Jump to content


Photo

Wybór kół


  • This topic is locked This topic is locked
4494 replies to this topic

#3881 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 29 December 2010 - 13:32

na słuch ( pomiar dźwiękowy )

:shock: Przecież mówiliśmy o tym, że tak się kół nie centruje... dobra centrownica i miernik naciągu w lepszych warsztatach. W fabryce także nikt raczej nie centruje akustycznie. Łatwiej, szybciej i dogodniej jest przyrządami mechanicznymi.

Obrecze systemowa jest inna niż standardy sklepowe

Rozwiń tę myśl, bo mnie ciekawi.

( Novatec 192 - tu to sie można zdziwić jakie jajo na obwodzie jest- trafił mi sie taki egzemplarz )

Mógł być trefny egzemplarz .Szczerze mówiąc po firmie, której piastom ostrokołowym rozwalają się gwinty od hamowania mogę się wszystkiego spodziewać. :roll:

#3882 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 29 December 2010 - 13:50

na słuch ( pomiar dźwiękowy )

:shock: Przecież mówiliśmy o tym, że tak się kół nie centruje... dobra centrownica i miernik naciągu w lepszych warsztatach. W fabryce także nikt raczej nie centruje akustycznie. Łatwiej, szybciej i dogodniej jest przyrządami mechanicznymi.


Wiem na 100%, że Easton 'na słuch' składa koła!

#3883 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 29 December 2010 - 13:54

h/k - wczoraj sie doktoryzowałem na temat Eastonów, zaglądnij do nich co i jak to zobaczysz jak mexykanie robią dla nich koła topowe, nie wierzyłem i sam widziałem , faktem jest iż sprawdzają także naciąg przymiarem .


5 minuta filmu

Człowiek sie uczy całe życie niestety, tyle że w warunkach amatorskich ........ trzeba by generator tonu zrobić na określoną czestotliwość do danej obręczy, piasty , szprych .

A jak ktośtu pisze ze na dźwięk skłąda to ciekaw jestem na jaką czestotliwość ? bo zmiana jakiegokolwiek materiału zmienia dźwięk.

Co obręczy chyba widziałeś obręcze np. Mavic Open Pro i Mavic jakieś systemowe i różnice w nich

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3884 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 29 December 2010 - 14:33

A jednak, faktycznie. ;) W fabrycznych kołach z precyzyjnie wykonanymi szprychami, piastami i obręczami nie mam nic do metody nasłuch. Bowiem w bardzo dokładnie wykonanych elementach nie istnieje konieczność dociągania jednych szprych mocniej, innych słabiej by w efekcie otrzymać równe koło- to oczywiste. jednak nie mieściło mi się w głowie, że w dobie pośpiechu seryjnej produkcji ktokolwiek ma ochotę siedzieć i brzdąkać w szprychy lub choćby robiłaby to maszyna uderzająca w każdą szprychę i badająca ton.
No ale Easton to klasa, na dodatek ręcznie składana, więc nie ma co się dziwić.
No, ale chyba tak nie stroją nam kółek pokroju WH-R500? :mrgreen:

Co obręczy chyba widziałeś obręcze np. Mavic Open Pro i Mavic jakieś systemowe i różnice w nich

Wygląd nic mi nie mówi. Może jestem zbyt mało spostrzegawczy. Czym one dokładnie się różnią? Czy rzeczywiście te różnice powodują, że warto dla ich cech dopłacać i kupować gotowe koła z obręczami pod konkretne koła? Pytam, bo nie miałem do czynienia z takimi szpejami, ja siedzę głównie w starym sprzęcie.

#3885 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 29 December 2010 - 15:28

...określoną czestotliwość do danej obręczy, piasty , szprych .

A jak ktośtu pisze ze na dźwięk skłąda to ciekaw jestem na jaką czestotliwość ? bo zmiana jakiegokolwiek materiału zmienia dźwięk.

To ja napisalem, zdaje się :mrgreen: . Nie wyznaczam rzeczywistego napięcia szprychy (choć móglbym), porównuje tylko jedną szprychę z drugą.
I najważniejsze - tylko material szprychy (gęstość) i jej dlugość wplywa na wysokość dźwięku przy określonym naprężeniu w jej materiale. Reszta nie ma znaczenia.

#3886 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 29 December 2010 - 15:36

Mogę śmiało potwierdzić fakt iż koła systemowe często prześcigają jakościa wykonania i doborem elementów składowych samoróbki. Sam mam kpl. systemówek i kilka samoróbek to dokładnie widzę. Koło systemowe Campy - Cód miód i orzeszki, a kręci się jak Szwajcarski zegarek. Tylko szkoda że ważą tyle co mały słonik ;-), ale o tym wiadomo nie od dziś że systemówki ważą swoje.

Witam!
Mam pytanie odnośnie technologii zaplotu G3 w Campoagnolo i 2:1 w Fulcrumach. Czy faktycznie daje to jakieś korzyści w sensie sztywności? Bo wagę to Campa ma stosunkowo sporą, fulcrumy trochę lżejsze w nieco niższej cenie...


G3 nie daje żadnych kożyści poza wzrostem masy rotującej koła. Obręcz przystosowana do G3 musi być sztywniejsza aby wytrzymywać spore przerwy pomiędzy wiązkami szprych, przez co wzrasta masa. Gdyby Campagnolo zastosowało zwykły zaplot na słoneczko to nie dość że sztywność by wzrosła, a i masa by spadła. (Campa robi tak chociazby w Neutronach czy Hyperonach bo to koła wysokiej klasy kierowane do ludzi co się znają, więc G3 tam nie uświadczysz). Do reszty kółek pakuje uparcie te G3.. może to i ładnie wygląda ale działa już tak sobie..

#3887 emilpe

emilpe
  • Użytkownik
  • 180 posts
  • SkądPoznań

Posted 29 December 2010 - 15:51

Gdyby Campagnolo zastosowało zwykły zaplot na słoneczko to nie dość że sztywność by wzrosła, a i masa by spadła. (Campa robi tak chociazby w Neutronach czy Hyperonach bo to koła wysokiej klasy kierowane do ludzi co się znają, więc G3 tam nie uświadczysz). Do reszty kółek pakuje uparcie te G3.. może to i ładnie wygląda ale działa już tak sobie..

Jeśli spojrzeć dokładnie, to w Neutronach i Hyperonach jest identyczny zaplot co 2:1 w Fulcrumach we wszystkich modelach... Czyli jest to lepsze rozwiązanie?

#3888 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 29 December 2010 - 19:53

h/k dajmy przykład Shimano i Mavic, wysokie ,modele obręczy mają wybrany materiał na ściankach w miejscach gdzie jest najmniej potrzebny a wzmocniony tam gdzie bardziej np. przy wejsciu nypla, Shimano wspawuje nawet tam " nakrętki "

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3889 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 30 December 2010 - 01:40

Jeśli spojrzeć dokładnie, to w Neutronach i Hyperonach jest identyczny zaplot co 2:1 w Fulcrumach we wszystkich modelach... Czyli jest to lepsze rozwiązanie?



Najwyraźniej tak.. Chociaż jak patrzę na moje G3 z tyłu w rowerze to również jest 2:1

DS 2x więcej szprych niż od NDS przy czym DS 3 krzyże a NDS słoneczko, tylko że całość zrobiona tak aby w końcu szprychy szły wiązkami po 3 sztuki.

#3890 emilpe

emilpe
  • Użytkownik
  • 180 posts
  • SkądPoznań

Posted 30 December 2010 - 10:10

No tak... w obydwu systemach jest 2x wiecej szprych na DS, ale w G3 szprychy sa pogrupowane po 3 i łączą się z obręczą po 3 w ustalonych odstępach, a w 2:1 fulcruma (oraz hyperonach i neutronach) szprychy łączą się z obręczą regularnie na całym obwodzie... Pytanie, dlaczego zastosowali to G3 w tańszych modelach, a w wyższych już nie? Przednie koła Fulcrum i Campa ma dokładnie te same, o czym świadczy chociażby waga, ale tył Campy jest sporo cięższy w analogicznych modelach...

#3891 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 02 January 2011 - 19:10

Niedługo będę składał budżetowe koła pod szytki, obręcze(Mavic Monthlery Route 398g i Mavic Super Champion Competition 386g, obie kapslowane, 36otw) i szytki (Victoria Rally) są, czekam za piastami (Novateci A141 i F172). Teraz pytanie, tył złoże na szprychach 2mm nyple mosiężne. Zastanawiam się nad przodem, Sapim Race i nyple alu raczej napewno, aczkolwiek kusi dać Lasery. Co o tym sądzicie?? Czy koło będzie w miarę sztywne dla moich około 75-76kg??


#3892 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1,130 posts
  • SkądLeszno

Posted 02 January 2011 - 19:14

Ja mam koła na Ambrosio F20 , przód na revolutionach 28h , tył na 2mm szprychach 32h - wyginając koła na boki - jakichś różnic nie wyczuwam.

#3893 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 02 January 2011 - 19:28

maciej1986, ja bym przy Twej wadze chyba bym sie pokusił nawet na: tył NDS 2.0-1.8 / DS - 2.0 ; przód: obie mańki na 2.0-1.8

#3894 Gosc_łukasz_*

Gosc_łukasz_*
  • Gość

Posted 02 January 2011 - 19:31

Odnośnie szytek to ja mam takie pytanko czy jak jezdzicie na kołach z szytkami to wozicie zapasową szytke ze sobą ? czy na jakiej zasadzie udzielacie sobie pomocy w razie przebicia ? Zatanawialem się juz nie raz nad kołami na szytki oczywiscie ze względu na ich wage ale własnie ze wzgledu na brak mozliwości " natychmiastowej naprawialności " zawsze rezygnowalem z tego pomysłu . Czy ja mam błędne wyobraznie że koła na szytki są tylko dla kolarzy zawodowych bo im mechanik wymieni odrazu nowe koło i jedzie dalej?
Koła z szytkami zazwyczaj oglądam w super lekkich rowerach które są zrobione na pokaz ze wzgledu na ich wage a nie funkcjonalność,
Jesli jest metoda do naprawy w 5 minut to chetnie skorzytam?

#3895 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 02 January 2011 - 19:35

łukasz, poczytaj temat o szytkach. Jest tam sporo napisane nt uszczelniaczy ekspresowych. Łapiesz gumę - aplikujesz uszczelniacz - pompujesz i jazda. Tak przynajmniej teoretycznie powinno być ;).

Warto dodać jest jeszcze uszczelniacz którym zalewa się szytkę i się po prostu z nim jeździ. W razie dziury automatycznie zasklepia dętkę szytki tak że nawet nie wiesz że przedziurawiłeś ją.

To tak w ogromnym skrócie.

#3896 Gosc_łukasz_*

Gosc_łukasz_*
  • Gość

Posted 02 January 2011 - 19:40

TYlko czy uszczelniac mozna wiele razy jedną szytke?

#3897 Jakob

Jakob
  • Użytkownik
  • 118 posts
  • SkądBrzeg Dolny

Posted 02 January 2011 - 19:51

Również mam pytanie odnośnie szytek. Klejenie ich do obręczy, mianowicie stosuję się dwa sposoby, klej lub taśma. Który z nich jest lepszy, skuteczniejszy?

#3898 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 02 January 2011 - 21:07

łukasz, z tego co mi wiadomo to uszczelniacz raz zaaplikowany trzyma już cały czas, ale może się mylę. Też się nad tym zastanawiałem.

Jakob, Taśma bardziej cywilizowana wg mnie jest. Jak to chociażby Tufo pisze "no-mess", co jest uważam dość istotne bo nie lubię skrobać kleju z obręczy ale jak kto lubi.. I to i to trzymać będzie wystarczająco.

Więcej pod linkami:
http://www.forumszos...ighlight=szytki (szytka vs. opona)
http://www.forumszos...ighlight=szytki (taśma vs. klej)
http://www.forumszos...=2201&start=210 (bazowy topic nt szytek)

Po przeczytaniu tych wszystkich linków chyba można się nauczyć wszystkiego.. oczywiście teoretycznie ;)

#3899 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 02 January 2011 - 21:20

Niedługo będę składał budżetowe koła pod szytki, obręcze(Mavic Monthlery Route 398g i Mavic Super Champion Competition 386g, obie kapslowane, 36otw) i szytki (Victoria Rally) są, czekam za piastami (Novateci A141 i F172). Teraz pytanie, tył złoże na szprychach 2mm nyple mosiężne. Zastanawiam się nad przodem, Sapim Race i nyple alu raczej napewno, aczkolwiek kusi dać Lasery. Co o tym sądzicie?? Czy koło będzie w miarę sztywne dla moich około 75-76kg??


Przód 2/1.5 przy 36 to bedzie aż za dobrze przy mosiężnych nyplach, alu też wytrzyma
Tył 2/1.8 z tyłu na mosiadzach spoko.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3900 AmAdeuz

AmAdeuz
  • Użytkownik
  • 318 posts
  • SkądWroclaw

Posted 02 January 2011 - 21:45

jakob/lukasz>

tez tak w duzym skrocie
- tak, raczej wozi sie zapasowa szytke
- opone jak i szytke tez mozna rozwalic tak ze bedziesz na trasie uziemiony
- samo zdjecie/zalozenie szytki to ok 1min (warto ja wczesniej rozciagnac)
- tasma jest ciezsza niz klej, ale jest to metoda czystsza i szybsza. Co, kto woli.
- chyba nie ma wiekszego znaczenia czy uszczelniacz mozna raz czy wiecej razy uzyc, jezeli masz juz zalana szytke to moze Ci zalatac mniejsza dziure bez Twojej zgody, nawet dwa razy ;-) Acz czy tego nie zauwazysz to nie byl bym tego pewien, zalezy od dziury, ale cala metoda z uszczelniaczem skuteczna (sprawdzane). Uszczelniacz nie zmienia konsystencji po dluzszym siedzeniu
w szytce (czy detce).
Jak wyrownuje cisnienie to potrafi troche poplynac mimo ze siedzi w kole od ponad pol roku.