Skocz do zawartości


Zdjęcie

Żywotność ramy karbonowej


47 odpowiedzi w tym temacie

#21 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 351 postów
  • SkądTcity

Napisano 30 czerwiec 2017 - 10:54

Jestem prawie pewien, że to uczucie "rozmiękania" to czysty efekt placebo.

Ha, ha, też zarzucałem sobie że staję się ofiarą "zużycia moralnego" ale w końcu doszedłem do wniosku że to co czuję pod nogą to jednak fakt fizyczny, jest niemożliwe by rama po 30kkm była tak sztywna jak w dniu narodzin, i jest to suma degradacji samego materiału jak też mikroluzów powstających w węzłach, czyli w suporcie, główce i widełkach. 


  • astronom lubi to

#22 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 30 czerwiec 2017 - 11:01

Panowie racja, czuję to w swoim Treku Madone 4.5 (2009) od jakichś 4 lat. Czasem mam wrażenie, że koło tylne i przednie pracuje niezależnie. Pod górę rama robi się coraz bardziej miękka, podatna na wychylenia. Miałem okazję zrobić na Teneryfie 500 km nową Kuotą Kryon i zaraz po zakończeniu tygodniowej jazdy na niej wskoczyłem z powrotem na swój rower - no cóż poczucie przepaści, ale jeżdżę drugi sezon bo wymiana kosztuje...

Wcześniej, przed pobytem na Teneryfie zwalałem wszystko na "efekt placebo"...


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#23 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 30 czerwiec 2017 - 11:10

jest niemożliwe by rama po 30kkm była tak sztywna jak w dniu narodzin, i jest to suma degradacji samego materiału jak też mikroluzów powstających w węzłach, czyli w suporcie, główce i widełkach. 

 

I moim zdaniem kluczowy jest tutaj udział wyrobienia się gniazd suportu, sterów, sztycy, gwintów a sama karbonowa rama i jej monolit ma mniejsze znaczenie.



#24 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 351 postów
  • SkądTcity

Napisano 30 czerwiec 2017 - 11:11

Ogólnie sam jestem ciekaw tej tematyki bo swojego czasu mocno drażyłem po necie na ten temat i na razie większość informacji uznaje rowerowe ramy karbonowe za materiał bliski ideałowi pod względem właściwości, wytrzymałości i długowieczności.

Pozwolę sobie coś zacytować:

 

[...Kompozyty polimerowe wzmocnione włóknami są podatne na procesy degradacji powodujące zmiany (na ogół niekorzystne) własności mechanicznych oraz wielu innych charakterystyk materiału. Wyróżnia się: • degradację mechaniczną - zachodzącą pod wpływem obciążeń [1], • degradację fizyczną - obejmującą rozwijające się samorzutnie procesy porządkowania struktury związane z obniżaniem energii wewnętrznej materiału [1, 2], • degradację chemiczną - przejawiającą się w zmianach własności związanych ze zmianami struktury molekularnej, jakie zachodzą pod wpływem substancji (rozpuszczalniki, woda) i czynników fizycznych (promieniowanie itp.) [1]. Degradacja mechaniczna kompozytów polimerowych zachodząca pod wpływem długotrwałych obciążeń sta- łych lub zmęczeniowych wiąże się ze zmianami struktury materiału o zasięgu lokalnym lub obejmującym całą objętość bryły elementu. Zmiany te mają postać różnego rodzaju nieciągłości (debonding, pęknięcia osnowy i włókien, delaminacje itd.). Mogą również występować odkształcenia plastyczne, zmiany własności składników kompozytu itp. W przypadku degradacji, spowodowanej przez długotrwałe obciążenia statyczne i zmęczeniowe o stosunkowo jednorodnym rozkładzie w objętości bryły elementu, zmiany struktury mają charakter ogólny, tzn. obejmują znaczne obszary. Zewnętrznym przejawem postępującej degradacji materiału są zmiany jego własności obserwowane w skali makroskopowej [3, 4]. Najczęściej stwierdza się spadki wartości współczynników sprężystości i wskaźników wytrzyma- łości oraz wzrost charakterystyk tarcia wewnętrznego. Czasem występuje okresowy wzrost współ- czynników sprężystości i wytrzymałości. Względne spadki charakterystyk sprężystości i wytrzymałości do momentu zniszczenia wynoszą w polimerowych kom-pozytach konstrukcyjnych od kilku do 40÷50% (rys. 1). Najmniejsze zmiany występują w kompozytach jednokierunkowych obciążonych zgodnie z kierunkiem uło- żenia włókien. Największe spadki występują w materiałach zawierających dużą ilość warstw z włóknami o niekorzystnej orientacji (tkaniny, mata). Używanie kompozytów w budowie silnie obciążonych elementów konstrukcji, instalacji ciśnieniowych oraz różnych urządzeń o podwyższonych wymaganiach w zakresie niezawodności wymaga monitorowania stanu konstrukcji oraz dokonywania oceny stopnia zużycia...]

  Tak więc cudów nie ma, każdy materiał ma swoje limity. 



#25 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 351 postów
  • SkądTcity

Napisano 30 czerwiec 2017 - 11:23

Panowie racja, czuję to w swoim Treku Madone 4.5 (2009) od jakichś 4 lat. Czasem mam wrażenie, że koło tylne i przednie pracuje niezależnie. Pod górę rama robi się coraz bardziej miękka, podatna na wychylenia. Miałem okazję zrobić na Teneryfie 500 km nową Kuotą Kryon i zaraz po zakończeniu tygodniowej jazdy na niej wskoczyłem z powrotem na swój rower - no cóż poczucie przepaści, ale jeżdżę drugi sezon bo wymiana kosztuje...

Wcześniej, przed pobytem na Teneryfie zwalałem wszystko na "efekt placebo"...

Ćwiczyłem to samo, kilka tygodni temu w Italii, w miarę nowy rower, podjazdy 15%...i to uczucie zaskoczenia że takie same pagórki koło domu są o wiele bardziej wymagające. 



#26 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 30 czerwiec 2017 - 11:26

Względne spadki charakterystyk sprężystości i wytrzymałości do momentu zniszczenia wynoszą w polimerowych kom-pozytach konstrukcyjnych od kilku do 40÷50% (rys. 1). Najmniejsze zmiany występują w kompozytach jednokierunkowych obciążonych zgodnie z kierunkiem uło- żenia włókien. Największe spadki występują w materiałach zawierających dużą ilość warstw z włóknami o niekorzystnej orientacji (tkaniny, mata). 

 

No to brzmi mega nieciekawie, bo większość ram jest skonstruowana z kompozytów na bazie tkanin, wielokrotnie układanych w różnych kierunkach :/ Mamy suchy fakt z jakiegoś opracowania, teraz dobrze byłoby go skonfrontować w jakiejś sensownej próbie i badaniu konkretnie ramy rowerowej. Chodzi mi o fakt, że kompozyt jako mocno obciążony element samolotu rejsowego będzie musiał być wymieniany co dwa lata, co nie znaczy jednocześnie, że ten sam kompozyt w ramie rowerowej będzie w podobnie spektakularny i szybki sposób tracił swoje właściwości (porównanie z dupy aby przedstawić istotę problemu).



#27 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 351 postów
  • SkądTcity

Napisano 30 czerwiec 2017 - 12:02

No to brzmi mega nieciekawie, bo większość ram jest skonstruowana z kompozytów na bazie tkanin, wielokrotnie układanych w różnych kierunkach :/ Mamy suchy fakt z jakiegoś opracowania, teraz dobrze byłoby go skonfrontować w jakiejś sensownej próbie i badaniu konkretnie ramy rowerowej. Chodzi mi o fakt, że kompozyt jako mocno obciążony element samolotu rejsowego będzie musiał być wymieniany co dwa lata, co nie znaczy jednocześnie, że ten sam kompozyt w ramie rowerowej będzie w podobnie spektakularny i szybki sposób tracił swoje właściwości (porównanie z dupy aby przedstawić istotę problemu).

Zapewniam że cały płatowiec i różne przyczepione do niego agregaty są objęte BARDZO dokładnym, szczegółowym monitoringiem. Pracowałem na maszynach (A320, Dash400) gdzie było już sporo elementów kompozytowych i w sumie sprawiały najmniej problemów, dural jest bardziej kłopotogenny. 

  Cóż, trzeba chyba pogodzić się z faktem że po zaliczeniu ok 20kkm trzeba rozglądać się za nową ramą, czyli dla amatora co 3-4 sezony.



#28 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 30 czerwiec 2017 - 12:31

  Cóż, trzeba chyba pogodzić się z faktem że po zaliczeniu ok 20kkm trzeba rozglądać się za nową ramą, czyli dla amatora co 3-4 sezony.

 

To nie fakt, to tylko Twoja teoria ;-) Powstrzymam się od takich stwierdzeń dopóki nie zobaczę sensownych badań w tej kwestii NA RAMIE ROWEROWEJ aby zbadać wpływ obciążeń PODCZAS JAZDY ROWEREM na kompozyt. To, że ktoś czuje plastelinowatość to tak jak mówiłem, dla mnie żaden wykładnik bo często to efekt placebo lub wyrobionych innych elementów (np. pedały, stery, korba). A ludzkie zmysły potrafią oszukać, oj potrafią gdy tylko widzą w tym interes.



#29 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 30 czerwiec 2017 - 12:43

Kilka cytatow Chuck Teixeira R&D manager Specialized:

 

Wlokno weglowe jest niezniszczalne:

“We just about never see a failure or fatigue. Once you hit expected ultimate strength, the fatigue is like a gimme. If you subjected any type of metal frame—including titanium—to the same total cycles, typically they would not withstand it. It’s quite amazing.”

 

Kolosalne znaczenie ma zywica i jakosc jej zastowowania:

“If the resin is not fully cross-linked, then it compromises its ability to withstand the elements and to also hold up with time. There’s a way we can tell in the laboratory but for the end user it’s really impossible for them. We can do a failure analysis that can actually tell whether the resin is fully cured or not.”

 

Kompozyt sie tam kiedys zmeczy ale watpliwe zeby to bylo wyczuwalne:

“The epoxy matrix will at some point start to form little cracks,” explained Chuck Texiera, “and then over time it will just have the connectivity of the fibre. So really what’s happening, over really extended periods of time, you can expect the stiffness of the frame to change ever so slightly but it’s such a small number. We can measure it but I really wouldn’t think it would be perceivable. But it takes hundreds of thousands of cycles to even get to that. Two years would be far too short for that to occur with any kind of typical age group racer.”

 

UVA nie ma wplywu:

“Most epoxies and resins today are extremely good. I’m sure you could find some place like the moon where really high radiation levels could burn off all the resin. Bikes are typically painted with UVA-resistant paints, even if they’re clear-coated. Then the resins have a certain UV-tolerance as well.”

 

https://cyclingtips....a-carbon-frame/



#30 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 30 czerwiec 2017 - 13:00

czy są dostępne w necie jakieś badania na ten temat? Test np. tej samej ramy nowej jak i po przejechanch 20000km i pomiar, nie wiem, sprężystości, sztywności kompozytu?

 

Bo tak na zdrowy rozsądek: w czasach gdy producenci prześcigają się w wymyślaniu powodów dla których musimy co roku zmieniać produkt na lepszy model taka informacja (najlepiej poparta jakimś badaniem), byłaby jak woda na młyn dla rynku rowerów karbonowych a setki tysięcy użytkowników miałoby pretekst aby zmienić swój dwuletni ścigant na nowy 

Była by lub nie czyli jeśli takie testy wykazują, iż rama jednak nie starzeje się tak bardzo z wiekiem, to mamy dokładnie odwrotny efekt. Być może to jest powodem braku takich testów?



#31 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 351 postów
  • SkądTcity

Napisano 30 czerwiec 2017 - 13:02

Cóż, zdziwiłbym się gdyby przedstawiciel Speca głosił coś innego, ale ciekaw jestem niezależnych opinii. Niemniej nie sposób się z powyższymi cytatami nie zgodzić, decyduje jakość - od projektu po końcową kontrolę poprodukcyjną. Ciekawe jakie zdanie na temat trwałości ram mają profi ?



#32 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 30 czerwiec 2017 - 13:17

Pewnie zadne, jak maja kilka ram do dyspozycji i pewnie na kazdy sezon nowe.



#33 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 30 czerwiec 2017 - 13:20

Czasem wystarczy wymienić koła i rower jest jakiś taki sztywniejszy.


  • maccacus lubi to

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#34 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 345 postów

Napisano 30 czerwiec 2017 - 14:06

Taki wątek jak ten warto też uzupełnić informacjami czy komukolwiek z nas pękła rama "ze starości". Jeździłem sześć sezonów na karbonie mtb, na którym w dalszym ciągu jeździ nowy użytkownik.
Czy ktoś z Was był świadkiem pęknięcia ramy karbonowej od tak, od samego jeżdżenia?

#35 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 30 czerwiec 2017 - 15:00

Znajomy zajeździł ramę alu (najwyższy model alu) pewnej znanej firmy w 1,5 roku.

Teraz ma karbon tej samej firmy i jest spokój. Taką propozycję dostał od producenta.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#36 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 30 czerwiec 2017 - 20:39

A mógłbyś ujawnić markę?



#37 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 30 czerwiec 2017 - 20:51

Ja kiedyś spotkałem na trasie pewnego zawodnika, jadącego rowerem MTB po szosie -  prawda, że na gładkich oponach. Zapytałem po kilku minutach, co mu tak trzeszczy w rowerze, a on na to, że pękły mu rurki tylnego trójkąta po skoku na maratonie MTB, ale "jeszcze się trzymają". Powiedział ,że zamierza przetestować ile jeszcze wytrzymają jeżdżąc treningowo po asfalcie. Co prawda w rowerach tej marki stosują dodatek włókien aramidowych, ale ....

 

Podobno jeździł jeszcze dość długo na tej ramie, choć miał możliwość wymiany  :)


  • big75 lubi to

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#38 Gosc_mexy_*

Gosc_mexy_*
  • Gość

Napisano 01 lipiec 2017 - 00:26

Nowo projektowane ramy sa coraz doskonalsze w działaniu, tj. tam gdzie mają byc sztywne to są, a tam gdzie mają byc elastyczne,to sa elastyczne. Dlatego porównywanie ramy sprzed 5 lat ne ma sensu, bo one inaczej pracują, co może dawać złudne poczucie "sztywności".



#39 gres

gres
  • Użytkownik
  • 640 postów
  • Skądkraków

Napisano 03 lipiec 2017 - 05:34

A rama monocoque - tam zdaje sie nie ma kleju ?
Ja mam carbonkwego treka oclv 120 z poczatku wieku. Niestety nie mam jak porownac sztywnisci do nowoczesnych ram. Korci mnie pozyczyc kiedys nowego carbona na probe.
Mam tez topowa stal fondriesta - miedzy obydwoma rowerami nie czuje wlasciwie roznicy jesli chodzi o srednia czy czasy przejazdow czy tez porownanie poprzez jazde z kolegami

geolog - www.geologpoludnie.cba.pl


#40 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 lipiec 2017 - 05:46

Jak najbardziej jest klej. Tam, gdzie masz włókno węglowe, odcinki tkaniny zawsze są sklejone epoksydem.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź