Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2339 odpowiedzi w tym temacie

#641 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 12 wrzesień 2013 - 07:56

Okidoki, sprawdziłem teorię w praktyce - to znaczy doświadczalnie sprawdziłem, czy przesłona jest skuteczna również w przypadku kolimatorów. No i jest, ale w odróżnieniu od lamp projektorowych przysłonę zakłada się od góry soczewki, do mniej więcej połowy (bo od połowy w górę świeci w górę, a od połowy w dół - świeci w dół). W wersji roboczej i na szybko za przesłonę posłużyła czarna taśma izolacyjna naklejana na górną część soczewki.

 

Efekt? Ładnie oświetlony asfalt (i ewentualnie pobocze), granica światło/cień (choć przy samej taśmie nie jest taka ostra jak przy całkowicie nieprzepuszczającej światła przesłonie) na wysokości montażu lampy.

Czy są straty? Wbrew pozorom odcięcie tego, co i tak oświetla czubki drzew na szosie nie powoduje większych, lub zgoła żadnych strat światła padającego na szosę. Co więcej, dzięki temu można z czystym sumieniem i bez obaw o oślepienie jadących z naprzeciwka zwiększać moc świecenia lamp nawet do mocy maksymalnej, choć tu akurat w niektórych przypadkach sens tego jest mocno wątpliwy (np. lampy powyżej >1000 lumenów), głównie z uwagi na duży pobór prądu przez wysokowydajne diody elektroluminescencyjne. Na dodatek zastosowanie przesłony zwiększa nieco nagrzewanie się lampy, choć przy jeździe nie ma to dużego znaczenia (przepływ powietrza).

 

Przesłona z plastyku (spokojnie, nie roztopi się - w końcu kolimator to też plastykowa soczewka) naklejana dobrą taśmą na lampkę powinna spełniać idealnie zadanie przemiany lampki do jazdy szosowej. W terenie można przesłonę odkleić i zapewnić sobie bezpieczną jazdę wśród gałęzi drzew.

 

No i "drobna" uwaga - rozwiązanie z taśmą (lub naklejaną taśmą przesłoną) jest proste do wykonania w przypadku lamp posiadających jeden lub kilka kolimatorów w szeregu. Również lampy reflektorowe w ten sposób można "uszosowić" naklejając przesłonę (taśmę) na dolną część szkła reflektora - dolną dlatego, że w tym przypadku dół zwierciadła odpowiada za kierowanie światła w górę, góra zaś oświetla dół (czyli szosę).

 

Nieco większy problem jest z lampami wielosoczewkowymi typu MJ 870/872

magicshine_mini.jpg

- w tym przypadku należałoby przyklejać przesłony bezpośrednio na każdy kolimator osobno, albo prościej przeprowadzić dwa paski szerokości 1/2 kolimatora - też technicznie dość proste rozwiązanie i najprawdopodobniej równie skuteczne.

 

Ewentualnie istnieje jeszcze jedno zagadnienie - możliwość wykonania lampy biledowej (analogia do bihalogenu/bixeonu) czyli podnoszenia/opuszczania przesłony i możliwości uzyskiwania świateł drogowych/mijania. Jest to też dość proste do wykonania np. poprzez wykonanie prostego mechanizmu dźwigniowego przesuwającego lub obracającego przesłonę. Choć znając życie, rozwiązania prowizoryczne przyjmują się najszybciej i mają najdłuższą żywotność ;-).

 

Oczywiście najprościej tryb drogowy uzyskać w lampach wielodiodowych, których sterownik umożliwia kolejne włączanie LEDów - w tym przypadku wystarczy, że ostatni kolimator (soczewka, reflektor) będzie pozbawiony przesłony i uzyskujemy w ostatnim trybie mocne światło mijania z doświetlonym światłem drogowym. Niestety, obecnie nie znam żadnej lampy tego typu godnej polecenia.

 

Być może kiedyś doczekamy się lamp rowerowych w technologii FF (Free Form), choć wątpię, żeby Chińczykom chciało się bawić w precyzyjne kształtowanie reflektora. Lampy zgodne z normami StVZO są drogie, zwłaszcza te mocniejsze, choć słabsze też do tanich nie należą - dziwi to, bo za cenę lampki rowerowej spełniającej w/w normy można kupić porządny reflektor samochodowy (albo i dwa). No cóż, kwestia skali produkcji pewno...

Póki co pozostaje do wyboru: jazda ze świeczkami, ryzyko oślepiania, lub próby samodzielnego dostosowania mocnych lamp "terenowych" do pracy na szosie...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#642 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2021 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 12 wrzesień 2013 - 13:35

Ja sobie poradziłem tak:

 

20130210182355.jpg

 

20130210182412.jpg

 

Góra jest odcięta, dzięki czemu nie razimy nikogo z naprzeciwka. A na dodatek, część światła odbija się od daszku i pada pod rower, czyli mam oświetlone przednie koło oraz to co podemną. Bardzo przydatny efekt uboczny ;)

A jako światła długie, druga lampka hehe :)

 

Ogólnie: szybko, tanie i skutecznie :>



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#643 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 13 wrzesień 2013 - 07:02

O "daszku" wspominałem już wcześniej jako rozwiązanie, które mi się pierwsze nasunęło na myśl. Zaprezentowałeś zaletę tego sposobu odcięcia "góry" - czyli kolejne odbicie promieni świetlnych (pierwsze odbicie - dół zwierciadła) i skierowanie ich ku dołowi, doświetlając pobliże roweru, co jest o tyle ważne w lampach/latarkach reflektorowych, że lustro paraboliczne tworzy snop światła, który dość mocno oświetla część terenu, a pobliże jest dość ciemne. Soczewki kolimatorowe nie mają tej wady, choć zastosowanie daszku pozwoliłoby również skierować na szosę światło dotychczas oświetlające korony drzew. Wadą daszka może być przedłużenie długości lampki, choć krótki daszek i większy kąt nachylenia końcówki w stronę środka reflektora powinien również być całkiem funkcjonalny.

 

Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie - nie zapewnia co prawda tak wyraźnego "odcięcia" jak przesłona czy daszek, ale jest dość praktyczne. Mianowicie zastosowanie kolimatora o innym skupieniu (właściwie w przypadku kolimatora należało by użyć "rozproszeniu") wiązki w pionie i w poziomie.

Np. użycie takiego kolimatora:

LXM-REC_1.JPG

 

LXM-REC RECTANGULAR ±18.5° x ±14° da taki efekt:

 

LXM-REC_3.JPG

 

Jak widać rozwiązania problemu oślepiania mocnymi światłami istnieją i są całkiem proste. Warto zastanowić się, czy nie wykonać takiego czegoś we własnym zakresie, żeby nie przypominać wieśniaczych (bez obrazy dla mieszkańców wsi!) właścicieli "stuningowanych" o chińskie xeony wiekowych VW Goflów, świecących niemiłosiernie po oczach innym użytkownikom dróg...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#644 vuki

vuki
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądRawicz

Napisano 20 wrzesień 2013 - 21:48

dziś przyszedł do mnie FandyFire D99 z Singapuru ...ale to maleństwo ... a świeci jak potwór!

a wszystko dzięki linkowi zamieszczonemu przez Prozor'a - dzięki

chyba niecałe 3 tygodnie szedł więc polecam dla potrzebujących ...światło:)



#645 arekpio

arekpio
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądJarocin

Napisano 20 wrzesień 2013 - 22:09

dziś przyszedł do mnie FandyFire D99 z Singapuru ...ale to maleństwo ... a świeci jak potwór!

a wszystko dzięki linkowi zamieszczonemu przez Prozor'a - dzięki

chyba niecałe 3 tygodnie szedł więc polecam dla potrzebujących ...światło:)

Dzisiaj również otrzymałem swoją lampkę FandyFire D99. Zamówiłem 2.09.

Ładnie wygląda i jeszcze lepiej świeci. Jedyny minus to moim zdaniem gumowe opaski. Jedna pękła mi przy zakładaniu lampki na kierownicę. Wieczorem ją przetestowałem i jestem pod ogromnym wrażeniem jej mocy. Gorąco polecam.

Dziękuję Prozor :)



#646 vuki

vuki
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądRawicz

Napisano 20 wrzesień 2013 - 23:00

arekpio masz u nich chody, ja czekałem dłużej bo zamówiłem 1.09 ;-)



#647 jark

jark
  • Użytkownik
  • 276 postów
  • Skąd:)

Napisano 21 wrzesień 2013 - 10:51

lampka FandyFire D99

mam pytanie do użytkjowników \...jaki jest czas pracy tego urządzenia ?

 

jeśli jest gdzieś ta opowiedź, to przepraszam , ale nie moge znaleźć

pozdrawiam

jarek :)



#648 vuki

vuki
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądRawicz

Napisano 21 wrzesień 2013 - 11:22

tu jest link do sklepu:

http://dx.com/p/fand...-x-18650-206863

 

wynika, że 2 godziny ale to zapewne na pełnej mocy

mamy do wyboru: 15% > 50% > 75% > 100% > strobo



#649 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 21 wrzesień 2013 - 13:49

No, cieszę się, że i Wam lampka się sprawdza w praktyce.

 

Jeśli chodzi o czas dostawy, to czasami najdłużej paczka leży w Urzędzie Celnym. To widać po śledzeniu przesyłki. Co ciekawe, na ogół nie otwierają, tylko musi sobie odleżeć, żeby przybić pieczątkę...

No i nie ważne czy sie zamawia 1, 2, 3 - i tak na ogół gdzieś pod koniec tygodnia wszystko leci do Polski jednym samolotem.

 

Dodatkowe gumki mocowania możesz tez zamówić za nieco ponad dolca.

Silicone Elastic O Ring Straps for Bike Headlamp - Black (2 PCS)

USD$ 1.60

 

Czas świecenia różnie, zależy od pojemności akumulatorów - opisywałem to na stronie 29 wątku, dla przypomnienia:

 

'...jeśli 100% pożera 2,6A prądu to przy w pełni naładowanym 6,6A prądu powinno wystarczyć na ok. 2,5h - oczywiście pozostałe tryby powinny być proporcjonalnie mniej energochłonne (czyli np. 50% to ok. 5h, 15% jakieś 16h) - oczywiście wszystko zależy od realnej pojemności pakietu akumulatorów. Przy 4x1865 o pojemności 4400 mAh będzie to również proporcjonalnie mniej - w tym przypadku o 1/3, a to już przy pełnej mocy zaczyna być mało, przy 50% to ciągle ponad 3h więc nie jest źle, a ten tryb jest co najmniej wystarczający do jazdy po szosie. Jednak ten wywód miał również umotywować wybór większego pakietu akumulatorów niż standardowa bateria 4sztuk. Po prostu w terenie przydaje się duża ilość światła i dlatego musiałem zaopatrzyć się w pojemne źródło prądu.
Co do światła jeszcze - największe różnice widać pomiędzy 15%, a 50% - to oczywiste. Różnica pomiędzy 50%, a 75% widoczna jest również (choć nie aż taka duża), no i najmniej rzucająca się w oczy jest różnica pomiędzy ostatnimi trybami 75%, a 100% to już jakby tego światła najmniej przybyło.
'

 

Przy zakupie wersji z akumulatorem 4 ogniwowym pojemność oczywiście jest zależna od pojemności pojedynczego akumulatora. Jednak nie sądzę, żeby tam pakowali akumulatorki większe niż 2,2 Ah - 2 równolegle to 4,4Ah, tak więc w pełni naładowany raczej przy pełnej mocy nie wystarczy na pełne 2h. Tyle tylko, że na szosę na prawdę tryb 50% jest idealny (czyli ponad 3h świecenia), a różnica między 75% i 100% jest w świetle minimalna.

 

Zawsze można dokupić pakiet 6x18650 o pojemności 6,6 Ah(lub podobny) i mieć zapewnione więcej energii.

 

A tak przy okazji chyba zlokalizowałem ładowarkę z wtyczką EU:

5.5 x 2.5mm Plug AC Power Adapter - Black (AC 100~240V / EU Plug / 135cm-Cable)

USD$ 5.20


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#650 jark

jark
  • Użytkownik
  • 276 postów
  • Skąd:)

Napisano 21 wrzesień 2013 - 19:59

... czyli max czas pracy to tylko 2-3 godziny ?

to jak z tym urządzeniem pokonać noc ?

 

jarek :)



#651 warroc

warroc
  • Użytkownik
  • 38 postów
  • SkądLublin

Napisano 21 wrzesień 2013 - 22:25

Cześć. Jakie możecie polecić oświetlenie do powrotów po zmierzchu? Najważniejsze to żeby świeciło mocno, ale w miarę możliwość nie raziło bardzo kierowców i żeby cena za przód i tył była gdzieś w okolicach 50zł.

#652 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2021 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 22 wrzesień 2013 - 10:04

^jeśli do 50zł za komplet to nie spodziewaj się, że dostaniesz coś co oświetli drogę wystarczająco, aby komfortowo jeździć, a o oślepianiu to już mowy nie ma ;| Raczej w tej cenie to dostaniesz lampkę, która pokaże innym, że Ty tam jesteś.



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#653 warroc

warroc
  • Użytkownik
  • 38 postów
  • SkądLublin

Napisano 22 wrzesień 2013 - 15:10

A co myślicie o tym?

http://allegro.pl/la...3558794276.html



#654 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 22 wrzesień 2013 - 17:42

Jakieś takie niebieskawe to światło. Jeśli już taką, to w wersji na akumulator Li-Ion 18650. Nie ma nic gorszego, niż zasilanie trzema ogniwami AAA (bo trzeba wtedy kupić 6 akumulatorków, by móc je ładować). A na baterie szkoda kasy.

W dodatku to przełączanie między trybami, wymagające przejścia przez tryb strobo (nie wiem, po co to komu).

 

Może lepiej kupić coś najtańszego jako pozycyjną na przód i dodatkowo taką trochę archaiczną, ale jednak oświetlającą już drogę Sigmę Halogen (posiada już wbudowaną ładowarkę i wystarczy tylko dokupić zasilacz 9V i akumulatorki):

http://allegro.pl/la...3552465673.html

 

Nie wiem, jaką masz kierownicę, bo ta stara Sigma chyba nie nadawała się do tych grubszych (31,8).

Do grubszych powinna pasować ta:

http://allegro.pl/ok...3543634348.html

 

Osobiście używam tą starszą Sigmę z zamontowaną diodą Cree XM-L i całkiem nieźle się sprawdza (jeśli masz smykałkę majsterkowicza, to możesz się w przyszłości pobawić).  

 

 



#655 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 wrzesień 2013 - 21:09

jark - jak pokonać z tym noc? Proste. O ile oczywiście musisz mieć energię na całą noc (?!!!??), to nie używasz trybów większych niż 50%, który przy akumulatorze o zwiększonej pojemności do 6,6 Ah (taki ja mam) zapewni światło na ok. 5h - zresztą ten tryb na szosę jest podstawowy i w zupełności wystarczający, większe w teren. Na upartego w trybie 15% (coś koło 150 lumenów, czyli przyzwoite minimum, choć niektórzy twierdzą, że to dużo...) też da się jeździć na szosie (wystarczy na kilkanaście godzin świecenia!), choć mniej komfortowo - no ale i tak światła więcej niż w lampkach zasilanych AAA. Są jeszcze do dokupienia pakiety o większej pojemności np. >8Ah, wystarczą na proporcjonalnie dłuższy czas. No ale już więcej tego nie będę powtarzał (bo ile można się powtarzać?! Zresztą jak zobaczysz to zrozumiesz...). Jak potrzeba na 10h na większej mocy, to jeszcze jeden pakiet aku w kieszonkę. Jeśli jest to noc polarna to zapadnij w sen zimowy - innego wyjścia nie widać, bo nawet akumulator kwasowy na przyczepce w tym przypadku nie wystarczy...

 

 

 


  • Radello lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#656 jark

jark
  • Użytkownik
  • 276 postów
  • Skąd:)

Napisano 23 wrzesień 2013 - 20:36

 O ile oczywiście musisz mieć energię na całą noc (?!!!??),.

muszę ... na BB to nawet 2 z rzędu

:)

jedno jeszcze tylko pytanie - jaki jest realny czas ładowania tych akumulatorów o pojemności 6,6 Ah ?

 

jarek

 



#657 vuki

vuki
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądRawicz

Napisano 23 wrzesień 2013 - 21:12

jark - pomożemy Ci na BB:)

też myślę jak tu wydłużyć jej działanie bo planuje trochę dłuższy wypad niż BB

najlepsze są jednak wymienne AA czy AAA - może zrobić jakiś battery pack do niej?

 

edit: mam ładowarkę słoneczną z aku ale jedno takie urządzenie nie rozwiąże problemu a tanie to nie jest

Garmina Edge mogę nią ze 2 razy naładować na full z samego aku a jak słonecznie to więcej urządzeń



#658 lesny12

lesny12
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądPolska

Napisano 24 wrzesień 2013 - 06:24

Wczoraj również otrzymałem FandyFire D99 i tak jak poprzednicy jestem pod ogromnym wrażeniem mocy tego małego "ustrojstwa". Pierwsze wrażenie było oczywiste "jakie to małe", dopiero później zacząłem zwracać uwagę na wykonanie urządzenia i sposób zapakowania (po prostu koperta bąbelkowa). Czas oczekiwania nie był najgorszy, bo zamówiłem ją 06.09 a otrzymałem 23.09. Muszę jeszcze tylko sprawdzić jak będzie się sprawować w praktyce no i w przyszłości jej awaryjność. Podsumowując, zgadzam się z Prozorem, że jest to idealny wybór patrząc na współczynnik cena/jakość. Jednym słowem dzięki Prozor za rady



#659 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 24 wrzesień 2013 - 09:00

Jark, dwie z rzędu?! Noooo... Twardziel!

To tak jak pisałem, ok. 150 lumenów sprawdza się całkiem przyzwoicie na szosie, w terenie chciałoby się mieć jednak zdecydowanie więcej światła i 50% (realnie ok. 500 lumenów?) jest już dobrze. Tyle światła na szosie zapewnia bardzo komfortową jazdę. Dla tego najniższego trybu przy aku 6,6 Ah masz >15h przy 4,4 Ah powinno być minimum 11h. Przy pakiecie 8,8 Ah dojdzie jeszcze ze 3h. Oczywiście w teorii, chińskimi akumulatorami to różnie może być, aczkolwiek założenie jest takie, że dają tam 4/6x2,2Ah dwa równolegle/dwa szeregowo - czyli pojemność i napięcie 2x. Czyli napięcie 2x 3,7V = 7,4V, ale bez obciążenia więcej do 8,4V - i takie napięcie powinna mieć ładowarka. Vuki czy już widzisz dlaczego battery pack z AA odpada? Mógłby być taki, co zapewni właściwe napięcie ładowania, ale po co jak za ok. $20 można kupić kolejny pakiet akumulatorów?

 

Jark - czas ładowania akumulatora 6,6 Ah z ładowarki dającej 1A to tak w teorii jak i w praktyce: 6,6 * 1 = 6,6 h. Oczywiście przy wyczerpanym akumulatorze.

 

leśny12 - za opakowanie trzeba byłoby dopłacić parę dolców więcej, po co? U Ciebie czas dostawy faktycznie niezły: 6.09 to piątek, biorąc pod uwagę strefę czasową Chin, realizacja praktycznie w następny poniedziałek 09.09, wylot do Polski na koniec tygodnia, ostatni tydzień to odleżyny w Urzędzie Celnym, z którego pewno też na koniec tygodnia wysłali dalej - czyli jest dobrze.

Co się może popsuć? Być może gumki (do zamówienia), akumulatory mają różną żywotność, ale przyjmuje się, że ok. 500 cykli ładowania powinny wytrzymać. Ewentualnie piętą achillesową może być przełącznik - tak jak w latarkach itp. po jakimś czasie może się zużyć. Przetwornice i diody raczej nie powinny sprawiać problemu, zabezpieczenie termiczne jest, ale do zadziałania potrzebna jest temperatura  powyżej 70*C, na rowerze nawet na pełnej mocy nie ma szans na taki wzrost temperatury w pomieszczeniu chyba raczej też nie bardzo, choć temperatura w środku może być wyższa niż na korpusie i dobrze, że takie zabezpieczenie jest.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#660 vuki

vuki
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądRawicz

Napisano 24 wrzesień 2013 - 18:48

Strobo jest zabójcze, jechałem o zmierzchu i każdy się gapił
Znaki drogowe byże oświetlane ze 150m i światło się odbijało od nich
Szkoda, że nie ma mniejszej mocy strobo
Prozor, wiesz ile pociągnie aku na strobo?



Dodaj odpowiedź