Skocz do zawartości


Zdjęcie

Systemy Bezdętkowe Ale Nie Szytki


64 odpowiedzi w tym temacie

#21 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 12 kwiecień 2014 - 17:13

Porownywanie tublessow do szytek nie ma tu najmniejszego sensu. Opony tubless sa siermiezne, a niektore samym widokiem jakosci gumy porazaja. Nawet hiper uber tubless opona bedzie daleka od jakosci jazdy na topowej szytce, do tego wyzsza waga.

W mtb, wiemy, ze jazda na bezdetkach, nie mowie tu o tublessach, bo te i tu sa siermiezne, jest nadrzedna wzgledem detek ale szosa to nie teren.

 



#22 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 14 kwiecień 2014 - 05:55

Dla mnie tubeless w szosie to porazka. W MTB jazda na UST to zupelnie inna sprawa i moge z wlasnych doswiadczen powiedziec, ze sprawdza sie swietnie. Tutaj opony sa szerokie, z zakladaniem ich nie ma az takiego cyrku. W szosie z wlasniej i nieprzymuszonej woli przeszedlem na oponki z szytek. Po prostu nie widze koniecznosci by je uzywac. Chetnie poslucham argumentow za szytkami, z wylaczeniem tych o zysku wagowym i byciu bardziej PRO :)


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#23 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 14 kwiecień 2014 - 07:05

Chetnie poslucham argumentow za szytkami, z wylaczeniem tych o zysku wagowym i byciu bardziej PRO :)

 

 

Mają troszkę mniejsze opory toczenia, a przede wszystkim karbonowe obręcze pod szyki są sporo lżejsze, tańsze i bezpieczniejsze w kwestii powierzchni hamującej.

 

 

To ja teraz chętnie posłucham argumentów za oponami z wyłączeniem tych że są tańsze i prostsze w serwisie.  :mrgreen:



#24 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 14 kwiecień 2014 - 10:41

Jak rozumiesz lepsze bezpieczensto w kwestii hamowania na karbonowych obreczach? Z tymi oporami toczenia to niby czemu maja byc mniejsze? To powinno glownie zalezec od skladu mieszanki i szerokosci. O kwestii lekkosci mowilem, ze pomijamy. Dla mnie argumenty za oponka sa takie, ze jest bardziej odporna na przebicia, wystarcza na dluzej, serwisowanie na trasie szybsze i prostsze i wszystkie z tych 3 argumentow sa dla mnie bardzo istotne przy codziennej jezdzie. Ceny wyczynowych szytek sa chore z zalozenia tylko dlatego, ze sa "wyczynowe".


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#25 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 14 kwiecień 2014 - 14:28

Moja zaczepka była trochę ironiczna bo jak będziemy pomijać różne argumenty to rozmowa nie ma sensu. ;) 

 

 

Odnośnie bezpieczeństwa to chodziło mi o to że w obręczy pod oponę powierzchnia hamująca jest dodatkowo obciążona ciśnieniem w oponie. Z czasem gdy obręcz się wyciera ryzyko nagłego rozerwania obręczy rośnie. Nie czułbym się w 100% pewnie na obręczy karbonowej pod oponę. 

 

Opory toczenia nie zależą jedynie od mieszanki gumy ale również od wewnętrznego oporu na styku opony i dętki. W dobrych szytkach ten opór jest mniejszy. Poza tym szytka lepiej trzyma w zakrętach bo inaczej się wykłada pod obciążeniem. Można dyskutować czy jest to odczuwalne czy nie. 

Odnośnie zużycia to wszystko zależy tutaj od mieszanki gumy. Im bardziej miękka tym szybsze zużycie ale i lepsza trakcja. Ale podobnie będzie z oponami. Dobre opony Veloflexa też długo nie pożyją. 

 

Ale.. do szytek jest osobny temat. 

 



#26 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 20 kwiecień 2014 - 17:57

Porownywanie tublessow do szytek nie ma tu najmniejszego sensu. Opony tubless sa siermiezne, a niektore samym widokiem jakosci gumy porazaja. Nawet hiper uber tubless opona bedzie daleka od jakosci jazdy na topowej szytce, do tego wyzsza waga.

 

Z pierwszym zdaniem się zgodzę, z kolejnym już mniej.

Porównywanie jest rzeczywiście bez sensu, bo nie są alternatywą. Wiadomo, że szytka będzie lżejsza, da lepsze czucie drogi etc. Z definicji jest założona na lepszej, często karbonowej obręczy, dla lepszego zawodnika. I dobrze!

 

System tubeless to w porównywaniu z oponką korzyść z wagi (choć kwestia wagi czy 2 oponki +2 dętki+łatki waży więcej niż 2 tubelessy+ dętka/płyn, wg mnie podobnie), lepsza przyczepność, trzymanie zakrętów , pokonywanie drobnych nierówności i mniejsze opory toczenia dzięki braku tarcia miedzy dętką a oponą oraz jazdy z mniejszym ciśnieniem. 

 

No i zasługi uniwersalne czyli odporność na przebicia i przegrzanie. Tu bije też szytki.

Z minusów trudny serwis. Jak szytki  :-P

 

Jakość gumy w trzymanej przeze mnie Schwalbe One- schwalbe nie ma się czego wstydzić, miałem w ręku gorsze szytki (fakt, były kiepskie). 

 

Teraz moje pierwsze wrażenia z jazdy na schwalbe one (koła campa eurus)- na wspaniałych wybojach wschodniej wielkopolski jeździ lepiej niż michelin pro race3, jakieś hutchinsony, których nazwy nie pamiętam i schalbe durano (co ostatnie nie dziwi). Jest baardzo komfortowa, naprawdę wygładza drogę, szybka, świetnie trzyma w zakrętach. Więcej nie powiem, bo dużo nie jeździłem. dam znać za 5k kilometrów.

 

 

 

W ramach wyjaśniania konfliktu interesów dodam, że nie jestem związany z firmą schwalbe i podejrzewam, że kolejne kupię koła pod szytki (choć nieprędko, żona też jeździ rowerem i jest spostrzegawcza). Z tym, że używać ich pewnie będę do nieco innej jazdy niż samotne wiejskie wycieczki.



#27 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 20 kwiecień 2014 - 19:45

trudny serwis. Jak szytki  :-P

Z tym akurat się nie zgodzę. Załatanie opony bezdętkowej to pikuś w porównaniu do wypruwania dętki z szytki i zaszywania jej z powrotem. W dodatku do uszkodzonej opony tubeless po prostu wrzucasz dętkę i wracasz do domu - na szytce nie masz takiej możliwości.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#28 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 21 kwiecień 2014 - 05:32

mburs, mozesz rozwinac temat lepszej przyczepnosci bezdetek a zwlaszcza temat mniemanego tarcia w klasycznym zestawie oponka plus detka? Jakie tam ma byc tarcie i skad? By zaistnialo jakiekolwiek tarcie to detka musiaalby sie przemieszczac wzgledem oponki, co przy 8-10 barach jakos wydaje mi sie nierealne. No i niby jak to ma wplywac na opory toczenia?


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#29 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 21 kwiecień 2014 - 08:27

Dętka jak najbardziej trze o oponę, szczególnie w miejscu styku opony z ziemią. Opona ugina się na nieco innym promieniu niż dętka, dlatego wewnętrzna powierzchnia opony i zewnętrzna dętki uginają się w różnym stopniu, a to wymusza ich przesuwanie się względem siebie. Różnice oczywiście nie są wielkie (mówi się o ok. 1 wacie na każdym kole), ale wiadomo jak to jest z poszukiwaniem każdego "darmowego" wata ;)
  • Konik lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#30 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 21 kwiecień 2014 - 12:47

Dalej mi nie pasuje ta teoria. 2 warstwy miekkiej jakby nie bylo gumy przylegajace do siebie pod cisnieniem co najmniej 8 barow przy ugieciu kilku milimetrow (miejsce styku z podlozem) przesuwajace sie wzgledem siebie?? Ktos w marketingu jara niezle zielsko :)


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#31 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 21 kwiecień 2014 - 13:45

One nie muszą się przesuwać w klasycznym sensie. Wystarczy, że kurczą się w nierównym stopniu, podobnie jak warstwy w rozegrzewającym się i schładzającym bimetalu.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#32 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 22 kwiecień 2014 - 05:22

Wtedy nie wystepuje tarcie zewnetrzne w ogole a te o ktorym wspominasz bedzie mialo miejsce rowniez w szytkach.


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#33 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 kwiecień 2014 - 05:59

Tarcie to tarcie - nieważne gdzie powstaje, powoduje straty.

A w kwestii porównania szytek vs tubelessów: http://www.schwalbe....hwalbe-one.html . Nie mnie oceniać prawdziwość, ale Schwalbe mówi:

this system offers outstanding benefits in practice. The rolling resistance is noticeably lower than with conventional folding and tubular tires because this system minimizes friction losses.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#34 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 22 kwiecień 2014 - 12:09

Oczywiscie, ze opory toczenia beda nizsze bo taka opona jest duzo twardsza. Mam nadzieje, ze nie pisza jednoczescieo lepszej trakcji bo jedno przeczy drugiemu.


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#35 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 22 kwiecień 2014 - 21:44

Oczywiscie, ze opory toczenia beda nizsze bo taka opona jest duzo twardsza. Mam nadzieje, ze nie pisza jednoczescieo lepszej trakcji bo jedno przeczy drugiemu.

 

Nie jestem inżynierem, ale ja to rozumiem tak:

Opona ta nie jest w moim subiektywnym odczuciu twardsza niż dętkowe, wręcz przeciwnie.

Trakcja jest lepsza z powodu niższego ciśnienia, tu się chyba zgadzamy. Od siebie dodam- lepsze tłumienie wstrząsów- płynniejsza (szybsza) jazda.

Małe opory toczenia- lepsza mieszanka gumy (to powtarzam za Schwalbe):

 

The new triple compound:
Minimum rolling resistance, maximum cut resistance

A completely new compound, the OneStar triple compound, was developed specifically for extremely low rolling resistance. "In recent years there have been major developments in compounding, without which such rubber mixes would not have been possible. The new triple compound is based on special polymers that have only recently become available," reported Markus Hachmeyer, Senior Product Manager. As a result Schwalbe has achieved a great improvement in the familiar trade-off between rolling resistance, wet adhesion and durability. The technicians have subjected innumerable rubber mixes and more than 50 prototypes to laboratory tests and practical trials.

However, the OneStar triple compound is not only faster, it also delivers the good grip we all appreciate – and it is also more cut-resistant than previous compounds. This makes the tire significantly more puncture-resistant. The tread contour with its more robust tire shoulder also helps to make the tire more reliable.

With its 205 grams the new racing tire, due to a slight increase in the amount of material used, is just a little heavier than the Ultremo ZX, which is still available. But the technical benefits more than offset this supposed disadvantage: thanks to the innovative triple compound, rolling resistance is minimized. At the same time the compound, the V-Guard and the new tread pattern make the tire extremely puncture-resistance



#36 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 23 kwiecień 2014 - 05:42

Nie jestem inżynierem, ale ja to rozumiem tak:

Opona ta nie jest w moim subiektywnym odczuciu twardsza niż dętkowe, wręcz przeciwnie.

Trakcja jest lepsza z powodu niższego ciśnienia, tu się chyba zgadzamy. Od siebie dodam- lepsze tłumienie wstrząsów- płynniejsza (szybsza) jazda.

Małe opory toczenia- lepsza mieszanka gumy (to powtarzam za Schwalbe):

 

 

Skoro jest miekka to moze miec lepsza trakcje ale wtedy bedzie miala wieksze opory toczenia. Belkot marketingowy i tyle.

Podobnie jest w motoryzacji z oponami Run Flat. Niby same zalety a jednak nie znajdziemy ich w typowych autach sportowych. Sa po prostu ciezsze, twardsze i to przeklada sie na gorsze czasy na torze. Zalety: odpornosc na polskie drogi i bezpieczenstwo przy zlapaniu "kapcia". Oczywiscie nie musze dodawac, ze sa drozsze od "zwyklych" opon :)


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#37 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 23 kwiecień 2014 - 05:59

Skoro jest miekka to moze miec lepsza trakcje ale wtedy bedzie miala wieksze opory toczenia.

Na laboratoryjnym stole jest to prawdą. Natomiast na prawdziwej drodze miękka opona toczy się lepiej, bo "przetacza się" po nierównościach zamiast od nich odbijać. Z tego samego powodu opony 25c są poza laboratorium szybsze od 23c, choć przez lata sądzono inaczej.
  • mburs lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#38 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 kwiecień 2014 - 08:38

Moje odczucia są bardzo zbieżne  :-D.



#39 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 23 kwiecień 2014 - 13:23

Ktos to pomierzyl, opisal dokladnie i zweryfikowal czy to po prostu odczucia z jazdy? Jadac 25 lat temu Golfem I GTI 200 km/hmyslalem, ze to obledna predkosc. Jadac okolo 100 km/h szybciej w 911 Turbo czuje sie zupelny spokoj. Odczucia potrafia byc bardzo mylne i dalekie od suchych faktow.


Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#40 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 23 kwiecień 2014 - 14:14

To są konkretne obliczenia:

http://www.competiti.../learn/25-vs-23
http://inrng.com/201...the-wheel-25mm/
http://velonews.comp...l-faster_209888

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź