Jump to content


Photo

Zdrowa pozycja na rowerze


413 replies to this topic

#61 krzy1976

krzy1976
  • Użytkownik
  • 2,670 posts
  • SkądJary

Posted 18 June 2010 - 12:06

Czy 15cm różnicy między wysokością siodełka a kierownicą, to nie jest zbyt dużo :?: :?:
Czytam na forum i widzę że ludzie mają po kilka lub max 10cm różnicy. Dodam, że mostek mam założony niekorzystnie tzn odwrotnie, czyli zadarty do góry. Mostek to ritchey logic chyba o standardowych kątach i długości 100mm.

wklej link do zdjęcia twojego roweru !

#62 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 posts
  • SkądDąbrowa Górnicza

Posted 18 June 2010 - 19:55

Jutro postaram sie podac linka.
Zmieniłem siodełko i teraz różnica wynosi 13 zamiast 15cm. Stare było bardzo miękkie i grube.
Poprzymierzałem się do roweru i kolano jest w linii z osią pedału, czyli teoretycznie pozycja dobra. Siodełko przesunięte max do przodu, na tyle na ile pozwala podziałka na prętach.

#63 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 posts
  • SkądDąbrowa Górnicza

Posted 19 June 2010 - 20:28

Podaje link do zdjęć roweru

http://picasaweb.goo...286591714034751

#64 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 19 June 2010 - 21:37

A ta Twoja ramka nie jest za mała?

#65 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 posts
  • SkądDąbrowa Górnicza

Posted 19 June 2010 - 22:44

długość rury górnej to 560mm od środka do środka, a ja mam 182 cm wzrostu. Jak robiłem pomiary dla któregoś z kalkulatorów to mi wyszło, że muszę mieć do tej ramy mostek 120mm. W sumie by się zgadzało, bo teraz przy mostku 100mm widzę przednią piastę.

#66 kevino

kevino
  • Użytkownik
  • 93 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 11:02

mam pytanie do ekspertów :P czy ta pozycja jest odpowiednia czy coś przestawić itd...

Dołączona grafika

#67 Kamilo

Kamilo
  • Użytkownik
  • 49 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 11:55

Ekspertem nie jestem, ale masz chyba nogę zbyt wyprostowaną... Może obniż ciut siodełko

#68 kevino

kevino
  • Użytkownik
  • 93 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 12:18

okej, a czy z ustawieniem kierownicy wszystko jest ok ?

#69 rzeznik14

rzeznik14
  • Użytkownik
  • 80 posts
  • Skądpolska

Posted 01 July 2010 - 12:26

ja bym jeszcze sciagnal podkladki pod mostkiem

#70 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 01 July 2010 - 13:15

Z nogą raczej wszystko OK - przecież korba nie jest w najniższym położeniu :)
Co do obniżania pozycji - sam wiesz czy czujesz jakiś dyskomfort albo czy możesz zejść niżej (zależy jak długie trasy/wyścigi jeździsz) - przecież złotą zasadą jest to, że pierwszym wskaźnikiem jest komfort - no, chyba że mówimy o jeździe na dochodzenie albo krótkich czasówkach czy prologach...

Wszystko ma znaczenie - jak jeździsz, gdzie jeździsz - czy masz jakieś schorzenia które negatywnie oddziaływują na możliwość zmiany pozycji - np. jakiś zaszły uraz pleców, mniejsza elastyczność, sztywniejąca szyja - więc jak widzisz - nie ma prostych odpowiedzi :)

#71 kevino

kevino
  • Użytkownik
  • 93 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 13:29

MiSzA, dzięki za odp.

teraz jestem na etapie wytrzymałościowym czyli jeździć trasy zbliżone do +80 km.

Jeden mały uraz to że prawe kolano minimalnie boli, w tym okolicach.

Dołączona grafika

jest to chyba spowodowane też że prawą nogę mam silniejszą i więcej pracy daję na tą nogę.


MiSzA, i jeszcze jedno jak trzymam się za "uchwyty na dole" to nie mogę długo jechać muszę się trzymać kierownicy, nie wiem czy rozumiesz ;P

Może mtb zrobiło swoje :)

Pozdrawiam

#72 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 01 July 2010 - 14:07

Aż się boję pomyśleć co to mogą być uchwyty "tam na dole" ;)

Generalnie, na każdym rowerze, są zawsze 3 punkty podparcia - siodełko, pedały, kierownica. Każda zmiana jakoś się na tych 3 punktach odbija; innymi słowy - nie odizolujesz tych punktów. Zmiana mostka - długości czy kata - siłą rzeczy odbija się na twojej pozycji na samym siodle - bardziej wyciągnięta pozycja = większy nacisk na przednią część siodła, przeniesienie ciężaru ciała bardziej na ręce, większe napięcie karku (barki idą w dół, siłą rzeczy musisz bardziej podnosić głowę by patrzeć do przodu).

Na razie testuje nową pozycję na rowerze czasowym - i muszę powiedzieć, że przy pewnej dozie skrupulatności można całkiem sporo zmian przetestować - a przy okazji wyciągać wnioski - jak pewne zmiany wpływają na całokształt.

Takie moje 2 grosze.

#73 kevino

kevino
  • Użytkownik
  • 93 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 14:30

czyli nic nie zmieniać, tak ?

bo jeśli bym odwrócił mostek na drugą stronę to pójdę trochę na dół... :)

#74 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 01 July 2010 - 16:25

Wiesz - żadnym autorytetem nie jestem żeby się definitywnie wypowiadać - mogę jedynie opierać się na moich doświadczeniach (lichych).

Po pierwsze - musisz wiedzieć czego chcesz. I to jest podstawa.

Na rowerze do jazdy na czas szukam "najszybszej" pozycji - przy czym potem wszystko weryfikuje wynik. Wiem, że jestem w stanie jeszcze się trochę bardziej wyciągnąć i trzymać głowę niżej - ale wiem też, że jak tak zrobię, to generowana przeze mnie moc (na moim "referencyjnym" odcinku) będzie o wiele niższa zaś prędkość niewiele wyższa - innymi słowy - czasem opłaca się mieć pozycję mniej aero ale taką, która pozwala wykorzystać bardziej siłę - typowym przykładem będzie jazda na czas podczas prologu oraz podczas odcinka o zróżnicowanym terenie o długości 50k. Zapewniam Cię, że specjaliści nie mają tej samej pozycji startując w jeden i w drugiej konkurencji.

Co do pozycji na szosie - pytanie dlaczego chcesz coś zmienić?

Dla samej zmiany i eksperymentu, czy dlatego że coś cię boli albo masz poczucie że jesteś "wolniejszy" niż ludzie z którymi startujesz / trenujesz / jeździsz? (bo masz np. "wyższą" pozycję)

Z jednej strony każdy chce "wyglądać" na rowerze jak zawodowiec - z tym, że prawie nikt z "nas" nie wykonuje pracy zawodowej na rowerze - nie zarabiamy tym na życie, nie spędzamy tyle czasu w siodle. A to ma też istotne znaczenie - nie oczekuję, że po wstaniu zza biurka po 8 godzinach będę tak elastyczny że wskoczę na rower i zacznę pomykać w pozycji Postumy czy innego pająkowatego "Rabobanka".

Jeżeli uważasz że możesz coś jeszcze zmienić - to wprowadzaj drobne korekty (nie za dużo na raz - ani za drastycznie (np. obniżenie sidła o 4 cm i jednoczesne wydłużenie mostka o 3 cm), obserwuj jak reaguje organizm i pamiętaj o owych 3 punktach podparcia na rowerze; jest cała seria bardzo dobrych artykułów (ang) na Slowtwitch - oczywiście tam tematy krążą wokół triathlonu, aczkolwiek jest masa przydatnych informacji dla nas - odmieńców szosowych :)

Link do całej serii: http://www.slowtwitc..._Fit/index.html

#75 kevino

kevino
  • Użytkownik
  • 93 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 17:26

MiSzA, chcę zmienić pozycję/drobne korekty wprowadzić tak aby mógł szybciej jeździć, chodzi mi głównie w "górach".(nie taki góry typu Alpy itd)...

a mam takie pytanie co da przesunięcie do tyłu bloki w butach. ;)

#76 Gosc_K4m1l_*

Gosc_K4m1l_*
  • Gość

Posted 01 July 2010 - 18:00

Po ostatniej trasie cos sie stalo z moim kregoslupem :mrgreen:
Przed trasa(70km) obnizylem kierownice o 3 mm, w 35 km poczulem straszny bol w okolicach prawej nerki, myslalem ze urwie mi biodro z bolu. Z kazdym ruchem nogi czulem ogromny bol, ledwo co dojechalem do domu z srednia 20km/h. Bolalo mnie jeszcze dzien ale juz przeszlo. Co to moglo byc? Czy rower ma jakis zwiazek z nerkami? :roll: Dodam, ze nie raz robilem 2x dluzsze trasy i nic mi nie bylo :-/dodam ze nie moglem dokladnie zlokalizowac bolu. Mniej wiecej bolalo mnie od biodra do zeber i czulem jak mi nerka pulsuje :-(

#77 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 01 July 2010 - 18:48

kevino w góry musisz wziąć pod uwagę w miarę wygodną pozycję. Pod górę jeździ się w 99% w górnym chwycie (szczególnie amatorsko). Natomiast na zjazdach musisz mieć aerodynamiczną sylwetkę, ale wiodąca sprawa to, abyś w pełni panował nad rowerem.


#78 kevino

kevino
  • Użytkownik
  • 93 posts
  • SkądTarnów

Posted 01 July 2010 - 19:03

ostatnie pytanie z mojej strony ;-)

jak ustawić mniej więcej rower tak aby mniej więcej kolana nie bolały w górach, nie wiem np: bloki ustawić wyżej, ustawić odpowiednio siodełko...
  • kerad darek likes this

#79 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1,415 posts
  • Skądłódź

Posted 01 July 2010 - 19:20

kevino, jeżeli na płaskim cię bolą to znaczy że źle ustawiona jest wysokość siodła. Co do gór to ci nie doradze ew po pętli beskidzkiej będę coś wiedział więcej :)

u2250y2014v3.gif


#80 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 01 July 2010 - 19:29

http://www.forumszos...




Reply to this topic