Jump to content


szytka vs opona


273 replies to this topic

#121 yasiu

yasiu
  • Użytkownik
  • 310 posts
  • SkądWarszawa

Posted 16 April 2010 - 09:16

Podobno grubsza warstwa kleju wpływa na niższy opór toczenia

szytka jest lepiej przyklejona i nie slizga sie tak bardzo po obreczy, przy slabym klejeniu miejscami szytka moze sie przesuwac przod-tył

Także na zwykłej szosie (ale i w testach) lateksowe dętki zauważalnie poprawiaja parametry jezdne,ale są mniej trwałe.

mysle ze a fizycznego punktu widzenia nie jest mozliwe to zeby latex+opona mial lepszy wynik niz szytka
po pierwsze w konfiguracji latex+opona zawsze opona bedzie sie lekko przesuwac po dentce
po drugie uklad jest mniej sztywny

co do komfortu to juz indywidualna sprawa

stąd takie niby wyniki opon, że są lepsze od szytek

a mi sie wydaje ze im mniej Watów na kolo tym lepszy wynik, nie?
i wychodzi z testu ze szytki sa lepsze

#122 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 16 April 2010 - 10:43

jak wyczujesz różnicę w oporach toczenia między:

- Vittoria EVO Corsa Crono (20) Tubular - 11,5 W
- Vittoria Ultra Speed (20) / Mich Latex (18/20) - 11,8 W

to gratuluję dokładności w odbiorze wrażeń z jazdy.

Porównałem najlepszą oponę z najlepszą szytką jednej firmy, żeby nie było niedomówień.
Przy innych zestawieniach wyniki mogą być inne np. przewaga może być na korzyść opon, i tak np. sztyka:

- Vittoria Corsa Evo CX 320tpi Tubular (23) -12,5 W

już ma większe opory toczenia, niż w/w opona.

#123 marceln

marceln
  • Użytkownik
  • 476 posts
  • Skąd3city

Posted 16 April 2010 - 10:54

na cyclingnews jest ukazana wizyta w centrum serwisowym team sky. Dają 3 warstwy kleju na obręcz.

#124 yasiu

yasiu
  • Użytkownik
  • 310 posts
  • SkądWarszawa

Posted 16 April 2010 - 12:12

jak wyczujesz różnicę w oporach toczenia między:

nie powiedzialem ze wyczujesz ale ze beda mniejsze bo fizycznie tak musi byc
tak samo jak nie wyczujesz roznicy w temperaturze 30 i 31 st C mimo ze roznica bedzie

jasne ze wynik moze byc na kozysc opon, mialem namysli najlepsza szytke i najlepsza opone + detka

przecietną moc czlowieka szacuje sie na 200W wiec te 0.5 W bedzie nieodczuwalne ale moze dac roznice w czasie jazdy, niewielkie bo niewielkie ale moze dac ;]

#125 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 596 posts
  • Skądz Polski

Posted 16 April 2010 - 12:31

http://www.cyclingne...-service-course

#126 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 16 April 2010 - 18:11

Można pisać mądre rzeczy, a niektórzy dalej swoje. Opory toczenia to akurat parametr, który o niczym nie mówi. Szytki wyścigowe wykonane z miękkiej gumy będą miały większe opory toczenia - to oczywiste. Siłą szytek to ich ELASTYCZNOŚĆ!!!!
Zobaczcie jakie opory mają najlepsze / najdroższe szytki FMB. A także rewelacyjne Veloflex. Opory toczenia to jedno, a odczucia z jazdy to zupełnie co innego.

#127 yasiu

yasiu
  • Użytkownik
  • 310 posts
  • SkądWarszawa

Posted 16 April 2010 - 21:15

Szytki wyścigowe wykonane z miękkiej gumy będą miały większe opory toczenia

ale opona z takiej samej gumy jeszcze wieksze
zreszta co za roznica
zawsze beda ludzie ktorym bardziej pasuje oponka i tacy ktorzy wola szytke
co do elastycznosci to ja tam nie wiem czy szytka bedzie bardziej elastyczna??

szytke tez przewaznie mozna mocniej napompowac niz opone i z tego tez mogla wyjsc roznica w oporach toczenia

#128 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 16 April 2010 - 21:39

Jeśli ktoś jeździ na TT/triathlon i nabije w szytkę 13-15 atm. to prawie nie będzie stykał się z asfaltem. I wtedy niech ktoś powie, że nie czuje różnicy w porównaniu do opony, która już przy 10 atm. niszczy niektóre obręcze.

#129 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 16 April 2010 - 21:48

W szytce jest właśnie ta możliwość olania komfortu i nabicia jej do wysokiego ciśnienia. Swoje opony pompuje do ok 8-8,5 bar, raz na próbę nabiłem ok 10, różnica nie była zauważalna, za to komfort spadł niemiłosiernie. Zgodzę się, że szytka przy ciśnieniu 12-15 będzie wręcz fruwać, lecz nam amatorom zależy bardziej na wspomnianej elastyczności, która będzie zachowana przy niższym ciśnieniu. Szytka dla amatorów ma sens, aby jeździć bardziej komfortowo.


#130 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1,204 posts
  • SkądN. Tomyśl

Posted 17 April 2010 - 06:58

Szytka dla amatorów ma sens, aby jeździć bardziej komfortowo.


...i bezpieczniej.

Przy zlapaniu laczka nie tracimy sterownosci i nie hamujemy felga. Przy zjazdach zdaza sie, ze walnie detka - przegrzanie obreczy i wzrost cisnienia w oponie. Nabijajac szytki na 8-9 atm mamy jeszcze te 5 atm zapasu, w oponie niestety nie.

Szytki + niskoprofilowe Ambrosio i karbonowa kierownica to poezja komfortu. Poprzednio jezdzilem na aluminiowej kierze Bontrager'a i kolach Khamshin. Nawet owiniecie kiery alu tasma dual Fizik nie powodowalo tak dobrego wytlumienia wibracji. Pod gore zestaw obecnych kol - lzejszy o ponad 200g tez niezle ciagnie.

#131 doniu

doniu
  • Użytkownik
  • 49 posts
  • SkądWarszawa Wawer

Posted 17 April 2010 - 09:51

Skoro już wiadomo, że szytki mają pewną przewagę nad oponami, to napiszcie jakich używacie..
Zastanawiam się czy tańsze, treningowe modele typu: Vittoria Rubino Pro, Continental Giro albo Vittoria Rally też dają takie odczucia z jazdy :->
  • kaloo likes this

#132 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1,204 posts
  • SkądN. Tomyśl

Posted 17 April 2010 - 10:08

Roznice pomijalne, jedynie idzie odczuc czy mamy zalozona szytke o masie 230g czy 300g kabana. Z odpornosciami na przebicie jest roznie, ja podziurawilem Conti Giro podczas jednej jazdy - moze przypadek. Teraz jednak wole wydac te 200 zl/szt na cos porzadnego. Z najtanszych szytek bralbym Vitke Rally albo Schwalbe Milano.

#133 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 17 April 2010 - 10:20

gibber, a jak zużycie tych tańszych i tych droższych - na jeden sezon (przebieg 5-6 tyś. km) wystarczą ?
Wiem, że to temat o szytkach i oponach- gdzie można kupić obręcze pod szytkę, bo na allegro znalazłem jedną ofertę. Pytam o sklep internetowy, gdzie mają jakiś wybór. I może jaki model (producent) jest godny uwagi - interesują mnie obręcze z gatunku dobre i tanie.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#134 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1,204 posts
  • SkądN. Tomyśl

Posted 17 April 2010 - 10:48

Nie wiem, jezdze na szytkach od tego sezonu. Conti Giro juz zabilem (generalnie od nowosci byly dziurawe) i teraz przymierzam sie do zerwania z obreczy Sprinterow - jesli chodzi o trwalosc mieszanki - nie mam odniesienia, maja jakies 250km przebiegu (bieznik - zero zuzycia, mimo to sa bardzo malo odporne na kapcie). Vittoria Rally (wg. opinii forumowych) spisuja sie lepiej, z drozszych i trwalych Vittoria Evo CX albo Veloflex Carbon (300 zl za szytke - boli). Oczywiscie, jezeli przyjdzie nam hamowac awaryjnie to zadna opona i szytka nie wytrzyma tego kilka razy.

Jezeli Cx-y, ktore zamierzam kupic beda prawie tak dobre jak opony Krylion Carbon to bede wniebowziety. Miski zrobily po asfalcie ponad 3000 km i ponad 100 sesji na trenazerze od listopada do marca. Przod - nowka, tyl - ok, ale nie da sie opchnac na allegro jako nieuzywane.

Sadze, ze na temat Vittori Evo CX moze duzo napisac Karbon, bo meczy je juz od jakis 4 miesiecy i zapewne pchnal kilkaset km na ich.

#135 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 418 posts
  • SkądPuławy

Posted 17 April 2010 - 22:17

nteresują mnie obręcze z gatunku dobre i tanie


czasami da się znaleźć starsze mavic gp4 i inne, wolber są dość dobre, stare super championy,obecnie są na allegro campagnolo delta/omega-trochę cieższe. Ambrosio montreal-cena coś ponad 100zl sztuka, były na allegro. W polsce w sklepach internetowym to widziałem chyba tylko mavica reflexa za ponad 200zl sztuka.Przeszukuj może alledrogo czasami.

#136 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 18 April 2010 - 00:13

Szytki wyścigowe wykonane z miękkiej gumy będą miały większe opory toczenia - to oczywiste.

Dlaczego? Guma twardsza, mniej elastyczna, pochłania przy tym samym odkształceniu więcej energii niż miękka. A odkształcenie jest niezależne od twardości gumy - decyduje o nim ciśnienie w ogumieniu. Jest wiec dokładnie odwrotnie. Do dziś pamiętam, jak ciężko zaczęło mi się jeździć na BMX-e, gdy oryginalne, miękkie jak gumka od ołówka opony "motylki" zamieniłem na zwykłe, wykonane z twardej, czarnej gumy...

#137 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 18 April 2010 - 17:08

Nie w tym rzecz Lesławie. Guma odpowiada za przyczepność. Nie jest jej tam na tyle dużo, żeby miała znaczący wpływ. Za elastyczność odpowiada oplot szytki (TPI - włókien na cal).
Tufo S33 Pro - 60 TPI,
Tufo S3 Lite 215g - 120 TPI,
Continental Competition - 180 TPI,
Vittoria Corsa Evo CX - 320 TPI,
Veloflex Carbon - 350 TPI.
To przez rzadki oplot na Tufo jeździ się mało komfortowo. Nadużyciem byłoby gdybym napisał, że jak na drewnie, ale japa się nie otwiera. Rzadki oplot powoduje, że ogumienie jest podatne na przebicia. W Tufo jest twarda guma i to ona ratuje sytuację, szczególnie w S3.
Conti Comp rewelacyjna nie jest, chociaż cena próbuje pokazać co innego. Jak na szytkę tej klasy oplot gęsty nie jest.
VCX, Veloflex, Dugast, FMB mają najgęstsze oploty ponieważ ona zapewnia fenomenalną elastyczność, ale i odporność na przebicia. Zrezygnowano w większości z wkładek kevlarowych bo mają one zły wpływ na jakość jazdy. Za to w oplot czasem się wplata włókna kevlarowe, tak jak to robi Vittoria.
Sposobem (ważnym) na zminimalizowanie przebić szytek jest ich czyszczenie podczas jazdy. Gdy przejedzie się przez piasek, żwir, itp. to wystarczy paznokciem dotknąć na chwilę do szytki przedniej, do tylnej przy podsiodłówce, przed hamulcem. To co się do ogumienia przyklei odpada.

#138 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 18 April 2010 - 18:49

Dobrze rozumiem - im gęstszy oplot tym większy opór toczenia? I z tego wynika większy opór "lepszych" szytek?

#139 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 18 April 2010 - 19:04

Źle rozumiesz.
...rozumiem, że nie jeździłeś ani na Tufo, a tym bardziej na VCX?

#140 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 18 April 2010 - 19:10

To dlaczego

Szytki wyścigowe wykonane z miękkiej gumy będą miały większe opory toczenia - to oczywiste.

?
PS Jeżdżę na oponach, o szytki się pytam.



Reply to this topic