Wahoo: Komputerki Treningowe: Elemnt, Bolt, Roam
#882
Posted 20 September 2019 - 12:15
Błędy zawsze i wszędzie będą, w każdym oprogramowaniu.
Błędy oczywiście są ale nie są to błędy krytyczne. Zachowajmy skalę. Nie pamiętam aktualizacji, która u mnie wpłynęła by zasadniczo negatywnie na funkcjonowanie urządzenia.
Otóż to, świetnie to ująłeś. Nie pamiętam aby jakaś aktualizacja Wahoo Bolta powodowała zawieszenie, wyłączanie urządzenia czy inne "atrakcje", które nie ukrywajmy, u Garmina są jakby w "standardzie" i możesz czuć się szcześciarzem jeśli akurat tobie się to nie przytrafiło
#887
Posted 20 September 2019 - 20:43
Pytanie @matomi chyba było przewrotne i retoryczne Spróbuj zadać to pytanie użytkownikom Garmina
Jak napisał @mess, nawet jeśli wyłączenie nastąpi po rozładowaniu baterii, czyli jakby nie było z winy użytkownika, Wahoo zapisuje trasę do tego momentu i nic nie jest utracone.
U mnie również przez ponad 2 lata żadnej zwiechy ani innych niemiłych niespodzianek.
#888
Posted 20 September 2019 - 21:18
Nie lubię takich przepychanek sprzętowych, każdy wybiera to, co mu pasuje. Jest tyle sprzętu na rynku, że dla każdego coś miłego. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Ale jak w wątku o wahoo ktoś biadoli, że mu przeszkadzają częste poprawki softu, na dodatek nie będąc jego użytkownikiem, przy okazji piejąc na temat innego producenta, to jest trochę poza tematem i nadaje się ogólnie do skasowania. Nie mówiąc już o tym, że jest to śmieszne.
Wracając do zawieszania to mnie również przez dwa lata nigdy się to nie zdarzyło. Natomiast nie znam żadnego użytkownika garmina, który by nie miał takiego przypadku.
Tymczasem mamy dziś kolejny update, ja dostałem info od supportu, widać że developerzy ostro działają. Jutro coś polatam, to zobaczymy czy coś się zmieniło.
A na koniec polecam wszystkim więcej jazdy, a mniej spiny
#889
Posted 20 September 2019 - 22:13
A ja nie znam żadnego użytkownika Polara CS200, któremu licznik się zawiesił. Ani Sigmy Sport BC5.16. I co z tego?
Zresztą mój E1030 też od bardzo dawna takich numerów nie robił, ostatnim razem jak testowałem wcześniejszą betę, nawet przy ostatniej becie oprogramowania był stabilny jak cegła w murze.
A oprogramowanie Bolta (i reszty - to samo, może lekko zmodyfikowane w Roam) jest rozwijane od marca 2017 roku i byłoby żałosne, gdyby system obecnie był na tyle niestabilny, że wieszałby tak proste urządzenie. Pomijając kilka poprawek stabilności urządzenia (ostatnia wczoraj) to fix usuwający zawieszanie UI był całkiem niedawno, bo 19 grudnia 2018 roku. A to oznacza, że były przypadki zawieszania się urządzenia, choć może nie każdy to zdołał zauważyć.
A nie, przepraszam, nie zauważyłem:
BOLT WB15-5027 - 26 August, 2019
- Fixed: Crash on long rides
BOLT WB15-2666 - 1 May, 2019
- FIXED: Various crash fixes
BOLT WB09-1983 - 30 July, 2018
- FIXED: issue causing ELEMNT crashes related to low memory
Tak więc jak ktoś chce tkwić w fałszywym uwielbieniu, że jego kochane urządzenie nigdy nie miało problemów z zawieszaniem, to proszę bardzo, jak widać prawda jest jednak inna.
Nic nie jest doskonałe. I nie będzie.
Ale wracając do tematu wyczerpywania się baterii. Problem w tym, że urządzenia Wahoo nie mają informacji o niskim poziomie akumulatora. Informują o niskim poziomie aku w Di2, ale swoim już nie. Kilku użytkowników miało to za złe (dane z grupy google wahoo) jak im się urządzenie wyłączyło w trakcie jazdy. System nie przełączy urządzenia w stan oszczędzania energii (np. ograniczenie podświetlania, ograniczenie odświeżania ekranu czy nawet wyłączenie go w celu oszczędzania energii itp.). Fakt, można winić użytkownika, że nie naładował urządzenia przed jazdą, ale jednak może być to pewna niedogodność dla użytkownika.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#890
Posted 20 September 2019 - 23:33
oprogramowanie Bolta (i reszty - to samo, może lekko zmodyfikowane w Roam) jest rozwijane od marca 2017 roku i byłoby żałosne, gdyby system obecnie był na tyle niestabilny, że wieszałby tak proste urządzenie.
A całkiem niedawno twierdziłeś, że to Garmin jest prekursorem takich urządzeń i w związku z tym ma prawo do błędów "przecierając szlaki". Z tego wynika, że mają dłuższe doświadczenie w tworzeniu oprogramowania, a nadal są mistrzami wpadek
Ale wracając do tematu wyczerpywania się baterii. Problem w tym, że urządzenia Wahoo nie mają informacji o niskim poziomie akumulatora. Informują o niskim poziomie aku w Di2, ale swoim już nie. Kilku użytkowników miało to za złe (dane z grupy google wahoo) jak im się urządzenie wyłączyło w trakcie jazdy. System nie przełączy urządzenia w stan oszczędzania energii (np. ograniczenie podświetlania, ograniczenie odświeżania ekranu czy nawet wyłączenie go w celu oszczędzania energii itp.). Fakt, można winić użytkownika, że nie naładował urządzenia przed jazdą, ale jednak może być to pewna niedogodność dla użytkownika.
Nie odwracaj kota ogonem. Jest różnica pomiędzy tym, że urządzenie się nagle wyłącza, bo nie oferuje funkcji wskazania niskiego poziomu naładowania i jestem tego świadomy (choć oczywiście nie mając nigdy Bolta w ręce piszesz bzdury, bo wystarczy nacisnąć lewym przyciskiem i na górze jest wskazanie w % ile energii zostało) , a tym że urządzenie na G (nie bez powodu ) ma milion funkcji i ostrzeżeń, a nagle jest zwiecha albo wyłączenie...bez ostrzeżenia
A że użytkownicy na jakiejś grupie mają za złe, że im nie przypomniało (pomimo braku tej funkcji)?
Niedługo będą mieć pretensje, że im nie przypomniało rano do kibla iść i się ze$#rał w gacie na rowerze...paranoja
- lukaszzsch likes this
#891
Posted 21 September 2019 - 07:04
Nagłe wyłączenie urządzenia bez sygnału o słabej baterii świadczy o zużytej baterii.
Krzywa rozłądowania baterii zaczyna gwałtownie spadać przy niskim/średnim poziomie. Wówczas urządzenie może nie zdążyc zareagować i tego zasygnalizować. Wahoo też to czeka już niedługo jak pierwsze modele zaczną się starzeć.
#893
Posted 23 September 2019 - 07:42
To tak, usunęli. Ale przy okazji zepsuli... obsługę segmentów Strava:
https://groups.googl...QQ/vmrbO4tcAQAJ
przynajmniej w Roam, ale niewykluczone, że w innych też.
Nagłe wyłączenie urządzenia bez sygnału o słabej baterii świadczy o zużytej baterii.
Krzywa rozłądowania baterii zaczyna gwałtownie spadać przy niskim/średnim poziomie. Wówczas urządzenie może nie zdążyc zareagować i tego zasygnalizować. Wahoo też to czeka już niedługo jak pierwsze modele zaczną się starzeć.
Problem w tym, że oprogramowanie nie ma sygnalizacji niskiego stanu energii akumulatora. Tzn. wskaźnik oszacowanej pojemności jest, ale przy spadku poniżej np. 20% (tyle w urządzeniach garminowskich) urządzenie mogłoby informować o słabej baterii. Za zgodą użytkownika (lub jego żądanie) urządzenie może przejść w tryb oszczędzania energii np. poprzez wyłączenie stałego podświetlania, zmniejszenie częstotliwości odświeżania ekranu, czy nawet czasowe wyłączenie ekranu.
Co ciekawe starsze Edge często wskazują niższy poziom i na "oparach" (wg %) mogą jeszcze pracować sporo czasu.
Konieczność wymiany akumulatora w urządzeniach Wahoo już jest od jakiegoś czasu: https://groups.googl...ers/drT4qVhT5BA, co zresztą jest dość dziwne, bo zgłaszane są egzemplarze z 2017 roku. W USA koszt akumulatora to $35, w UK tyle samo ale w funtach, pewno w strefie euro będzie €35 (bezpośrednio od Wahoo), instrukcja wymiany: https://drive.google...mYTvqEyC_w/view - o ile sama czynność wymiany nie jest skomplikowana, to nasuwa się pytanie tylko jak z zakupem akumulatora w Polsce.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#894
Posted 23 September 2019 - 08:39
Nie wiem jak jest wykonany pomair stanu baterii w Garminie ale bardzo prosto można to wykonać kilkoma linijkami kodu programu mikrokontrolera. Chyba już każdy mikrokontroler ma przetwornik A/C i odpowiednio przygotowane porty do wykonania takiego pomariu.
Po prostu mikrokontroler mierzy co jakiś czas napięcie zasilania własnego rdzenia a gdy jet ono stabilizowane to poprzez dzielnik napiecia bezposrednio z akumulatorka. Taki pomair i uruchomienie przetwornika A/C pobiera sporo prądu, wiec wykonuje się je co jakiś czas. Jeśli aku jest dobry to jego krzywa rozładowania spada dość równo i łagodnie. Jeśli jest zużyty to pod koniec występuje mocniejsze załamanie krzywej rozładowania. Jak do tego dojdzie akurat dodatkowy spadek napiecia spowodowany np. w/w pomairem, zgubieniem sygnału GPS lub jakimiś procedurami wewnętrznymi pobierającymi większy prąd i spadek napięcia chwilowy będzie znaczny to zadziała zabezpieczenie wewnętrzne baterii i ją wyłączy. Czyli.. po "elektrycznemu" - zużyty aku ma większą rezystancję wewnętrzną i pobór prądu powoduje większy spadek napiecia.
Do tego dochodzi rozrzut parametrów przetworniak A/D w uC jak i zabezpieczenia baterii. Ich błąd zadziałania lub pomairu liczy sie w dobrych procentach. Ze wzgledu na koszty (czas aklibracji) nie kalibruje sie dodatkowo przetworników A/C w takich mikrokontrolerach.
Do mojego Edge'a 1000 kupiłem baterie na Alleg.. cena 55zł i sprzet trzyma ok 14 godzin z GPS+Glonass i jednym "ząbkiem" podświetlenia non top. Pozostaje tylko kwestia jak długo ten aku pozostanie w takim stanie
#895
Posted 23 September 2019 - 09:13
Pod maską urządzeń Wahoo siedzi android i raczej nie wrzucisz tam bezpośredniego kodu mikrokontrolera.
Do garminów w akumulatorach możesz wybierać i przebierać. Zwłaszcza na alliexpresie. Same aku, z pleckami w komplecie. Nawet z tyłem obudowy to koszt (w zależności od urządzenia) 6 - 7 dych. Do Twojego E1000 w Polsce chyba znalazłem sam aku poniżej 5 dych z wysyłką - ten sam akumulator mam w radarze .
Za takie pieniądze można nawet i co dwa lata wymieniać akumulator jak już zacznie niedomagać. Nawet $35/€35 za akumulator do urządzeń Wahoo też nie szarpie za bardzo kieszeni, problem tylko z dostępnością. Z tego co widzę, na rynek polski dystrybutorem Wahoo jest PRO BIKES (chociaż na ich stronie wzmianki o tym nie ma...) jak ktoś jest zainteresowany wymianą akumulatora to może próbować się z nimi kontaktować. Albo bezpośrednio z suportem Wahoo, może podpowiedzą, no chyba, że w tej cenie jest również wysyłka do odbiorcy.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#896
Posted 23 September 2019 - 09:25
Android też musi być "napędzany" jakimś procesorem. Mikrokontroler i mikroprocesor to to samo, tylko ten drugi jest bardziej specjalistyczny Soft na mikrokontrolery też pisze się w C/C++. Już nawet bardzo stare procki intela 386/486 miały pomair wewnętrny temepratury i napięcia.
Tak, co do aku wiem, że można taniej. Nawet kupiłem na Alli dwa po 23zł sztuka ale nie miałem ani cierpliwości ani czasu, żeby czekać i sprawdzić świeżo zakupionego uszkodzonego Edge 1000
Do Edge 1000 to 603450, czyli 6mm gruby, 34 szeroki i 50mm długi. Trzeba tylko oryginalne kabelki przelutować.
Oryginalna bateria jest przyklejona na dosć grubą dwustronną taśmę. Wywalajac tę taśmę można by się pokusić o zamontowanie aku 703450. Zakupiłem też takie i sprawdzę czy wejdą. Dam znać.
A i jeszcze jedno. Oryginalna jest w dość mocnej alu obudowie, więc jak zacznie puchnać to szkody nie na robi. Ta moja za 55zł też. Te z ali to obudowa tylko z folii, więc jak zacznie puchnąć po prsotu pęknie na wyprowadzeniach i elektrolit rozleje po całej elektronice. Kolejna sprawa. Sposób umeiszczenia elektroniki. W tej za 55zł jest ona umieszczona przylegająco do baterii, więc zmnniejsza czynną długość baterii o maks 2-3mm.
Te z ali są umieszczone na płasko, więc z całej deklarowanej objętości baterii 6x34x50 zabieraja sporo objętosci. Będzie to pewnie mniej niż 45mm (6x34x45?). A pojemność aku bierze sie z objętosci, więc realna pojemność tych z Alli jest sporo mniejsza.
#897
Posted 23 September 2019 - 09:39
Dodatkowo aplikacja wahoo na telefonie przypomina o naładowaniu jeśli procent baterii na koniec treningu jest poniżej jakiegoś poziomu (nie wiem dokładnie ile).
#898
Posted 23 September 2019 - 13:40
W sobotę specjalnie prosiłem znajomych, żeby dali mi potrzymać i Bolta (choć "trzymałem" go już wcześniej) i Roam. Tak więc to info dla tych, którzy twierdzą, że nigdy nigdy w ręku czegoś nie trzymałem...
W Elemnt akumulator jest taki:
Raczej z dobraniem tego co jest w środku obudowy (ta po lewej) nie powinno być większego problemu, właściwie kwestia rozbija się o dobór właściwych wymiarów akumulatora i połączenie taśm. Jeśli w Bolt jest tak samo to raczej dla przeciętnego użytkownika pozostanie liczyć na dystrybutora i możliwość kupna u niego akumulatorów na wymianę.
Sama wymiana nie jest trudna, bo Elemnt (i Bolt) skręcane są na śrubki i wg instrukcji wymiany kłopotu z tym raczej nikt nie powinien mieć. O ile będzie miał akumulator na wymianę.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#900
Posted 23 September 2019 - 19:32
Jak sklejany, to wymiana będzie tak samo upierdliwa jak w nowszych Edge. Niby się da, ale to już nie to samo co poprzednich modelach, gdzie wystarczyło śrubki odkręcić - tak jak w Elemnt.
No właśnie, akumulator 1,75 Ah to 2,5 więcej prądu niż w takim E520/820. Nie sądzę, żeby Bolt był znacząco mniejszy akumulatorek niż w Elemnt. Z drugiej strony też nie ma co się dziwić, Android do zbyt oszczędnych systemów nie należy, nawet jeśli zoptymalizuje się usługi tyko i wyłącznie pod specyficzne zastosowania. No ale jeśli ktoś porównuje z pychą, że mu Elemnt pracuje 15h a ten badziewny e820 tylko parę, to niech sobie podzieli te 15h na 2,5. Na akumulatorku 0,7 Ah popracowałby do 6h.
Na ali trzeba wiedzieć co wybierać przy zakupie
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750