Skocz do zawartości


Zdjęcie

Luz Na Dźwigni Hamulca

klamkomanetki shimano600 tricolor

30 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 16 marzec 2016 - 07:19

Dzień dobry!

 

https://vid.me/sgFp

 

Mam taki dziwny problem: zawsze sam sobie skręcam klamkomanetki i hamulce. Teraz jednak, nie wiadomo czemu, gdy linka hamulcowa przy szczękach jest mocno naciągnięta i zabezpieczona śrubką, gdy sprawdzam modulację i siłę przy klamkach, pojawia się niewielki luz - klamka lata luzem.

 

Czy to może być wina grzybka przy końcówce linki, a może pancerzy? Zupełnie nie wiem, gdzie szukać przyczyn, jeszcze się z taką sytuacją nie spotkałem :)

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

 

Pozdrawiam



#2 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 16 marzec 2016 - 20:09

Stawiam na szczęki hamulca, prawdopodobnie nie odbijają do końca, spróbuj ręcznie rozszerzyć szczęki, jeżeli luz zniknie i pojawi się przy ponownym naciśnięciu klamki to trzeba rozebrać tylny hamulec, wyczyścić osie obrotu, nasmarować i wyregulować. Linka nowa / w dobrym stanie?



#3 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 16 marzec 2016 - 21:44

Tak, linki i pancerze nowe, hamulce rozbieralem i czyscilem, na sucho chodzą bez zarzutu.

#4 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1984 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 16 marzec 2016 - 22:08

Może linka/pancerz gdzieś zagięta za mocno? 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53120563481_c30890a179_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png

248


#5 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 16 marzec 2016 - 22:28

Nie, wszędzie jest łagodnie. Co ciekawe, problem dotyczy pary hamulców tak, jak to widać na filmiku. Dziesiątki razy sobie reperowalem hamulce, ale teraz nie mam pojęcia...

#6 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 16 marzec 2016 - 22:51

Tak miałem z tyłu. Ostatni odcinek pancerza już przy hamulcu był o 1cm /słownie jeden/ za długi. Problemu długo nie mogłem rozgryzć.  pozdr



#7 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 17 marzec 2016 - 10:22

U mnie też pojawił się taki problem przy wymianie pancerzy. Dociałem taką samą długość tylnego pancerza. Okazało się że wina była w koncówce pancerza, bo użyłem starych z poprzednich pancerzy. Po wymianie problem zniknął.



#8 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 17 marzec 2016 - 12:13

A sprowadzając rzecz do podstaw - pancerz stawia zbyt duży opór lince i nie pozwala szczęce wrócić do położenia maksymalnie odchylonego. U mnie to z reguły sprowadzała się do psiknięcia jakimś smarem w sprayu do ostatniego odcinka pancerza.



#9 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 marzec 2016 - 13:53

Sprawdź, czy pancerze po przycięciu na pewno mają okrągły przekrój, tzn. czy nie zostały lekko spłaszczone.

 

Warto też rzucić okiem, czy sprężyna rozsuwająca szczęki porusza się swobodnie - czasami jakiś paproch dostanie się pomiędzy sprężynę a ten plastikowy ślizg, po którym ona się przesuwa, i wtedy powstaje opór.

 

W ogóle warto byłoby całkowicie rozłączyc linkę i sprawdzić, gdzie jest problem - dodatkowy opór może powstać:

 

- na klamkomanetce (jeżeli wysuniesz łeb linki o 3-4 cm z gniazda, a mimo to manetka będzie chodziła ciężko, to masz problem z manetką)

- na hamulcu (spróbuj ścisnąć ręką obie szczęki do siebie, najlepiej przy wyjętym kole; jeżeli szczęki nie będą odbijały w 100%, problem jest gdzieś na zacisku)

- na pancerzu albo lince (wszystkie pozostałe przypadki)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#10 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 marzec 2016 - 21:36

Sprawdź, czy pancerze po przycięciu na pewno mają okrągły przekrój, tzn. czy nie zostały lekko spłaszczone.

 

Warto też rzucić okiem, czy sprężyna rozsuwająca szczęki porusza się swobodnie - czasami jakiś paproch dostanie się pomiędzy sprężynę a ten plastikowy ślizg, po którym ona się przesuwa, i wtedy powstaje opór.

 

W ogóle warto byłoby całkowicie rozłączyc linkę i sprawdzić, gdzie jest problem - dodatkowy opór może powstać:

 

- na klamkomanetce (jeżeli wysuniesz łeb linki o 3-4 cm z gniazda, a mimo to manetka będzie chodziła ciężko, to masz problem z manetką)

- na hamulcu (spróbuj ścisnąć ręką obie szczęki do siebie, najlepiej przy wyjętym kole; jeżeli szczęki nie będą odbijały w 100%, problem jest gdzieś na zacisku)

- na pancerzu albo lince (wszystkie pozostałe przypadki)

 

Przypadki 1 i 2 odpadają, szczęki chodzą idealnie.

 

Jednak, co teraz zauważyłem, to że stare pancerze, które chroniły linki hamulcowe, pochodziły prawdopodobnie od przerzutek - są to po prostu pancerze przerzutkowe. Czy jest możliwe założenie pancerzy przerzutkowych do linek hamulcowych?

 

Teraz, po bożemu, kupiłem oddzielnie pancerze przerzutkowe i hamulcowe. Hamulcowe są grubsze i nie wchodzą do końca w otwory na końcówkę pancerza przy szczękach. Wydaje mi się, że tu tkwi problem. Jutro zrobię zdjęcia i wrzucę.



#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 marzec 2016 - 21:57

Fizycznie jak najbardziej da się zastosować pancerz przerzutkowy przy lince hamulca. Ale nie jest to zalecane, bo linka hamulca jest naciągana ze znacznie większą siłą i może uszkodzić pancerz przerzutki, który ma delikatniejszy oplot.

Zawsze możesz zastosować dedykowany pancerz hamulcowy, ale na ostatnich kilku milimetrach zedrzeć z niego zewnętrzną powłokę - być może to wystarczy, żeby go wcisnąć go gniazda.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 17 marzec 2016 - 22:15

Pancerz przerzutkowy ma mniejszą średnicę wewnętrzną. Linka hamulcowa wprawdzie wejdzie, ale będzie spory opór, zwłaszcza, że jak piszesz są stare. Pewnie tu jest ból.



#13 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 marzec 2016 - 22:19

Hmm, jak teraz Ciebie przeczytałem, @nick, to sam zwątpiłem: te stare pancerze przerzutkowe działały dobrze czy właśnie źle? Z którymi pancerzami jest problem?

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#14 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 17 marzec 2016 - 22:41

Ja miałem pancerz hamulcowy, tylko za długi i był taki własnie problem. Ale Kresowiak pisze, że na linkach hamulcowych były pancerze przerzutkowe. Stąd mój wywód.  pozdr



#15 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 18 marzec 2016 - 20:54

Przyjrzałem się dokładniej pancerzom i ich wejściom do hamulców. Oto jak wyglądają:

 

3520jf8.jpg

 

286sgg.jpg

 

wbqnbl.jpg

 

Końcówki pancerzy owinąłem byłem taśmą izolacyjną, bo latały luzem. Także podejrzewam, że końcówki pancerzy Alligatora są za szerokie?! Poprzednie końcówki wchodzą do końca. Wymiana końcówek na jakieś węższe powinna rozwiązać sprawe?

 

 



#16 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 18 marzec 2016 - 21:05

Moze są aluminiowe, grubsze, zamień na normalne stalowe.
Pancerze masz o jakiej konstrukcji? Płaski drut zwijany spiralnie czy druty jak w pancerzach przerzutkowych? Jeśli te drugie to wymiana końcówek nie pomoże, druty będą wychodzić z pancerza.

#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 18 marzec 2016 - 21:10

Tak, Alligator daje aluminiowe końcówki. Fajne, ale rzeczywiście nie wszędzie pasują.

 

Końcówka nigdy nie powinna wchodzić do oparcia pod tak dużym kątem - idealnie by było, gdyby wchodziła idealnie prosto i z leciutkim oporem, a minimum to proste osadzenie, bez tego całość może zbyt mocno pracować i wyginać się pod obciążeniem.

 

BTW warto rozważyć końcówki z tworzywa - nie skrzypią, kiedy wpadnie Ci jakiś paproch pomiędzy końcówkę a przelotkę.

 

Dodatkowo końcówkę od strony wlotu pancerza możesz delikatnie zacisnąć (ale tak, żeby nie zmiażdżyć oplotu pancerza!) - pozbędziesz się luzu i nie będziesz musiał kombinować z taśmą, która i tak za jakiś czas się wytrze albo odklei.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 18 marzec 2016 - 21:24

W niektórych hamulcach nie używa się końcówek, np: w większości shimano. Btw. w tej ramie nie masz stoperów, to są przelotki na pełny pancerz.



#19 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 21 marzec 2016 - 07:55

W niektórych hamulcach nie używa się końcówek, np: w większości shimano. Btw. w tej ramie nie masz stoperów, to są przelotki na pełny pancerz.

 

Chodzi ci o te przelotki na górnej rurce? Czyli tam nie powinno być końcówek na pancerze, tylko sam niezabezpieczony pancerz?



#20 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 21 marzec 2016 - 14:23

Chodzi mi o to że to nie są stopery, tylko przelotki przez które przepuszczasz pełny pancerz, tak jak w tym rowerze: http://lovelybike.bl...e-with.html?m=1



Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: klamkomanetki, shimano600, tricolor