Skocz do zawartości


Zdjęcie

korba 105 a Tiagra


68 odpowiedzi w tym temacie

#41 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 14 październik 2009 - 22:53

a czym się różnic kompakt od double?
I dlaczego nie robią korb z blatem dużym i małym?

obecnie mam 52/39/30 i środkowego blatu nie użyłem ani razu, rozumiem że mały przyda się w górach ale środek po co jest? Chociaz czasami to 52 to zamało

Najfajniejsza była by korba 53-30 :)
robi ktoś takie?
no i dlaczego tulko dura ace robi 180mm ramie? albo 177,5 :)

#42 korkus83

korkus83
  • Użytkownik
  • 121 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 14 październik 2009 - 22:56

Z tego co się orientuję to TIAGRA i 105 nie ma pustych ramion korb. Dopiero Ultegra ma korby w środku puste.



masz niestety niepełne informacje. Korby z serii FC-r550 i fc-r600 mają trochę wspólnego z grupą 105, ale umieszcza się je gdzieś pomiędzy TIAGRĄ a 105-tką. Korba FC-r600 jest kompaktowa natomiast FC-r550 ma np. w moim przypadku 52-39z.
Dopiero FC-r700 (też kompakt) ma ramiona puste no i sporo niższą wagę.

Przypisuje się je do 105 zapewne dlatego, że to korba 10 rzędowa. A z Tiagry mają pełne ramiona. Zewnętrzne łożyska mają oczywiście obie grupy. Moja korba FC-r550 waży 979 g a ultegra 849 g.

waga korby 105
http://rowerowawaga....mar=14&art=1718
waga fc-r700
http://rowerowawaga....&mar=14&art=696

#43 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 14 październik 2009 - 23:28

slim, widze że nie masz bladego pojęcia o sprzęcie szosowym. Polecam poczytac trochę forum i pogoogloiwac zanim spytasz o takie podstawy. Acha, pokrótce : prędzej przydaje sie blat średni niż duży, korb 53 30 nie ma bo nie miały by sensu, double od kompakta nie różni sise niczym bo to zupełnie co innego, 180 nie robia bo musiał byś mieć nogę dł. na 1m :mrgreen:

no właśnie, czyli jeżeli ktoś się nie ściga i nie zależy mu na każdym gramie który może zadecydować o wygranej to niema sensu przepłacać!


No tak, na tej samej zasadzie po co kupowac ramę alu jak może być stalowa itd. itp. Troche moze w tym jest racji, amator nie odczuje różnicy miedzy ultegra a 105, jednak uważam że należy dążyć dfo tego aby mieć jak najlepszy sprzęt w maire możliwości i potrzeb.

#44 ERDE

ERDE
  • Użytkownik
  • 1010 postów
  • SkądLublin

Napisano 15 październik 2009 - 00:20

double od kompakta nie różni sise niczym bo to zupełnie co innego

nooo, czysta logika... kolejny pojedynek gigantooff. Jak już koledzy troszkę zbastują, polecam poczytanie kilku postów na forum obu Panom, a tak na marginesie, kompakt jest dla dzieci!

To w końcu jaka jest najtańsza wersja korb Shimano w wersji Hollowtech II?

#45 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 15 październik 2009 - 00:28

nooo, czysta logika... kolejny pojedynek gigantooff. Jak już koledzy troszkę zbastują, polecam poczytanie kilku postów na forum obu Panom, a tak na marginesie, kompakt jest dla dzieci!


:shock: :shock: :?:

Chyba wiadomo o co mi chodziło, ale widać nie każdy skumał :roll:

#46 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 październik 2009 - 11:18

Bartosz, blade pojęcie mam chociaż siedząc od miesiąca w szosie wszystkiego wiedziec nie mogę, złożyłem moją pierwsza szosę ale wyjaśnienia różnicy między kompaktem a doble nie znalazłem, chociaż przejrzałem i katalog rowerowy i katalog shimano,

Ty tez nie jesteś mistrzem wiedzy bo korby 117,5mm i 180mm jak najbardziej są do kupienia niestety tylko dura-ace, nie wszyscy są kurduplami i niektórzy wyrośli całkiem ładnie.

co do ram stalowych to akurat moim zdaniem są całkiem niezłe, dużo lepiej pracują i tłumią drgania - niestety dobre ramy stalowe są drogie i trudno dostępne a te starsze dodatkowo mało kompatybilne z obecnym osprzętem

ale jeżeli amator nie potrzebuje ultegry, albo nawet 105 i starczy mu tiagra która jest o połowę tańsza to po co przepłacać i dążyć do najwyższej grupy osprzętu?
moż esami sie nakręcamy uznając dopiero ultegre za sansowny sprzęt bo dura ace jest horendalnie droga w sklepach

Co do korby compact to poszperałem teraz w googlach i wyszukiwarce forum i nikt nie tłumaczy co to za ustrojstwo oprocz tego ze ma mniej zebów

co do ilości zębów to dużo nie jeździłem ale kilka razy zabrakło mi najszybszych przełożeń a pod ostrą górkę wrzucałem 30 więc 39 jest mi po nic i ani razu jej nie użyłem
a w góralu jeżdżę głównie na średnim blacie duży używam na szosie i z górki a mały pod górę. Na płaskim zdecydowanie starcza mi 52 chyba ze to kwestia za krótkiej korby mam niestety 170 przy wzroście 200cm.

#47 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 15 październik 2009 - 18:44

nie wszyscy są kurduplami i niektórzy wyrośli całkiem ładnie.

slim, to że nie każdy jest tak wyrośnięty jak Ty, nie daje Ci prawa do wyzywania niższych osób od kurdupli. Nie każdy nie mieści się w standardowym łóżku, lub ma problemy z przechodzeniem przez standardową futrynę drzwi.... Przy Twoim wzroście korby 170 są faktycznie za krótkie...

Co do korby compact to poszperałem teraz w googlach i wyszukiwarce forum i nikt nie tłumaczy co to za ustrojstwo oprocz tego ze ma mniej zebów

- to słabo szperałeś, na przykład w tym artykule bikeBoard możesz sobie poczytać co i jak.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#48 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 15 październik 2009 - 20:56

Prozor - nie zmienia to faktu, że kompakt to tez dwutarcz. pozdr

#49 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 15 październik 2009 - 21:55

Kolego slim - korba kompakt to po prostu korba z mniejszymi tarczami a więc z lżejszymi przełożeniami. Czyli 50 36 a nie 53 39 jak normalnie. Z koleji double to korba dwu blatowa i nie ma to nic wspólnego z kompaktowaością. Double może być kompakt, lub normalny, tak samo jak triple! Myślę jednak że jak byś trochę poczytał forum to odpowiedź byś znalazł bez problemu ;)

Acha, co do tego że korby dłuższe nbiż 175mm nie istnieją to nic takiego nie pisałem, nie wiem gdzie żeś to kolego wyczytał, na pewno nei w mojej wypowiedzi :shock: :shock:

A tobie odpowiadały by korby 175mm, nie wiem po cholere ci jakieś 180mm :shock:

Co do mojhego obcykania w temacie to nigdy nie twierdzuiłem że jestem jakoś obcykany, ale przynajmniej nie zadaje tak oczywistych pytań, ponieważ najpierw szukam w necie jak czegoś nie wiem ;)

A co do kurduplowaości to wolę mieć swoje 172 cm niż 2 m aby się w żadna futryne nie mieścić :lol:

A co lepszości ram stalowych nad alu to nie wiem skąd ci się wzięło takie stwierdzenie, ale nie zgodzę się z tobą, stal to przerzytek (mimo że niektórzy sie jarają,a le bardziej z powodu zajawki niż praktyczności).

#50 kuman7

kuman7
  • Użytkownik
  • 221 postów
  • Skądwałcz

Napisano 15 październik 2009 - 22:08

Kolego slim - korba kompakt to po prostu korba z mniejszymi tarczami a więc z lżejszymi przełożeniami. Czyli 50 36 a nie 53 39 jak normalnie. Z koleji double to korba dwu blatowa i nie ma to nic wspólnego z kompaktowaością. Double może być kompakt, lub normalny, tak samo jak triple! Myślę jednak że jak byś trochę poczytał forum to odpowiedź byś znalazł bez problemu ;)

Acha, co do tego że korby dłuższe nbiż 175mm nie istnieją to nic takiego nie pisałem, nie wiem gdzie żeś to kolego wyczytał, na pewno nei w mojej wypowiedzi :shock: :shock:

A tobie odpowiadały by korby 175mm, nie wiem po cholere ci jakieś 180mm :shock:

Co do mojhego obcykania w temacie to nigdy nie twierdzuiłem że jestem jakoś obcykany, ale przynajmniej nie zadaje tak oczywistych pytań, ponieważ najpierw szukam w necie jak czegoś nie wiem ;)

A co do kurduplowaości to wolę mieć swoje 172 cm niż 2 m aby się w żadna futryne nie mieścić :lol:

A co lepszości ram stalowych nad alu to nie wiem skąd ci się wzięło takie stwierdzenie, ale nie zgodzę się z tobą, stal to przerzytek (mimo że niektórzy sie jarają,a le bardziej z powodu zajawki niż praktyczności).

To sie popisałes wiedzą; nie ma co, a kompakt to chyba 50-34 :-o

#51 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 15 październik 2009 - 22:12

kuman7, no dobra, to 34, wielka różnica, orientacyjnie pisałem aby chłopak wiedział o co chodzi, nie zastanowiłem sisę i machnąłem się o 2. Nie używam kompaktów więc nie mam w głowie dokładnej liczby bo mi to wisi

#52 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 październik 2009 - 22:35

To że ma mniejsze tarcze to zauważyłem, pytanie po co i do czego tego się używa, w katalogu shimano jest rozróżnienie na double i compact i wyglądają identycznie stąd moje pytanie, korby 2 blatowe też mają różna ilość ząbków i nie nazywają się różnie. Jak na razie wymyśliłem że korby triple prawdopodobnie to korby górskie, tzn duzy blat jets na płaskie a najmniejszy na górskie podjazdy, dalej nie wiem do czego używa się średniego blatu.

O tym że nie robią korb 180 pisałeś kilka postów wyżej: tu cytat "180 nie robią bo musiał byś mieć nogę dł. na 1m "

Apropo alu i stali, to nie żaden przeżytek. Alu jest sztywne i lżejsze niż stal, pytanie czy waga jest najważniejsza. Czytając to forum zauważyłem że dużo osób kombinuje co by tu wymienić na karbon żeby chociaż trochę tłumiło drgania. Gdyby odpuścić pół bidonu wagi można by mieć pięknie tłumiącą ramkę ze stali. Ja chętnie bym wymienił jeżeli coś takiego bym znalazł. Alu to masówka - nie koniecznie musi być najlepsza. Alu tez nie wygrywa trwałością ze stopami stali więc nie był bym taki szybki ze skreślaniem stalowych ram.
Dzięki prozor za link nie łatwo taki artykuł znaleźć a nie jest to jakaś banalna wiedza typu pedały maja odwrotny gwint albo jak napompuje się oponki to jedzie szybciej.

Nie wiedziałem, nie znalazłem, więc zapytałem. A na początek dostałem strzał o ignorancji i o braku podstaw - bo znajomosć do czego zostały stworzone korby compact - to podstawowa wiedze każdego uzytkownika szosy. Ech

#53 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 15 październik 2009 - 22:40

To że ma mniejsze tarcze to zauważyłem, pytanie po co i do czego tego się używa


Odpowoedzx sobei sam na to pytanie... acha, skoro zauwazyłeś to po co pytasz, ta jak o róznice miedzy double a compact...?

w katalogu shimano jest rozróżnienie na double i compact


już to wyajsniłem wyżej

#54 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 15 październik 2009 - 22:43

"Jak na razie wymyśliłem że korby triple prawdopodobnie to korby górskie, tzn duzy blat jets na płaskie a najmniejszy na górskie podjazdy, dalej nie wiem do czego używa się średniego blatu."

Średniego się używa gdy na małym jest za wolno a na dużym za ciężko, po prostu.

#55 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 październik 2009 - 23:00

:) ale rozumiem że dużo rzadziej niż w mtb - tu sie jeżdzi na środkowej prawie cały czas a w razie potrzeby na dużym i małym blacie, odpowiedź też oczywista ale chodzi mi bardziej o praktykę bardziej doświadczonych szosowców. a na korbach 2 blatowych zwykłych tez jeździ się po górach czy 39 to za dużo na góry?
Liczyłem że odpowiedzi pomogą zdecydować czy w ogóle potrzebne są 3 blaty. Ale jeżeli niema korb 53-30 albo 52-32 to chcąc jeździc po górach i po nizinach musze mieć 3.

Jak piszą w bikebordzie - zawodnicy nie używają 3 ale oni maja swojego mechanika i komfort zmiany korby w zależności od etapu.

http://download.bike...mpact_sh105.pdf
To jest naprawdę fajny artykulik - i wyjaśnia dużo więcej niż Pan w sklepie rowerowym zapytany o różnicę: rożni się ceną i kolorem, no i na pewno jest lepsza, a compact ma mniej zębów - co każdy widzi.

#56 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 październik 2009 - 23:13

moje odczucia łatwej jazdy wynikaja tez pewnie z tego że jak policzyłem zęby w kasecie to mam lajtowe 12-27

#57 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 październik 2009 - 23:26

z kaseta 12-27 na blatach 52 i 30 mamy pełna skale przełożeń od współczynnika 1,1 do 4,3
bla 52 - 1,9-4,3 a 30 - 1,1-2,5 zakładając że nei używamy skrajnych te dwa blaty daja nam pełna rozpiętość więc więc środkowy jest po nic!

#58 marceln

marceln
  • Użytkownik
  • 476 postów
  • Skąd3city

Napisano 15 październik 2009 - 23:26

Ostatnio gdzieś trafiłem na jakiś filmik albo artykuł (zupełnie nie pamiętam co i gdzie to było, bo czytam masę rzeczy) i jeden mechanik jakiegoś teamu ProTour mówił, że nigdy nie używają kompaktów, poza jednym podjazdem, którego nazwę wymienił (chyba włoską?).

edit: znalazłem, nie chodziło o jeden podjazd tylko o kilka ;) Jeden z nich to Angliru, a poza tym to parę podjazdów we Włoszech.

#59 slim

slim
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 październik 2009 - 23:39

ale dla amatorów szukających uniwersalnych przełożeń to co wykombinował bikeboard czyli 50-34 i kaseta 11-25 wygląda sensownie - tylko trza się przyznać że się jest amatorem, i wymienić cały napęd :)
ktoś chce ultegrę 3x10?

#60 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 16 październik 2009 - 10:54

Kolego Slim, jak jedziesz na trening, to walisz od razu na blacie? A może jednak robisz rozgrzewkę na 39. Trochę się zastanów co piszesz, chyba, że znasz jakieś inne metody treningowe. Zawodowcy Ci będą wdzięczni jak im je udostępnisz. Nie odbieraj tego jako złośliwość, ale nie można robić wody z mózgu tym, którzy dopiero zaczynają jazdę na szosie. pozdr



Dodaj odpowiedź