Jump to content


Photo

ZZR Jaguar


877 replies to this topic

#1 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 posts
  • SkądWołomin

Posted 24 August 2009 - 14:28

Witam wszystkich forowiczów.
Od razu pragnę ostrzec, że jestem amatorem i na rowerach się tak na prawdę nie znam w porównaniu do Was. Korzystanie z roweru do tej pory, ograniczało się do udania się do sklepu, lub jakiejś rekreacyjnej przejażdżki po terenach zalesionych.

Sytuacja przedstawia się w następujący sposób - znalazłem rower ZZR Jaguar zachowany na moje oko w stanie bardzo dobrym i działającym bez zarzutu. Większość części myślę, że jest oryginalna ponieważ dostrzegam na nich znaczek ZZR (korby, pedały, zaciski i klamki hamulców). Rowerowi brakuje całego przedniego koła, opony z tyłu (obręcz jest cała i wydaje się być prosta i wycentrowana) i siodełka.

Krótko mówiąc, zakochałem się w rowerze i pragnę doprowadzić go do stanu w którym będę mógł nań wsiąść i jechać ;) na dniach pokażę jakieś zdjęcia, aby lepiej zobrazować stan roweru. Pisząc posta, jednocześnie chciałbym poprosić Was o pomoc i jakieś rady, ponieważ nie mam o rowerach właściwie żadnego pojęcia.

Pozdrawiam serdecznie.

#2 Adson_:D

Adson_:D
  • Użytkownik
  • 241 posts
  • SkądTłuszcz

Posted 24 August 2009 - 14:44

na początek, kup przednie koło, opony, dętki, siodełko i zacznij jeździć... to ostatnie najważniejsze... nie musi to być super sprzęt... wystarczy Ci najzwyklejsze w świecie minimum, chyba, że masz kase, to możesz inwestować... kup strój, kask, okulary, i jeździj. Na tym forum znajdziesz na prawdę całą masę porad. wystarczy poszukać... na początek zajrzyj do tematów:
http://forumszosowe....topic.php?t=379 - wybór kół
http://forumszosowe....wtopic.php?t=26 - jakie siodełko do szosówki
http://forumszosowe....wtopic.php?t=15 - jakie kupić opony
resztę też znajdziesz w dziale sprzęt odzież i akcesoria

#3 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 posts
  • SkądSilesia

Posted 24 August 2009 - 16:10

Czego potrzebujesz? Piasty ZZR bywają na allegro. Musisz sprawdzić czy masz tylne koło 630 czy 622, może jest gdzieś napis na oponie. A może w ogóle masz koła szytkowe? Zrób jakieś zdjęcia i pokaż to cudo. Jaki kolorek? Złoty, zielony?

#4 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 posts
  • SkądWołomin

Posted 24 August 2009 - 16:45

Właśnie koła (w zasadzie tylko tylne) mam szytkowe i wolałbym aby takie pozostały, lecz nie mam opon. Potrzebuję jedynie ogumienia i przedniego koła. Zdjęcia zrobię jutro jak tylko wrócę do chałupy, bo teraz nie mam możliwości. A kolor to taki wiśniowy (czerwony?) metalik.

#5 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 24 August 2009 - 21:38

Cześć.
Od siebie powiem tyle - nie modyfikuj go. Odrestauruj do stanu oryginalnego. To naprawdę niezły sprzęt. Niedawno próbowałem taki rower samodzielnie złożyć (już miałem sporo części), jednak po oszacowaniu kosztów zrezygnowałem.
Z niecierpliwością czekam na fotki tego cuda. :)

#6 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 25 August 2009 - 07:25

Właśnie koła (w zasadzie tylko tylne) mam szytkowe i wolałbym aby takie pozostały, lecz nie mam opon. Potrzebuję jedynie ogumienia i przedniego koła. Zdjęcia zrobię jutro jak tylko wrócę do chałupy, bo teraz nie mam możliwości. A kolor to taki wiśniowy (czerwony?) metalik.


Jeśli masz szytki, to problem z głowy: szytki maja jeden rozmiar osadzenia (bez względu na to, czy pisze na nich 27'' czy 28''). Za ok. 60 zł kupisz jakieś podstawowe Tufo. Przednie kółko tez trafisz na allegro...

#7 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 posts
  • SkądWołomin

Posted 31 August 2009 - 11:39

Przeglądałem pobieżnie allegro w poszukiwaniu części do mojego roweru i nie znalazłem. Ale być może tylko dla tego, że za słabo szukałem. Wieczorem poszperam jeszcze.
Do tego wszystkiego, zaczynam się poważnie zastanawiać, czy mój rower to na pewno Jaguar, jak głosi napis ;) Mam nadzieję, że pomożecie mi to zweryfikować.
Jeszcze zapytam - co nim sądzicie "okiem fachowca"? Coś z niego będzie?

A tymczasem z niemałym opóźnieniem prezentuję zdjęcia:

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

Dołączona grafika Dołączona grafika http://img40.imagesh...p1230309.th.jpg http://img200.images...p1230299.th.jpg

http://img87.imagesh...p1230293.th.jpg http://img198.images...p1230286.th.jpg http://img11.imagesh...p1230391.th.jpg

#8 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Posted 31 August 2009 - 12:14

Elementary, jesteś kobietą ? :shock:

#9 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 posts
  • SkądWołomin

Posted 31 August 2009 - 12:47

I tak i nie :P To konto jest "dwuosobowe" tak naprawdę - ja i druga połowa. A "płeć: kobieta" to kompromis.
Ciężko zrozumieć, ale postarajcie się.

#10 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 31 August 2009 - 13:13

Elementary, Rama wygląda na późnego Jaguara, jeszcze przez marką Romet Sport. Kształt muf, przelotki tylnych przerzutek (na górze rury), brak haka przerzutki przedniej i sworzni manetek - to świadczy o Jaguarze. Możesz też sprawdzić gwint rury widelca (jest nietypowy, chyba tzw. "francuski" M25x1) oraz osadzenia misek - też nietypowe 30,4 mm chyba. Średnica sztycy powinna dać info o wersji Jaguara - Specjal miał chyba 26,0 mm, pozostałe 25,0 albo 25,4 mm (ale nie dam sobie nic za to uciąć).

#11 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 posts
  • SkądSilesia

Posted 31 August 2009 - 13:40

Elementary masz bardzo fajny egzemplarz i lakier w dobrym stanie. Mój wyglądał jakby robili go na kacu młotkiem i przecinakiem.
Gdybyś zdecydował sie zostawić go w formie oryginalnej to miałbym używaną piaste przód z zaciskiem(ZZR) i dwie nowe obręcze szytkowe z epoki, nigdy nie zaplatane. Nie chce za to kasy, pod warunkiem że zostawisz go dla siebie i nie zobaczymy tego Jaguara za pół roku na Allegro. :->

#12 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 posts
  • SkądWołomin

Posted 31 August 2009 - 13:52

Plejstocen, gwarantuję Ci, że nigdy go nie zobaczycie na allegro tudzież innym serwisie aukcyjnym! Muszę powiedzieć, że zżyłem się już z rowerem i poznałem kawałek jego historii, więc nawet ze względu na szacunek do poprzedniego właściciela, sumienie nie pozwoliłoby mi go sprzedać. Do tego bardzo chcę na nim jeździć :)
A jeśli chodzi o obręcze oraz piastę, byłbym Ci dozgonnie wdzięczny gdybyś mógł :)

#13 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 31 August 2009 - 20:56

Jeżeli to oryginalna przerzutka, to Jaguar raczej bedzie pochodził z wcześniejszych lat, bo dopiero później montowano tylną przerzutkę aluminiowo - plastikową Favorit. A ta to chyba nie jest wczesna Favoritka? Mi przypomina coś z zakładu Charków (ale nie widać symbolu XB3). Możesz rozczytać co na niej pisze, bo jestem ciekawy?

#14 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 31 August 2009 - 21:24

h/k, różnie to może być. W Huraganach/Jaguarach najpierw chyba były prymitywne przerzutki bezpantografowe ze sprężyną taśmową (polskie), potem były francuskie Simpleksy i Campagnolo (w lepszych wersjach) oraz Charkowy, które były kopiami Campy. Favority to już zupełnie końcówka J. i Romet Sport. Tyle mnie się przypomina...

#15 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 01 September 2009 - 06:43

prymitywne przerzutki bezpantografowe ze sprężyną taśmową

To były te dośrodkowe, dość popularne w latach czterdziestych do sześćdziesiątych?
Co do części, jakie wkładano, to sprawa jest mocno zróżnicowana. Dlaczego? Bo za komuny montowano to, co było na stanie. Fakt faktem, że prawie na 100% zakładano w ostatnich Jaguarach częściowo ten sam osprzęt, co w takich Mistralach i Wagantach, czyli oklepana już przerzutnica Favorit (pseudo-simpleksowa), na przód aluminiowa Romet (ze śmiesznym nitem do haczenia końcówki linki), hamulce - tutaj akurat nie były z tych takich turystyków, bo bodajże cantilevery z przejściówką na ramę, dość ciekawe rozwiązanie.

#16 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 01 September 2009 - 07:44

prymitywne przerzutki bezpantografowe ze sprężyną taśmową

To były te dośrodkowe, dość popularne w latach czterdziestych do sześćdziesiątych?


Tak, nie było pantografu, wózek był prowadzony równolegle, w poziomie; obsługiwały czterobiegowe wolnobiegi. Na piątkach już był kłopot. Z przodu była przerzutka obsługiwana dźwignią (bezpośrednio, bez linki)

Co do części, jakie wkładano, to sprawa jest mocno zróżnicowana. Dlaczego? Bo za komuny montowano to, co było na stanie.


Tak właśnie było. Z wszystkim. Z samochodami, rowerami...

Fakt faktem, że prawie na 100% zakładano w ostatnich Jaguarach częściowo ten sam osprzęt, co w takich Mistralach i Wagantach, czyli oklepana już przerzutnica Favorit (pseudo-simpleksowa), na przód aluminiowa Romet (ze śmiesznym nitem do haczenia końcówki linki), hamulce - tutaj akurat nie były z tych takich turystyków, bo bodajże cantilevery z przejściówką na ramę, dość ciekawe rozwiązanie.


Tego nita nie pamiętam. Za to korby były zawsze bardzo charakterystyczne dla H/J/RS. Hamulce klasyczne, rzeczywiście w siedemdziesiątych latach (raczej późniejszych) zastąpiono symetrycznymi - ramiona U (jak w BMX-ach) na dodatkowym mocowanym standardowo wsporniku. Ja miałem francuskie Mafac (a nawet mam, bo zostały mi korby, hamulce, przerzutki i manetki Campy oraz przelotka/ślizgacz linki tylnej przerzutki mocowana na ramie).

#17 dawidek102

dawidek102
  • Użytkownik
  • 72 posts
  • SkądChoszczno

Posted 06 September 2009 - 09:34

Zaczynalem na takim rowerku i mam sporo czesci w tym kola na szytki, niestety problem z dostępnością szytek i cena zmusila mnie do kupienia innych kól jak cos bedziesz chcial pisz dogadamy sie jakos

#18 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 06 September 2009 - 09:45

Konik - ten nit trzyma taki nypelek, o który zaczepiana jest końcówka linki. Mi raz podczas szabrowania Mistrala (czy zaraz po) ten nit się ułamał i nypelek odpadł. Bardzo słabe to połączenie. W normalnych przerzutkach tam jest taka specjalna śruba z otworem i nakrętka.
A szytki - nie jest tak trudno dostać, ale często w małych sklepach to jakieś zleżałe egzemplarze. Nawet niedaleko mnie mieli Vittorię za 80 zł ;) Ale faktem jest, że ceny nie są atrakcyjne.

#19 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 posts
  • SkądWołomin

Posted 10 September 2009 - 05:59

Dawidzie, dziękuję za ofertę :) Jak na razie niczego nie potrzebuje z wyjątkiem szprych i opon, ale z tym myślę, że problemów większych nie będzie. Jeszcze się zapytam Was - na co zwracać uwagę kupując te jakże ważne elementy i kilka ogólnych uwag odnośnie szprych.

I jeszcze bardzo ważna rzecz którą z którą zawsze lepiej osobiście (może kiedyś, kto wie?) - bardzo dziękuję za nieocenioną pomoc i dobrą wolę użytkownikowi Plejstocen, za wysłanie mi obręczy, przedniej piasty i kilku innych części! Masz u mnie duże piwo (umownie, może być jakikolwiek inny napój)! Wedle obietnicy, zaprezentuję zdjęcia jak tylko rower będzie bardziej kompletny niż jest a następnie jak będzie się już nadawał do jazdy :)
Jeszcze raz bardzo dziękuję :)

#20 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 12 October 2009 - 17:42

No i przyszła kolej na mnie. :mrgreen: Także i ja dziś zostałem szczęśliwym posiadaczem polskiego roweru szosowego, prawdopodobnie Jaguara, nie jestem pewien na 100%, bo wizualnie jest zdewastowany. Oczywiście mam zamiar go odrestaurować na oryginał. Mam ogólnie sporo problemów z identyfikacją, ponieważ:
- moje korby są gładziutkie, bez napisów i chromowane,
- mostek jest niesamowicie nietypowy, ma niewielki dodatni kąt pochylenia, wygląda jak ze Sporta,
- suport ma zniszczoną plastikową osłonę na dużej zębatce
- obręcz tylna jest na pewno stalowa, natomiast przednia chyba aluminiowa
- piasty mają całe kołnierze aluminiowe, natomiast środki mają stalowe - chrom już schodzi z nich
Zrobię później dobre zdjęcia, może też kolega Konik pomoże mi w identyfikacji?



Reply to this topic