Jedyne co sie mi nie podoba w tym modelu to otwory montażowe pod akumulator do grupy Dura Ace Di2 - po co to komuś kto na DA Di2 nie jeździ?
Moser - klasa
![:D](https://szosa.org/public/style_emoticons/default/biggrin.png)
Museeuw - nowa marka, mało sztywne, robione z włókien węglowych + włókna lniane.
Obrea - na świecie niegdyś nie było firmy, która by robiła tyle aluminiowych ram ile robiła Orbea. W karbonie im gorzej idzie. Nowa Orca wypada w testach podobnie jak Trek, czyli marnie (mała sztywność).
Paketa - słynie z produkcji ram ze stopów magnezowych. Nigdyś Merida próbowała, ale ich ramy były kruche.
Pedal Force - firma kupująca w Azji dobre modele ram i sprzedająca je pod swoją nazwą. Tanie i bardzo dobre.
Pinarello - jedne z najlepszych ram. Niegdyś była aluminiowo-karbonowa Dogma, potem w pełni karbonowe Paris i Prince, a teraz wyszła nowa, karbonowa Dogma. Cenię tę firmę za produkcję ram w bardzo wielu rozmiarach - w najczęściej kupowanym przedziale długość skuteczna co 5 mm!
Pegoretti - ramy stalowe produkowane na indywidualne zamówienie, malowana w dowolne wzory.
English, Richard Sachs, Salsa, Soma - stalowe ramy. Niektóre z nich sa utytułowane jak Sachs, niektóre nowe jak English - piękne, lekkie ramy stalowe.
Principia - legendarna firma jeśli chodzi o produkcję ram z aluminium (obok Cannondale). Bardzo wysokiej klasy rury, najlepsze technologie cieniowania, świetne spawy. Bardzo drogie ramy karbonowe.
Raleigh - kiedyś dobra stal, teraz kiepski karbon.
Ruegamer - prawdziwy innowator. Wyprodukował najlżejszą ramę karbonową na świecie: 500g i dało się na niej jeździć. Jego bezpieczne ramy ważą trochę ponad 700g! (rozmiar 55 cm + zintegrowana sztyca).
Spin - Niemcy, filozofia firmy taka jak u Rue.
Scott - super sztywne alu, bardzo dobre karbonowe ramy - komfortowe CR1 do wygodnej jazdy i bardzo sztywny, słabo tłumiąca seria Addict.
Serotta - świetny i drogi karbon, tytan.
Storck - jedne z najlepszych ram na świecie. Lekkie nie oznacza słabe. Ramy 900g mocniejsze niż jakiekolwiek inne. Ceny po 16k zł za ramę.
Titus - ramy tytanowe i karbonowo-tytanowe najwyższej klasy. Innowacyjny model Exogrid, czyli dwuwarstwowe rury - karbon pod spodem i wycinany tytan na wierzchu.
Tommasini - trochę robią sami, resztę kupują w Azji. Karbon, stal, tytan.
Torelli - bardzo dobre ramy robione ze wszystkiego co się nadaje na ramy - stal różnej maści, alu, karbon.
VanDessel - porządne i sztywne.
Vanilla - nowa firma robiąca bajecznie piękne ramy stalowe. Kilku letni czas oczekiwania na ramę!
Vellum - tańsze ramy karbonowe cieszące się dobrymi opiniami. Dziwna rozmiarówka (brak rozmiaru idealnego na 180 cm wzrostu).
VeloVie - świetne, super sztywne ramy. Model 300SE to jedna z najsztywniejszych ram na świecie!
Viner - ramy produkowane ręcznie w Italii z rur Deda robionych na Tajwanie. Drogie.
Votec - niemiecka firma niegdyś wytyczająca nowe trendy w dziedzinie ram nie tyle szosowych co MTB.
Wilier - ramy o dziwnej geometrii, niektóre modele mają bardzo mało kąty główki i rury podsiodłowej. Najwyższy model Cento1 słynie z nie najwyższej sztywności.
W dwóch postach (ten i jeden na poprzedniej stronie) wymieniłem ~20% marek, które mam zapisane w przeglądarce internetowej. Nie sposób znać wszystkich, dużo z nich to małe firmy jedno-/kilkuosobowe produkujące ramy stalowe na zamówienie.