Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2364 odpowiedzi w tym temacie

#1881 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 31 sierpień 2020 - 12:09

Zgódźmy się nie zgadzać w tej kwestii ;)

 

Tu też nie byliśmy zgodni:

 

@Prozor - uchwyt na widelec nie jest dostępny. Zresztą szczerze mówiąc wątpię, czy przy takim kształcie ominąłby on zacisk hamulca szosowego, prawdopodobnie trzeba byłoby go dogiąć (co z kolei rodzi obawy o konflikt tyłu lampki z główką ramy).

 

I okazało się, że jak najbardziej bez problemu można było go zainstalować pod hamulcem bez żadnych doginań i konfliktów lampki z główką ramy.

 

Zresztą jak popatrzymy, to praktycznie standardem jest mocowanie lampek w tym miejscu - oczywiście w przypadku rowerów fabrycznie wyposażonych w oświetlenie. Gdyby była jakaś istotna różnica w oświetleniu, to standardowo montowaliby jak lampki dołączane na kierownicy. A tak nie jest.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1882 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 31 sierpień 2020 - 13:01

Czy mogę prosić użytkowników lampki Spanninga Axendo 60 usb o wypowiedź?

 

Szukam lampy na krótkie trasy - ok. 20 km, gdzie połowa to miasto, a połowa las/nieoświetlone drogi. Myślę o modelu Spanninga Axendo 60 usb z mocowaniem na widelec. Czy lampka Spanningi sprawdza się po wyjechaniu poza oświetlone drogi i czy da radę w lesie (nie mówię o wyczynowej jeździe, raczej o zastosowaniu trekkingowym)?

 

Znajomi doradzają Convoya S2 na kierownicę, ale mam wątpliwości, czy nie będę oślepiać, a i mocowanie Spanningi na widelec jakoś bardziej w moim guście :)

 

Krótko mówiąc - czy Spanninga sprawdza się na nieoświetlonych drogach, w lasku, czy brać od razu Convoya, mimo że ponad połowa tras będzie robiona w terenie miejskim, bez ekstremalnych tras?

 

PS

No i generalnie to trochę offtop, bo nie jeżdżę szosowo, ale zauważyłem, że są tu posiadacze tego sprzętu, a polskich szerszych recenzji Spanningi jak na lekarstwo.

 

 

Posiadam Axendo 60 USB. Jak chcesz, to ci mogę sprzedać ;)

 

Ale polecić go nie mogę. Strumień światła jest wąski, twardo obcięty po bokach. Źle mi się z nim jeździło (po szosie). 

 

Co do lasu - masz na myśli szosę przez las, czy wąska ścieżka ze zwisającymi gałęziami? W tym drugim przypadku żadna lampka z odcięciem nie będzie dobra. W tym pierwszym, to nie ma znaczenia czy las czy nie, ważne że szosa. Wtedy proponowałbym Fenix BC25R.



#1883 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 31 sierpień 2020 - 13:15

Zresztą jak popatrzymy, to praktycznie standardem jest mocowanie lampek w tym miejscu - oczywiście w przypadku rowerów fabrycznie wyposażonych w oświetlenie. Gdyby była jakaś istotna różnica w oświetleniu, to standardowo montowaliby jak lampki dołączane na kierownicy. A tak nie jest.

To akurat można bardzo prosto wyjaśnić - chodzi o wygodę prowadzenia przewodów od dynama, więc sprawa jest po prostu uwarunkowana historycznie.

 

Nawiasem mówiąc, jeszcze niedawno (o ile dobrze pamiętam, do "drugiej nowelizacji rowerowej") wg polskich przepisów lampka zainstalowana na kierownicy była niezgodna z rozporządzeniem Ministra Transportu - i dlatego seryjny montaż lampki na kierownicy był niemożliwy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1884 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 31 sierpień 2020 - 13:28

Właściwie do nowelizacji z końca grudnia 2012r. określało się maksymalną wysokość oświetlenia przedniego na 90cm i nie niżej jak 35 cm (tak jak innych pojazdach), co w przypadku kierownic rowerowych na ogół było zbyt niską wartością. Od 2013r. dla rowerów obowiązują 150 cm / 25 cm, ale i tak czołówka na głowie legalna nie jest (nawet pomijając fakt, że nie jest to wyposażenie roweru, a rowerzysty), a umieszczanie światła na wysokości 25 cm do rozsądnych raczej nie należy (nawet dla pozycyjnych). 

 

Serio lampka umieszczona na wysokości hamulca sprawuje się dobrze, zwłaszcza jako lampka dodatkowa. U mnie główną lampką jest Varia HL500 umieszczona na wysięgniku pod Edge. Zresztą podobnie podwieszałem Philipsa, choć teraz pewno poszedłbym w kierunku uchwytu na widelcu. 

Jakoś cenię sobie niezagracanie kierownicy, zresztą czasami nawet nie ma jak zacisnąć uchwytu na kierze szosowej, zwłaszcza w przypadku kierownic spłaszczonych. W takim przypadku trzeba szukać alternatywnego sposobu podwieszania lampki...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1885 andrzej298

andrzej298
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 31 sierpień 2020 - 15:44

Posiadam Axendo 60 USB. Jak chcesz, to ci mogę sprzedać ;)

Ale polecić go nie mogę. Strumień światła jest wąski, twardo obcięty po bokach. Źle mi się z nim jeździło (po szosie).

Co do lasu - masz na myśli szosę przez las, czy wąska ścieżka ze zwisającymi gałęziami? W tym drugim przypadku żadna lampka z odcięciem nie będzie dobra. W tym pierwszym, to nie ma znaczenia czy las czy nie, ważne że szosa. Wtedy proponowałbym Fenix BC25R.


Ciekawa opinia - jedna z nielicznych negatywnych o tej lampce Spanningi. Mówiłem o lesie w kontekście utwardzonych i dość cywilizowanych szutrowych i ziemnych ścieżek. Fenix w testach internetowych wygląda sensownie... korzystasz z niej po przesiadce z Axendo?

@Prozor, zapoznałem się z poprzednimi recenzjami, ale myślałem, że być może po czasie opinie nieco się zmieniły.

Tak więc na razie się jeszcze waham, aczkolwiek przechylam w stronę Spanningi.

#1886 Tomo

Tomo
  • Użytkownik
  • 316 postów

Napisano 31 sierpień 2020 - 19:43

 

Lampki w stylu Convoya to zbrodnia, w szczególności w nocy na szosie. Używanie takich lamp powinno być IMHO surowo karane.

 

Dlaczego? Z odpowiednim kolimatorem nie ma problemów.



#1887 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 31 sierpień 2020 - 22:01

Tak, Fenix świeci na trochę mniejszą odległość, ale za to szerzej.



#1888 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 wrzesień 2020 - 07:42

Dlaczego? Z odpowiednim kolimatorem nie ma problemów.

Co najwyżej z perspektywy Twojego siodełka.

 

Zachęcam do refleksji: skoro kolimator ma prostszą i tańszą konstrukcję (bo ma - i dlatego Chińczycy go kochają), dlaczego żaden samochód nie ma świateł mijania opartych wyłącznie o kolimator? Przecież gdyby był równie dobry, możesz być absolutnie pewny, że każdy producent by z tego rozwiązania korzystał.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1889 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 wrzesień 2020 - 09:45

dlaczego żaden samochód nie ma świateł mijania opartych wyłącznie o kolimator?

 

Właściwie każda lampa projektorowa/soczewkowa to odpowiednik kolimatora. Przynajmniej w trybie świateł drogowych. Oczywiście w projektorze jest reflektor kierujący światło do soczewki, kolimator spełnia funkcję również reflektora i soczewki.

Jest jednak duża różnica konstrukcyjna jeśli chodzi o tryb świateł mijania, lampy mają przesłonę odcinającą od góry strumień światła. W ten sam sposób można adaptować również lampy z kolimatorem, zaklejając połowę i co prawda kosztem straty połowy światła, można uzyskać efekt braku oślepiania. Jednak o ile w lampach z palnikiem kesonowym ilość światła wynosi na ogół 3200 lumenów (chyba że jakieś badziewie ktoś wsadza), to żarówka H7 emituje ok. 1700 lumenów. Dobry reflektor potrafi to wykorzystać i (prawie) całe światło trafia na drogę, podczas gdy w lampach projektorowych nieco więcej niż połowa. Stąd lampy projektorowe z żarówkami (czy ksenonami o zmniejszonej mocy) świecą po prostu słabo, do dobrego oświetlenia przy projektorach niezbędne jest źródło światła o dużej mocy świetlnej.  

 

Dalej i nowocześniej:

W nowoczesnych lampach samochodowych, w których źródłem światła są diody LED o wysokiej mocy właściwie soczewki lamp są odpowiednikami kolimatorów, ale o specjalnej konstrukcji, projektowanych do uzyskania określonego strumienia świetlnego. Dotyczy to tak świateł mijania, jak i świateł drogowych, w tym w lampach matrycowych. Ale nie jest to prosty kolimator zakładany w lampkach latarkowych!

 

Nie ma co się czarować, że kolimator kształtujący światło eliptycznie, nachylony pod jakimś kątem nie będzie oślepiał. O ile ma zapewnić dobre oświetlenie drogi (czyli jednak nie za szeroko - maks. pas ruchu) to nie ma takiej opcji. Zaklejanie połowy kolimatora jest dość skuteczne, ale zmniejsza ilość światła o połowę - z drugiej strony i tak ta połowa świeci w górę (od linii odcięcia), związku z tym ze stratą ewentualnie można się pogodzić. Albo wprowadzić ruchomą przesłonę uzyskując odpowiednik lampy biksenonowej. 

 

A najlepiej na szosę wybrać dobrą lampę reflektorową, trochę ich już się pojawiło i jest w czym wybierać, nawet Chińczycy mają już takie w swoich ofertach, wystarczy przeglądnąć aliexpress.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1890 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 wrzesień 2020 - 09:52

Właściwie każda lampa projektorowa/soczewkowa to odpowiednik kolimatora.

Owszem, ale (w szczególności w przypadku świateł mijania) nie jest to sam kolimator, tylko część większego układu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1891 Jarek.b

Jarek.b
  • Użytkownik
  • 88 postów
  • SkądTrójmiasto

Napisano 01 wrzesień 2020 - 11:08

Czy ktoś używa lampki rockbros'a, warto ?

Jest nawet wersja pod uchwyt garminowski (ta okrągła 400 lub 800 lm), wygląda to dość "estetycznie" na pierwszy rzut oka ;-)

https://tiny.pl/71vdq



#1892 Tomo

Tomo
  • Użytkownik
  • 316 postów

Napisano 01 wrzesień 2020 - 11:27

Co najwyżej z perspektywy Twojego siodełka.

 

Zachęcam do refleksji: skoro kolimator ma prostszą i tańszą konstrukcję (bo ma - i dlatego Chińczycy go kochają), dlaczego żaden samochód nie ma świateł mijania opartych wyłącznie o kolimator? Przecież gdyby był równie dobry, możesz być absolutnie pewny, że każdy producent by z tego rozwiązania korzystał.

 

Rozumiem teorię, ale z praktycznego punktu widzenia, a stosuje tę lampkę od pięciu lat, nie zdarzyło się, aby ktokolwiek trąbił, mrugał czy zwracał uwagę, że lampa jest za mocna i powoduje problem. Teraz są sprzęty lepsze, ale wymiana dla zasady IMO nie ma sensu. 



#1893 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 wrzesień 2020 - 11:35

Bo większość się wkurza, ale ignoruje. No i ludki myślą, że wszystko gra. A nie gr. Są wyjątki, że walą po oczach drogowymi, przyznaję, że jeśli ktoś mi lampką wali bezczelnie (bo musi być widoczny) to i ja się zrewanżuję - ale czy dojdzie do takiego, że oślepia? Wątpliwe. 

Postaw rower, odejdź na kilkadziesiąt metrów i popatrz jak świeci - jak możesz patrzeć bez oślepiania to ok, jak nie to coś z tym zrób.

 

 

Czy ktoś używa lampki rockbros'a, warto ?

Jest nawet wersja pod uchwyt garminowski (ta okrągła 400 lub 800 lm), wygląda to dość "estetycznie" na pierwszy rzut oka ;-)

https://tiny.pl/71vdq

 

Po pierwsze - to nie wersja pod uchwyt garminowski, tylko uchwyt jest standardowy kamer zgodnych z gopro. Wszystkie z tego linku co podałeś mają tego typu uchwyt. Również wersja szosowa z reflektorem.

 

Szczerze też się zastanawiałem nad tego typu lampkami - oczywiście mówimy tu o wersji z reflektorem i między innymi taką miałem na myśli pisząc o tym, że Chińczycy zaczęli wprowadzać nieoślepiające lampki z reflektorem.

 

Sam reflektor jest dość mały (3x2cm?), co raczej sugeruje, że nie zapewni idealnego oświetlenia, jednak dość $16 to można ryzykować i przetestować lampkę. 

Ud39f0a6230e8489395f778d15e5c90ecj.jpg U54ee0712e3ef40599781d991288628004.jpgUd4a53f0ac94f4c0f9dbd45d3a7b32824Y.jpg

 

Ale zdjęcie oświetlenia zależy od wielu parametrów ekspozycji i jak to wyglądać będzie naszymi oczami to ciężko powiedzieć. Za $16 warto przynajmniej przetestować, może okazać się, że spełni wymagania.

 

Owszem, ale (w szczególności w przypadku świateł mijania) nie jest to sam kolimator, tylko część większego układu.

 

Zawsze jest to część większego układu. Sam kolimator też nie świeci - potrzebna jest dioda, układ zasilania, obudowa itd. ;) - EOT.

 

 


  • Jarek.b lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1894 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2241 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 01 wrzesień 2020 - 11:45

Czy ktoś używa lampki rockbros'a, warto ?
Jest nawet wersja pod uchwyt garminowski (ta okrągła 400 lub 800 lm), wygląda to dość "estetycznie" na pierwszy rzut oka ;-)
https://tiny.pl/71vdq


Mam chyba poprzedni model (też 400lm):

53,63 zł 52% Off | ROCKBROS Rechargeable Bicycle Light Cycling Riding Flashlight Waterproof Bike Headlight MTB Bicycle Front Lamp Bike Accessories
https://a.aliexpress.com/_B1WxAA

Używam w miejskim rowerze, wykonanie ok, ale rozkład światła słaby. Niezbyt szeroko, a odcięcie nie jest zbyt wyraźne.
  • Jarek.b lubi to

#1895 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 wrzesień 2020 - 12:12

Rozumiem teorię, ale z praktycznego punktu widzenia, a stosuje tę lampkę od pięciu lat, nie zdarzyło się, aby ktokolwiek trąbił, mrugał czy zwracał uwagę, że lampa jest za mocna i powoduje problem.

A Ty ilu kierowców zatrzymałeś, żeby dać im  do zrozumienia, że jadą za szybko? Rozumiesz analogię?


  • lukaszzsch lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1896 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 01 wrzesień 2020 - 19:47

Wielokrotnie czułem się oślepiany przez rowerzystów (sam jadąc rowerem), nigdy nikogo nie zatrzymywałem.

 

Przy okazji, mam wrażenie że teraz to najczęściej oślepiają hulajnogi, przynajmniej w Krakowie...



#1897 andrzej298

andrzej298
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 01 wrzesień 2020 - 21:28

Do roweru dziewczyny zamówiłem lampkę przednią Crivit z Lidla (64,90 zł za zestaw z tylną lampką) - teoretycznie na przedzie do 60 luksów (przełączane bodajże 15/30/60 luksów + opcja z automatycznym dostosowaniem siły świecenia, ładowanie na USB, mocowanie na gumkę na kierownicy). Do siebie dalej myślę o Spanninga, ale póki co przetestuję lampkę z Lidla - parametry wyglądają zaskakująco sensownie... :)

#1898 ex_lemon

ex_lemon
  • Użytkownik
  • 205 postów
  • SkądKnurów

Napisano 03 wrzesień 2020 - 20:38

Hej, jaką lampkę zakupić na nocną jazdę? Przynajmniej 4h w całkowitej ciemności. Cena bez znaczenia. Chcę kupić coś na dłużej, co będzie dobrze oświetlać drogę i da radę oświetlać drogę jak najdłużej w maksymalnym lub takim wystarczającym działaniu żeby się dało w miarę normalnie jechać. Na tył wezmę Flare R. Na przód myślałem o Noise XTR03, ale może będzie coś lepszego?



#1899 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 04 wrzesień 2020 - 06:16

Na szosę podobno najlepsza jest IXON SPACE

#1900 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1037 postów
  • SkądStargard

Napisano 04 wrzesień 2020 - 09:52

Hej, jaką lampkę zakupić na nocną jazdę? Przynajmniej 4h w całkowitej ciemności. Cena bez znaczenia. Chcę kupić coś na dłużej, co będzie dobrze oświetlać drogę i da radę oświetlać drogę jak najdłużej w maksymalnym lub takim wystarczającym działaniu żeby się dało w miarę normalnie jechać. Na tył wezmę Flare R. Na przód myślałem o Noise XTR03, ale może będzie coś lepszego?

 Jeśli cena nie gra roli to brałbym Lupine SL AX, albo Exposure Strada. 





Dodaj odpowiedź