Jump to content


Photo

Szytka + Aero Na Długim Dystansie

szytka aero opona długi dystans profil zestaw

51 replies to this topic

#1 gustavo54

gustavo54
  • Użytkownik
  • 43 posts
  • SkądRybnik

Posted 16 February 2016 - 00:31

Witam. Ciekawi mnie taka sprawa, a mianowicie: aktualnie posiadam chyba jeden z najbardziej pancernych zestawów koła + opony, czyli wh-r501 + schwalbe durano, całość z dętkami jakieś 2,7kg. Załóżmy, mam zamiar przejechać maraton 1000km+ ze średnią 23-24km/h. Czy wymiana mojego zestawu na znacznie lżejsze kółka (hmm -300/400g) o wysokim profilu ~50 na szytce, zauważalnie zwiększyłaby średnią prędkość? To z 800g mniej w masie rotującej ;) Nie powiem, nawet zysk +1km/h byłby bardzo zadowalający, nie mówiąc już o wyższych wartościach :)

Zakładam brak bocznego mocniejszego wiatru.

 

Tego typu wątku nigdzie nie umiem znaleźć. Wiem, że jeśli chodzi o wyścigi, czasówki, to odpowiedź jest wiadoma. Różnica kolosalna. Ale jak w przypadku ciągłej, spokojnej jazdy? :)



#2 palli

palli
  • Użytkownik
  • 580 posts
  • SkądKonstancin

Posted 16 February 2016 - 00:35

Przy takiej średniej i równym tempie raczej nic nie ugrasz. Mam 2 dodatkowe pytania które pomogą Ci podjąć decyzję:

- Jak szybko jesteś w stanie wymienić dętkę?

- Jak szybko jesteś w stanie wymienić szytkę?


  • parmenides likes this

#3 er_te

er_te
  • Użytkownik
  • 710 posts

Posted 16 February 2016 - 01:08

Wleje mleczko i pojedzie dalej.


  • Ciachoorsky likes this

#4 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 posts
  • SkądKolberg

Posted 16 February 2016 - 07:19

Opcjonalnie +3km/h będziesz miał większą średnią w porywach do 4km/h.

Przy trochę większych prędkościach i krótszych dystansach - wiem to z praktyki.

 

Na takie trasy  maratonu nie czeka się na dziurę lecz przy zakładaniu aplikujesz uszczelniacz.

 

Jarek-LT



#5 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 16 February 2016 - 09:30

Przy 24km/h nie ma oporow powietrza, ze nic nie ugra?
Co do zmiany szytki w trasie, to mozna sie zdziwic, jak szybko mozna to zrobic.

#6 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,018 posts
  • SkądBrzesko

Posted 16 February 2016 - 10:37

Różnica byłaby minimalna przy prędkościach typu 34km/h, a nie 24km/h :) Myślę, patrząc na Twój sprzęt i styl jazdy, że masz sporo do ugrania. Różnice może małe, ale na takim dystansie zrobią swoje.


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#7 Rider

Rider
  • Użytkownik
  • 113 posts

Posted 16 February 2016 - 13:04

Coś mi nie pasuje . masz wytrzymałość żeby opierdzielic dystans 1000 km i zrobisz to ze śr tylko 24 km/h ?
  • parmenides likes this

#8 Stasko

Stasko
  • Użytkownik
  • 497 posts

Posted 16 February 2016 - 13:13

Na szytkach minimum 28 km/h 😉
  • parmenides likes this

#9 parmenides

parmenides
  • Użytkownik
  • 630 posts
  • SkądZgorzała

Posted 16 February 2016 - 13:48

Wątek raczej humorystyczny. 

 



#10 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 16 February 2016 - 13:53

Nic bardziej mylnego. Czym szybciej jedziesz, tym mniejsze zyski z aero.

Zalozamy, ze aero kola daja 5% redukcji czasu.

Dla uproszczenia: wolny zawodnik potrzebuje 100min na pokonanie trasy, szybki 50min.

Wolny zawodnik oszczedzi 5min, szybki tylko 2.5min.

Czyli wolniejszy zawodnik bedzie czerpal wiecej zysku z aero niz ten szybszy.

 

 

 

 



#11 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,218 posts
  • SkądPoznań

Posted 16 February 2016 - 14:07

Nowa fizyka :)
Ale na telefonie się nie rozpiszę.
  • smolar16 and sirkozi like this

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#12 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 16 February 2016 - 14:34

Czlowiek sie uczy cale zycie....

 

Zanim zaczniesz sie rozpisywac:

 

24948052952_f88c8a0a00_z.jpg

 

https://www.cervelo....-vs-fast-riders



#13 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,018 posts
  • SkądBrzesko

Posted 16 February 2016 - 14:48

Czyli procentowo więcej zaoszczędzi szybszy, ale czasowo wolniejszy. To podobna kwestia do tej z redukcją tłuszczu (czy robić bardzo intensywne treningi, czy raczej w tlenie).
Autorowi tematu chodzi wydaje mi się przede wszystkim o zaoszczędzony czas, więc koła aero + dopracowanie pozycji na dystansie ponad 1000km dadzą zauważalne różnice. Przynajmniej moim zdaniem.
  • smolar16 likes this


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#14 Maitre

Maitre
  • Użytkownik
  • 483 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 16 February 2016 - 15:21

1415chris, tak by było, gdyby gustavo54 jechał przez określony czas, np. 24h, ale on jedzie 1000 km. Wtedy (jazda 1000 km) wg wyliczeń z Twojej tabeli zyska więcej ten co jedzie szybciej. Poza tym weź pod uwagę, że tu chodzi o opory aerodynamiczne, które dla jadącego 24km/h są znikome, ale za to dla jadącego 40km/h już znaczne.



#15 er_te

er_te
  • Użytkownik
  • 710 posts

Posted 16 February 2016 - 16:39

Coś mi nie pasuje . masz wytrzymałość żeby opierdzielic dystans 1000 km i zrobisz to ze śr tylko 24 km/h ?

Tylko?



#16 gustavo54

gustavo54
  • Użytkownik
  • 43 posts
  • SkądRybnik

Posted 16 February 2016 - 17:45

No to po kolei :)

Pomijam także jakieś przebicia i naprawy/wymiany, tylko i wyłącznie sama fizyka. Średnio 24km/h, ale czasem wiadomo mogą być szybsze zrywy, zjazdy itp. Nie mam w wyposażeniu tempomatu hehehe

 

A dlaczego średnia 24? Tutaj akurat sprawdza się teza fachowców od ultramaratonów, że najlepsze wyniki uzyskują zawodnicy w wieku 30-40, no może 50 lat. Ja mam dopiero 23 lata to raz, a dwa - dopiero od 3 lat jeżdżę zauważalnie więcej rowerem. I trzy (najistotniejsze chyba) - mam ogromny przepał na jedzenie, więc chcąc nie chcąc, jestem zmuszony jeździć zazwyczaj długie dystanse w trybie eco, inaczej co 2h bym musiał robić biesiadę pod spożywczym eehh.. (to może nie zakładając nowego tematu - czy macie wiedzę, jak sprawić, by to co się zjadło, zostało na żołądku nie na 3h, a na 4-5 :D). Piszę poważnie! :) Natomiast żyję nadzieją, że w następnych latach apetyt na jedzenie mi się zaniży w sposób naturalny. Jest taki jeden gościu, co w moim wieku też dużo jadł, a teraz wygrywa maratony 24h. Offtop konkret - next.. ;)

 

To nie jest wątek humorystyczny, przynajmniej z mojego punktu widzenia :) Dla mnie to bardzo istotna sprawa. Zaoszczędzenie czasu o 2-3h na takim dystansie to już bardzo dużo. Chyba będę musiał pożyczyć od kogoś taki wylajtowany zestaw za 4-paka i zrobić na 100km czasówkę, na 200km trochę spokojniejszym tempem. No dobra, ze 3 komplety 4-paków :D

 

 

 

 

 



#17 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,218 posts
  • SkądPoznań

Posted 16 February 2016 - 20:23

Oddziaływania aero przy prędkości o jakich mowa są znikome, za to uciążliwe może się okazać utrzymywanie roweru prosto przy wietrze bocznym. Czyli więcej energi przeznaczysz na prowadzenie roweru niż zyskasz na "aero oporach".

Weź jakieś dobre lekkie sztywne koła i opony albo szytki o niskich oporach toczeniach.

W sprawach jedzenia Ci nie pomogę. Ale bilans energetyczny to podstawa tego sportu :)


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#18 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 posts
  • SkądKolberg

Posted 16 February 2016 - 21:40

Sami fachowcy od teorii bez podstaw praktycznych.

W tym przypadku nie ma AERO.

Jest natomiast energia wytwarzana przez bikera -która jest stała.

Mniejsza masa kól pozwala uzyskać większą prędkość przy tej samem mocy po momencie ich rozpędzenia/rozkręcenia.

W przypadku rozkręconej masy i trzymaniu mocy na poziomie utrzymywanym ; miejsza masa przekłada się na większą predkość.

Czytaj- przekład łopatologiczny.

 



#19 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,218 posts
  • SkądPoznań

Posted 16 February 2016 - 22:06

Sami fachowcy od teorii bez podstaw fizycznych.

O

Czyli co podzielisz się z nami wiedzą ? Czy boisz się podważenia autorytetu ;)


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#20 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 16 February 2016 - 22:32

Maitre, zrozumiałeś to do góry nogami ;)
Właśnie jadac na dystans wolniejszy zawodnik bedzie zyskiwal wiecej, bo dluzej przebywa na trasie.





Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: szytka, aero, opona, długi, dystans, profil, zestaw