Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jakie Kupić Opony?


4760 odpowiedzi w tym temacie

#3881 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 12 maj 2018 - 13:47

Nie wiem czy sie smiac, czy plakac...?
Bledna nterpretacja informacji handlowej... to juz teraz niezle pojechales.


Bo odważyłem się napisać, że mnóstwo ludzi nie czyta ze zrozumieniem, dorabia sobie fakty do swojej interpretacji (a nie do treści) tekstu, a potem zgrywa ekspertów?

Schwalbe swojego czasu kompletnie zmienilo swoje wypociny.

Proszę o dowód, że kiedyś pisali nieprawdę na temat ciśnienia i jego wpływu na jazdę.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3882 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3195 postów

Napisano 12 maj 2018 - 13:57


Ja sie sklaniam do szerszych opon z kilku powodow: lepiej pasuja do szerokich obreczy i lepiej sie na nich jezdzi na coraz gorszych wokol mnie asfaltach.

 

 

Szerszych, to znaczy konkretnie jakich?



#3883 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 maj 2018 - 21:30

Ja sie sklaniam do szerszych opon z kilku powodow: lepiej pasuja do szerokich obreczy i lepiej sie na nich jezdzi na coraz gorszych wokol mnie asfaltach.

Najlepiej poprobowac samemu i miec swoje zdanie w temacie i jezdzic na tym co "mi" pasuje.

No tak może nie do końca. Jest jeszcze pewna granica kompatybilności opony i obręczy pod kątem aerodynamiki. Wklejałem już tu linka do pewnych wywodów, a z niego wynikało, że do rozmiaru 19c śmiało można zakładać oponki 23mm, a dopiero od 19c oponki 25mm. Rozpatrując zatem ten aspekt (aerodynamikę) już szerokie obręcze 17c wcale nie powinny być odziane w oponki 25, a tym bardziej w 28mm. Ale owszem, opony szerokie jak najbardziej tak, ale tylko wtedy gdy mamy odpowiednie do nich obręcze (19mm lub szersze).

 

I jeszcze jedno co bardzo pokutuje w zrozumieniu tematu, często sugerujemy się tym co stosuje się w PRO peletonie. No tak, ale oni jeżdżą na szytkach!!!! Szytki 25mm mają zawsze 25mm niezależnie na jakiej obręczy zostaną naklejone. Opona 25mm na obręczy 13c będzie miała 25mm, ale już na obręczy 17c będzie miała 26/27mm, a na 19c aż 28mm. To samo mamy z oponkami 23mm, na obręczy 13c uzyskamy 23mm, ale już na 17c 25mm. To ogromna różnica w postrzeganiu tematu. Po co mam zatem stosować oponę, która realnie jest tak szeroka (28mm jest szersze od szytek zawodowców) lub szersza od mojej obręczy co nie jest dobre pod kątem aero? Komfort? Upuśćmy powietrza i zyskamy na komforcie oraz przyczepności. Mam tracić na aerodynamice? Bez sensu, to właśnie opory aerodynamiczne są największymi w jeździe rowerem. 

Moim zdaniem ta dziwna moda na opony 25/28 jest źle interpretowana, bo temat należy rozpatrywać także pod innymi względami. 



#3884 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 596 postów
  • Skądz Polski

Napisano 12 maj 2018 - 21:36

Arni, Veloflex Corsa 23mm po napompowaniu do 8 atm na obręczy 19c ma 23,2mm.

#3885 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 maj 2018 - 21:42

Było już o tym, Velo zmieniło tylko cyferki w nazwie modelu nie zmieniając jej rozmiaru. Ta Corsa 23 kiedyś nazywała się Corsą 20, a obecna Corsa 25 kiedyś była wersją 23. Dla tego wszystko się zgadza, Velo nie kłamie, podaje aktualnie realny rozmiar uzyskany na szerokiej obręczy 17/19mm a nie jak kiedyś dla 13c.

Niestety inni producenci nie idą tą drogą i ich 23 czy 25 nadal jest rozmiarem dla starego standardu obręczy 13c, a te nałożone na nowe, szerokie obręcze uzyskują o 2/3mm więcej. Niestety wprowadza to pewne zamieszanie i błędną interpretację całego zagadnienia oponowo obręczowego.



#3886 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3195 postów

Napisano 12 maj 2018 - 21:46

[quote name="Arni" post="379878" Komfort? Upuśćmy powietrza i zyskamy na komforcie oraz przyczepności.
[/quote]

Tylko do ilu upuścimy z opony 23, a do ilu
28 mm...

#3887 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 maj 2018 - 21:54

W 23 przy balonie realnym 25 (na obręczy 17c) dla 90kg śmiało można zejść poniżej 100psi dla tylnego i poniżej 90psi dla przedniego koła. Tyle komfortu wystarczy, by na takiej oponce jechało się dobrze, przyczepnie i szybko. Opona 28 (na obręczy 19c ma pewnie 30/31mm) to ogromny i w praktyce zbędnie ciężki balon. Nawet na Paryż-Roubaix mało kto z peletonu zakłada szytkę szerszą niż 28mm. Ręka w górę kto na co dzień jeździ po takich kamieniach?

 

Snejki? Okazuje się, że żeby ugiąć oponkę 23mm o tę samą wartość co oponę 25 czy 28mm potrzeba niemal tej samej siły. Jedyna różnica jest taka, że ta większa jest też o kilka mm wyższa więc o dobicie do samej obręczy będzie nieco trudniej.

Praktyka? W niezłą dziurę trzeba się wpier... by złapać snejka na oponce 23 (balon 25) dobitej do 90/100psi.



#3888 Look

Look
  • Użytkownik
  • 108 postów

Napisano 13 maj 2018 - 00:27

Rozerwało mi GP 4000 II.... gdzie kupić najkorzystniej? Rozmiar 25mm. Brać 1 czy 2 ? Ta "dobra" ma przebieg 8000 km....



#3889 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3195 postów

Napisano 13 maj 2018 - 06:27

 Nawet na Paryż-Roubaix mało kto z peletonu zakłada szytkę szerszą niż 28mm. 

 

Jeśli odnosisz to również do jeżdżących rekreacyjnie, jest to przykład chybiony. Wystarczy popatrzeć jakie katusze przechodzą zawodnicy  na tym wyścigu - w imię czego amator ma tak cierpieć?



#3890 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 13 maj 2018 - 07:02

Katusze przechodzą bo to taki wyścig, ale i tak wybierają najlepsze rozwiązanie dla siebie czyli dające najlepszą szybkość na tym wyścigu, przyczepność i komfort jednocześnie.

No i pamiętajmy, opony dobieramy do potrzeb. Jedni z nas się ścigają i trenują typowo pod zawody, inni na szosach uprawiają turystykę krajoznawczą, kolejni bawią się w dojazdy do pracy itd. itd. Dla tego trzeba rozgraniczyć kto i co potrzebuje, a nie wszystko wkładać do jednego wora pisząc, że wielkie fat balony są najlepsze. To jest nieprawda, zależy dla kogo.
  • Marcin321 i przmor lubią to

#3891 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3195 postów

Napisano 13 maj 2018 - 12:32

Czy mógłbyś konkretnie wskazać, kto i gdzie pisal, że "balony są najlepsze"?

#3892 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 13 maj 2018 - 12:52

Takie wnioski można wyciągnąc z dyskusji i z uzyskiwanych rozmiarów opon.

#3893 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3195 postów

Napisano 13 maj 2018 - 13:33

Być może w warunkach laboratoryjnych wychodzi inaczej.

Ja jeżdżąc na zmainę na oponach 25 i 28 mm, widzę z uzyskiwanych średnich i czuję, że 28 mm nieco zamula.



#3894 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1389 postów
  • SkądRumia

Napisano 13 maj 2018 - 20:35

https://rowerowepora...opony-rowerowe/

Konkretnie ten rysunek:

opor-toczenia-opon.jpg

 

Niby styk opon ma duży wpływ na opory toczenia, a czy ktoś uwzględnia opory uginającej się gumy? Bo wydaje mi się, że np. w 28C przy 6 barach jest sporo więcej poddającej się gumy niż w 23C przy 7,5. I tu może tkwić kwestia większych oporów na szerszej gumie.



#3895 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 maj 2018 - 15:24

Teoria 15% :)

https://janheine.wor...sure-take-home/

 

Oczywiście nie jako wykładnia, a jako punkt wyjścia do ewentualnych poprawek na drobny - czy +. Ja np. daję nieco więcej na przód niż nawet rozkład sił 45/55% z racji tego, iż w sprincie czy na stojąco przesuwamy ciężar ciała do przodu, a wtedy większy  nacisk mamy na przednim kole.

 

 

 

Ja jeżdżąc na zmainę na oponach 25 i 28 mm, widzę z uzyskiwanych średnich i czuję, że 28 mm nieco zamula.

No tak, zakładając iż jest to ten sam model opony, ale tylko w innej szerokości, to z racji tego iż 28mm musi mieć nieco niższe ciśnienie niż 25, to opory toczenia są +/- jednakowe. Pozostaje zatem kwestia różnicy wagi nie rzadko dochodzącej do 40/60g na sztuce. To już może być odczuwalne przy przyspieszeniach, a szczególnie przy całej serii przyspieszeń i dohamowań. 

 

Warto też poczytać dalsze artykuły z tego bloga:

https://janheine.wor...res-are-slower/



#3896 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 14 maj 2018 - 15:32

I dzielimy włos na cztery. Jak pisał Mikroos, jest tyle zmiennych, odczuć osobistych, że cała teoria to tylko przyczynek do tematu. A pro, to rzeczywiscie inna para kaloszy.  pozdr



#3897 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 maj 2018 - 15:39

No tak, kwestie są tak indywidualne, że trudno o jedną odpowiedź dla wszystkich.



#3898 Wojtek182

Wojtek182
  • Użytkownik
  • 20 postów

Napisano 15 maj 2018 - 19:21

Opis moich doświadczeń z dopiero co zakupioną oponą Grand Prix 4000s II w rozmiarze 700x23C.

Mam obręcz koła MAVIC Aksium Race ALUS6000 622x15C (Średnica samej rafki od najbardziej oddalonych krawędzi zmierzona wyszła 633mm-634mm).

Na tej rafce mierzyłem dwa komplety opon :

Grand Prix 4000s II w rozmiarze 700x23

oraz

Grand Prix 4000s II w rozmiarze 700x25 (opona za wysoka do mojego roweru - opona dotykała widełek - zero luzu na wysokości).

 

Pomiary obu opon na mojej rafce wykonałem przy ciśnieniu 7,5 Bar i wyszły następujące wyniki :

Dla rozmiaru 23C :

Średnica koła z oponą GP4000SII 700 x 23C wyszła mi 678 mm, stąd wysokość opony h = 22mm.

Szerokość zmierzona opony wyszła : 24,2 mm !!!

 

Dla rozmiaru 25C :

Średnica koła z oponą GP4000SII 700 x 25C wyszła mi 685 mm, stąd wysokość opony h = 25,5-26mm.

 

Uwaga : Opona nie trzyma wymiaru szerokości na obręczy 15c. w obu rozmiarach (jak balon).

 

Stąd docelowo kupiłem komplet opon Grand Prix 4000s II w rozmiarze 700x23.

Kupiłem opony w dniu 29.11.2017 roku za ok. 150zł /szt., gdyż chciałem mieć bezpieczne i wytrzymałe opony, w końcu jeżdżę średnio w roku 8000-10000 km na wyjazdy po 100-200km po asfaltowych polskich drogach oraz startuje również w amatorskich zawodach. Średnia prędkość jazdy 28km - 32 km/h wyprawy rowerowe, na zawodach triathlonowych szybciej 34-38km/h.

 

Doświadczenia z oponą Conti GP 4000SII 700x23c :

Pierwsza złapana guma w dniu 03.12.2017 (podczas pierwszej jazdy).

Druga złapana guma i zniszczenie opony w dniu 02.05.2018 (po 5 m-cach użytkowania - z czego większość to zima - tylko 2350km).

Przyczyna zniszczenia opony - nastąpił wystrzał opony podczas zjazdu z prędkością na szczęście tym razem nie dużą, bo 34km/h. W załączeniu zdjęcia uszkodzonej opony i dętki. Dodam, iż jeżdżę praktycznie tylko po asfaltach. Reklamacja zgłoszona w ramach gwarancji producenta, gdyż kupując oponę dostałem informację, iż jest na produkt Gwarancja 24 m-ce.

Okazało się jednak podczas reklamacji, że Continental nie daje gwarancji na opony !!! (tak przynajmniej twierdzi Sprzedawca :( No cóż jak kupowałem to była informacja, że jest gwarancja 24 m-ce). Dostałem informację że mogę reklamować produkt w ramach rękojmi.

Tak czy siak - reklamacja nie uznana. Czy słusznie ?

Sami oceńcie. 

 

Jadąc po takim asfalcie wystrzeliła mi opona : https://www.google.c...!7i13312!8i6656

 

CZY POLECAM TĄ OPONĘ INNYM OSOBOM ?

No cóż odczucia mam następujące po przejechaniu ok 2350km :

 

1) Czy opona trzyma się dobrze drogi ?

Nie mam zastrzeżeń - Jeździłem w deszczu. Kilka razy złapał mnie śnieg i nawet dawała radę.

Stąd tu się nie mogę przyczepić. Odczułem w dotyku, że guma jest jakby miększa, stąd faktycznie wygląda na lepiej trzymającą się drogi i takie odczucia miałem. Choć jak ktoś jeździ tylko podczas ładnej bezdeszczowej pogody to sądzę, że nie odczuje większej różnicy od standardowych opon z niższej półki ;) Ja jeździłem w każdej możliwej pogodzie od temperatury -10st.C wzwyż., w deszczu i śniegu również (jak mnie złapał na trasie). Na lodzie jednak nie trzyma ;) Żadnej wywrotki czy upadku nie miałem.

 

2) Czy opona jest znacznie szybsza od chociażby opony Rubena Racing Pro 28" Phoenix 23-622 (700x23C) Slica Medium za 80zł/szt ?

Jak to niektórzy mówili +1,5km/h do prędkości ? Przynajmniej do Rubeny tego przyrostu nie odczułem.

Choć jak ktoś walczy o sekundy to może ktoś odczuje różnice.

Ja nie odczułem. Prędzej koła aero Ci znacznie pomogą.

 

3) Odporność na przebicia czy lepsza ?

Hmmm Niby 3/330 TPI Technologia Vectran Braker, no ale kapcia złapałem już podczas pierwszej jazdy. Dwa kapcie w pół roku - stąd średnia kiepska - bez szału.

Poprzednio używałem Rubena Racing Pro 28" Phoenix 23-622 (700x23C) Slica Medium za 80zł/szt. i jedna guma na rok użytkowania, a TPI na poziomie 127.

Jeszcze wcześniej używałem Continental Grand Prix 24-622 700x23C przód / 24C tył (wystrzeliła mi  opona przednia z boku podczas jazdy z prędkością ok. 45 km/h - na szczęście utrzymałem kierownicę). Tak samo jak teraz model GP 4000 SII.

Stąd wielkiej różnicy na przebicia nie odczułem ;)

 

4) Odporność ścianki bocznej opony ?

No cóż moje odczucie - totalna klęska.

Przy oponie za 150zł i opisie ze strony producenta :

"perfect all-rounder for all conceivable conditions"

https://www.continen...nd-prix-4000-s2

 

Zgodnie z informacją ze strony Producenta opona ta posiada specjalne wzmocnienie z włókna Vectran :

"Vectran™ is a synthetically manufactured high-tech fibre from a natural model. Like spider silk, Vectran™ is a liquid-crystalline polymer (LCP). Vectran™ is spun from the melted liquid polymer Vectra and processed further to a multi-strand thread. Spider silk like Vectran™ has an enormous tear resistance at a very low weight: Exactly the right properties to process into a premium Continental bicycle tyre as a puncture protection insert. A Vectran™ Breaker is lighter, more flexible and protects more effectively against cuts than the comparable nylon breaker. Vectran™ Breaker does not adversely affect the rolling resistance."

 

Czyli wg Producenta ma ogromną odporność na rozdarcie przy bardzo niskiej wadze: dokładnie takie właściwości, które można wykorzystać do produkcji wysokiej jakości opony rowerowej Continental jako wkładki do ochrony przed przebiciem. Vectran ™ jest lżejszy, bardziej elastyczny i lepiej chroni przed przecięciami niż porównywalny łamacz nylonu.

No cóż mi się zniszczyła na dobrej drodze asfaltowej po kilku miesiącach użytkowania.

 

Czy mogę polecić ją komuś ?

Jeżeli startujesz w zawodach i dla takich celów chcesz tylko używać ? To sądzę, że jest ok.

 

Jeżeli jednak lubisz oprócz startu w zawodach jeździć na szosie na co dzień po Polsce po asfaltach ?

To raczej szkoda pieniędzy.

Jestem mocno zniesmaczony wytrzymałością opon Continental Grand PRIX - szczególnie wytrzymałości ścianek bocznych.

Druga opona z tej serii i wystrzał boczny i to raptem po ok. 2350 km. Opona wygląda prawie jak nowa, znaczniki pokazują że jeszcze dużo mógłbym jeździć, no ale ścianka boczna mówi kubeł.

Dla informacji ważę ok. 75 kg, a rower mam karbonowy.

Załączone pliki



#3899 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1367 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 15 maj 2018 - 19:40

Ważę 80-90 kg, jeżdżę praktycznie tylko na Conti GP 4000 II (rozmiary 20-23C, 8-10.5 atm), zero wystrzałów, a drogi nieraz naprawdę kiepskie (kamole) ;)

Dwa ostatnie przebicia tylnej miały miejsce jak opona była dojechana do znaczników i wlazłem z rowerem na jakąś łąkę w górach z kolczastymi roślinami a po raz drugi na drodze pełnej drobnych kamyczków (opona miała wtedy z milon nacięć i któryś kamyczek to wykorzystał).


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#3900 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 15 maj 2018 - 19:57

 

 

Uwaga : Opona nie trzyma wymiaru szerokości na obręczy 15c. w obu rozmiarach

Nie nie trzyma co zwymiarowana jest dla obręczy 13c. Logiczne zatem, że na obręczach 15c/17c/19c będzie szersza.





Dodaj odpowiedź