Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klasyczna Szosówka A Endurance - Różnice


49 odpowiedzi w tym temacie

#1 Krzysztof63

Krzysztof63
  • Użytkownik
  • 106 postów
  • SkądŚwidnica

Napisano 28 czerwiec 2016 - 12:19

Czym się różni klasyczna szosówka, czyli rower do ścigania, od roweru typu endurance, w sensie roweru przeznaczonego do długich dystansów? Domyślam się, że wygodniejsze musi być siodło, może wyżej kierownica, ale co jeszcze? Czy to w ogóle najważniejsze różnice? 



#2 Mateunio

Mateunio
  • Użytkownik
  • 944 postów
  • SkądKT

Napisano 28 czerwiec 2016 - 12:55

Różnica jest w geometrii. W endurance masz nieco bardziej wyprostowaną pozycję - wygoda kosztem aerodynamiki.

Rama budowana jest też tak, żeby możliwie dużo tłumiła. W przypadku karbonu ułożenie włókien jest takie, że rama lepiej wybiera drgania ale jest mniej sztywna. Nie znaczy to, że rama będzie miękka jak plastelina.

Co do samych komponentów to endurance może mieć lżejsze przełożenie np. korba semi-compact lub compact, nieco szersze opony dla lepszego komfortu.


Sticker-e1508358125669.jpgcrankalicious.pl - profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji roweru

 


#3 Krzysztof63

Krzysztof63
  • Użytkownik
  • 106 postów
  • SkądŚwidnica

Napisano 29 czerwiec 2016 - 06:57

A rama Cro-Mo nadaje się do endurance? Pytam, bo nie wiem jak się ma właściwości. Jak zwykła stal?



#4 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 29 czerwiec 2016 - 08:27

Nadaje się, jest zwykle lżejsza i bardziej trwała niż tzw.stal hi-ten, tyle że endurance wiąże się często z dużym slopingiem, a stalowe ramy ze slopingiem wyglądają dziwacznie. Niemniej nowoczesna rama stalowa z delikatnym slopingiem jest prawie idealna na endurance - prawie bo jednak zawsze będzie sporo cięższa niż obecne ramy aluminiowe o karbonowych nie mówiąc.



#5 clavdivs

clavdivs
  • Użytkownik
  • 392 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 29 czerwiec 2016 - 11:23

W moim przekonaniu endurance to taki marketingowy chwyt, co by przekonać do szosowki tych, którzy wcześniej jeździli na trekkingu. Przy okazji płacąc wiecej od klasycznej szosowki.
  • Greek lubi to

#6 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 29 czerwiec 2016 - 11:40

W moim przekonaniu endurance to taki marketingowy chwyt, co by przekonać do szosowki tych, którzy wcześniej jeździli na trekkingu. Przy okazji płacąc wiecej od klasycznej szosowki.

Niekoniecznie. Jak porównawsz np. dawne modele Treka - był taki model Pilot - z ich ,,rejsingowymi'' ramami Madone, w których górna rurka nawet nie jest pozioma tylko schodzi ,,w doł'' w kierunku główki ramy, to widać, że pozycja użytkownika tych dwóch modeli i cele ich użytkowania są zupełnie inne. Inna rzecz, że teraz prawie wszystkie ramy są robione z większym lub mniejszym slopingiem i mają zapewnić wygodną jazdę przez długi czas, nawet kosztem aerodynamiki. U Treka zresztą mimo wszystko dalej jest to widoczne np. Madone i Domane, chociaż różnice nie są tak duże jak kiedyś.



#7 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 30 czerwiec 2016 - 15:24

Tylko szkopuł jest taki, że wysokością położenia, długością, kątem nachylenia mostka, rodzajem i rozmiarem kierownicy, a także wysunięciem sztycy i położeniem siodła możemy na ramie bardziej agresywnej zrobić sobie pozycję a'la 'endurance' i odwrotnie.

Zgadzam się, że biorąc standardowe setupy rowerów oferowanych sprzedaży rzeczywiście będziemy mieli odczuwane róznice, a co za tym idzie zalety i wady ram "wygodnych", ale na pewno rację ma clavdivs, pisząc że to pic na wodę, bo można to osiągnąć inną drogą.


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#8 clavdivs

clavdivs
  • Użytkownik
  • 392 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 30 czerwiec 2016 - 16:37

Slooping kojarzy się z wygodą i nowoczesnym wyglądem. Dla mnie to jest kalka z MTB. O ile w MTB taki typ ramy się sprawdza to w szosie jest tylko gadżetem. Slooping miał za zadanie poprawić sztywność ramy o dziwo jest popularny w rowerach endurance. Dlatego żeby rowery kojarzyły się z MTB, wygląd ma podświadomie przekonać do tego że ten rower nie boi się nierównej nawierzchni.
  • Greek lubi to

#9 Shmitt

Shmitt
  • Użytkownik
  • 119 postów

Napisano 30 czerwiec 2016 - 17:29

(... Niemniej nowoczesna rama stalowa z delikatnym slopingiem jest prawie idealna na endurance - prawie bo jednak zawsze będzie sporo cięższa niż obecne ramy aluminiowe o karbonowych nie mówiąc.

Sama rama oczywiście sporo cięższa, niemal dwukrotnie w porównaniu do karbonu, ale nawet montując te same podzespoły - ogólna waga jest raptem większa o kilogram. Zamiast 6,2 kg 7,2-7,3 kg. Nie wydaje mi się aby była to jakaś "krowa" :) Oczywiście porównując do starego stalowca hi-ten , piętnastolilogramowego to jest przepaść....
Tak od razu stali bym nie skreślał, a dla zwykłych śmiertelników wydaje się odpowiednia...



#10 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3188 postów

Napisano 30 czerwiec 2016 - 17:30

Niezłe bajki o dzialaniu SLOPINGU na "podświadomosc" można przeczytać hehe.

Stosowanie slopingu ma konkretne cele. Między innymi, bardziej wysunięta sztyca mocniej "pracuje", dając więcej komfortu.


  • Greek i paulsen lubią to

#11 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 30 czerwiec 2016 - 18:51

Sama rama oczywiście sporo cięższa, niemal dwukrotnie w porównaniu do karbonu, ale nawet montując te same podzespoły - ogólna waga jest raptem większa o kilogram. Zamiast 6,2 kg 7,2-7,3 kg. Nie wydaje mi się aby była to jakaś "krowa" :) Oczywiście porównując do starego stalowca hi-ten , piętnastolilogramowego to jest przepaść....
Tak od razu stali bym nie skreślał, a dla zwykłych śmiertelników wydaje się odpowiednia...

Na płaskim ten kilogram może nie jest odczuwalny, ale jak ma się już w nogach te sto km i do domu został ostatni podjazd...to różnicę się czuje.



#12 Shmitt

Shmitt
  • Użytkownik
  • 119 postów

Napisano 30 czerwiec 2016 - 19:29

Na płaskim ten kilogram może nie jest odczuwalny, ale jak ma się już w nogach te sto km i do domu został ostatni podjazd...to różnicę się czuje.

Myślę, że w jakimkolwiek przypadku dla amatorów takich jak ja czy inni, po stu kilometrach mając przed sobą podjazd niezależnie od wagi roweru zawsze byłby za ciężki :)



#13 joesatch

joesatch
  • Użytkownik
  • 358 postów

Napisano 30 czerwiec 2016 - 20:50

Myślę, że w jakimkolwiek przypadku dla amatorów takich jak ja czy inni, po stu kilometrach mając przed sobą podjazd niezależnie od wagi roweru zawsze byłby za ciężki :)

 

Przyjacielu, to wyobraź sobie że tuż przed podjazdem ktoś Ci zabiera ten kilogram... poczujesz od razu, a teraz świadomość że możesz go nie mieć przez poprzednie 100km ... niby nie poczujesz a jednak zmęczysz się mniej :) 

 

Pozdrawiam



#14 Shmitt

Shmitt
  • Użytkownik
  • 119 postów

Napisano 30 czerwiec 2016 - 21:03

Ale to ciągle nie zmienia faktu, że niezależnie od wagi sześć czy siedem kilogramów  - zmęczenie będzie podobne, ponieważ od samego początku mamy taki a nie inny rower. Najwyżej może różnić się czas przejazdu tych stu kilometrów.
Zresztą o czym my tu piszemy  - sześć kilogramów, siedem kilogramów, osiem kilogramów, wszystko poniżej dziesięciu to absurdalnie lekkie jak na amatorskie przygotowanie i kieszenie  - tutaj kwestia lżejszej kieszeni bardziej istotna - Jak ma się bardzo lekką kieszeń to niemal frunie się :)

I to wszystko przy limicie UCI 6,8 kilograma.



#15 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 30 czerwiec 2016 - 22:59

To wszystko prawda, podobnie jak i to, że dla wyjeżdżonego użytkownika nawet podjazd przy powrocie do domu na starej stalowej ramie nie jest problemem. Tyle, że nie każdy jest wyjeżdżony :)


  • kaido2 lubi to

#16 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 30 czerwiec 2016 - 23:03

Moim zdaniem to bzdury, że kilogram nie robi różnicę. Robi i to wyczuwalną, rower od razu inaczej się zachowuje (oczywiście mówię o zmianie nagłej, a nie takiej typu 'opróżnianie bidonów', bo to jest nie do wychwycenia). Co ciekawe kilogram na masie własnej takiej różnicy nie robi jak właśnie waga sprzętu.


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#17 Shmitt

Shmitt
  • Użytkownik
  • 119 postów

Napisano 30 czerwiec 2016 - 23:15

Moim zdaniem to bzdury, że kilogram nie robi różnicę. Robi i to wyczuwalną, rower od razu inaczej się zachowuje (oczywiście mówię o zmianie nagłej, a nie takiej typu 'opróżnianie bidonów', bo to jest nie do wychwycenia). Co ciekawe kilogram na masie własnej takiej różnicy nie robi jak właśnie waga sprzętu.

Niestety nie jedzie za mną wóz techniczny, abym mógł sobie wybierać między różnymi maszynami...i stwierdzić doświadczalnie tę myśl.
Tym czym wyjadę , tym muszę wrócić ,Zmienia się tylko czas przejazdu.
Jedno wiem,że w miarę zmęczenia jakoś wszystko staje się cięższe choćby nie wiadomo ile wcześniej ważyło.. A jak jeszcze wiatr w twarz i góra wyrasta to już w ogóle ..W takich sytuacjach lepiej patrzeć przed koło..

 



#18 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 30 czerwiec 2016 - 23:53

Nie zmienia się czas przejazu, a odczucia z tej jazdy - a te są wydaje mi się ważne, gdyż jako amatorzy jeździmy raczej dla przyjemności, a nie dla czasu przejazdu.


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#19 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 01 lipiec 2016 - 06:58

Slooping kojarzy się z wygodą i nowoczesnym wyglądem.

 

 Raczej z żeglarstwem.



#20 Krzysztof63

Krzysztof63
  • Użytkownik
  • 106 postów
  • SkądŚwidnica

Napisano 01 lipiec 2016 - 07:05

Przyjacielu, to wyobraź sobie że tuż przed podjazdem ktoś Ci zabiera ten kilogram... poczujesz od razu, a teraz świadomość że możesz go nie mieć przez poprzednie 100km ... niby nie poczujesz a jednak zmęczysz się mniej :)

 

Pozdrawiam

Jakoś tego nie widzę. Czy zestaw ja + rower będzie ważył 120 kg, czy 119 kg, będzie tak samo ciężko. Różnica może być odczuwalna dla zawodowców, którzy na 50 km czasówki potrzebują zrobić przewagę 3 sekund nad konkurentami. W amatorskim jeżdżeniu jakoś sobie tego nie wyobrażam, to raczej efekt placebo. Duży bidon z napojem niweluje taką różnicę do zera. 


  • andrzejmakal lubi to



Dodaj odpowiedź