Jump to content


Photo

Zdrowa pozycja na rowerze


413 replies to this topic

#121 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 08 August 2010 - 21:01

Mój awatar wyjaśnia wiele jeżeli chodzi o sztycę i mostek ;)

Nie masz się co obawiać - nic nie powinno się ślizgać.

#122 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 20:22

Nie masz się co obawiać - nic nie powinno się ślizgać.


Widzisz i pomyliłeś się. Dziś zrobiłem wiele zmian w kokpicie i nie tylko. Na początek poszły klamkomanetki. Podniosłem je tak +/- o grubość obejmy mocującej tak że wyszły za "wyszorowane" pole. Po uważnym skręceniu okazało sie ze ślizgają się niemiłosiernie. Nie można było mocniej skręcić bo carbon, ani nie dało się zostawić jak jest bo by się poprzekręcały. Zmatowiłem drobnoziarnistym papierem ściernym lakier w miejscu nowego zamocowania klamek. Po ponownym skręceniu okazało sie że siedzi już stabilnie i w bezruchu. :lol:

Dołączona grafika
By Bikemaster at 2010-08-09

Zakręciłem owijkę i okazało się że jest o wiele lepiej. Klamkomanetki poszły w górę i nie dość że to czuć to jeszcze widać!

Dołączona grafika
By bikemaster at 2010-08-09

Do tego podczas jazdy doszedłem do wniosku że można opuścić lekko kierownicę. Wcześniej była nieco uniesiona, teraz opuściłem tak że wydaje się być "na równo" wg podziałki na 0 stopni.

Potem, zapatrując się na sztycę MiSzA, przekręciłem swoją o 180 st. tym samym seatback wypadł z przodu. Nie wiem czy to dobry pomysł ale dopiero po tym fakcie poczułem sie lepiej na rowerze. Sztyca na tyle skróciła rower że siodło mogło zostać ustawione na środek. Nie widzę potrzeby skracania roweru mostkiem. Byłoby niewygodnie w drugą stronę.

Dołączona grafika
By Bikemaster at 2010-08-09

Dołączona grafika
By bikemaster at 2010-08-09


Wziąłem klucze w kieszeń i przez kilkanaście kaemów regulowałem całość aby było lepiej. Jeszcze nie udało mi się znaleźć złotego środka jednak jedzie się zdecydowanie lepiej. Jest komfort jazdy w górnym chwycie( tak, za klamkomanetki), natomiast jest nieco gorzej w dolnym chwycie (pewnie dlatego że rower się skrócił).

Dołączona grafika
By bikemaster at 2010-08-09

Macie jakieś sugestie odnośnie doregulowania całości? :?:

Pozdrawiam :-)

#123 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1,415 posts
  • Skądłódź

Posted 09 August 2010 - 20:48

mostek za kobylasty

u2250y2014v3.gif


#124 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 posts
  • SkądWarszawa

Posted 09 August 2010 - 20:59

A jak na mój gust to po prostu masz za dużą ramę.

#125 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 21:10

Dla ramy 56 cm i mego wzrostu competitive cyclist kalkulator pisze tak:

Stem Length 11.2 - 11.8

Więc ten mostek to wcale nie taka kobyła bo ma 120mm. :roll:

#126 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 21:12

Xorlarrin, nie jest za duża. Jest akurat co do centymetra. Prędzej powiem że albo mostek za długi, albo lepiej by było ze sztycą zero offset oraz kierownica może mieć za duże "wyprzedzenie".

Jak pisałem udało mi się prawie idealnie ustawić wszystko.

#127 pafcio

pafcio
  • Użytkownik
  • 1,343 posts
  • SkądWarszawa

Posted 09 August 2010 - 21:21

Strasznie dziwnie wygląda ta sztyca. Czy przy takim ustawieniu siodełka rzepka wypada Ci nad osią pedału?

#128 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 21:26

Nie mam pojęcia. Nie sprawdzałem tego. Rozumiem że ma to spore znaczenie, tak?

#129 pafcio

pafcio
  • Użytkownik
  • 1,343 posts
  • SkądWarszawa

Posted 09 August 2010 - 21:31

Zdecydowanie tak! No i mostek 120 mm to też IMHO przesada. Ja w swoich rowerach mam 100 i 110 mmm (zależnie od geometrii ramy i rodzaju sztycy) a wymiary rowerów i ram takie jak Ty. Dałbym na Twoim miejscu (przynajmniej na próbę) wspornik siodła neutralny i krótszy mostek.

#130 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 09 August 2010 - 21:40

Bikemaster, a jak w dolnym chwycie z dosięgnięciem do klamek hamulcowych - nie masz problemów ?
W moim przypadku to był drugi powód (pierwszy to zmniejszenie wyprzedzenia) do zastosowania kierownicy kompaktowej. Ale ja mam dość małe dłonie.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#131 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 09 August 2010 - 21:48

Wiesz - ja moją sztycę nie tyle przekręciłem co zainstalowałem dedykowaną "dual" Cervelo żeby uzyskać taki sam kąt rury podsiodłowej jak mam w rowerze do jazdy na czas - było to działanie jak najbardziej celowe - co więcej - geometria ramy zakłada wykonanie takiego myku; jeżeli istotnie - na większych przebiegach będziesz nadal czuł się "lepiej" to oznacza to, że moim zdaniem - jak już wyżej napisali - masz za dużą ramę, gdyż teoretycznie takie dość radykalne wypchnięcie miednicy do przodu "powinno" skutkować wyraźną zmianą w postrzeganiu pracy mięśni nóg - a o niczym takim nie piszesz... Koniecznie sprawdź wysokość siodła, ustawienie pedałów w stos do pierwszej kości śródstopia (KOPS z angielska - wygooglaj) i pozycję czubka siodła do środka suportu (tzn. pionową linię wyprowadzasz z osi suportu i sprawdzasz jak się do tego ma położenie siodła - wedle przepisów UCI na szosie musisz mieć min -5 cm - tj. czub siodła musi być 5 cm za taką linią poprowadzona ze środka suportu. Jest to oczywiście wartość arbitralna wyprowadzona na potrzeby zawodowców, ale "przyjmuje się", że nie powinno się za bardzo wychodzić poza tą linię - takie normalne położenie będzie właśnie między -5 a 0.)

#132 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 22:12

pafcio, celna uwaga. O tym samym myślałem. Ramę dobierałem nie "na oko" więc nadal utrzymuje że jest to trafiony rozmiar. Rower kupiłem używany i z takim mostkiem był i taką kierownicą. Możliwe że zastosowanie kierownicy w gięciu Ergo by poprawiło sprawę. robo, ja nie czuję z tym problemu chociaż klamki mogłyby być bliżej.

MiSzA, rozumiem że ma to być poprowadzona pionowo linia ze środka suportu (niejako dzielić rower na pół) a czub siodła ma znajdować się 5 cm przed tą linią, tak?

#133 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 09 August 2010 - 22:46

Jeżeli jesteś angielskojęzyczny - tutaj masz bardzo ładnie i ciekawie opisane pewne niuanse: http://www.sheldonbrown.com/kops.html, co do zasady owych 5 cm, to najlepiej posłuży ilustracja: http://picasaweb.goo...feat=directlink - jak widzisz u mnie jest -2 cm (chwilowo - myślę że niedługo będzie -3)

#134 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 23:01

MiSzA, już wcześniej wpadłem na stronkę Sheldon'a jak tylko napisałeś post wyżej o KOPS. Poczytam, a i owszem.

Dzięki za zdjęcie. Tak też i myślałem. Jutro sprawdzę jak wygląda obecnie sytuacja w tym temacie. Przyglądam się Twej kierownicy i dochodze do wniosku że sam powinienem sobie sprawić taką rurkę w gięciu Ergo. Jutro też przymierzę mostek 90mm bo taki mam pod ręką i przestawię sztycę po staremu.

Jeśli będzie poprawa zakupię mostek 100 mm (że też nie umiem kupować byle czego.. kupiłbym taki za 30 pln, a tak to rozglądam się za jakimiś kompozytami :roll: ), dostroję siodło w jarzmie (wysokość siodła jest ok - to pewne) i w przyszłości rozejrzę się za ciekawszą kierownicą bo dochodze do powolnego wniosku że ona jest w połowie winna całej niewygodnej sytuacji.

#135 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 09 August 2010 - 23:14

Jak masz jakiś "zaprzyjaźniony" sklep to powinni ci pożyczyć na dzień czy dwa - przymierzysz, pojeździsz, zobaczysz. Jak podpasuje jakiś - kupisz sobie docelowy. Wyjdzie taniej :)

#136 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 09 August 2010 - 23:55

Jak masz jakiś "zaprzyjaźniony" sklep to powinni ci pożyczyć na dzień czy dwa - przymierzysz, pojeździsz, zobaczysz. Jak podpasuje jakiś - kupisz sobie docelowy. Wyjdzie taniej :)


Obawiam się że takiej przyjaźni nie mam z żadnym z moich okolicznych sklepów. Ale sam mam w domu jakieś mostki. Poszperam.

#137 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 10 August 2010 - 00:02

Jak nic nie znajdziesz - daj znać - mam jakieś 100 i 110; jak będziesz mógł odebrać z W-wy to nie będzie problemu.

#138 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 10 August 2010 - 15:03

Założyłem mostek 90mm i zrobiłem sztycę normalnie. Sprawdziłem pionem i linijką pozycję siodła w stosunku do środka suportu i przy ustawieniu siodła w jarzmie na środek wychodzi mi -8,3 cm od środka suportu. Przy lekkim przesunięciu siodła do przodu jest ok. - 7cm.

Wydaje mi się że to dość spore wartości.

#139 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 10 August 2010 - 15:49

Teraz pozostaje Ci sprawdzić jak wypada linia pociągnięta "od poniżej" kolana do osi pedału - jeżeli przechodzi przez pierwszą kość +/- 1 cm to jest standard i "biomechanicznie" taka pozycja nie zrobi Ci krzywdy - pytanie czy jest optymalna biorąc pod uwagę zastosowanie (komfort, sterowność).

#140 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 10 August 2010 - 16:25

Czyli od rzepki do KOPS z tolerancją +/- 1 cm, tak? Tylko jak ma być wtedy ustawiona korba? Równolegle do podłoża?



Reply to this topic