Jakie Kupić Opony?
#3782
Posted 20 March 2018 - 00:20
A dowiemy się w końcu co to za przepaść poza różnica kilkudziesięciu gram w masie?
Promień (mniejszy umożliwia większą kadencje przy tym samym przełożeniu), opory toczenia (o ile oczywiście mamy gładkie asfalty, jeśli ciulate, wtedy zostajemy przy 23 albo idziemy w 25c) no i opór areo (ten zawsze jest mniejszy)
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#3784
Posted 20 March 2018 - 00:22
Pokaż mi jakikolwiek dowód na to, że węższe opona daje niższy opór toczenia, pierwszy raz widzę taka teorię.
Japitole załóż i pojedź!!!!!!!!!!!!!!
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#3785
Posted 20 March 2018 - 00:24
#3786
Posted 20 March 2018 - 00:48
25mm opona potrzebuje znacznie mniej cisnienia niz 20mm aby miec te same opory toczenia. I nie mowimy tu o kilku psi.
Szersza opona jest przy tym bardziej komfortowa. Jazda na 20mm i np 140-120psi, a 90psi na 25mm, to jest bardzo duza roznica.
Wezsza bedzie bardziej aero ale zysk na aero jes mniejszy niz zysk na oporach toczenia, jak podpompuje sie szersza opone.
Do tego przy nizszym cisnieniu spada ryzyko zlapania gumy.
Przy dzisiejszym poziomie wiedzy, masie publikowanych testow, uzywanie tak waskich jak 20mm opon kompletnie nie ma sensu.
Do tego wszystkiego, nasz ulubiony argument, poligon jakim jest pro peleton, juz dawno odwrocil sie od tak waskich opon.
#3787
Posted 20 March 2018 - 07:20
Japitole załóż i pojedź!!!!!!!!!!!!!!
Dużo ludzi twierdzi tak samo jak Ty, że jazda na wąskich oponach i wysokim ciśnieniu w ich odczuciu jest szybsza, tylko gdy zaczyna się pomiar czasu, okazuje się inaczej. Wszystko przez to, że dużo bardziej odczuwamy każdą nierówność asfaltu, musimy niejako więcej walczyć z rowerem aby jechać z tą samą prędkościa.
Analogiczna sytuacja jest przy kołach 26" a 29", wszyscy mówili, że 29" wydają się wolniejsze i mułowate. Wszystko przez to, że na mniejszych kołach trzeba więcej walczyć z rowerem (co oczywiście jest fun, ale nie koniecznie fast).
Ba pójde o krok dalej, i porównam samochody z przed 20 lat, do obecnych. Zwróciliście uwagę jak inaczej odczuwa się prędkość w dzisiejszych nowych samochodach, a jak się ją odczuwa w starym? Zupełnie inne zawieszenie oraz wyciszenie w środku zmienia nasze poczucie postrzegania prędkości.
Nasze odczucia, są subiektywne, w dodatku podlegamy sile sugestii.
Canyon Aeroad CF SLX
Specialized Amira 2014 - sprzedany
#3789 Gosc_lukasamd_*
Posted 20 March 2018 - 07:43
A na jakim ciśnieniu jeździsz przy dętkach i przy bezdętkach?
Przy dętkach (Conti 4000S II) były okolice 115 PSI.
Obecnie na Schwalbe Pro One mam okolice 85 PSI
-----
Podczepiając się pod powyższą dyskusję: najpierw używałem 23c, potem przeskoczyłem na 25c. Teraz 28c.
I do węższych nie wrócę. Komfort, komfort i jeszcze raz komfort. A on u mnie rzutuje na całą resztę.
W kwestie aero węższych opon nie uwierzę. Jaka to jest różnica? 2-3 mm powierzchni (i to zaokrąglonej!) gdy jedziemy pod sam wiatr? Dużo większą różnicę się zrobi przesuwając ręce o zaledwie 1 cm do wewnętrznej podczas takiej jazdy, bo zmniejszymy cały "żagiel" jaki robimy korpusem ciała.
#3790
Posted 20 March 2018 - 08:19
Przy dętkach (Conti 4000S II) były okolice 115 PSI.
Obecnie na Schwalbe Pro One mam okolice 85 PSI
Większy komfort bezdętek wynika właśnie z tej różnicy ciśnienia (przy okazji - 115 psi na 28c to b. dużo).
Tylko, że jak ja jeździłem na bezdętkach, to przy niskim ciśnieniu jechało mi się ciężej. Dopiero większe ciśnienie dawało mi lepszą prędkość (wg licznika). Wtedy jednak komfort był już mniejszy. Ale faktem jest, że na bezdętkach mogłem mieć ciut mniejsze ciśnienie o 5-10 psi, przy czym nie odczuwałem przez to większego komfortu niż przy dętkach. To są moje spostrzeżenia. Może robiłem jakiś błąd, ale tak to odczuwałem.
#3791
Posted 20 March 2018 - 08:27
W 2017 TdF na etapowych odcinkach nie uraczylo sie 23mm opon, nie wspominajac o wezszych. Zadna druzyna nie uzywa 23mm opon. Wszystkie byly na 25mm, z wyjatkiem jednej 26mm.
Nawet w TT widac tendencje do uzywania szerszych opon.
#3792
Posted 20 March 2018 - 09:57
Jako ciekawostka.
W 2017 TdF na etapowych odcinkach nie uraczylo sie 23mm opon, nie wspominajac o wezszych. Zadna druzyna nie uzywa 23mm opon. Wszystkie byly na 25mm, z wyjatkiem jednej 26mm.
Nawet w TT widac tendencje do uzywania szerszych opon.
Na specialized 24mm nikt nie jechał??
#3793
Posted 20 March 2018 - 10:07
Szkiełko i oko.
Porównanie trzech rozmiarów GP4000s II - 23, 25, 28 mm. W tym opory toczenia:
https://www.bicycler...00s-ii-23-25-28
"MAMIL"
#3794
Posted 20 March 2018 - 10:15
A co to ma do rzeczy, skoro przejechany dystans jest ten sam?Promień (mniejszy umożliwia większą kadencje przy tym samym przełożeniu)
Zgodnie z taką logiką powinniśmy jeździć na 35 mm z tyłu i 23 mm z przodu, to mielibyśmy zawsze z górki
- Chikushou likes this
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#3795
Posted 20 March 2018 - 10:33
A co to ma do rzeczy, skoro przejechany dystans jest ten sam?
Zgodnie z taką logiką powinniśmy jeździć na 35 mm z tyłu i 23 mm z przodu, to mielibyśmy zawsze z górki
Może kolega ma na myśli, że zamiast kasety 11-26 możemy wziąć 11-25 by mieć realne podobne przełożenia, a więc będzie lżej, bo wiadomo, 11-25 jest lżejsza
#3796 Gosc_lukasamd_*
Posted 20 March 2018 - 14:06
Szkiełko i oko.
Porównanie trzech rozmiarów GP4000s II - 23, 25, 28 mm. W tym opory toczenia:
Właśnie, to też jest bardzo istotne.
Wspomniane Conti w rozmiarze 28c a Schwalbe Pro One 28c to pod względem realnej szerokości na tej samej obręczy zupełnie co innego - balon Conti jest wyraźnie większy.
#3797
Posted 20 March 2018 - 14:37
Właśnie, to też jest bardzo istotne.
Wspomniane Conti w rozmiarze 28c a Schwalbe Pro One 28c to pod względem realnej szerokości na tej samej obręczy zupełnie co innego - balon Conti jest wyraźnie większy.
Przy czym z tym Conti pojechali. 31mm realnie na szosę? No bez przesady, 2mm brakuje do max limitu szerokości nawet pod przełaj
#3798
Posted 20 March 2018 - 14:57
Przy całej mojej sympatii dla 4000s, limity ciśnień podawane przez Conti też są nieracjonalne. Jakim cudem opona, która mieści o 40% więcej powietrza (28 vs 23 mm), ma mieć zalecany praktycznie ten sam zakres ciśnień?
Osobną kwestią jest, że test prowadzony na tak dobranych ciśnieniach też będzie dawał wypaczone wyniki. 110 PSI na 23 mm i 110 PSI na 28 mm to dwie zupełnie różne opony dla dwóch zupełnie różnych użytkowników, nie można sobie tego tak po prostu zmierzyć i przedstawiać jako porównywalnych wartości.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#3799 Gosc_marvelo_*
Posted 20 March 2018 - 16:12
Racja, dlatego jeżdżę na 20C. Szkoda, że trudno dostać jeszcze węższe.
Coś tam się jeszcze znajdzie (zapewne długo leżakowane, ale to nie musi być wada):
http://allegro.pl/no...93.html#thumb/1
http://allegro.pl/no...7227482837.html
- astronom likes this
#3800
Posted 20 March 2018 - 21:13
Przy całej mojej sympatii dla 4000s, limity ciśnień podawane przez Conti też są nieracjonalne. Jakim cudem opona, która mieści o 40% więcej powietrza (28 vs 23 mm), ma mieć zalecany praktycznie ten sam zakres ciśnień?
Osobną kwestią jest, że test prowadzony na tak dobranych ciśnieniach też będzie dawał wypaczone wyniki. 110 PSI na 23 mm i 110 PSI na 28 mm to dwie zupełnie różne opony dla dwóch zupełnie różnych użytkowników, nie można sobie tego tak po prostu zmierzyć i przedstawiać jako porównywalnych wartości.
Odnośnie limitów to wg mnie jest to racjonalne, bo siła działająca na ścianki opon bardziej zależy od ciśnienia aniżeli od objętości powietrza wewnątrz opony.
Odnośnie drugiego akapitu jak byś proponował porównać? Masz na myśli to, że w 28mm domyślnie ładujemy niższe ciśnienie?