Jump to content


Photo

Pomiar Mocy - Sprzęt (Tylko Sprzętowe Mierniki Mocy!)

PowerTapPower2MaxSRM Quarq Stages Polar i inne.

2471 replies to this topic

#701 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 posts

Posted 14 April 2016 - 21:54

Nie. Mierzy obie nogi równocześnie.



#702 Jakuben

Jakuben
  • Użytkownik
  • 27 posts
  • Skądśląsk

Posted 24 April 2016 - 18:40

Nie. Mierzy obie nogi równocześnie.

 

 

Schowek01.jpg



#703 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 24 April 2016 - 19:16

Balans to nie pomiar każdej nogi osobno. Takie cuda to tylko w przypadku czujników w pedałach lub dwóch osobnych w każdym ramieniu korby.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#704 Jakuben

Jakuben
  • Użytkownik
  • 27 posts
  • Skądśląsk

Posted 24 April 2016 - 19:53

Zgadza się. Chyba żaden pomiar w korbie nie ma takiej możliwości. Natomiast ten balans pomaga stwierdzić jak rozkłada się moc miedzy prawą a lewą nogą, a to chyba jest tak na prawdę ta informacja której poszukujemy. 



#705 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1,730 posts
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Posted 24 April 2016 - 20:07

Nie. Mierzy obie nogi równocześnie.

 

To chyba wystarczy za odpowiedz na pytanie. Po co tak komplikować.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#706 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 24 April 2016 - 21:47

Zgadza się. Chyba żaden pomiar w korbie nie ma takiej możliwości. Natomiast ten balans pomaga stwierdzić jak rozkłada się moc miedzy prawą a lewą nogą, a to chyba jest tak na prawdę ta informacja której poszukujemy. 

 

No właśnie nie - może być, że naciskasz z identyczną siłą ale np. bardziej ciągniesz (lub po prostu odciążasz) drugą nogą i balans wychodzi na korzyść jednej z nóg. Ciężko na tej podstawie stwierdzić, co jest przyczyną nierównego balansu. W tym przypadku pomiar mocy w pedałach Vector ma przewagę, na dodatek pozwala dopasować ustawienia bloków do równomiernego naciskania na środek pedału. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#707 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 04 May 2016 - 07:49

Takie porównanie- ( Do Fizyki nie mam głowy, więc nie wiem czy w ogóle można tak rozumować - że jak jedzie dwóch kolarzy  79 kg i 88 kg obok siebie z tą samą prędkością to średnio generują tą samą moc  na danym  odcinku. )

 

Mam 4 iii ,brat ma Stagesa-oba na lewym ramieniu korby, zasada działania podobna. Wczoraj jechaliśmy pętelkę w tym kilka górek . Porónywałem kilka odcinków ( na wszystkich jechaliśmy razem obok siebie ewentualnie czasem jeden za drugim- ale czas podjazdu zawsze taki sam +- kilka sekund różnicy)

 

 

Teraz tak: podjazd pod Jakuszyce tam ca 11 km jechaliśmy ca 41 min.Mi pokazało średnią moc 205 W , bratu Stages dał 245 w.

Konkretnie ten odcinek https://www.strava.com/activities/564046799/segments/13670532547

 

Potem kolejny odcienk podjazd do Korenova- ca 2,5 km ( 13 min jazdy) , u mnie avg 190 W ,u brata 229 W. 

https://www.strava.c...nts/13671392784

 

Tak jakby Stages pokazywał niecałe 20% więcej.

 

Jaka przyczyna takich różnic ( o ile pierwsze zdanie w nawiasie jest prawdziwe )

- mam słabszą lewą nogę 

-brat ma silniejszą lewą nogę 

-brak kalibracji ( on nie kalibrował wcale -ja od czasu do czasu)

 

 



#708 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1,730 posts
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Posted 04 May 2016 - 07:53

Takie porównanie- ( Do Fizyki nie mam głowy, więc nie wiem czy w ogóle można tak rozumować - że jak jedzie dwóch kolarzy  79 kg i 88 kg obok siebie z tą samą prędkością to średnio generują tą samą moc  na danym  odcinku. )


Nie. Tutaj możesz policzyć róznicę w stosunku do wagi i nie tylko. http://bikecalculator.com/

logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#709 msstefan

msstefan
  • Użytkownik
  • 123 posts

Posted 04 May 2016 - 08:00

Brat te 9kg na górkach musial nadrabiać większą mocą

#710 spec

spec
  • Użytkownik
  • 287 posts
  • SkądKraków

Posted 04 May 2016 - 08:09

w/kg :)



#711 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 04 May 2016 - 08:24

No tak po podstawieniu  do kalkulatora pI* oko się zgadza On cięższy 88kg żeby jechać średnio 17 km/h na odcinku o średnim nachyleniu 4% musi cisnąć avg  ca.245 wat  .Ja 80 kg już tylko 200 kilka .

 

 

 

 



#712 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 04 May 2016 - 08:58

Takie porównanie- ( Do Fizyki nie mam głowy, więc nie wiem czy w ogóle można tak rozumować - że jak jedzie dwóch kolarzy  79 kg i 88 kg obok siebie z tą samą prędkością to średnio generują tą samą moc  na danym  odcinku. )

 

No właśnie - to jest prawie prawdziwe jedynie po płaskim. Prawie bo mogą być minimalnie większe opory wynikające np. z nieco większej powierzchni czołowej (choć nie zawsze cięższy oznacza wyższy/szerszy) itp. jednak podjazdy to inna bajka - właśnie wtedy mają znaczenie przeliczniki W/kg - w takim przypadku Twój brat dysponował ciut większą mocą 0,189 W/kg ;).


  • astronom likes this

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#713 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 04 May 2016 - 09:07

A jakbym chciał dokładnie zbadać te Watt/kg na te wczorajsze odcinki  to do jakiej wagi to odnosić.

( sam kolarz czy kolarz +rower jako całość)



#714 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 04 May 2016 - 09:23

Oczywiście waga całego zespołu, łącznie z bidonami (wypełnionymi). Zakładając identyczną wagę rowerów to różnica na korzyść brata na tym podjeździe to ok. 16W tak więc zaoszczędziłeś dzięki niższej wadze ok. 24W. Zrzuć dychę to będziesz do przodu o pół setki watów :D


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#715 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 04 May 2016 - 09:58

Dziesięc kilo to nierealne ale ca.75 kg ( przy ca 180 cm) to taka  moja  normalna waga ( od Kwietnia do Listopada).Tylko coś w tym roku się ''zapuściłem.''

 

( Rowery z bidonami .. mniej wiecej równa waga ale te jego 88 kg to też waga prawd. z poprzedniego sezonu rowerowego .Teraz może być troszke inna  bo jeździ dopiero kilka tygodni , wypytam przy okazji).

 

 

Na razie dopiero gdzieś 10 jazda ale ,w każdym razie fajna zabawka ten pomiar mocy. Szkoda, że 20 lat temu nie były ogólnodostępne.

 

 



#716 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 04 May 2016 - 13:11

Obstawiam raczej brata wagę na nieco ponad 9 dych ;)

Większa podaż sprzętu (bardzo) powoli obniża ceny, czyniąc mierniki mocy dostępne dla większej ilości ludzi - jednak określenia "zabawka" bym raczej nie używał. Jeśli już, to raczej "narzędzie pomiarowe", choć osobiście znam takich, którzy miernik mocy posiadają bo... mogą posiadać, ale do niczego sensownego im nie służy. No dobra, pochwalą się jaką to mają moc maksymalną, jakby moc chwilowa sto czy dwieście W powyżej kW miała jakieś znaczenie. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#717 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 posts
  • SkądGdynia

Posted 06 May 2016 - 22:24

Nawet na idealnie płaskiej drodze przy różnicach w wadze (i sprzęcie) brat będzie miał większą moc.

 

Tak naprawdę cały czas fizyka nas zwalnia, a przy każdym "pół obrocie" korby przyspieszamy. Zżera to bardzo dużo powera (i właśnie z tego powodu lepiej jest jechać na wyższej kadencji). Tu różnice mogą być nawet 30%!

Można sobie samemu spróbować: porównać tą samą trasę na ekstremalnie niskiej kadencji vs młynkowanie. (uprzedzając zarzuty, w czasie młynka jest gorsza wydajność energetyczna organizmu.. dlatego trzeba znaleźć swoje optimum).

 

Opór toczenia też rośnie liniowo z masą. "W skład" wchodzą straty na oponach i straty na łożyskach. Co prawda tu różnica jest w okolicy 5W..

 

Waga to jedno aerodynamika to drugie. Cięższy brat jest automatycznie większy. Jego CdA będzie więc większe. Opór aero rośnie wraz z prędkością do trzeciej, a CdA dość dobrze "rośnie" z pierwiastkiem różnicy (no chyba, że brat hoduje sobie mięsień piwny, to pewnie wyjdzie coś innego :), czyli znowu trzeba dorzucić jakieś 10-15W.

 

No i jeszcze nieszczęsne "czasami obok, czasami za sobą". Jadąc w osłonie (za kimś) opór aero dramatycznie spada. I cała zabawa w porównanie poszła w krzaki..

No i oczywiście.. jakaś powiewająca kurtka fałszuje wyniki o jakieś kolejne (grube) procenty. Dlatego na TT pojawiają się kosmiczne stroje (ta srebrna pianka), czy kaski z okularami..


  • Greek likes this

#718 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2,090 posts
  • SkądKraków

Posted 07 May 2016 - 22:26

 

Oczywiście waga całego zespołu, łącznie z bidonami (wypełnionymi).

 

Nie wiem czy odnosisz się do obliczeń, czy też do porównań szeroko pojętej dyspozycji - jeśli to właśnie o nią chodzi to oczywiście badamy W/kg masy ciała, a nie całego zestawu.


 

Niemniej liczenie również możliwe jest z samej masy ciała - przykładowo formuła na liczenie mocy relatywnej z VAM (chyba dr Ferrariego) uwzględnia już masę roweru (oczywiście siłą rzeczy będzie to obarczone błędem, ale szosa nie ma szerokiego zakresu).

 

 


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#719 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 07 May 2016 - 23:01

E tam nie ma - ciężki rower np. 10 kg + 2 bidony 0,75 = 1,5 kg + szpeje/żarło/itd 1 kg = 12,5 kg vs 7kg rower bez dodatkowych obciążeń. Różnica 5,5 kg ma znaczenie.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#720 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2,090 posts
  • SkądKraków

Posted 08 May 2016 - 08:37

Pewnie, że ma, ale to skrajny przypadek, a obliczenia z formuły VAM sprawdzają się w praktyce doskonale :)


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 




Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: PowerTapPower2MaxSRM, Quarq, Stages, Polar, i inne.