temat trwałości.

#2 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 30 maj 2013 - 17:52

Ja śmigam na ultegrze zrobiły się nacięcia na bębenku i tyle.

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 30 maj 2013 - 17:56

Jeżdżę na SRAM-ie OG-1070, tam też są trzy koronki na pająku i nie ma żadnych problemów. Nacięcia są widoczne, ale minimalne i nie mają wpływu na (de)montaż kasety.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 30 maj 2013 - 17:58

Proszę bardzo - kaseta alu z 8 zębatkami na pająku --> http://www.ebay.com/...=item460f9f5edb

#5 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2013 - 18:15

Sram Red też ma 8 :D ale mimo że wyglądają pięknie są cholernie drogie a jednak tym tematem zaciekawiłem się żebym nie musiał aż tyle wydawać. Dzięki za opinie, chyba jednak skuszę się na aluminiowy bębenek, a może kiedyś na starość kupię mu jeszcze ładną kasetę.

Przyjrzałem się Sramowi i w sumie to dziwadło jest bo wypustki do bębenka ma na szerokości 1 czy 2 zębatek, więc zupełnie nie pojmuję tego tematu, chyba marketing zrobił swoje. Choć jeszcze tytanowe bębenki są...

#6 xcracer

xcracer
  • Użytkownik
  • 391 postów
  • SkądMyszków

Napisano 30 maj 2013 - 18:43

Na tytanowych też robią się nacięcia...

#7 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 30 maj 2013 - 20:22

Jesli jeździsz miękko to nie bedzie problemu dużego , nacięcia sie pojawią, ale bez tragedi.

mozna polować na starsze wersje kaset np 105 były na dwóch pajakach .

Zawsze można zamienić bebenek na stalowy np SLS waga wzrośnie piasty o ok 70 g niestety.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#8 szymonef

szymonef
  • Użytkownik
  • 142 postów
  • Skąddolnośląskie

Napisano 30 maj 2013 - 20:41

Ludzie jakoś sobie radzą: http://huckingkitty....c.php?f=12&t=68

#9 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2013 - 21:06

Z popularnych kaset żadna nie ma pająka tak by nie pojawił się problem nacinania bębenka - zazwyczaj tylko największe są na pająku więc i tak bębenek zostanie zdeformowany.
To czy będzie problem ze zdjęciem kasety zależy od materiału z którego bęben jest zrobiony - miękkie mają piasty np Zipp, Bontrager czy Tune.

#10 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2013 - 21:11

SPIKE, ale to dodatkowe 100zł do ceny piasty, więc jak dla mnie to sens w tym kiepski.

szymonef, widziałem ten patent ale jakoś zupełnie odrzucają mnie takie rozwiązania.

Co ma być to będzie, piasta będzie z alu bębnem, jak go szlag trafi to będę myślał nad wymianą lub modyfikacją, choć liczę że pożyje bo jeżdżę bardzo miękko. Na pewno wrażeniami się podzielę.

#11 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 30 maj 2013 - 21:24

3 największe tryby na pająku, to dla mnie bezsens, jeśli chodzi o nacięcia bębenka. Przecież to najlżejsze przełożenia i robią najmniej szkody bębenkowi. Wg mnie chodzi bardziej o sztywność z powodu większej średnicy. pozdr

#12 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2013 - 21:58

Najlżejsze, ale mimo wszystko najmocniejsze, czyli generujące największą siłę na tylnym kole po przyłożeniu największej możliwej siły na korbie, czyli np. na bardzo stromym podjeździe na stojąco lub podczas gwałtownego ruszenia z miejsca.

Z tą sztywnością z pewnością masz rację.
Ostatnio zauważyłem jak ciekawie podeszło Shimano do konstrukcji kaset 8-biegowych mtb.
Zakupiłem niedawno kasetę HG51 (11-30), która duże zębatki ma połączone pająkiem z tworzywa (raczej takie wysokie przekładki), a same zębatki są wyraźnie bardziej filigranowe niż w starszych wersjach. Dzięki temu kaseta jest prawie 100 g lżejsza niż moja wcześniejsza (też 11-30, nie pamiętam dokładnie jaki model, ale Shimano), a duże zębatki są wyraźnie sztywniejsze na boki, trudno ugiąć je palcami, co w starej udawało się bez wysiłku. Podczas zmiany biegów też wydaje mi się, że pewniej wchodzą.

Tak to wygląda:
http://allegro.pl/le...3257161539.html

A jeśli chodzi o aluminiowe bębenki, to moim zdaniem ten w piaście Novatec Nt-F172 jest wystarczająco wytrzymały dla lekkich osób nawet ze zwykłymi kasetami (ja w każdym razie jeszcze nie mam z nim problemów przy wadze ok. 63 kg, a mam obecnie kasetę Tiagra 9b).

#13 Pirx

Pirx
  • Użytkownik
  • 269 postów
  • SkądKlucze

Napisano 31 maj 2013 - 08:41

3 największe tryby na pająku, to dla mnie bezsens, jeśli chodzi o nacięcia bębenka. Przecież to najlżejsze przełożenia i robią najmniej szkody bębenkowi. Wg mnie chodzi bardziej o sztywność z powodu większej średnicy. pozdr

Duża średnica trybu kasety to duży moment siły działający na bębenek kasety. Tobie jest łatwiej, ale gdzieś moc potrzebna do napędzania musi się podziać.
Przy okazji: ja co prawda nie posiadam, ale wielu jeżdżących mtb i mających piasty novatec 712b urywało bębenki tych piast, przy korzystaniu z kaset 11/36 a nawet 11/34... I nie przez przecięcie aluminiowego bębenka, tylko przez rozerwanie go z powodu dużych sił działających prz przełożeniach najbardziej miękkich.

#14 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 31 maj 2013 - 09:38

Może to być jak piszecie. Takie było moje odczucie, ale nie będę się sprzeciwiał fizyce :mrgreen: pozdr

#15 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 31 maj 2013 - 10:20

No to jeszcze rozmyślając nad możliwymi modyfikacjami, wyjąłem z szuflady kasetę Tiagry (10sp), zdjąłem z bolca i tu zaskoczenie znitowanych jest 7 zębatek - bębenka nie powinno to ruszyć.

#16 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 postów
  • SkądGorlice

Napisano 31 maj 2013 - 10:34

Ja mam piastę Chosen z bębenkiem aluminiowym i kasetę Ultegrę 6700 z 3 trybami na pająku. Mam lekkie nacięcia po tych środkowych trybach bez pająka, ale nie jest źle. Też się martwiłem na początku.

#17 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 31 maj 2013 - 11:26

A ma ktoś może wiedzę czy bębenki Novateca pasują do piast Chosen'a?

#18 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 maj 2013 - 21:24

Nie.

Co do pękajacych bębenków 712 to jest to po trochu wina konstruktora .
Bębenki do piast Mtb są takie same jak szosa, ale wydrążone bardziej i przystosowane w ten sposób pod grubszą oś.

Pod zapadką mamy dosłownie niecały 1 mm materiału i nie jest to podparte od wewnątrz niczym, przy ciężkich depnięciach zapadka wygniata gniazdo i tam zaczyna pękać .

Rada - dać stalowy bębenek, wytrzyma wiecej przeciążenia .

Piasty szosowe 172, 162 sb mają cieńsze ośki i co za tym idzie bębenek ma sporo więcej materiału pod zapdkami .

Pewnien producent - Hope bardzo ładnie rozwiązał ten problem, pod zapadkami zamontował dodatkowe piąte łożysko, które sobą wspiera ścianki bębenka, wzmacniając je na wygniecenie i piasty wytrzymują naprawde sporo.

Zdjęcia konstrukcji bębenków Novateca już prezentowałem na forum i blogu chyba .

W zasadzie Novatec to tanie piasty , bo cóż to jest niecałe 50 Eu za piaste tył o wadze 275 g , więc ma swoją jakość do ceny , jest popularna i łatwo dostępna , jak i części zamienne.

Dla jednego bezsensem jest wydanie 100 zł na bębenek stalowy, dla drugiego opcja - załóż i zapomnij o kłopotach.

Poza tym uszkodzenia bębenków ( w piastach xxx firm ) występują także jak zapadki pracują nierównomiernie - sklejanie sie , za gesty smar, uszkodzone łożyska , nieskręcone piasty , kasety .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#19 19szymon93

19szymon93
  • Użytkownik
  • 207 postów
  • Skądłódź

Napisano 04 czerwiec 2013 - 05:10

Pod zapadką mamy dosłownie niecały 1 mm materiału i nie jest to podparte od wewnątrz niczym, przy ciężkich depnięciach zapadka wygniata gniazdo i tam zaczyna pękać .


Czy to zdanie tyczy się bębenków w piastach mtb czy szosowych ?

#20 Gosc_milosz216_*

Gosc_milosz216_*
  • Gość

Napisano 04 czerwiec 2013 - 06:04

Do piast MTB przecież jest napisane



Dodaj odpowiedź