Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2339 odpowiedzi w tym temacie

#81 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 20 październik 2009 - 21:12

wartości prądu

Nazewnictwo jak na inż. elektryka przystało :P

#82 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 20 październik 2009 - 21:26

Cześć
Gwoli ścisłości, prąd, a natężenie prądu to to samo. W końcu taka sama jednostka jest amper, a definicja też: natężenie prądu to ilość przepływających ładunków elektrycznych przez przekrój przewodnika w jednostce czasu.

#83 premier2

premier2
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPiotrków Tryb.

Napisano 20 październik 2009 - 22:28

Bartosz, nie wiem, czy zajrzałeś do podanego przeze mnie linku. Na pl.rec.rowery jest już "społeczna list kolejkowiczów" po nową lampkę, a czarny kruk pokazał w pierwszej edycji Ravena, co można zrobić z lampką rowerową. Przeczytaj opinie ludzi, którzy mieli okazję pobawić się pierwszym Ravenem - każdy jest pod wrażeniem.
Co do parametrów zdjęć, to są podane warunki wykonania zdjęć i każdy może sobie zrobić podobne zdjęcie, celem porównania własnej lampki.
TUTAJ można sobie zobaczyć, jakie są różnice pomiędzy najbardziej popularnymi lampkami...

#84 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 21 październik 2009 - 07:52

Barwa światła emitowanego przez diodę jest zależna od wartości prądu przepływającego przez diodę. Światło może być od żółtego do blado-błękitnego.


Nie jest to prawdą Karbon. To nie żarówki, barwa emitowanego światła w przypadku diod LED, również tych dużej mocy, nie zależy od przepływającego przez nie prądu. Wraz ze zmniejszeniem prądu można zauważyć nie zmianę barwy, a spadek intensywności świecenia. Czyli jeśli dioda świeci światłem 6000K i emituje 200 lm przy 700 mA, to zmniejszenie przepływającego przez nią prądu (wyładowanie akumulatora lub ustawienie "oszczędnego" trybu drivera) do 350 mA spowoduje jedynie zmniejszenie emisji światła o ok połowę. Można to zauważyć w popularnych latarkach ledowych z kilkoma trybami emisji strumienia świetlnego.

Diody Cree: XREWHT mocy o barwie biała ciepła (2600-3700K) mają jasność typową 73,9-80,6lm @ 350mA, LED o barwie białej zimnej (5000 - 10000K) mają jasność typową 100-107lm@350mA, i ok. 235lm@1000mA.

Jako ciekawostkę podam, że diody CREE o barwie niebieskiej (468-485 nm) emituje 30,6lm, barwie zielonej (520-535 nm) emituje 67,2lm, barwie czerwonej (620-635 nm) emituje 40lm@350mA. Jak widać czym dłuższa fala światła, tym więcej dioda może może go wyemitować (przy tym samym prądzie).

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#85 Kaspro

Kaspro
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądMiędzyrzecz

Napisano 21 październik 2009 - 11:17

legendarne źródło w tych tematach donosi: http://www.swiatelka...opic.php?t=2294
wygląda na to że faktycznie ten nowy model jest taki dobry. :oops: :shock:

#86 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 21 październik 2009 - 12:52

Bocian coś na forum światełka pisał o doborze sterownika (odpowiedniego rezystora w nim zawartego) tak aby osiągnąć odpowiednią barwę światła.

#87 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 21 październik 2009 - 21:09

Racja Karbon...ale barwa świecenia diody zależy od napięcia, a nie od natężenia prądu, podłączyłem niedawno diodę (napięcie znamionowe 3V) pod trzy ogniwa 1,5V połączone szeregowo (4,5V) i świeciła barwą niebieskawą przechodzącą w zielonkawą i po ok minucie się spaliła :-P Te sterowniki elektroniczne stabilizują napięcie na 3,6V to ponoć bezpieczne napięcie dla diody wtedy uzyskuje się zimniejszą barwę przez co widać trochę więcej.


#88 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 27 październik 2009 - 10:14

Ciekawostka --> http://www.wykop.pl/...werem-po-ciemku

#89 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 27 październik 2009 - 20:35

Ciekawostka --> http://www.wykop.pl/...werem-po-ciemku

:shock: Tym można las podpalić :D
Wkurza mnie ta pieprzona współczesna elektronika. Tylna lampka Kellysa pomija niektóre tryby, nie chce się przełączać/włączać/wyłączać. Ma tylko rok, chyba zawilgotniała.
Przednia Bocialarka sama się przełącza z mocnych trybów w słabe, dzisiaj z mocnego w stroboskop gdy jechałem przez las po ciemku. Bocian odpisał, że mało prawdopodobne jest, że sterownik padł. Ciekawe co jej jest w takim razie.

#90 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 27 październik 2009 - 22:42

Niezła sprawa z tą armatą :D . Z racji mojego zamiłowania do niezbyt pracochłonnych robót DIY chyba sam na przyszły sezon się skuszę na lampkę samoróbkę. To dość uczące, nieskomplikowane i pożyteczne. :) Bo faktycznie ten chinol na przód jest do bani. Parę razy skusiłem się jechać z Pucka do domu po ciemku, to wpadałem w ogromne dziury, bo słabo jednak świeci i najgorsze - przygasa. Jednak kolego miałeś rację :-/ Tylna lampeczka Wave jest całkiem niezła, nawet poza miastem. Akurat ją polecam.
Karbon, ciekaw jestem, co w tej elektronice pada. Może to kwestia miernej jakości elektrolitycznych kondensatorów, o ile takowe tam są? Najczęściej to one są winowajcami wieszania się współczesnych wszelakich urządzeń.

#91 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 postów
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Napisano 28 październik 2009 - 08:59

h/k, Kondesatory o tak. W starym kompie co miał 7 lat na całej płycie gównej szlak trafił.

#92 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 04 listopad 2009 - 23:17

Poprzednia moja wypowiedź o lampce tylnej WAVE okazała się być nieprawdą. To dziadostwo samoczynnie się zaczęło wyłączać! Cóż, myślałem, że istnieje jakieś poszanowanie dla bezpieczeństwa człowieka, a tu taki babol. Pozostaje mi tylko zamontować jakiś chamski klawisz, podłączenie pod niego bezpośrednio zespołu diod i całość do baterii.

#93 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 04 listopad 2009 - 23:21

Wczoraj pękła mi szybka w Bocialarce...sama z siebie. Ja mam pecha do oświetlenie nie zależnie czy to przód czy tył. Kupię chyba w UK jakąś latarkę P7 seryjną bez pieprzenia się z samoróbkami.

#94 Kaspro

Kaspro
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądMiędzyrzecz

Napisano 05 listopad 2009 - 09:33

nie wiem czy to jakieś fatum ale wczoraj przeczytałem na forum że komuś pękła szybka również, coś tam jest luźne w środku optyka ma mniejszą średnice i dlatego pęka szybka :-/ więc wziąłem w łapy swoją i ją oglądam tak ją oglądałem że mi z łap wyleciała na podłogę :-? :shock: I co ? Właśnie szukam czegoś co zastąpi mi zbite szkiełko :lol:

#95 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 05 listopad 2009 - 14:51

A tak ciężko było mu włożyć twardy pleksiglas? Chyba najtrwalsze rozwiązanie, a jak pęknie to się nie rozsypuje. Tylko nie jest tak twardy jak szkło - dość szybko się może porysować.

#96 Kaspro

Kaspro
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądMiędzyrzecz

Napisano 05 listopad 2009 - 18:41

odwiedziłem dziś zakład szklarski i pan majster wyciął mi kółeczko z trochę grubszego szkła, ale nie dokręca się dokładnie obudowa, z powodu grubszego szkła, raczej zakleję to jakimś klejem to powinno być szczelne i cała operacja kosztowała mnie całe 7,50 ;-)

#97 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 09 listopad 2009 - 08:08

Na byle jakim szkle, a zwłaszcza pleksiglasie (szczególnie porysowanym) występują duże straty - nawet do 30% szlag może trafić (źródło: swiatelka.pl). Jeśli tworzywo sztuczne to tylko porządny poliwęglan - nie tłucze się, nie rysuje...
Do chińskich latarek można dobrać i zamówić szkła właśnie w... Chinach. Np. w (Hong Kong) Dealextreme - link do części zamiennych latarek. Jeden minus, dostawa towaru trochę trwa, minimum 2 tygodnie, za to jak to u chińczyków tanio jest, choć szybki do latarek to raczej będą w kilku pakach (np. 10-pak 26.8mm 1,85$, czy 2,25 za 30mm). Płatność PayPal'em ;)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#98 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 16 listopad 2009 - 22:15

Właśnie do mnie dotarła z Hong Kongu ta lampka rowerowa
Chińczycy poprawili się! W odróżnieniu od przedstawionych zdjęć na forum swiatelka.pl, w moim egzemplarzu nie ma zadziorów (gwinty b.dobrej jakości), śruba uchwytu wystaje na co najmniej 4 zwoje (więcej to się chyba wkręcić do środka nie da. Star z P7 jest nie przyklejony, ale przykręcony dwoma śrubami do radiatora, jednak póki co nie odkręcałem go, więc nie wiem, czy dano warstwę pasty termoprzewodzącej czy też nie. Na pewno zmieniono mocowanie aluminium w środku, obecnie jest dokręcony pierścieniem z dwoma otworami, zdecydowanie łatwiej można ten pierścień odkręcić niż w przypadku pokazanym na zdjęciach umieszczonych na poprzedniej stronie (gdzie miejsca w których powinny być otwory wyglądają na walnięte punktakiem). Póki co nie wiem, czy zmieniono konstrukcję tej aluminiowej części w środku, czy dalej jest ten niepotrzebny otwór, może jak mnie diabli podkuszą, to sprawdzę i pastę i ten detal.
Akumulatory wyglądają na sprawne, napięcie wyjściowe 7,6V (bez obciążenia), jednak po kilku minutach świecenia na maksa dioda z tyłu zmienia kolor z zielonego na czerwony - znaczy trzeba naładować akumulatory. W dzień lampka świeci dość ładnie, ciekaw jestem jak wyglądać będą testy dziś wieczorem.
Od zamówienia 21.10 do otrzymania 16.11 minęło trochę czasu, ale jak zamawiałem, to niby jeszcze były na stanie, później okazało się, że nie ma i kolejna dostawa była dopiero na koniec października. Spakowano 2 listopada, wysłano 6, paczka odleciała z Hong Kongu 9 listopada, dotarła 16. Oczywiście "gift" i wartość na deklaracji celnej 45HKD (jakieś 16 zł) nie podlega cle i Vat'owi ;-).
Jestem po testach w terenie, przyznam, że oczekiwałem więcej - 900 lumenów toto w życiu nie ma, pewno jakąś połowę z tego, ale efekt jest b.dobry. Jeszcze żeby strumień światła był bardziej eliptyczny (znaczy - szerszy niż wyższy), to byłaby pełnia szczęścia. No ale i tak jest dobrze. Pierwszy tryb nadaje się tylko na las, jest zbyt rażący dla kogoś z przeciwka, ma to jednak swoje dobre strony, wreszcie samochody zmieniają światła drogowe na mijania, jak tylko przełączę lampkę na drugi, słabszy tryb. Wbrew (i na szczęście) specyfikacji lampka ma jeszcze tylko jeden tryb szybkiego migania (sos nie ma!), szkoda tylko, że to miganie jest na pełnej mocy, o wiele bardziej użyteczne byłoby na niewielkiej, np. 30% - w końcu jest to tryb sygnalizacyjny, nie musi walić z całej siły po oczach. Na upartego w mieście można używać słabszego trybu, jednak jest i tak dość mocny tak więc lampka powinna być skierowana jednak nieco w dół - a najlepiej mieć dodatkową lampkę pozycyjną i tej właśnie używać tam gdzie widoczność nie zmusza do użycia czegoś mocniejszego.
Podczas pracy na powietrzu (jazda rowerem temp. poniżej 10*C) lampka jest ciepła, ale nie gorąca. Jednak wystarczy kilka minut w pomieszczeniu, żeby zaczęła prawie parzyć w ręce. Czyli jednak odprowadzenie ciepła jest dobre, pytanie tylko czy nie da się zrobić lepszego, muszę ją jednak rozkręcić i sprawdzić czy zaaplikowano porcję pasty, czy też skręcone jest to tylko na styk...

Reasumując polecam zwłaszcza w teren, na szosę również może być dobrym nabytkiem, tyle tylko, że trzeba pamiętać, iż faktycznie potrafi dać z siebie niezły strumień światła. O ile w terenie można strumień światła skierować prawie równolegle do podłoża (no, z tą równoległością to przesadzam), to na szosie raczej trzeba skierować lampkę zdecydowanie bardziej w dół. Przy okazji - sama regulacja ustawienia pionowego lampki jest prosta, trzyma to się na grubym gumowym pierścieniu, tak więc nie potrzeba dużej siły do regulacji nawet w czasie jazdy, jednak samodzielnie nie przesuwa się i jest stabilne.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#99 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 17 listopad 2009 - 22:47

Czyli jednak odprowadzenie ciepła jest dobre, pytanie tylko czy nie da się zrobić lepszego, muszę ją jednak rozkręcić i sprawdzić czy zaaplikowano porcję pasty, czy też skręcone jest to tylko na styk..

Moim skromnym zdaniem nie ma sensu. Myślę, że Chińczycy już to zrobili. Jeśli chodzi o mocno ciepły radiator, to maksymalna temperatura pracy diody Power LED to jakieś 100C, więc nie ma się czym przejmować, zakładając, że diody nie maja sucho ;-). Mocne gorąco odczuwane przez ludzką rękę to średnio 60C. Jeśli faktycznie mocno się grzeje, że ręki się nie da utrzymać, to albo dać na gwarancję albo usprawnić chłodzenie (wstawienie większego radiatora lub dołożenie blaszek do obecnego).
Na styk poskręcane - to jest prawie niemożliwe, ale jeśli jest, to bardzo niebezpieczne, bo moc strat z diod nie może być w pełni odprowadzona i diody mają sporo wyższą temperaturę niż radiator. Można by to jeszcze rozwijać (rezystancje termiczne i takie tam), ale nie będę Was elektroniką zanudzał. :lol: Ale jeśli faktycznie tam nie ma żadnej pasty, to zaaplikowaniu jej radiator jeszcze mocniej będzie się grzał.
Z ciekawości - ile dałeś za lampę?

#100 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 18 listopad 2009 - 09:39

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Tak wygląda mój sprzęt do nocnych wojaży ;-)
Wieczorem może zrobię zdjęcia jak to coś świeci.



Dodaj odpowiedź