Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pedały - Podstawy Dla Amatora


39 odpowiedzi w tym temacie

#1 dzikuS

dzikuS
  • Użytkownik
  • 26 postów

Napisano 28 styczeń 2014 - 16:41

Witam jestem świeży a nawet bardzo w świecie szosówek jak i ogółem rowerów. Proszę o pomoc w zrozumieniu czym się różnią pedały od siebie? Co to są "bloki" co to jest ten luz itd. jak by ktoś mógł mi wszystko wyjaśnić no i czy każdy rodzaj butów szosowych pasuję do każdego rodzaju pedała. Jeżeli możecie to proszę również o polecenia pedałów w granicach do 200 zł oraz butów do nich pasujących.



#2 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 postów
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Napisano 28 styczeń 2014 - 17:45

Podstawowym typem pedałów są tzw. platformowe, najprostsze rozwiązanie, spotykane w rowerach od dziecięcych przez "górale" z marketów po tańsze modele szosówek czy MTB.
TCPE000216.jpg
 
Odmianą platform są tzw. noski, zwykle różnią się od zwykłych dodatkowy element na buta z przodu i dodatkowe wcięcia i otwory na paski którymi spinasz buta na stałe.
noski2.jpg
 
No i w sumie najlepsze to te z zatrzaskami. Wymagają butów ze specjalną podeszwą do której przykręca się bloki, które "zatrzaskują" się pedałach. Występują w różnych systemach np. SPD-SL, LOOK KEO, Time. Oczywiście jest więcej systemów ale na początek styknie.
Przykłady wraz z blokami:
pedal10.jpg
 
Luz - to pojęcie występuje przy pedałach zatrzaskowych, niby noga na stałe umocowana do pedała, ale producenci wypuszczają także bloki dające niewielką swobodę ruchu "na boki" zwykle parę stopni.
 
Co do butów to występują przeważnie jako buty szosowe - trzy dziury(gwintowane tuleje) w podeszwie, MTB - dwa rowki w których przesuwają się te tuleje, i buty które mają oba rozwiązania.
Przykład szosowych:
1323809300_201112132120.jpg
 
Przejrzyj ten temat: http://szosa.org/top...-czy-może-look/



#3 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 28 styczeń 2014 - 18:53

Polecam zatrzaskowe, szosowe  SPD-SL lub Looki

i do tego używane ale dobrej klasy buty z karbonową podeszwą ;)       najlepszy deal ;)



#4 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 28 styczeń 2014 - 23:34

Kolega świeży, a szukał w ogóle coś w Google?

 

Byle link:

http://pl.wikipedia..../Pedał_rowerowy

itd...

https://www.google.p...dCcqu4ASdrYHACQ

Jest co czytać.

 

Ja od siebie polecam zwykłe SPD (nie SL), do amatorskiej jazdy jak dla mnie 100% wystarczają. Więcej nie potrzeba, a możliwość chodzenia w butach jest po prostu nieoceniona. A niestety, w SPD-SL się chodzić nie da, jedynie po super podłożu. Kolega ma i wyrżnął się raz porządnie na posadzce półpiętra czy piętra klatki schodowej, a wcale ślisko nie było.

PS. W swoich LAKE'ach mam stalową podeszwę, więc sztywność całkowita. Są ciężkie, ale praktycznie nie do zgięcia.



#5 dzikuS

dzikuS
  • Użytkownik
  • 26 postów

Napisano 28 styczeń 2014 - 23:37

czym się różni SPD od chociażby SPD-SL czy od LOOK ?

 



#6 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 28 styczeń 2014 - 23:44

SPD a SPD-SL - SL to standard tylko na szosę, z tego co wyczytałem jest efektywniejszy, ale powiedzmy sobie szczerze jaki to będzie procent różnicy? SPD nie SL nadaje się zarówno w teren, jaki i na szosę. Rozchodzi się tutaj o odporność na brud. SPD-
SL są po prostu nieodporne na dużą ilość błota, piasku. No i praktycznie nie da się w nich chodzić, chyba że kilka metrów po batonik czy picie do sklepu.

 

O Look'ach nic nie wiem. Czytałem tylko, że ponoć przewyższa system shimanowski SPD i jego pochodne. Ile w tym prawdy? Nie mam pojęcia. Jak pisałem wcześniej - mam pedały oraz buty SPD kupione za grosze i jestem bardzo zadowolony.



#7 Gosc_kubapie_*

Gosc_kubapie_*
  • Gość

Napisano 28 styczeń 2014 - 23:50

czym się różni SPD od chociażby SPD-SL czy od LOOK ?

 

SPD z racji otwartej (mniej syfu) i toporniejszej konstrukcji przeznaczone jest do MTB. Jest dwustronnie wpinane w odróżnieniu do SPD-SL przez co w razie konieczności niby szybciej można się wpiąć.

 

SPD-SL ma większą powierzchnię podparcia, jest mniejszy nacisk na stopę i lepsze przekazywanie siły na korby. Zrobione z myślą o szosie - pod buty z twardą podeszwą a nie gumową jak te do terenu.

To takie główne różnice wynikające z założeń poducenta. I tak całkiem sporo osób jeździ na SPD przy rowerze szosowym, bo muszą/lubią przejść kawałek. Niestety tracą dużo na sztywności buta.

 

Look (domyślam się, że chodzi o szosowe modele) ma kształt praktycznie jak SPD-SL. Różnią się wagą i wytrzymałością - ale to zależy już od konkretnie porównywanych modeli.

Modele MTB tak samo jak Shimano są wpinane z dwóch stron, nie zbierają syfu itp.

 

Generalnie jeśli jesteś zainteresowany szosą, to skup się na SPD-SL i Lookach KEO.

 

 

edit:
h/k - o ile w przypadku tanich modeli SPD vs SPD-SL różnicę poczuje każdy w sztywności połączenia z rowerem, to LOOK KEO i SPD SL raczej nic nie wyczujesz. Wiadomo, że w internetach, to ludzie piszą różne rzeczy i większość to sprzeczki funboyów. Można też jak Szymonbike dopasowywać system pod grupę jaką mamy w rowerze.


  • grzybu_blaz lubi to

#8 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 postów
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Napisano 28 styczeń 2014 - 23:57

Z tą dużą ilością błota to akurat na szosie nie problem, a chodzenia też nie ma dużo. Z resztą buty szosowe kupuje się raczej do jazdy a nie do chodzenia.

Osobiście użytkuję Look-i Keo, jeździłem też swego czasu na Look Delta ale to był syf(przynajmniej bloki BBB BPD-02 bodajże, a wszystkie Delty są podobne). Co do Keo to nie powiem złego słowa.

 

Z systemami szosowymi jest tak, że to już kwestia przywiązania do marki albo budżetu, bo wszystkie systemy są podobne(prócz tych speedplayów czy jak je tam zwą), z tym że tak jak mówiłem odradzam starego Look-a (Delta/ARC).

 

Edit:

Co do Time to nie wiem jak inni ale kolega narzeka na dużą siłę wpięcia, ale luz jest za to całkiem spory.



#9 dzikuS

dzikuS
  • Użytkownik
  • 26 postów

Napisano 29 styczeń 2014 - 00:00

Planowałem kupić takie buty http://allegro.pl/la...3889679895.html więc raczej SPD-SL co ? 

Np. http://allegro.pl/sh...3907691907.html co myślicie ?



#10 vuki

vuki
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądRawicz

Napisano 29 styczeń 2014 - 17:32

Laki mają 3 otwory na mocowanie, wiec to SPD-SL

pedałki też fajne, będzie wszystko pasować

L4042A006-002%403.jpg



#11 Gosc_solid_crank_*

Gosc_solid_crank_*
  • Gość

Napisano 29 styczeń 2014 - 17:59

Zamów też z pedałami bloki. A z butami już problemu nie będzie ;-)



#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 styczeń 2014 - 18:08

Zamów też z pedałami bloki.

Sądzę, że nie będzie takiej potrzeby. Bloki są w komplecie z pedałami.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 Gosc_solid_crank_*

Gosc_solid_crank_*
  • Gość

Napisano 29 styczeń 2014 - 18:26

Racja microos, powinienem był napisać - "upewnij się, czy dostaniesz bloki razem z pedałami"...



#14 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1989 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 29 styczeń 2014 - 19:09

Można też  robić różne kombinacje. Na przykład pedały SPD czyli te bardziej do MTB ale buty typowo szosowe (trzeba się upewnić, że mają możliwość zamontowania bloków spd!) Mamy wtedy sztywny but szosowy, ale też zalety pedałów mtb czyli długowieczne bloki (po ponad 12 000km dalej nie widzę potrzeby u siebie wymieniać, podczas, gdy bloki szosowe zużywają się szybciej. ot metal vs tworzywo). Jeśli u kogoś krucho z kasą, pedały spd można dostać w miarę tanio, taniej niż najtańsze pedały spd-sl. Dla początkujących plusem będzie też łatwiejsze wpinanie choć to kwestia subiektywna. 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png


#15 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 styczeń 2014 - 19:12

buty typowo szosowe (trzeba się upewnić, że mają możliwość zamontowania bloków spd!)

Albo kupujemy bloki Xpedo XPR i zapominamy o problemie :)

Pomysł z blokami SPD w wielu przypadkach ma sens, nawet jeżeli u mnie maksimum żywotności to ok. 4000 km. Wiele zależy na pewno od stylu jazdy - ja w SPD kręcę sporo po mieście, więc sporo jest wpinania i wypinania i prawdopodobnie stąd różnica. Z drugiej strony to i tak wynik o wiele lepszy niż w przypadku bloków szosowych - tu pełna zgoda.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#16 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 29 styczeń 2014 - 22:56

Można też  robić różne kombinacje. Na przykład pedały SPD czyli te bardziej do MTB ale buty typowo szosowe (trzeba się upewnić, że mają możliwość zamontowania bloków spd!) Mamy wtedy sztywny but szosowy, ale też zalety pedałów mtb czyli długowieczne bloki (po ponad 12 000km dalej nie widzę potrzeby u siebie wymieniać, podczas, gdy bloki szosowe zużywają się szybciej. ot metal vs tworzywo). Jeśli u kogoś krucho z kasą, pedały spd można dostać w miarę tanio, taniej niż najtańsze pedały spd-sl. Dla początkujących plusem będzie też łatwiejsze wpinanie choć to kwestia subiektywna. 

Jeśli but szosowy ma możliwość mocowania bloku spd to najczęściej jest to niższy model w kolekcji danego producenta, więc i parametry sztywności są przeciętne (niekoniecznie złe), "rasowy" but szosowy ma raczej tylko podejście do bloku szosowego. Nie stanowi to jednak problemu gdyż można nabyć specjalne szyny, które mocuje się do otworów bloku szosowego, potem do szyny przykręca się blok spd. 

Co do ławości wpinana to raczej nie jest kwestia subiektywna, czego doświadczyłem po przesiadce na zestaw szosowy z pedałami 105 Shimano i niestety mi kultura wpięcia przeszkadza w bezstresowym korzystaniu z całego zestawu - wróciłem do pedałów mtb.



#17 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 30 styczeń 2014 - 00:25

1.SPD z racji otwartej (mniej syfu) i toporniejszej konstrukcji przeznaczone jest do MTB. Jest dwustronnie wpinane w odróżnieniu do SPD-SL przez co w razie konieczności niby szybciej można się wpiąć.

 

2.SPD-SL ma większą powierzchnię podparcia, jest mniejszy nacisk na stopę i lepsze przekazywanie siły na korby. Zrobione z myślą o szosie - pod buty z twardą podeszwą a nie gumową jak te do terenu.

3.To takie główne różnice wynikające z założeń poducenta. I tak całkiem sporo osób jeździ na SPD przy rowerze szosowym, bo muszą/lubią przejść kawałek. Niestety tracą dużo na sztywności buta.

 

 

 

Nie nauczylem sie cytowania selektywnego, wiec pozwolilem sobie ponumerowac...

 

Ad. 1 - prawda i bzdura. Konstrukcja nie jest toporna, tylko pozwalajaca na blyskawiczne - w porownaniu do szosy - wpiecie i wypiecie, nawet w skrajnie zapchanych blotem/ sniegiem blokach/ pedalach ( teoretycznie, w praktyce nie jest tak rozowo, zwlaszcza w kontekscie lodu ) 

 

Ad.2 - same bzdury. nacisku na stope nie ma zadnego - jest powierzchnia podparcia bloku przymocowanego do podeszwy. A ta w butach "mtb" bywa ( nawet czesto ) karbonowa.  I zwiekszona pow oparcia bloku  na pedale ma na celu zwiekszenie stabilnosci, a nie "przekazywanie sily" - to nie ma NIC do rzeczy. Jesli ktos twierdzi inaczej - prosze udowodnic ( tylko blagam, nie w stylu " a wszyscy tak tweiedza... " - oczekuje solidnego wywodu opartego na fizyce, bo ta twierdzi, ze jest dokladnie odwrotnie... ) 

 

CZesc pedalow SPD ma wieksza powierzchnie oparcia niz niektore pedaly szosowe. Vide Look S-track + ramka vs np Speedplay. 

 

Ad.3 Prawda i bzdura - chodzi sie latwiej bo bloki sa niskie i but mtb ma dodatkowo - nazwijmy to bardzo umownie- "korki" na ktorych sie but opiera o glebe, a podeszwa w bucie mtb i szosowym moze byc jednakowo sztywna lub nie. zalezy z czego jest zrobiona. I bardzo czesto z jakim przeznaczeniem. 

 

Mozna rowniez do niektorych butow szosowych dokupic "korki" i zamontowac - chodzi sie calkiem wygodnie mimo blokow ( i sie ich nie niszczy przy okazji ) 

 

 

Jest wiele "systemow" . Shimano jest najpopularniejszy. Wart zainetresowania jest rowniez Look, Time, Speedplay, Keywin, Ritchey. Jest wiele firm robiacych pedaly+bloki w danym standardzie .

 

  Najciekawsze  najbardziej ( z pkt widzenia sil ) efektywne pedaly jakie widzialem ( wymyslilem , ze tak to powinno wygladac, i kilka godzin pozniej zobaczylem, ze wymyslilem wymyslone....  ;) ) to Tririg ( ci od aero hamulcow ) . Z pkt widzenia efektywnosci - nie maja sobie rownych. 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#18 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1989 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 30 styczeń 2014 - 16:56

Jeśli but szosowy ma możliwość mocowania bloku spd to najczęściej jest to niższy model w kolekcji danego producenta, więc i parametry sztywności są przeciętne (niekoniecznie złe), "rasowy" but szosowy ma raczej tylko podejście do bloku szosowego. Nie stanowi to jednak problemu gdyż można nabyć specjalne szyny, które mocuje się do otworów bloku szosowego, potem do szyny przykręca się blok spd. 

Co do ławości wpinana to raczej nie jest kwestia subiektywna, czego doświadczyłem po przesiadce na zestaw szosowy z pedałami 105 Shimano i niestety mi kultura wpięcia przeszkadza w bezstresowym korzystaniu z całego zestawu - wróciłem do pedałów mtb.

 

Owszem, będzie to model niższy, ale dla początkującego amatora nie będzie to miało żadnego znaczenia. Już sam fakt przejścia z platformy czy nosków na zatrzaski będzie 'rewolucją', nawet jeśli przejdzie na niższe shimano z podeszwą z tworzywa, a nie karbonowe sidi czy inne mavici :)

Pomysł z szynami czy dedykowanymi blokami pozwalającymi przejść z spd-sl na spd fajny i warty przemyślenia. 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png


#19 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 31 styczeń 2014 - 00:19


To takie główne różnice wynikające z założeń poducenta. I tak całkiem sporo osób jeździ na SPD przy rowerze szosowym, bo muszą/lubią przejść kawałek. Niestety tracą dużo na sztywności buta.

 

 

 

No ciekawe, tylko o czego sztywność chodzi? U mnie jest w pełni stalowa wkładka, a kolega tutaj wcześniej wspomniał, że nawet karbonowe podeszwy są dość częste w SPD. Te argumenty o wyższości SPD-SL nad SPD pomimo niemal niemożliwości chodzenia mnie jako amatora niestety kompletnie nie przekonują, no ale każdy ma rozum i może sam trzeźwo to ocenić. Lub czasem zbyt mocno wierzy w to, co producent mówi...

Może i jakaś odczuwalna różnica jest, ale na pewno nie jakaś wielka.



#20 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 31 styczeń 2014 - 20:49

Mam krótke, ale jednak doświadczenie, z pedałami i butami szosowymi. Pedały 105tki poprzedni model, buty z podeszwą karbonową, klamrą i dwoma rzepami.

Na niekorzyść: niesamowicie śliskie przy wpinaniu, konieczność trafiania, mało wygodne do jazdy w ruchu miejskim, stresujące w użytkowaniu.

Na korzyść: stopa mimo luzu bocznego sprawia wrażenie lepiej połączonej z pedałem/korbą, co daje wrażenie efektywniejszego pedałowania. 

Przesiadłem się jednak ponownie na pedały mtb, tym razem przewidywalnie działające 520tki i w praktyce nie odczułem roztrzygających na minus niekorzyści z używania. Przy wpinaniiu nie jestem taki spięty, idzie mi to dużo szybciej, na spd'kach mogę pedałować wypięty jeśli zechcę i potrzebuję, w szosowych nie jest to możliwe bez ryzyka ześlizgnięcia nogi czy nawet upadku.

Doświadczenie w jeździe w systemach wpinanych mam od 1998 roku, korzystanie z szosowych jest dla mnie niekomfortowe. 

Fakt jest niezaprzeczalny że stosunkowo tani i podstawowy pedał 105 jest cięższy jedynie od xtr'ów i to jedynie o 15 gramów.





Dodaj odpowiedź