Jump to content


Photo

Stalowa Rama = Śmierć?

stal cro-mo rama retro

134 replies to this topic

#41 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 30 March 2014 - 20:53

Tak źle chyba nie jest. Mój stary karbonowy widelec z rurą CrMo(!) ważył o włos poniżej 700 g.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#42 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 posts
  • SkądMrzeżyno

Posted 30 March 2014 - 21:22

Widelec stalowy wazy zwykle ok. 1,5 kg.

Chyba Reba Race tyle waży.
Mój waży 700gr.



#43 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Posted 30 March 2014 - 21:29

Chyba Reba Race tyle waży.
Mój waży 700gr.

Gratuluję, wygrał pan talon na balon, ale zgadza się przesadziłem z tą wagą stalowych widelców.



#44 Gosc_ShpxLbh_*

Gosc_ShpxLbh_*
  • Gość

Posted 30 March 2014 - 21:56

yyy.. mój stalowy widelec waży 640g. 

 

 



#45 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 posts
  • SkądMrzeżyno

Posted 30 March 2014 - 22:04

Mnie też trochę poniosło-749gr-ważony,oczywiście z przyciętą rurą sterową,chromowany,cro-mo.

Jak widać do 1.5 kg trochę brakuje.

Waga takiej 'retro' ramy wynosi ok 2.5-3kg w zależności od rozmiaru.



#46 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Posted 30 March 2014 - 22:20

Komfort alu+karbon i cro - mo będzie pewnie zbliżony, waga - przy alu minejsza, ale jest cos w czym faktycznie stal bije alu na głowę

- styl i klasa, wygląd:

 

http://fotos.rennrad-news.de/p/330228

 

http://fotos.rennrad-news.de/p/311203

 

http://fotos.rennrad-news.de/p/309360

 

 

 

Tylko ile na to trzeba wydać szmalu....

 

 



#47 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 31 March 2014 - 00:56

kugel, faktycznie trochę przesadziłeś z masą i stalowych, i karbonowych widelców.

 

Widelce stalowe jakie posiadam w rowerach (lub posiadałem) ważyły:

 

790 g - w szosówce  MBK  (stal hi-ten)

810 g - widelec Aprebic chromowany, kupiony luzem na wymianę (chyba stal hi-ten)

660 g - w szosówce Bianchi (widelec wyprodukowany przez Columbusa, prawdopodobnie stal cr-mo)

1000 g - w góralu Bianchi (cr-mo)

830 g - w crossie Brennabor (cr-mo, rura sterowa 1 1/8, wszystkie powyżej miały rury 1").

Wszystkie powyższe widelce miały rury gwintowane, co powoduje, że są one krótsze niż a-head (i lżejsze), ale wymagają mostka na klin (cięższego) i klasycznych sterów z nakrętką (również nieco cięższych niż stery a-head).

 

Karbonowe widelce:

Columbus Carbon Tusk light - 498 g (rura karbon 23 cm wklejana, korona alu)

Scott CR1 Superlite - 298 g (full karbon, rura 23 cm).

 

Stalowa rama MBK Champion (hi ten, rozmiar 57) ważyła około 2,7 kg, wspomniana wcześniej szosowa Bianchi - około 2,5 kg, cross Brennabor (cieniowane rurki Tange) - około 2,3 kg (mały rozmiar).

 

Ciekaw jestem, co by było, gdyby producenci dalej na masową skalę robili ramy stalowe do rowerów średniej klasy. Ile kosztowałaby wtedy szosowa rama z cieniowanych rurek, spawana TIG, o wadze powiedzmy 1.8 - 2 kg?

 

Niestety, przemysł rowerowy te 20 - 25 lat temu poszedł masowo w aluminium, bo lżejsze, bo duże przekroje rur (dużo miejsca na logo firmy), później fantazyjne kształty za sprawą hydroformingu. Obecnie klient chcący kupić stalową ramę jest skazany albo na ramy używane (te lepsze są wciąż drogie), albo na manufaktury każące sobie słono płacić za swoje wyroby. Kiedyś Matuszewski miał w ofercie Salsę i Surly, ale one też kosztowały około 2000 zł.        

 

 

 

 



#48 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Posted 31 March 2014 - 08:17

marvelo myślisz, że widelec karbonowy Scotta o tej wadze może skutecznie tłumić nierówności?

 

Poza tym chyba nie jeswt tak źle - u krajowych producentów można kupic fajne stalówki z ok. 2 tys - to cena alu ramy bardziej znanej fimy, np. Specializeda. Koszty raczej dotyczą marki - takiego np. Colnago master i ewentualnie klasycznych szpejów do niej



#49 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 posts
  • SkądMrzeżyno

Posted 31 March 2014 - 08:49

Tu się z zgadzam.Taki wideł to jest tylko po to żeby być,nawet nie ma wystarczającej ilości materiału żeby coś tłumił,z resztą ja bym raczej nie zaryzykował jazdy na takiej wydmuszce-mimo wszystko na nierównościach bał bym się o zęby ;)

Fakt,producenci wyczaili popyt na stal,a że nowych ram jak na lekarstwo mogą sobie dyktować chore ceny,a z używkami bywa różnie,choć myślę że można znaleźć ramę na porządnych rurkach,albo nawet rower,który nie przekroczy kosztu samej ramy np. u Orłowskiego czy Rychtarskiego.

Szukając takiego rowerka jednak wolał bym go sprawdzić osobiście,bo niestety 90% tego co zwiezione na nasz rynek to straszna wypicowana popelina.



#50 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1,727 posts
  • SkądDolnośląskie

Posted 31 March 2014 - 09:00

Widelec stalowy waży 800, (Reynolds 531, są lżejsze SLX, itp), karbon ~400.

 

 



#51 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 31 March 2014 - 13:16

Zyzyx, więc mówisz, że jazda na tym widelcu = śmierć:

http://www.pedalator...erLite_2007.jpg

Kugel, z tego co czytałem, to raczej ludzie narzekają na zbytnią wiotkość tego widelca. Generalnie był on przeznaczony dla lekkich osób (czyli chyba dla mnie - 63 kg), oczekujących jak najniższej wagi. I pod tym względem karbon robi wrażenie. 

http://weightweenies...6f6327&start=15

 

Zawsze mi się wydawało, że jeśli coś jest wiotkie, to jednocześnie będzie komfortowe.

 

Osobiście, jeśli chodzi o części z karbonu, to mam większe zaufanie to rzeczy full carbon, gdzie nie ma łączeń aluminium - karbon. W tym widelcu tylko haki koła i tulejka hamulca są aluminiowe.  



#52 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 posts
  • SkądMrzeżyno

Posted 31 March 2014 - 15:43

Napisałem tylko  że ja osobiscie miałbym wątpliwości,zwłaszcza że czasem zdarzy mi się po jakichś wybojach przyszarżować zbyt mocno.

Ja tam wolę swego rodzaju "wypośrodkowanie" między lekkością a wytrzymałością i nie liczę każdego grama.

Fakt faktem dla niektórych waga to priorytet więc jeśli chcą mieć ultralekki rowerek-proszę bardzo,nic mi do tego.

 

Wracając do tematu,ciekawi mnie czy ramy stalowe budowane teraz są bardziej sztywne niż takie kilkudziesięcioletnie.

Konkretnie czy jest różnica między ramą z rurek Columbusa z lat 80 i współczesną?

Czy rama Colnago Master z lat 80 będzie gorsza od Mastera z obecnego katalogu Colnago?

 



#53 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 31 March 2014 - 16:39

cr-mo nie rdzewieje

No to są jakieś bajki. Co to, niby nierdzewka, że nie łapie rdza? CrMo rdzewieje jak każda inna stal! Ba, wycieniowana nawet jest delikatniejsza, bo porządne ognisko powoduje, że potem mamy efektowną dziurę w materiale. Już tego się trochę naoglądałem...

 

 


Wracając do tematu,ciekawi mnie czy ramy stalowe budowane teraz są bardziej sztywne niż takie kilkudziesięcioletnie.

Konkretnie czy jest różnica między ramą z rurek Columbusa z lat 80 i współczesną?

Czy rama Colnago Master z lat 80 będzie gorsza od Mastera z obecnego katalogu Colnago?

 

Rozumiem, że ta starsza miałaby być już wcześniej używana? No to tutaj zależy ile jeżdżona była, a poza tym niezależnie od stopnia wyeksploatowania - jak mocno wycieniowany i jaki materiał oraz kształt i przekrój rur - rury o większym przekroju przynajmniej w teorii powinny być sztywniejsze, jednakże jeśli ma naprawdę cienkie ścianki i bardziej miękki stop to nie.

 

Co do wagi to moja szosówka stalowa waży ok. 10 kg, więc obok przeciętnej aluminiowej nie ma się czego wstydzić. ;-)



#54 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1,727 posts
  • SkądDolnośląskie

Posted 31 March 2014 - 16:57

Moja starsza rama Peugeot rocznik 1981 na cienkich rurkach Reynoldsa 531 była zdecydowanie bardziej wiotka niż MKB z lat 90-tych na nieco grubszym Columbusie Gara ;)

tak więc tak, masz rację



#55 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 31 March 2014 - 17:41

Ciekawy artykuł o sztywności (wiotkości) ram i jej wpływie na efektywność jazdy:

http://janheine.word...rame-stiffness/

 

Elastyczność ramy nie tylko wpływa na komfort, ale może też ułatwiać pedałowanie. Nie zawsze sztywniej znaczy lepiej. Jak już wcześniej pisałem, osobiście nawet pod górę przyjemniej pedałuje mi się na stalowych ramach, jakoś tak bardziej płynnie. Porównałbym to trochę do działania zębatek Biopace czy podobnych, które pomagają pokonać martwy punkt.  

 

 

 

 



#56 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 posts
  • SkądMrzeżyno

Posted 31 March 2014 - 19:14

@h/k

Chciałbym sobie złożyć kiedyś fajną stalówkę na nowoczesnych komponentach,dlatego zastanawiam się czy warto wydawać 3k na ramę,czy lepiej znaleźć jakąś starszą w dobrym stanie...

Czy technologia wykonywania ram stalowych,łączenia itp jakoś się zmieniła,czy szukać niezajechanej 'oryginalnej' ramki?

Wiadomo że nowa nadrabia tym że jest...nowa,nieobdrapana itp,tylko cena czasem zabija...



#57 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 March 2014 - 19:47

Technologia nie poszła aż o tyle do przodu, żeby warto było dopłacać za materiały. Stare ramy na rurkach Columbusa czy Reynoldsa z wyższej półki to absolutny majstersztyk.

 

Natomiast jest jeden ogromny plus nowej ramy: jest nim możliwość dokładnego dopasowania geometrii i charakterystyki (prowadzenie linek itd.) do Twoich indywidualnych potrzeb. I właśnie za to - za czas poświęcony Tobie przez fachowca i za jego wiedzę - warto w niektórych przypadkach dopłacić.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#58 Julkos

Julkos
  • Użytkownik
  • 468 posts
  • SkądBolesławiec

Posted 31 March 2014 - 22:06

a wiecie, że ekipa Madison Genesis team ściga się na stalowych ramach? :)

#59 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 posts
  • SkądMrzeżyno

Posted 31 March 2014 - 23:13

ech nierdzewny Reynolds...marzenie



#60 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 31 March 2014 - 23:24

Technologia nie poszła aż o tyle do przodu, żeby warto było dopłacać za materiały. Stare ramy na rurkach Columbusa czy Reynoldsa z wyższej półki to absolutny majstersztyk.

 

Nie mam może laboratoryjnego porównania, ale wydaje mi się, że stalowe rury aero o dużych przekrojach powinny być sporo sztywniejsze od cienkich rurek typowej klasycznej ramy z lat 80. Obecnie mam coś takiego - górna rura to powiększony okrąg, natomiast dolna to taki zaokrąglony trapez. :-) Wydaje się dość sztywna. W ogóle to ponad 1,5 roku temu miałem jeszcze szosówkę na ramie Raleigh Quasar (łatwo wygooglować) i zarówno jak w moim odczuciu, jak i kolegi Fan Treka była sztywniejsza od jego Treka 1.9 Alpha Aluminium. Nawet jak naciskałem z buta w suport to wyraźnie było widać, że stary Raleigh był co najmniej nieco sztywniejszy. Koła nie miały nic do gadania - mój staruszek nawet miał bardziej wiotkie. :-D Gdzieś to już na tym forum pisałem.

Dlatego bym nie generalizował, że rama stalowa to na pewno mniejsza sztywność. Po drugie z tym komfortem to bym też polemizował - bo o ile może się uginać rura ramy? Jakby mocno pracowała to rama by pękała i w końcu się sama składała...  Ja tam żadnej wygody nie czuję - i tak dupsko boli jak cholera. Za to sztućce stalowe jakby faktycznie lekko amortyzowały - ale z kolei na innych nie jeździłem. Jak są cienkie golenie to szczególnie odczuwalne jest, ale też nie jakoś specjalnie mocno.

 

 

 

@h/k

Chciałbym sobie złożyć kiedyś fajną stalówkę na nowoczesnych komponentach,dlatego zastanawiam się czy warto wydawać 3k na ramę,czy lepiej znaleźć jakąś starszą w dobrym stanie...

Czy technologia wykonywania ram stalowych,łączenia itp jakoś się zmieniła,czy szukać niezajechanej 'oryginalnej' ramki?

Wiadomo że nowa nadrabia tym że jest...nowa,nieobdrapana itp,tylko cena czasem zabija...

 

Hm, tutaj nie doradzę, bo jestem okropnie stronniczy - jak na mój gust najlepsze ramy ma Peugeot szczególnie bezpośrednio lutowane (bez muf), szkoda że jakość lakieru nie zawsze jest dobra. Nawet się zdarzały im szosy z Reynolds 753 niechlujnie pomalowane...

 

Generalnie jestem za markową używaną ramą w dobrym stanie, warunek -  porządnie wykonana, czyli dobre haki (nie blaszka), staranne wykonanie muf, brak niechlujstwa pod względem równości zalutowania rur, brak śladów po nie zeszlifowanym mosiądzu itp.. A bardzo dobrym gwarantem jest oryginalna powłoka lakiernicza bez żadnych zaprawek w podejrzanych miejscach - zagięcia i szwy muf oraz luty.

No i materiał - minimalnie R501, Columbus SL czy Thron.

 

Jeśli chodzi o widelec - raczej zdecydowanie najbardziej pracują golenie i to one w największej mierze kształtują charakterystykę pracy widelca na wybojach. Ale to też nie są jakieś ogromne różnice.





Reply to this topic