A jak nie zapniesz pasów, możesz przeżyć wypadek, bo wylecisz przez przednią szybę
#22 Gosc_marvelo_*
Posted 18 August 2016 - 20:20
Nieprawda. Ostatnio przy OTB na twarz buty nie wypięły mi się z pedałów i rower wisiał gdzieś wysoko nade mną
Nie musiałem długo szukać, aby znaleźć potwierdzenie Twoich słów, Arni. Po prostu pedały zatrzaskowe, wbrew temu co twierdzą ich wyznawcy, w niektórych kraksach nie uwalniają nóg kolarza, ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Na tym filmie, w dwóch kolejnych upadkach (od 1min 34 s) zatrzaski nie wypięły się:
Z całą pewnością można powiedzieć, że upadek na rowerze z pedałami zatrzaskowymi i upadek z platformami to dwie różne rzeczy. Kolarz przypięty podczas kraksy dłużej stanowi jedność z rowerem (nawet jeśli zwykle jest to tylko ułamek sekundy dłużej), a w konsekwencji cały układ zachowuje się inaczej. Moim zdaniem wypadki typu OTB są potencjalnie groźniejsze w pedałach zatrzaskowych, gdyż kolarz szybciej osiąga kierunek głową w dół, bo rower go trzyma. W platformach prawdopodobnie wcześniej oddziela się od roweru i leci bardziej "szczupakiem" do przodu. Oczywiście każdy upadek jest inny, ale taką zauważam prawidłowość obserwując różne wywrotki.
Przywołam jeszcze niedawny upadek Annemiek Van Vleuten z Rio. Tam również wyobrażam sobie inny scenariusz, gdyby kolarka miała platformy (tak, wiem że trudno to sobie wyobrazić, ale przyjmijmy takie założenie). Nogi wprawdzie wypinają się, ale też dopiero gdy leci już głową w dół.
#24
Posted 18 August 2016 - 20:42
No, że Marvelo sobie inaczej wyobraża tor lotu kolarki podczas upadku.
Ja natomiast stawiam na to, że gdyby jechała na platformach to już wcześniej na podjeździe zdobyłaby taką przewagę dzięki amortyzacji, feedbackowi oraz swoistemu poczuciu wolności wynikającemu z pełnej swobody stopy na pedale, że mogłaby zjeżdżać dwa razy wolniej podziwiając widoki i machając se nogami do kibiców.
- Prozor, radon, Siara_iwj and 1 other like this
#27
Posted 18 August 2016 - 21:16
marvelo, dokładnie tak miałem teraz jak ta dziewucha z pierwszego filmu. Tu się w pełni zgodzę, są sytuacje gdzie spd nas nie wypnie, to bardziej los szczęścia niż reguła, że się zawsze wypną.
A pamiętam kiedyś taka wywrotkę swoją na torach, mokre były i za ostro je wziąłem. Gleba była, aż z buta wyskoczyłem, a ten nadal był przypięty.
#28 Gosc_marvelo_*
Posted 19 August 2016 - 12:52
Dokładnie tak. Zresztą nawet jeżeli Ty nie zdążysz się wypiąć, to pedał zrobi to za Ciebie.
A jakim cudem?
Czy Twoje padały mają mózg i myślą za Ciebie?
Chyba że masz te najnowsze z systemem CAFRS (Crash Anticipation Foot Release System) ;-) .
Skąd niby zatrzask, który jeszcze przed chwilą miał utrzymywać nogę przy gwałtownych sprintach, podciąganiu, wypychaniu i zdrapywaniu gów... (znaczy błota) z podeszwy ma wiedzieć, że oto sytuacja robi się niebezpieczna i trzeba uwolnić nogę?
Jeśli kierunek siły działającej na stopę podczas wywrotki będzie zgodny z kierunkiem, w jakim zatrzask miał trzymać stopę, to noga się nie wypnie. Widać to choćby na powyższym przykładzie tego gościa, który wpadł na drzewo i któremu rower prawie urwał nogę, bo wciąż pozostała wpięta w pedał.
#29
Posted 19 August 2016 - 12:58
Powiem Ci najkrócej jak potrafię: pojeździj, zrozumiesz. Do tego czasu będziesz tylko teoretykiem.
Ekstremalnie rzadko zdarza się, żeby stopa nie obróciła się nawet o kilka stopni podczas wywrotki. Ale znów: żeby to wiedzieć, musiałbyś pojeździć. Do tego czasu ta rozmowa jest całkowicie bez sensu.
- mess, puchaty and 2xB like this
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#30
Posted 19 August 2016 - 13:11
Zdarzają się i takie przypadki.
http://www.singletra...to-flats-again/
A już na pewno jest coraz większe grono osób, które doceniają fakt, że jazda na platformach jako element uzupełniającego treningu pozytywnie wpływa na technikę jazdy (mam na myśli głównie szeroko pojęte kolarstwo górskie).
Jazda freeride/enduro czy all mountain to zupełnie inna bajka i na specyficznym rodzaju roweru - nie porównywałbym tych dyscyplin do ciśnięcia na sztywnej szosie.
#31
Posted 19 August 2016 - 13:21
A jakim cudem?
Czy Twoje padały mają mózg i myślą za Ciebie?
Chyba że masz te najnowsze z systemem CAFRS (Crash Anticipation Foot Release System) ;-) .
Skąd niby zatrzask, który jeszcze przed chwilą miał utrzymywać nogę przy gwałtownych sprintach, podciąganiu, wypychaniu i zdrapywaniu gów... (znaczy błota) z podeszwy ma wiedzieć, że oto sytuacja robi się niebezpieczna i trzeba uwolnić nogę?
Jeśli kierunek siły działającej na stopę podczas wywrotki będzie zgodny z kierunkiem, w jakim zatrzask miał trzymać stopę, to noga się nie wypnie. Widać to choćby na powyższym przykładzie tego gościa, który wpadł na drzewo i któremu rower prawie urwał nogę, bo wciąż pozostała wpięta w pedał.
Są wersje unidirectional release
i wersje multidirectional release
i do tego regulacja.
Jak ktoś ma z tym problem to niech używa platform i koniec.
Na niepełnosprawność nie ma rady.
Ta rozmowa nie ma sensu.
#33
Posted 19 August 2016 - 14:20
#34
Posted 19 August 2016 - 14:45
#38 Gosc_marvelo_*
Posted 21 August 2016 - 20:45
Są wersje unidirectional release
i wersje multidirectional release
i do tego regulacja.
Jak ktoś ma z tym problem to niech używa platform i koniec.Na niepełnosprawność nie ma rady.
Ta rozmowa nie ma sensu.
Niepełnosprawność to brak umiejętności jazdy na platformach.
#39
Posted 22 August 2016 - 06:49
Niepełnosprawność to brak umiejętności jazdy na platformach.
"Nic nie jawi się takim, jakie jest, lecz tylko podług mniemania"
Demokryt z Abdery
#40
Posted 22 August 2016 - 10:27
No proszę, jaki głęboki wątek: od techniki do filozofii.
A większość wpisów (ostatnich?) do podstawowego tematu nijak się ma ;p
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750