Skocz do zawartości


Zdjęcie

Z Jaką Śrenią Kadencją Jezdzicie?


33 odpowiedzi w tym temacie

#21 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 sierpień 2016 - 13:43

Wg badań naukowych, kadencja powinna wzrastać do momentu pojawienia się znacznych wartości pracy negatywnej, wzrost kadencji powyżej 100 obr/min wiąże się z istotnym pogorszeniem efektywności pracy.

 

W sumie ciekawe, ale te 100 obrotów to pewnie umowna granica i zależy od mocy jaką w danej chwili generujemy. Przy tempie +/- 30 km/h najwygodniej mi się kręci 90-95 a powyżej 100 mnie męczy i sprawia, że nogi bolą od samej częstotliwości. Z kolei podczas mocnej jazdy (>40 km/h) gdy wychodzę na zmianę to od razu wskakuje na obroty powyżej 100, najczęściej w okolicach 104-108 obr/min. Robię to automatycznie, nieświadomie i tak mi najwygodniej utrzymać wysoką moc. Pytanie czy najwygodniej oznacza najefektywniej?



#22 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 02 sierpień 2016 - 14:12

Szczegóły w Fizjologiczne podstawy treningu w kolarstwie górskim - AWF Wrocław  wraz z odnośnikami do badań źródłowych ;) - optymalna kadencja to 80 - 100, średnio ok. 90 obr/min (dla najlepszych zawodników, w indywidualnych przypadkach jest to przedział od 60 - 120 obr/min). Kadencja właściwa dla osób niewytrenowanych to ok. 70 obr/min. 

Kadencja podczas jazdy pod górę, zwłaszcza w dłuższym czasie będzie niższa niż po płaskim z uwagi na duże obciążenie włókien szybkokurczliwych i ich zmęczenie. Funkcje ich przejmują włókna wolnokurczliwe, co wiąże się z obniżeniem rytmu pedałowania do wartości 65 - 80 obr/min (oczywiście w siodełku, w przypadku pedałowania w staniu kadencja będzie z natury niższa).

 

Biorąc powyższe pod uwagę nie powinno Ciebie dziwić, że najlepiej kręci Ci się w takim, a nie innym zakresie obrotów, a kadencja powyżej 100 jest męcząca. Przy wyższej kadencji wykorzystujesz inercję (bezwładność) korby, ale prędzej czy później będziesz musiał ją obniżyć z uwagi na zmęczenie mięśniowe. Jednak warto zoptymalizować kadencję również przy wyższych prędkościach. Na pewno kadencja rzędu stu kilkudziesięciu obr/min do takiej nie należy ;)


  • RAFA.S i stomek lubią to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#23 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 sierpień 2016 - 13:17

95-105

#24 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 08 sierpień 2016 - 17:13

95-105

 

Jeżeli to średnia to rozrzut bardzo duży.



#25 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 sierpień 2016 - 18:43

Przelotowa, srednia z licznika zazwyczaj sie miesci w 90-95. Mowa o czasie kręconym.

#26 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 703 postów

Napisano 10 sierpień 2016 - 10:49

Sprawdziłem kilkanaście ostatnich treningów i wychodzi zwykle 90 +-1.



#27 Drake29a

Drake29a
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 12 sierpień 2016 - 09:18

85-90 średnio, ale przelotowa kadencja jest w okolicach 100-105, jazda w mieście również zaniża trochę kadencję.



#28 Gosc_adazz_*

Gosc_adazz_*
  • Gość

Napisano 12 sierpień 2016 - 12:17

"Łooo matko..." ;) 

 

Jak czytam o Waszych kadencjach to się zaczynam bać ;))

 

Jak po 100-150km mam 84 to dla mnie to już dużo...zazwyczaj mam 80, podjazdy 65-75, przy kadencji 90+ to już mi się źle pedałuje, jak mam 100+ to mam wrażenie że właśnie urwałem łańcuch i mielę "w powietrzu" ;)



#29 Drake29a

Drake29a
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 12 sierpień 2016 - 12:35

Najważniejsze jest to jaką ludzie podają, bo tak jak wspomniałem, co innego rejestruje licznik jako średnią, a co innego można wyczytać w czasie jazdy po płaskim wygodnym terenie:)

 

Co do młócenia nogami, to SPD pomagają w tym problemie, zanim zacząłem jeździć na spd przy 110 obrotach młóciłem i traciłem rytm teraz jest dużo lepiej.



#30 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 12 sierpień 2016 - 16:10

z tego co widzę, to endomondo podaje ilość obrotów vs cały czas przejazdu a strava ilość obrotów vs czas pedałowania. Wartości które podałem to są wg obliczeń stravy.



#31 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 12 sierpień 2016 - 21:21

...

Kadencja podczas jazdy pod górę, zwłaszcza w dłuższym czasie będzie niższa niż po płaskim z uwagi na duże obciążenie włókien szybkokurczliwych i ich zmęczenie. Funkcje ich przejmują włókna wolnokurczliwe, co wiąże się z obniżeniem rytmu pedałowania do wartości 65 - 80 obr/min (oczywiście w siodełku, w przypadku pedałowania w staniu kadencja będzie z natury niższa).

...

Dokładnie takie średnie zakresy kadencji notuję u siebie tj. 65-80 podczas jazd np. 60 km z przewyższeniem 1200 m czy 200+ km z 2500-3000m. Zwykle średnia kadencja wynosi 71-76. Jak jadę niewypoczęty 66-70.

Jadąc po płaskim przeważa zakres 80-90, chyba że długo (rzędu 2h) pod wiatr to spada na 75-80.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#32 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 13 sierpień 2016 - 15:35

Jest jeszcze na sali ktoś kto kręci powyżej 95?


Na czasówce średnia z licznika 96, na starcie wspólnym ok. 92/94, z treningów indywidualnych ok. 84/86, ale to też zależy co robię, zwykła jazda najczęściej tyle wychodzi.

#33 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1992 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 13 sierpień 2016 - 16:39

Mi się raz zdarzyło - 87km ze średnią kadencją 98, poza tym kilka czasówek 20km ze średnią 94. Na co dzień jednak średnia raczej niska - w tym sezonie średnio kręcę 76 razy na minutę. 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png


#34 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 14 sierpień 2016 - 15:54

Samemu po płaskim najwygodniej kręci mi się około 90 obrotów na minutę. Na długich podjazdach jechanych "swoim tempem" - w zależności od nachylenia, ale często są to okolice 60. Z początku wydawało mi się to bardzo ciężkie, bo okoliczne pomorskie hopki lubię młynkować z 80+. O dziwo jakoś szło przez te 1-2h podjazdu i się przyzwyczaiłem. Na treningach grupowych, gdzie tempo potrafiło skakać do sporych prędkości, mam podobnie jak @maccacus i kadencja rośnie do 100-110 obrotów.





Dodaj odpowiedź