Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ultegra 6800 - Wrażenia


50 odpowiedzi w tym temacie

#21 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 11 lipiec 2014 - 05:47

Ultek : albe zle zrozumiales, albo niejasno sie wyrazilem : o hamulcach 6800 moge napisac tylko w samych superlatywach. Od ksztaltu klamki ( zwaszcza do hamowania w gornym chwycie ) do sily i modulacji.

 

Jeden malutki minusik : opony 25mm ( realnie 24,9mm na obreczy ) pompowac trzeba po zamontowaniu - hamulce Ultegry za nic nie chca ich "wpuscic" napompowanych. Ale da sie z tym zyc. zreszta 23mm tez wchodza " na styk".

 

Skok klamki : mialem na mysli wrzucanie na wieksze koronki ( w dol )- w porownaniu do 5700 skok jest znacznie zredukowany , zrzucanie jest juz lepiej wyczuwalne choc "lapka" wielkosci filtra od Camel'i ( ciut rozdeptanego :)  ) jest duzo za mala jak dla mnie.

 

Jest na tyle "miekko" , ze nie wyobrazam sobie jazdy po wyboistych szutrach i precyzyjnej zmiany biegow w 6800 .

 

"Klikanie" Srama i Campy ( Chorus i wyzej ) daje wyrazny "feedback" , Shimano nie.

 

Jak przelajowcy ( pro ) zmieniaja na Di2 jadac 25-35 kmh w terenie "nano-lapkami" pozostaje dla mnie wielka tajemnica ;)

 

Odczucia sa osobiste, kazdy moz miec zupelnie inne... Dlatego fajnie ze jest i Shimano i Sram i Campa. Dla kazdego cos.

 

W moich odczuciach i dla moich potrzeb napedem "idealnym" jest Red 10tka 2014 ( z YAW ) - i taki sobie sprawilem do szosy , w przelaju zostaje Force 22, w czasowce ( w budowie ) Campa.

 

Jako bonus do red'a 10tki mam dostep do "tanich" kol/ kaset / lancuchow pod 10tke na roznych "wypszach"  :) szal na 11tki obniza ceny kol z 2010-1012 :) Zwlaszca Easton'a, Zipp'a i kilku innych amerykanskich.


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#22 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 11 lipiec 2014 - 06:50

W hamulcach 6800 jest mikrowajcha, przy śrubie mocującej linkę, do szybkiego rozszerzania szczęk. Przestawia się ją o 180° i napompowane koło swobodnie wchodzi. Pewnie i 28 wejdzie, bo szczęki dość mocno się rozchodzą.



#23 GoscNiedzielny

GoscNiedzielny
  • Użytkownik
  • 563 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 lipiec 2014 - 12:28

Jeden malutki minusik : opony 25mm ( realnie 24,9mm na obreczy ) pompowac trzeba po zamontowaniu - hamulce Ultegry za nic nie chca ich "wpuscic" napompowanych. Ale da sie z tym zyc. zreszta 23mm tez wchodza " na styk".


Mam opony 25mm i 23 na obreczach 23mm i nie mam żadnego problemu zarówno z ich montażem jak i demontażem.
Rower dość często pakuję do torby i na pewno bym zauważył jakąś niedogodność.

#24 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 11 lipiec 2014 - 19:53

Ultek.... litosci :)

 

24,9mm to 24,9mm / szerokosc opony / a hamulce sa ustawione do obreczy 13c , nie 15 i nie 17  . 2ga sprawa jak blisko ustawione sa klocki w pozycji roboczej. Ja mam "blisko" - jezdze b czesto w grupie i nieraz to ustawienie uratowalo mnie przed parkowaniem w zadzie poprzedzajacego roweru. Trace na modulacji ale zyskuje na szybkosci reakcji , no i na gwaltownosci. 

Veloflexy 23mm ( realnie 22 ) wchodza mi na "styk" , Michelin'y 25 (24,9) nie chca i juz.

 

Co ciekawe hamulce Sram'a "rozjezdzaja sie " na tyle, ze nie ma problemu... Podejrzewam , ze "szybkootwieracz" 6800 projektowano pod "standard" 15mm obreczy i stad taki problem. ALE : Jakby ktos chcial szybko zmienic kolo a mial obrecze 622-13 - TO JEST PROBLEM.

 

I jeszcze@ radomir 82 : YAW Force'a mialem na 36-52( 52 blat Rotor'a NoQ ) i zmienialo szybciej niz 6800 50-34   - byc moze kwestia kadencji, moze mojej determinacji w idealnej regulacji. Fakt, ze 6800 nigdy mi nie "przerzucilo" czy w gore czy w dol tak zeby polecial lancuch.

 

Inna kwestia jest osobiste "wrazenie" : majac YAW w jednym rowerze nie jestem w stanie zaakceptowac jakiejkolwiek indeksacji w innych rowerach .

 

I potrzeba blatu YAW do poprawej pracy to mit i legenda - YAW 11tka dziala idealnie na korbach 10kowych , na korbach innych producentow itp itd.  Nie widze roznicy . Najmnejszej.

 

ALE : kwestia ramy , i to nie tyle "ugiecia" pod rowerzysta co wychylenia i kata i linii mocowania PP wzgledem centrum suportu. Ci co "walczyli" z regulacja PP na O-symetric i Q-rin'ach ( zwlaszcza z Di2 ) wiedza o czym pisze ;)

 

Sa ramy , ktore wybitnie nie lubia pewnych rozwiazan i BMC zdecydowanie do nich nalezy. Trzeba wiedziec co i jak "obejsc" - zwlaszcza mocujac Campe.

 

Do BH co bys nie zalozyl ( poza Campa z blatem 54+ ) to dziala od "1ego strzalu" .

 

Kiedys pewien producent przerzutek oferowal kawalki blaszek ulatwiajace zycie w tym wzgledzie( mozna samemu wygmerac na obrabiarce jak ktos ma talent, wymiary sa powszechnie dostepne ) - teraz to niemal jak "bialy kruk"... . A wielu posiadaczy "jajeczek" dalo by sobie przyslowiowe "jajeczko" uciac zeby miec taki kawalek aluminium :) gdzieniegdzie na ebaju jeszcze sie trafiaja.


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#25 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 11 lipiec 2014 - 21:11

No to ci powiem że Yaw, a szczególnie 22, nielubi się z blatami FSA i Cannondale SI :)

 

Ten "producent" czyli Sram dalej oferuje takie blaszki, there you go: http://www.cycleserv...ce-slanted.aspx



#26 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 12 lipiec 2014 - 07:05

Mozna stworzyc "liste niekompatybilnosci" :) wiele $ mozna ludziom zaoszczedzic .... np ramy Spec Crux + korba 48+ i przerzutki przednie Campy, ramy BMC i hamulce Campy...

 

To nie te blaszki ;)  "te" sa czarne i maja 1 dziurke. Te, ktore linkujesz sa do ram z "braze'em" na PP i problemem z PP Campy, albo do blatow 54+, te "moje" zmieniaja kat ( mozna dobrac kat przez dobor blaszki ) i odsuwaja zdecydowanie PP w tyl linii rura podsiodlowa - centrum suportu ( mozna dobrac na ile , sa rozne gubosci ) . Kiedys robile je Rotor, Sram rebrandowal i przestal, i teraz nie m ich nikt :( chyba ze sie myle / mam taka nadzieje / - wiec uciesze sie jak ktos mnie sprostuje :)


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#27 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 12 lipiec 2014 - 07:06

A, to sory. Myślałem, że wszyscy jeżdżą na kółkach, co ja – 622x14 :D

Rzeczywiście u mnie, szczęki rozchodzą się na 27,4 mm, tylko że mam cienkie opony 24,4 mm, więc je wkładam bez otwierania nawet.



#28 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 12 lipiec 2014 - 08:01

No akurat te co podałem zmieniają kąt PP...

#29 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 12 lipiec 2014 - 12:43

Petri, przez to Twoje wymiarowanie i sprawdzanie, bym się dziś zabił :angry: Wyjechałem z domu i na pierwszym skrzyżowaniu nie miałem hamulca! Nie zamknąłem szczęk po tym mierzeniu. Dobrze, że to nie było awaryjne hamowanie i miałem czas zareagować :D



#30 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 12 lipiec 2014 - 19:34

Zabil bys sie przez nieuwage, i - co gorsza - brak wiary w to co pisze ;)  przyjalbys , ze na 622-13 i 6800 kola nie wchodza napompowane i mialbys hamulce :)

 

Swoja droga tylko Campa daje pelne hamowanie nawet po "wypieciu" - S i S musza sie obejsc smakiem... patent :-P

 

Ale twoja przygoda nasuwa fajny pomysl - dla kogos kto ma grupe Campagnolo i ten sam problem - hamulce "pozagrupowe" np TRP z wypieciem "shimanowskim" - i po klopocie , 2 wypiecia rozjada szczeki niemilosiernie.

 

A wracajac do tematu 6800, tez macie wrazenie, ze mala tarcza na korbie zupelnie kompatybilna z lancuchem to nie jest ? Halasuje to dziadostwo niemilosiernie . Mialem wrazenie, ze moze lancuch trze o klatke, ale nie.... dzwiek jest podobny do chrzestu zapiaszczonego lancucha. I tylko na malej, na duzej jest OK ( poza 6 zebatka, gdzie co bym nie robil to halasuje :-x  ) wyeliminowalem potencjalnie krzywy hak TP ( kaseta Sram'a jest OK ) , wymylem caly naped, niemal zalalem olejem i nadal to samo :(   co dziwne po wrzuceniu/ zrzuceniu halasuje, ale jak pojade troche " na luzie" ( albo kilka obrotow wstecz ) to cichnie....

 

Pomijam "szarpanie" lancucha na obrotach "wstecznych" - powinno byc plynnie, a nie jest ...

 

 

radomir82 : to nie te i juz :) nie mozesz dobrac odstepu co 2mm i kata co kilka stopni masz 1 model i "bye" ...

Dla mnie roznica miedzy Shimano a innymi jest +- taka : da sie Shimano zmusic do poprawnej pracy. Poprawna praca Shimano jest stanem niestalym. Poprawna i bezobslugowa - w miare - praca Campy i Sram'a to stan normalny ( nie pamietam kiedy regulowalem Force'a w przelaju, i nie pamietam kiedy nie regulowalem/ bylem zadowolony z pracy 6800 )


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#31 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 12 lipiec 2014 - 22:27

Ile masz przejechane na tym napędzie? Szarpanie przy kręceniu do tyłu może wskazywać na zużycie zębatek. Może używasz tylko dużej tarczy i naciągnięty łańcuch spasował się z blatem, a na młynku już nie układa się jak należy i terkocze?

Ja mam nowy napęd, zrobiłem nim dopiero 6,5 tys. km i póki co, żadnych niepokojących odgłosów nie słyszę. Ocierał o przednią przerzutkę na dwóch najmniejszych koronkach, gdy kupiłem rower, ale wyregulowałem wychył wózka i jest spoko.



#32 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 13 lipiec 2014 - 09:26



A wracajac do tematu 6800, tez macie wrazenie, ze mala tarcza na korbie zupelnie kompatybilna z lancuchem to nie jest ? Halasuje to dziadostwo niemilosiernie . Mialem wrazenie, ze moze lancuch trze o klatke, ale nie.... dzwiek jest podobny do chrzestu zapiaszczonego lancucha. I tylko na malej, na duzej jest OK ( poza 6 zebatka, gdzie co bym nie robil to halasuje :-x ) wyeliminowalem potencjalnie krzywy hak TP ( kaseta Sram'a jest OK ) , wymylem caly naped, niemal zalalem olejem i nadal to samo :( co dziwne po wrzuceniu/ zrzuceniu halasuje, ale jak pojade troche " na luzie" ( albo kilka obrotow wstecz ) to cichnie....


Mogę potwierdzić, że w 100% to samo dzieje się w przypadku grupy Deore 9rz. Środkowa tarcza (mam tripla, ale to odpowiednik małej w szosie). Grzechocze pomimo idealnej regulacji, smarowania i prostego haka. I też szósta zębatka jest nie do wyregulowania, a jak ewentualnie się uda to hałasuje na drugim końcu zakresu tarczy, na trzeciej. Nie wiem, może nadal mają tego samego gościa od kalibracji maszyn.

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#33 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 lipiec 2014 - 21:37

Mozna stworzyc "liste niekompatybilnosci" :) wiele $ mozna ludziom zaoszczedzic .... np ramy Spec Crux + korba 48+ i przerzutki przednie Campy,

 

A korba 46? I inne niekompatybilność Crux/Campa, jeśli mogę zapytać...?



#34 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 13 lipiec 2014 - 23:04

2-3 kkm nie powinno zarznac kasety, choc jestem "niskokadencyjny" (srednia ok 75) , ale fakt, ze malej tarczy uzywam tylko na "rozbieg" i jak juz naprawde musze , a ze korba 50-34 i kaseta do 28 to musze rzadko.

 

Z drugiej strony w przelaju malej tarczy uzywam chyba jeszcze mniej, kadencja nizsza a problemow zero... 

 

Zadziwiajace, ze staram se zmusic NOWE Shimano na ramie zaprojektowanej pod Shimano, zeby pracowalo z taka kultura jak Sram po powiedzmy 2 sezonach ( okres zimowy licze podwojnie ) :)

 

3a rzecz, ze 6800 wymaga maxymalnych momentow dokrecen ( kaseta, napiecie lozysk, korba, pedaly ) - inaczej tu sobie zaskrzypi, tu puknie, tu stuknie... Kolega kupil sobie Pina Dogme "Sky" na Dura Ace Di2 i przez 3kkm walczyl z tym samym.... O wyrzuceniu ( zeby nie korcilo ) PTFE linek na dzien dobry nawet nie wspominam....

 

Wyregulowane mam tak, ze rzadko kupuje sobie kawe na postojach :) ktos idzie po kawe i ciacho za wyregulowanie, zeby jemu tez tak dzialalo :) od Tiagry do Dura-Ace ...

 

Nawet dzis "poskarzylem" sie ze nie jestem zadowolony, czym wywolalem powszechna radosc, bo nikt nie mial lepiej. Nigdy.

 

 

Odnosnie Crux'a i Campy : Generalnie PP poza campa wchodzi max 52, Campy 44 , do 46 trzeba podciac "braze" ok 1,5mm na wysokosc i 2mm na glebokosc( albo dac taka blaszke jak z linki w poscie wyzej ) , powyzej trzeba by wyciac caly braze... . Max ilosc zebow na kasecie jaka wchodzi to 13, 14 juz szoruje lancuchem po widelkach. Alu rama ma pelne okablowanie ( na calej dlugosci ) i lepiej kupic dobre linki i pancerze zeby nie bylo duzych oporow ( jagwire dziala idealnie ), karbonowe maja kable tylko na zewn, w srodku ida gole linki wiec nie ma problemu ( ale lepiej dac troche lepkiego smaru pod klapke ( ranty ) , bo "cieknie ";) . Innych grzechow rama nie ma , moze troche za dluga jest jak na rozmiarowke ( 54 czuje sie jak 56 , 56 jak 58 itd - i to nie tylko moje odczucia ), no i compression plug za cholere nie chce sie 3mac w widelcu- wyjezdza i juz. Oryginalne Speca wyrzucic bez dotykania - raz wlozone sie "wywierca" zeby to goowno wyjac, ja dalem jakies FSA i duzo podsuszonej pasty montazowej i jakos sie trzymalo.

 

Montujac Avid Shorty ( ultimate ) trzeba zamontowac na trzepienie takie male podkladki ( ktore sa w paczce, ale instrukcja Srama je pomija ( jest nowa ) ) inaczej hamulce moga nie odbijac. W innych ramach nie trzeba.

 

Zakaldam, ze widelec Cruxa ma stosowna naklejke, ze nie peknie w najgorszym momencie ( byl recall ).

 

fajna rama ( generalnie ) za cene stabilnosci ( bardzo stabilne to to jest, naprawde bardzo ) dostaje sie mala zwrotnosc i kiepskie przyspieszenia. mam wrazenie ze robia z niej "na sile" przelaj wyscigowy, a rame kupuja i tak "szutrownicy"- do tego nadaje sie bardziej niz do prawdziwego przelaja - niski suport, duzy rozstaw osi, duze wyprzedzenie kata widelca - to raczej krazownik niz "buszujacy w polu i lesie" . Ale to moja opinia, mozna sie nie zgodzic.

 

Kolega ( dealer ) ma rame 54 , mierzac samemu 185cm - wiec nie jestem odosobniony...

 

Cieszy wysoka dokladnosc wykonania, czy to alu czy wlokna - naprawde cieszy oko i mechanika.

 

Zapomnialem o 1ym : piekielnie latwo sie rysuje lakier. Tak latwo, ze niemal wiatr robi rysy. Tu dali ciala. Ale raz "podmatowialy" ni erysuje sie dalej... taki urok.

 

 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#35 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 13 lipiec 2014 - 23:28

Zastanawia mnie jedynie rzekomy problem rozregulowywania się przerzutek, jakim cudem niby istnieje potrzeba ciągłej regulacji? Jak dla mnie to gówniane kable lub/ i niewłaściwe ich prowadzenie (może przekombinowana rama), bo przerzutki i manetki nie są przecież z plasteliny i nie zmieniają ciągle swojego kształtu... no chyba że magia...



#36 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1204 postów
  • SkądN. Tomyśl

Napisano 14 lipiec 2014 - 07:35

Tak czytam, czytam i widzę, że w napędy 11rz od kołowrotków nie ma sensu wchodzić. Mam wyregulowaną grupę 5700 (zajęło mi to 1h - dokręcenie wszystkiego, jak wspominał Petri + regulacja przedniej i tylnej przerzutki, Ridley fabrycznie tutaj dał ciała) i nie widzę tutaj za dużej różnicy do Centaura Campy. Może jedynie taka, że w Shimano nie da się na raz zrzucić łańcucha o 3 koronki i dodatkowo krótki wózek przerzutki 105 słabo napina łańcuch, bo w przełaju klamocze o ramę jak dziki. W campie rzadko się to zdarzało i naprawdę na mega dziurach.



#37 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 14 lipiec 2014 - 08:56

Petri, dziekuję za bardziej niż wyczerpującą odpowiedź, zwłaszcza że mam już 2 lata wypisz wymaluj taką samą ramę Cruxa jak Ty;p Odczucia z niej mam podobne- stabilny , wygodny- wysoko główka sterówki (potęguje to, że mam go rozmiar za duży- ot błędy młodości, pomijając że wychodzą i tak duże, czego nie wiedziałem), zwrotność poprawił mi bardzo krótki mostek (8cm/56 ramie, tylko głupio wygląda).

 

A propos właśnie wymieniane mam w nim kable, poprzednie miałem kiepskie i fatalnie poprowadzone. Robi mi to dobry serwis, mówiłem, by ładowali co najlepsze np. jakieś gore, jagwire, a oni, co ciekawe, mówią że noie ma sensu i wsadzą jakieś dobre shimano, napiszę jeszcze czy się sprawdzają. 

 

Pytałem, bo mam 5700, które po tym jak Shimano wprowadziło 11rz 5800 prędzej czy później będę musiał czymś zastąpić. Downgrading mi się nie uśmiecha, więc myślałem o Centaurze- idealny lub Atenie-główna zaleta to kompatybilność z pozostałym 11 rzędowym tałatajstwem Campy które mi się wala po domu.

 



#38 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1204 postów
  • SkądN. Tomyśl

Napisano 14 lipiec 2014 - 09:07

Do obsługi grupy 5700 mam właśnie Jagwire CG-X i działa idealnie. Pewnie po przykrych doświadczenia z kablami PTFE Shimano Ridley ich nie montuje. 10rz Shimano przez najbliższe 4 lata będzie miało się dobrze pod względem komponentów. 10rz kasety Dura Ace są ciągle dostępne, łańcuchy też. Małym strzałem w stopę Shimano może być to, że przerzutki tylne 11rz nie są kompatybilne z napędem 10rz i z tego powodu mam do rozkolekcjonowania przerzutkę RD-9000 Dura Ace.

 

W poprzednim przełaju 3 lata miałem kable przerzutowe Gore Ride On uszczelniane. Dla mnie top topów, bo rower był naprawdę katowany, zajechałem kasetę Centaura, 3 łańcuchy Veloce, myjką ciśnieniową był myty chyba ze 100 razy. Jak po wypadku rozbierałem rower na części i wyciągałem linki z pancerzy to były śliskie jak na początku montażu. Dobrze wydane 250 PLN.



#39 aparvis

aparvis
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 14 lipiec 2014 - 16:36

w Shimano nie da się na raz zrzucić łańcucha o 3 koronki

zrzucanie o dwie Tobie nie starcza?

http://techdocs.shim...69830702880.pdf



#40 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1204 postów
  • SkądN. Tomyśl

Napisano 14 lipiec 2014 - 16:45

Starcza, gdyby grupa 5700 miała taką opcję. Doczytaj w tech docu.





Dodaj odpowiedź